Tultiin viikon häämatkalta kotiin, ja mikä kotona odottaa!!!
Miehen sisko oli miehensä kanssa siis hoitamassa meidän lapsia lapsia oman 3v kanssa, aina ennen kaikki mennyt paremmin kuin hyvin...
Jätin vielä useampia aurinkorasvapulloja eripaikkoihin, mutta kaikki just siellä mihin jätin ne. Myös ulko-ovessa oli lappu. Nyt lapsilla (poika 4v ja tytöt 2,5v, 6v) kaikilla ihot palaneet, aivan kirkuvan punaset ja iho kuoriutuu pois. Tytöillä myös olkapäät ja jalkapöydät vesikelloilla, samoin 4v pojalla. Ovat kuulemma olleet joka päivä omassa puhallettavassa altaassa tai rannalla ja käyneet kotona vain syömässä, ilman päikkäreitä meni kuulemma "ihan hyvin". 6v kertoi myös, että hän on joutunut lohduttamaan itkeviä sisaruksiaan, eivät ottaneet edes syliin!!
Vanhin sanoo että 2,5v nukahteli millon minnekkin, ja harmittelee ettei itse jaksanut kantaa nukkumaan ja on kuulemma vetänyt joka päivä n. klo 16-> raivareita kun on väsynyt. Vanhin kertoo että on yrittänyt muistuttaa rasvauksesta ja kyllä sitä kuulemma 2 kertaa laitettiin. Tyttöjen ihot ovat vielä aivan vaaleat ja ovat punatukkaisia ja pisamanaamaisia. Pojalla on sentään onneksi vaalean ruskeat hiukset, eivät pala niin helposti.
Aamupalaksi on kuulemma ollut joka päivää leipää pelkällä voilla, 2,5v kertoo ekana "ei anna eikke että", lapsi siis rakastaa salaneuvos-juustoa ja edelleen meidän "leikkuujäljet" juustossa, myös kaikki muut leikkele paketit avaamattomina. Lounaaksi millon mitäkin, mutta ei lämmintä ruokaa kertaakaan. Välipalaa ei kuulemma saanut, koska on "turha". Päivälliseksi kuulemma aina tilattiin jotain, yleensä kuulemma pitsaa. Vanhin kertoi että iltapalaa ei annettu niin hän teki pienemmille leivät ja oli kuulemma syöttänyt 2,5vuotiaan, kun ei itse jaksanut syödä! Hedelmiä ei ole myöskään syöty, kun "ei ne niitä kuitenkaan syö". Hedelmät ovat meillä sen verran ylhäällä, etteivät lapset itse yllä, nyt olivat homeessa.
Hampaita ei ole myöskään pesty kuulemma pesty kertaakaan, ja tämän uskon aivan helposti hajusta päätellen. 6v pessyt kuulemma iltaisin itse. Suihkussa ei myöskään ole käyty (paitsi 6v itse), koska kyllä uidessa puhdistuu.
Että sellaista meillä, ihana tulla "puhtaaseen" kotiin (6v vienyt kaikki roskat koko viikon!), "puhtaiden" lapsien luokse. Kaikki haluavat roikkua meissä kiinni ja pienemmät nukahtelevat vähän väliä syliin, nyt ovat päikkäreillä.
Heidän 3v ei ole tippaakaan palanut ja on kuulemma aina viety omaan kotiin päikkäreille (asuvat 4km päässä). Myös lapsen hiukset oli pesty ja hengitys ei haissut
Kommentit (156)
Ainoa vakava asia tuossa on minusta lasten ihon palaminen. Mutta jos kälyn oma lapsi ei pala herkästi, ja sinun lapsesi ovat taas punatukkaisia, niin minusta on aika ymmärrettävää, että kälysi ei ole tajunnut laittaa sinun lapsillesi tarpeeksi aurinkorasvaa.
Minulla on kaksi lasta, jotka ovat perineet minulta keskimääräistä suomalaista tummemman ihon (vaikka olenkin juuriltani täysin suomalainen). Käytännössä lapseni eivät koskaan tarvitse Suomen olosuhteissa aurinkorasvaa eivätkä he ole palaneet koskaan. Voin hyvin kuvitella, että jos saisin hoidettavakseni toisenlaisen lapsen, niin en kerta kaikkiaan osaisi rasvata häntä tarpeeksi, vaikka toki laittaisinkin hänelle aurinkoisissa olosuhteissa aurinkorasvaa.
