Kaveri lokkeilee
Miten teidän mielestänne tässä tilanteessa olisi ollut eettisesti oikein toimia?
Kyseessä paras kaverini, ja minä ja mieheni. Olemme noin 30v. Kaveri on pienituloinen ja rahat lopussa. Hänen elämäntilanne on ollut vaikea ja rahattomuus ei ole suoraan hänen syytään. Hän on ns.hyvä ihminen.
Mieheni taas on todella "suurituloinen" ja kaveri tietää tämän. Mieheni on usein tarjonnut oluita tms myös kaverilleni. Kutsuimme kaverini mökillemme ja ennen sitä kävimme syömässä raflassa. Mieheni maksoi tietty bensat jne. Ennen ravintolaan menoa sanoin, että maksetaan kaikki omat ruokamme, minäkin maksan omani, koska itse huomaan, että miehellänikin välillä tulee ns hyväksikäytetty olo kaverin läsnäollessa.
No, kaveri tilaa halpaa ruokaa, mutta laskua odotellessa lähti kävelemään läheiseen rantaan ja jouduin siis soittamaan hänelle, että aikooko maksaa omansa. Hän tuli takaisin, tuli yksi lasku, jonka mieheni maksoi. Sanoin kaverilleni, että voisi mp:lla maksaa miehelleni. Kaveri keksi kaikki maailman syyt, ei ole numeroa jne yritti välttää laskun maksua.
Mielestäni hänen käytös oli aivan törkeää, kun ei maksa omiaan. Totta kai tarjoamme, mutta olemme kaikki aikuisia ja ei kai minun mieheni velvollisuus ole aina tarjota hänelle. Toisaalta ok,meillä on enemmän rahaa kuin hänellä ja voisimme auttaa. Mitä ajattelisitte kaverista? Itselläni meni maku, miehellä ei.
Kommentit (87)
Teet selväksi, ettei tarjoiluja ole jatkossa tiedossa. Mulle olisi ainakin ihan sama, jos tuollainen "ystävä" vetäisi palkokasvia kuontaloon siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten joku kehtaa vaan lähteä pöydästä ulos eikä maksaa ruokiansa?! :o
Tytöt ne vaan on aina uhreja. Siksi.
Moi peräkamarin jonne. Jokohan kohta olisi aika muuttaa äidin luota jo omaan asuntoon, vaikkapa sinne palvelutaloon, kun tuota ikääkin alkaa olla?
Kuulostaa ihan mun miehen kaverilta! Samanlainen lokkeilija hänkin. Erittäin härski ja mm. ruokakaupassa tekee sitä, että laittaa meidän koriin omia ostoksiaan ja odottaa meidän maksavan. Naama vääränä jos pyydämme korvausta vaikka vain kahvin ja pullan verran.
Ihan vain ihmettelen miksi maksoitte lokkeilijan laskun. Olisitte pyytäneet tarjoilijaa korjaamaan laskut erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Porvoossako mökkinne on ?
Valitettavasti tämä on totisinta totta. Ja olen joutunut mökillä keräilemään itseäni,koska hänen käytös ärsyttää. Tuo ei siis ole ainoa kerta,ei ikinä halua maksaa mieheni läsnäollessa mitään, mutta tuo oli räikein. Yleensä ei vaan ehdota, että maksaisi omaansa ja tilanne ajautuu siihen, että mieheni maksaa. Näin siitäkin huolimatta, että itse olin esim.tuolla ravintolassa jo maksanut miehelleni mp:lla ruokani.. ap
Naiset olettaa että mies maksaa aina. Omien kokemusten pohjalta tuo että nainen lähtee pöydästä maksamatta ei ole yllätys
Kutsut toisen mökille, päätät että ennen lähtöä syödäänkin raflassa ja etkä rarjoa. Ihmettelet, miksi rahaton kaverisi ei ole innoissaan.
Joo, teidän kaveruus on jo ohi.
