Oletko valmis hoitamaan omat vanhempasi ja isovanhempasi, kun hoitajia ei ole riittävästi?
Viitisen vuotta ja tilanne on tämä, jollei ihmeitä tapahdu.
Yhteiskunta ei enää kykene tarjoamaan perushoivaa vanhuksille, joten omaisten on jaksettava hoitaa, tai vanhukset jäävät heitteille. Heitteillähän he jo monella mittarilla mitattuna ovat tälläkin hetkellä, mutta nyt sentään vielä päivittäin käy hoitaja kotona tsekkaamassa, että vanhus on hengissä ja lääkkeet otettuna.
Kommentit (39)
Hoidan jo. Olisi ihan mukavaa, jos eläisivät 99- ja 97-vuotiaiksi eli olisivat vielä 5 vuoden päästäkin elossa.
Ei ole tuollaisia ongelmia. Kaikki muut ovat kuolleet, paitsi 86v isäni. T. Ammattivalittaja
Kestämätöntä, vanhuksia tulee aina vaan lisää ja elävät pitkään loppuajasta käytännössä varsin epätyydyttävää elämää. Moni varmaan jo haluaisi poiskin elämästä, vaan kun ei päästetä.
Omat vanhemmat kyllä. Isä kyllä vie henkensä sinä päivänä, kun ei pärjää itsekseen. Äidistä voi tulla iso riesa.
Ei ole tarvetta, kaikki on jo mullan alla.
Mitä hyötyä on sekata onko lääkkeet otettu tai ruoka syöty vai ei?
Isovanhemmat on kuolleita ja jäljellä on 72 ja 75-vuotiaat vanhempani. En aio heitä hoitaa. Pärjäävät varmaan kuten tähänkin asti.
Isovanhemmat kuolleet, isäni voi mädäntyä puolestani omassa erinomaisessa yksinäisyydessään ihan itsekseen, äitini hoidan mielelläni!
En haluaisi, että omat lapsensa pilaisivat monta vuotta elämästään ryhtymällä omaishoitajikseni. Jokin muu ratkaisu olisi pakko olla.
Vierailija kirjoitti:
Hoidan jo. Olisi ihan mukavaa, jos eläisivät 99- ja 97-vuotiaiksi eli olisivat vielä 5 vuoden päästäkin elossa.
Olisiko se mukavaa myös vanhemmistasi jos ovat silloin täysin toisten avun varassa?
Tämä on oikeasti ratkaisematon ongelma. Suuret ikäluokat ovat jo vanhoja, ja heitä on paljon! Työikäiset eivät halua tehdä raskasta hoivatyötä. Ulkomailta ei saa tarpeeksi hoitajia, sillä hoitajapula on lähes kaikkialla, ja harva haluaa tulla juuri Suomeen tekemään hoivatyötä surkealla palkalla.
Jos maksetaan asianmukaisesti omaishoitajalle tukea niin sitten kyllä. Muuten ei ole mahdollisuuksia.
Olen valmis hoitamaankaan ja olen jo suunnitellut elämääni eteenpäin niin, että se on käytännössä mahdollista.
Sen verran olen hoitolaitoksia ja palveluasumista nähnyt työni puolesta(ei hoitoala), etten missään vaiheessa aio päästää omia vanhempiani niihin varsinkin, jos muistisairaus olisi kohtalona.
Erilaisissa hoivalaitoksissa on kohtuuttoman paljon eroja. Omien huomioiden mukaan olen todennut vanhuksien voivan sitä paremmin, mitä paremmassa hapessa hoitajat ovat eli hoitajien orientaatio omaan työhön on suoraan verrannollinen hoidokkien vointiin. Hoitajien vointiin oletan suurimpina syinä olevan toimivan johdon, inhimilliset työolot ja ennen kaikkea hyvä työilmapiiri. Jos henkilöstövajausta on jatkuvasti, varmasti myös kutsumusalalla työtä tekevät hoitajat lopulta uupuvat. Silti hyvä johto ja etenkin työilmapiiri vaikuttaa enemmän.
Kertokaa te alalla olevat miten itse asian koette.
Se ei olisi edes mahdollista, sillä miten eläisin ja elättäisin perheeni, mikäli joutuisin hoitamaan sairaat vanhempani?
Ikä sinänsä on harvoin mikään hoidon tarve. Vaan se, jos iäkkäillä on vaikeita sairauksia.
Niiden takia he hoitoa ja hoivaa tarvitsevat. Kuten dementia, sydänsairaudet, tuki-ja liikuntaelin sairaudet, muut neurologiset sairaudet kuin dementia, kuten huimaus ja taudit jotka huimausta aiheuttavat, ja niin edelleen.
Sitten pitää palkata lisää hoitajia.
Luulen, että havaintosi on oikea. Tein ihan vähän aikaa töitä vanhusten hoitokodissa valmistumisen jälkeen, ja totesin, ettei siellä selviä kuin kyynistymällä. Työtä on niin paljon, että se on pakko hoitaa "liukuhihnalla", mikä on kamalaa, kun ihmisistä kysymys.
On jo kuolleet, ja oon omille lapsilleni sanonut, että ette sitten ala mun omaishoitajiksi, en halua kenenkään riesaksi.
Taloudellisesti oli mahdotonta tulla toimeen pelkällä omaishoitajan korvauksella.
Kun omasa asunnosta juoksee kulut kuitenkin koko ajan.
Enkä usko, että edes jaksaisin hoitaa vuodepotilasta, joka on täysin autettava niin wc:n kuin pesulle ja syötettävä sänkyyn.
Ja joutuisin hoitamaan 7/24 joka ikinen päivä.
Hoitolaitoksissa hoitajilla on sentäs kahdeksan tunnin vaihtuvat vuorot, aina on eri hoitaja remmissä.
Omaishoitaja on aina yksin.
En.