Siitä on taas minusta turha kiukutella, että lapsesi eivät ole saaneet viikon aikana tarpeeksi leivänpäällyksiä tai hedelmiä. Jos he yhden viikon aikana syövätkin tavallista epäterveellisemmin, niin sillä ei ole kokonaisuuden kannalta mitään terveydellistä merkitystä. Tuskinpa lapsesi ovat sentään oikeasti kärsineet nälkää. Nälkä jo tekee lapset niin kiukkuisiksi, että ei sitä kukaan aikuinen kauan jaksa.
Kälysi on ottanut ison urakan, kun on lupautunut viikoksi kolmen pienen lapsen hoitajaksi. Voin hyvin ymmärtää, että hän ei ole jaksanut silloin panostaa syömisiin.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 15:22"]
Siis käytännössä tässä on jätetty yh-siskolle, jolla omakin lapsi, kolme pientä lasta hoitoon viikoksi. Mies on miesystävä ja tuore sellainen, joten ihan statistiksi itse laskisin, en hoitovastuulliseksi ollenkaan. Ymmärrän oikein hyvin, että on syöty valmista ja helposti, jotta päivät ja tilanteet / siirtymiset on sujuneet ilman suurempi temppuilua ("ai et otakaan tätä makkaraa, no otatko tätä jne.) Ehkä siskosi ei raaski edes itse ostaa leikkeleitä eikä liiaksi hedelmiä, joten ei ole osannut niitä sinunkaan lapseille tarjota. Ihon palaminen on tietty ikävä juttu, mutta ehkäpä siihenkin on luonnollisen selitys. On unohtunut tai on kysynyt miesystäväänsä tekemään, joka on kokenut syystä tai toisesta toisten lapsien rasvaamisen kiusallisena.
[/quote]
Jos ei ilkeä rasvata lapsia, niin ei niitä sitten saakeli myöskään viedä rannalle koko päiväksi! Aika vähällä olisi päässyt myös pysymällä lasten kanssa kotona ja näyttämällä niille elokuvia. Ainakaan lapset eivät altistuisi syövälle silloin.
Ihan älyttömän raskasta olisi useampi päivä olla 3 lapsen kanssa. Etenkin jos on tottumaton. Silti tietty vastuuttomasti toimittu. Mutta myös älyttömän raskas rasti.
Joo joo, äkkiä herkes ap tulla selittelemään jostain antibioottikuurista, kun alkoi epäilyt koko keissistä.
Tyypillinen keksitty juttu, tulee kokoajan lisää "parannuksia" stooriin.
Taitaapi olla sama onneton tarinan rustaaja kuin tämä joka rutisi 4 kakaran hoitomaksuista. sama tyyli ja kertomuksen kulku.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 15:25"]
Ainoa vakava asia tuossa on minusta lasten ihon palaminen. Mutta jos kälyn oma lapsi ei pala herkästi, ja sinun lapsesi ovat taas punatukkaisia, niin minusta on aika ymmärrettävää, että kälysi ei ole tajunnut laittaa sinun lapsillesi tarpeeksi aurinkorasvaa.
Minulla on kaksi lasta, jotka ovat perineet minulta keskimääräistä suomalaista tummemman ihon (vaikka olenkin juuriltani täysin suomalainen). Käytännössä lapseni eivät koskaan tarvitse Suomen olosuhteissa aurinkorasvaa eivätkä he ole palaneet koskaan. Voin hyvin kuvitella, että jos saisin hoidettavakseni toisenlaisen lapsen, niin en kerta kaikkiaan osaisi rasvata häntä tarpeeksi, vaikka toki laittaisinkin hänelle aurinkoisissa olosuhteissa aurinkorasvaa.
Siitä on taas minusta turha kiukutella, että lapsesi eivät ole saaneet viikon aikana tarpeeksi leivänpäällyksiä tai hedelmiä. Jos he yhden viikon aikana syövätkin tavallista epäterveellisemmin, niin sillä ei ole kokonaisuuden kannalta mitään terveydellistä merkitystä. Tuskinpa lapsesi ovat sentään oikeasti kärsineet nälkää. Nälkä jo tekee lapset niin kiukkuisiksi, että ei sitä kukaan aikuinen kauan jaksa.
Kälysi on ottanut ison urakan, kun on lupautunut viikoksi kolmen pienen lapsen hoitajaksi. Voin hyvin ymmärtää, että hän ei ole jaksanut silloin panostaa syömisiin.