Jostain syystä minuakin on helppo käyttää hyväksi tai ainakin vedän hyväksikäyttäjiä puoleeni. Nykyään en kaveeraa kenenkään kanssa, kun viimeisimmät kaverisuhteet ovat olleet sitä, että tullaan mun luo kylään syömään kaapit tyhjiksi, mennään kauppaan yhdessä ja kassalla huomataankin, ettei ole lompakkoa mukana, jos jotain maksetaan puoliksi yhdessä, niin se ei ikinä ole puoliksi vaan muka laskuvirheessä minä maksan 70 % ja toinen 30 %.
En edes ole varakas vaan pelkkä duunari. Ja nainen olen.
Vierailija kirjoitti:
Naiset olettaa että mies maksaa aina. Omien kokemusten pohjalta tuo että nainen lähtee pöydästä maksamatta ei ole yllätys
No meillä ainakin samassa taloudessa kun asutaan niin mies parempituloisena maksaa ravintolassa ja kaupassa myöskin koska haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Kutsut toisen mökille, päätät että ennen lähtöä syödäänkin raflassa ja etkä rarjoa. Ihmettelet, miksi rahaton kaverisi ei ole innoissaan.
Siis itse en syönyt siellä, otin siiderin. Ja olimme juuri menossa mökille, jossa ruoka. Kaverin ei olisi tarvinnut syödä, jos ei halua. Ja kyse oli tuppukylän pikkuraflasta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Porvoossako mökkinne on ?
Valitettavasti tämä on totisinta totta. Ja olen joutunut mökillä keräilemään itseäni,koska hänen käytös ärsyttää. Tuo ei siis ole ainoa kerta,ei ikinä halua maksaa mieheni läsnäollessa mitään, mutta tuo oli räikein. Yleensä ei vaan ehdota, että maksaisi omaansa ja tilanne ajautuu siihen, että mieheni maksaa. Näin siitäkin huolimatta, että itse olin esim.tuolla ravintolassa jo maksanut miehelleni mp:lla ruokani.. ap
Kannattaa opetella kommunikoimaan sen kaverin kanssa itsensä keräileminen sijasta.
Alkaako miehen kaverin nimi J:lla?
Miksi otitte yhden laskun? Jokainen maksaa oman laskunsa ja se on siinä. Ei mutinoita jälkikäteen.
Tuo ei todellakaan ole Ok! Jos kaverillasi ei oikeasti ole rahaa, hän voisi sen sanoa ja ehdottaa, että voi maksaa myöhemmin. Teillä on tietysti myös mahdollista tarjota, jos näin on, mutta ei kaverisi voi mitenkään aina odottaa, että toiset maksavat. Ei fiksu ihminen käyttäydy niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis itse en syönyt siellä, otin siiderin. Ja olimme juuri menossa mökille, jossa ruoka. Kaverin ei olisi tarvinnut syödä, jos ei halua. Ja kyse oli tuppukylän pikkuraflasta. Ap
Aloituksessa sanoit että "kävimme syömässä" ja että jokainen maksoi omansa, siksikin, ettei miehelle tulisi hyväksikäytetty olo. Eli miehesi ja kaverisi söivät ja sinä joit vain siiderin, koska kohta mökillä syötäisiin taas? Keksi parempia provo ensi kerralla.
Kun rahaa ei ole, sitä ei ole. Mieti kumpi on ikävämpää, lopettaa kaikki aktiviteetit kaverin kanssa vai löysätä pipoa ja antaa miehesi päättää, milloin raja ylittyy. Olen itse melko hyvätuloinen, antelias ja anti-niuho, mutta ymmärrän kyllä sen keljutuksen tunteen joka voi tulla jos alkaa epäillä tulevansa hyväksikäytetyksi. Minua ei haittaa maksaa pienituloisen ja köyhän ystävän puolesta kohtuullisessa määrin. Jos miestäsi ei haittaa, sen ei pitäisi haitata sinuakaan.
Miksi sanot että syötiin raflassa jos et syönyt? Epäuskottava juttu.
On törkeää käytöstä ja alkanut selvästi lipsahtamaan hyväksikäytön puolelle. Mun puolesta tarjoilut loppuu silloin kun käytöstavat unohtuu.
Miten joku kehtaa vaan lähteä pöydästä ulos eikä maksaa ruokiansa?! :o