Miten korona on rajoittanut lääkärikäyntejäsi
Toisesta keskustelusta inspiraation saaneena. Miten on koronatesti tai oireet vaikuttaneet lääkärikäynteihin tai hoidon saantiin vaikka olisi ollut joku ihan muu vamma tai sairaus kuin "korona"
Kommentit (35)
No siten ettei lääkärille pääse vaan hoitajat konsultoi ja tarvittaessa käytössä kuvapuhelin jonka tietoturvaa epäilen paljon.
Oli oire mikä tahansa niin aina olen joutunut ensin menemään koronatestiin ja sama on koskenut myös lapsiani. Oli sitten päänsärky, flunssa josta tullut keuhkoputkentulehdus niin ei, ensin koronatestiin.. Ihan naurettavaa!
Vierailija kirjoitti:
Ei mitenkään. Olen käynyt yksityisellä.
Sama täällä, mutta silti joudut sinne eristettyjen puolelle asioimaan jos sinulla on koronaoireita, siis mitä tahansa käytännössä koska ainahan ne nykyään on sen oireita mukamas.
Siten, etten käy lääkärissä, ellei ole pakko. Lähinnä niin, että kutsuvat sieltä sairaalasta käymään kontrollissa kroonisen sairauteni suhteen. Muussa tapauksessa soitan työterveyteen ja sanon olevani kipeä. Saan joko puhelinlääkäriajan tai käskyn mennä koronatestiin. Eipä ole apaljoa tullut fyysisesti käytyä lääkärin pakeilla viime aikoina.
Yksityisellä ei ole päässyt muualle lääkärille kuin hengitystieinfektioklinikalle tai puhelinvastaanotolle jos on flunssaoireita, vaikka kyse olisi ihan muusta asiasta. Sama juttu julkisessa perusterveydenhuollossa. Vaikka olisi edellisenä tai samana päivänä saanut negatiivisen koronatestituloksen. Sairaalan poliklinikalla jouduin koronaeristyshuoneeseen vaikka olin saanut edellisenä iltana negatuloksen.
Oli etägynekologi. Pelästyin jo että pitäis pillua esitellä kameralle muttei onneks sentään tarvinnut :D
Olen 6. Ymmärtäisin hyvin tämän käytännön jos koronatestiä ei olisi vielä otettu, ettei pääse muualle kuin hengitystieinfektiopolille, mutta jos edeltävänä tai samana päivänä on saanut negatiivisen koronatuloksen, niin pitäisi kyllä kaiken järjen mukaan päästä normaalipuolelle, etenkin silloin kun käynnin syy on muu kuin infektio-oireet. Tämä on mielestäni suorastaan hysteriaa, ettei negatulokseen luoteta. Ihmettelen myös kovasti sitä, että julkisen puolen koronapolilla lääkärillä kirurginmaski, vain yksityisellä ffp3.
En ole käynyt gynellä koko korona-aikana, vaikka olisi pitänyt käydä papassa. Täytyy kyllä nyt varata.
Vierailija kirjoitti:
Sama. Julkisella olen käynyt vain ollessani raskaana, muutoin koko ikäni yksityisellä. Eilen viimeksi. Vakuutus mulla on ollut yli 30 vuotta eli lähes koko ikäni.
Kyllä on kansa köyhää, jos ei ole varaa lääkärissä käydä.
Miten voi gyne olla etänä??
Ihan naurettavaa kyllä jos negatiivinen testitulos on ja silti joutuu johonkin eristyspuolelle.
On ennenkin ollut nuhaa ja yskää, mutta silti on hoidettu ihan muutenkin lääkärissä käyviä, mutta nyt tuntuu ettei pääse eteistä pidemmälle.
Korona on vaikuttanut siten, etten pääse lääkäriin. Eikä pääse lapsetkaan. Tuntuu ettei mitään hoideta paitsi koronaa. Olisin itse kaivannut korvalääkäriä, ei aikoja.
Lapsella taas oli virtsatietulehdus (kuume ei ollut oire). Terveyskeskuksen kautta ei päästy. Onneksi nuorempi on vielä neuvolan asiakas, niin saatiin sitä kautta aika.
Ihan normaalisti olen käynyt lääkärissä. Miten korona nyt siihen vaikuttaisi.
Ei mitenkään. Yleislääkärillä olen käynyt viimeksi 2004. Hammaslääkällä poikkesin tuossa keväällä.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi gyne olla etänä??
Ihan naurettavaa kyllä jos negatiivinen testitulos on ja silti joutuu johonkin eristyspuolelle.
On ennenkin ollut nuhaa ja yskää, mutta silti on hoidettu ihan muutenkin lääkärissä käyviä, mutta nyt tuntuu ettei pääse eteistä pidemmälle.
Ihan kuten muutkin lääkärit. Keskustelet tilanteesta puhelimessa lääkärin kanssa. Jos lääkärin mielestä asia ei vaadi lähivastaanottoa, se oli siinä.
Helppoa, vaikka tuntuihan se hölmöltä maksaa 100€ 10 min. puhelusta.
Ei muuten, mutta hammalääkäriin ei pääse kunnalliselle. Hammas lohkesi, mutta ei siitä mitään haittaa ole, joutaapa tässä odotella. Jos alkaa vaivata, menen yksityiselle. Maski peittää onneksi.
Oma korona tai oireet ei ole vaikuttanut, mutta en ole viitsinyt yrittääkään varata aikaa hammaslääkärille rutiinitarkastukseen, kun ei ole mitään oireita ja jonot on jo valmiiksi pitkät. Lapsillekaan eivät lähettäneet aikoja, vaikka määräaikaistarkastuksiin pitäisi tulla kutsu, itse piti varata ja nekin ajat sai toiselle puolelle kaupunkia.
Hammaslääkärikäyntiä siirsin puolella vuodella eteenpäin. Yksi muu rokote on ottamatta. En normaalistikaan käy lääkärillä usein ja kaikki seulonnat otettiin juuri ennen pandemiaa. Tuuri on käynyt.
Asun muualla Euroopassa, maassa, jossa on ollut todella huono tilanne koronan suhteen. Niin huono, että sairaalakapasiteetti on oikeasti loppunut useammankin kerran, ei vain koronan vaan myös kaiken muun hoidon suhteen. Ei ole kivaa yrittää elää elämäänsä tietäen, että vaikka hoitoa tarvitsisi, sitä ei todennäköisesti saa ainakaan ajoissa.
Olen ollut onnekas enkä ole ainakaan vielä sairastunut tai loukkaantunut niin, että olisin tarvinnut hoitoa. Joissakin lääkärin mielipidettä vaatineissa asioissa olen ollut etäyhteydessä Suomen yksityislääkäreihin, joille ei ole ollut jonoa. Hammaslääkäriin en ole uskaltanut täällä mennä ennen täyttä rokotussarjaa, siellä kun ei voi olla FFP2 naamassa.