[/quote]
Onko siitä muka kovasti lisää vaivaa, jos tehdessään ruokaa kahdelle aikuiselle ja yhdelle lapselle, lisää kattilaan kuusi perunaa vielä kolmelle lapselle?
Ja kysehän ei ole siitä, että käly ei rasvannut tarpeeksi usein, vaan ei rasvannut ollenkaan! Rasvapurkit olivat siellä minne ap ne jätti! Sitä paitsi aika tyhmä saa olla, että ei tajua rasvan tarvetta, kun lasten iho alkaa punertaa. Ensimmäisistä palamisen merkeistä on vielä pitkä matka rakkuloihin, joten käly ei ilmeisesti herännyt tähän tilanteeseen missään vaiheessa. Antoi vain veljentyttöjensä palaa. Kuvottava täti!
Ja luulis että sille kälylle kelpais lisätienesti kesäloman aikana. Ei se pelkkää hyvyyttään lapsia vahtinut. Jos saa palkkaa, pitäisi tehdä jotain työtäkin sen rahan eteen.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 15:16"]
Miten saatoitte jättää noin pienet lapset viikoksi epäluotettavien ihmisten rääkättäviksi("kälyllä uusi mies)?Ihan oma syynne.Outoa, ettette ottaneet lapsianne matkalle mukaan, kun niitä kerran ennen naimisiinmenoa on pitänyt hankkia.
[/quote]
Rääkättäväksi? Älä viitsi käyttää sanaa, jonka merkitystä et selvästikään ymmärrä.
Tietääkseni häämatkalle ei yleensä osallistu kuin pariskunta itse. Perhelomat ovat sitten erikseen.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 14:55"]
Eniten minuakin ihmetyttää, että nykyisten kommunikaatiomahdollisuuksien aikaan tässä ollaan oltu yhteydenpidossa yhden puhelimen varassa! Hotelli, jossa on wlan-yhteys (toimivuudesta saa tietoa esim. Tripadvisorista), älypuhelin, jossa on Skype-sovellus ja sovittu soittoaika kotiin (tietsikka, johon Skypen saa asennetuksi ilmeisesti AP:lla onkin, olisi tässäkin säästänyt aika monelta surulta. Meillä varmaan olisi tällaisessa tilanteessa kotiin asennettuna myös kamera/kameroita, joista voi seurata tapahtumia.
[/quote]
No, enpä itse menisi hoitamaan lapsia kotiin, jossa olisi kameravalvonta. Saati, jos saisin jonkun kiinni piilokameravalvonnasta.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 13:59"]
En nyt kyllä ihan niele tuota tarinaasi.
[/quote] Eikö käly ole veljen vaimo. Ihmettelen vain, kun ap kertoo, että edellinen mies petti ja nyt on uusi. Missä välissä se on ollut ap.n veljen kanssa naimisissa. Eihän se mikään käly ole, kun sillä on uusia miehiä ollut, vaikka kuinka.
Joten provo on
Itse en ikinä antaisi anteeksi, jos joku polttaisi lapseni. Yksi kerta lapsuudessa riittää aiheuttamaan ihosyövän. Ja kun iho on kertaalleen palanut, niin jatkossa se palaa paljon helpommin! Vesikellot kertovat jo pahasta kudosvauriosta! Ihminen, joka on lupautunut hoitamaan lapset on syyllistynyt "pahoinpitelyyn" polttamalla lapset! Ihon palamisesta tulee kipeäksi ja tulevaisuudessa voi menettää henkensä ihosyöpään! Täysin anteeksiantamatonta! Itse halveksin vanhempia, jotka polttavat lapsensa (tai toisten lapset)!
Tsemppiä ap:lle!
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 16:10"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 13:59"]
En nyt kyllä ihan niele tuota tarinaasi.
[/quote] Eikö käly ole veljen vaimo. Ihmettelen vain, kun ap kertoo, että edellinen mies petti ja nyt on uusi. Missä välissä se on ollut ap.n veljen kanssa naimisissa. Eihän se mikään käly ole, kun sillä on uusia miehiä ollut, vaikka kuinka.
Joten provo on
[/quote]Käly – puolison sisar, veljen vaimo tai puolison veljen vaimo
Auerkin tuomittiin ihan yhtä pienten lasten puheiden perusteella, joten eiköhän ole tässäkin kaikki ihan varauksetta totta.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 14:58"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 12:57"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 12:49"]
Imetitte toistenne lapsia :D:D:D:D:D:D:D:D
[/quote]
Hyi hitto.
[/quote]
Miten eroaa luovutetun äidinmaidon käytöstä sairaalassa?
[/quote]
Luovutettu äidinmaito on keitetty puhtaaksi ja toimitettu puhtailla välineillä käyttöön, taattu se, ettei mm. hiv- infektio tai muut taudit leviä. Tuttujen kesken tätä ei voida taata toisin kuin sairaalamaidon kohdalla.. Muutenkin ajatus toisen lapsen imettämisestä on ihan älytön. En ikinä antaisi kenenkään muun imettää lastani, se on ihan minun ja lapseni välinen juttu johon ei sotketa kolmansia pyöriä.:)
Samat juuston leikkuu jäljet :Dd mitä just luin
Seuraavalla kerralla sitten mietit tarkemmin että kuinka pitkälle häämatkalle kannattaa lähteä.
Muun muassa tästä syystä kannattaa mennä naimisiin ENNEN kuin tehdään lapsia. Oppia ikä kaikki.
Mun sukulainen ja hänen ystävä(eläkeläiset)kertoivat, että aikoinaa kun heillä oli samanikäiset vauvat niin toinen ystävistä imetti aina molemmat. Toiselta kun ei maitoa tullut niin olisi pitänyt lähteä aina kotiin vauvaa syöttämään. Ilmeisesti siihen aikaan ei niin vaan tutteleita pulloon laitettu.
Tämä oli alkanut niin että oli kivat jutut kesken ja toisen olisi pitänyt lähteä kotiin maitoa lämmittelemään, niin ystävä sanoikin että anna vaan tänne se vauva niin syöttää molemmat. Näin sitten aina jatkossa tehtiin kun olivat yhdessä. Ei tämä nyt ihan kauhealta kuulosta, kyllä minäkin voisin kaverin vauvan syöttää samalla. Ei mun tissit saastuneet ole!
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 02:40"]
Mun sukulainen ja hänen ystävä(eläkeläiset)kertoivat, että aikoinaa kun heillä oli samanikäiset vauvat niin toinen ystävistä imetti aina molemmat. Toiselta kun ei maitoa tullut niin olisi pitänyt lähteä aina kotiin vauvaa syöttämään. Ilmeisesti siihen aikaan ei niin vaan tutteleita pulloon laitettu.
Tämä oli alkanut niin että oli kivat jutut kesken ja toisen olisi pitänyt lähteä kotiin maitoa lämmittelemään, niin ystävä sanoikin että anna vaan tänne se vauva niin syöttää molemmat. Näin sitten aina jatkossa tehtiin kun olivat yhdessä. Ei tämä nyt ihan kauhealta kuulosta, kyllä minäkin voisin kaverin vauvan syöttää samalla. Ei mun tissit saastuneet ole!
[/quote]
Ei kai tissit, mutta entä se maito. Olen ihan kyllästynyt tähän ihmisten suoranaiseen typeryyteen tai tietämättömyyten, mitä liittyy näihin ihan perusasioihin, joten toivon, että tää on provoamista. Ei siihen tarvita kuin ukko käynyt viron takana ja kantaa taudin sulle, niin se on samalla myös sun lapsella ja sen jälkeen tolla tutun lapsella jota imetät koska se tarttuu äidinmaidon kautta. En tarkalleen muista, mitä kaikkia muita infektioita saattaa tarttua vieraan lapseen (ja miksei siihen omaankin..), mutta pelkän pöpökammon varaan en suinkaan rakenna tätä argumenttiani vieraan lapsen imettämisen älyttömyydestä. Silti osittain terveen epäluuloni vuoksi riemastuisin näinä aidsin ja muiden kuppaloisten aikoina jos joku vieras tunkisi tissinsä lapseni suuhun, sillä en todellakaan pystyisi takaamaan sitä ettei lapseni saa mitään. Omalla kohdallani voin taata riskien pienuuden, mutta en ystäväni, jonka elämästä en tiedä noin yksityiskohtaisesti mitään enkä haluaisikaan tietää.. Enkä myöskään voisi taata, miten hyvin imettäjäksi tarjoutunut kaverini huolehtii itsestään imettäjänä, ymmärtääkö hän olla tupakoimatta, juomatta alkoholia tai olla nappailematta lääkkeitä jotta niistä ei aiheudu vaaraa vauvalle?
Tärkeimmäkseen, vaikka äidinmaitoa saa myös luovuttajilta pulloversiona sairaaloista, äidinmaidon taika perustuu juuri siihen että se on äidinmaitoa eikä satunnaiselta imettäjältä vatsantäytteeksi tarjottua ruokaa, josta vauva ei kostu sille tarkoitetulla oikealla tavalla kuin ainoastaan siten että se ei enää itke nälkäänsä.:f Tietenkin äidinmaito sisältää aina tärkeitä aineita vauvalle, mutta olennaisinta on, että se on omalta äidiltä, Samasta syystä mm. aiemmin historiassa kun kuninkaalisilta oli imetys kielletty, Ruotsin hovissa menehtyi kaksi vuosisataa sitten yhden kuninkaan (jonka nimeä en muista ja josta en jaksa googlettaa) lapsi aivan vauvana kovaan kuumeeseen. Vain imettäjä sai imettää kruununperillistä, sillä kuningas kielsi kuningatarta imettämästä. Tätä spekuloitiin myöhemmin, kun tiedettiin imetyksen merkityksestä enemmän, olisiko lapsen henki säästynyt jos kuningatar olisi saanut imettäjän sijaan imettää itse omaa lastaan, jolloin lapsi olisi saanut tarvitsemansa suoja- ja vasta-aineet ja ravintoa äidinmaidosta. Ainakin imetys oli tuohon aikaan miltein ainoa ravinto, mitä lapsille tarjottiin, joten senkin valossa asiaa voisi vielä pyöritellä, mutta yleisesti ottaen en pidä mitenkään järkevänä antaa imettää vieraan lasta, jollei ole aivan välttämätön pakko koska sen hyöty on lähinnä aikuisen mukavuudessa kuin lapsen edussa.
Ugh, olen pätenyt.
P.s. Sairaalan äidinmaito on tuotettu erittäin tarkasti! Pullot, joissa äidinmaito toimitetaan on erikseen keitetty ohjeiden mukaan riittävän pitkän ajan, sekä pumppu, jolla maito pumpataan, on myöskin tarkkaan puhdistettu. Maito, jota saadaan pumpattua, säilytetään sairaalassa ja ennen sinne toimitusta oikein. Tämän lisäksi se muistaakseni käsiteltiin jotenkin, ja ilmeisesti luovuttajan terveys tarkastettiin ennen maitotehtailua kaiken varmuuden välttämiseksi. Todellakin siis sillä sairaalamaidolla ja tutun imetyksellä on eroa!
Ap ja miehensä ne tässä todella itsekeskeisiä kusipäävanhempia ovat, kun kerran hylkäävät pienet lapsensa VIIKOKSI , jonkun niin turhan asian, kuin hääpäivän vuoksi, ei ole todellista?! Häpeäisitte! Sitten ollaan jälkeenpäin mukamas niin huolissaan lasten terveydestä ja pikku auringonpolttamista, just!
Ja jätitte vielä hoitoon naiselle, jolla kokemusta vain yhdestä lapsesta!
!Ainakin imetys oli tuohon aikaan miltein ainoa ravinto, mitä lapsille tarjottiin, joten senkin valossa asiaa voisi vielä pyöritellä, mutta yleisesti ottaen en pidä mitenkään järkevänä antaa imettää vieraan lasta, jollei ole aivan välttämätön pakko koska sen hyöty on lähinnä aikuisen mukavuudessa kuin lapsen edussa."
Korjaan omia juttujani. Tietenkään kaikki eivät turvaudu jonkun vieraan maitoihin ruokkiessaan omaa lastaan vain omasta mukavuudestaan, vaan joskus se on vain tehtävä.
Siis käytännössä tässä on jätetty yh-siskolle, jolla omakin lapsi, kolme pientä lasta hoitoon viikoksi. Mies on miesystävä ja tuore sellainen, joten ihan statistiksi itse laskisin, en hoitovastuulliseksi ollenkaan. Ymmärrän oikein hyvin, että on syöty valmista ja helposti, jotta päivät ja tilanteet / siirtymiset on sujuneet ilman suurempi temppuilua ("ai et otakaan tätä makkaraa, no otatko tätä jne.) Ehkä siskosi ei raaski edes itse ostaa leikkeleitä eikä liiaksi hedelmiä, joten ei ole osannut niitä sinunkaan lapseille tarjota. Ihon palaminen on tietty ikävä juttu, mutta ehkäpä siihenkin on luonnollisen selitys. On unohtunut tai on kysynyt miesystäväänsä tekemään, joka on kokenut syystä tai toisesta toisten lapsien rasvaamisen kiusallisena.