Miksi maskeja suositellaan vielä kaksi rokotusta saaneellekin?
Eihän tässä ole mitään järkeä, että samat rajoitukset ja riesat rokotteesta huolimatta. Joo, tiedän että rokotettukin voi kantaa virusta ja tartuttaa sitä, mutta miksi hänen täytyisi käyttää maskia - eikö logiikka pitäisi enemmänkin olla se, että muiden pitää ottaa rokote suojatakseen itseään. Kuinka pitkään voidaan rokotettuja rasittaa rokottamattomien suojelulla, etenkin kun merkittävällä osalla rokottamattomista on syynä rokotevastaisuus?
Kommentit (140)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teille kaikille sitten ihan sama tai jopa ihan ok, vaikka maskisuositus ihan oikeasti jatkuisi ikuisesti? Että ensin lupailtiin, että kesäksi loppuu, tai viimeistään heinäkuussa tai kesän lopussa, ja nyt on jo venytetty maskeista luopumista "siihen kun kaikki halukkaat on rokotettu". Mitäs jos sen jälkeen keksitään uusia syitä jatkaa maskinkäyttöä? "Kun kaikki eivät suostu ottamaan rokotetta." "Kun Venäjällä kuitenkin on koronaa." "Kun Etelä-Amerikassa on joku rokotevastainen lahko, niin heidän takiaan nyt käytetään maskeja Suomessa." "Kun eihän sitä koskaan tiedä..." "Varmuuden vuoksi." "Muuten vaan." "Kaikki ovat jo tottuneet maskeihin, niin miksi luopua niistä.." jne jne jne
Urpo. Maskisuositus on meidän kaikkien suojaksi ja turvaksi. Ei sitä kiusallaan määrätä.
Mutta miksi juuri maski on noussut keskeisimmäksi koronatoimeksi? Miksi uskotaan että mikä tahansa kankaanpala naamalla estää tartunnat?
Kyse ei ole uskosta vaan faktasta. Kaikkein yksinkertaisen keino, jota jokainen voi noudattaa, on käyttää maskia. Maski ei niinkään suojaa sen käyttäjää vaan muita ihmisiä.
Tämäkin viesti tulee varmasti saamaan alapeukkuja niiltä yksinkertaisilta ihmisiltä, jotka tuntuvat kieltävän tosiasiat.
Fakta on, että maskit ovat tutkitusti hyödyttömiä. Eikä muutenkaan kiinnosta muut ihmiset, käyttäkööt aivopestyt la mpaat rättejään, jos haluavat. Minä en käytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka ei itse sairastu voi silti levittää virusta.
Miksi sitten saa passin 😄
Koska jos sulla on passi, sitten riskisi tartuttaa muita on häviävän pieni :D
Tai sitten ajatus on tämä: silloin kun tapahtumissa on vain ja ainoastaan koronapassin saaneita, voidaan luottaa siihen, että kukaan tapahtumiin osallistunut ei tule saamaan sieltä tehohoitoa vaativaa koronaa.
Nimenomaan. Saadaan yhteiskunta pidettyä auki ja yritykset toiminnassa, kun rajoitukset kohdistetaan niihin, jotka omalla toiminnallaan (rokotteista kieltäytyminen) aiheuttavat riskin taudin holtittomalle leviämiselle ja etenkin terveyspalvelujen ruuhkautumiselle.
Tuolle myrkylle ei ole perusteita, koska ei olla ensin tehty kaikkea muuta mahdollista.
Eli pistetään ne rajat kiinni esim 3 vuodeksi, ja avataan kausiluotnoisesti niiden maiden kanssa yhteydet ketkä tekee saman.
Saadaan myös rikollisuutta kuriin.
Joojoo, JonnePetteri ei pääse hetkeksi Africcaan lahtaamaan norsuja, mutta se on todella pieni hinta siitä että koko kansa myrkytetään.
Toki tää idealismi ei toimi näiden nyky valtapuolueiden kanssa, tarvitaan kunnon vallannkymous että asiat tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
En ota rokotteita enkä käytä maskia.
Long covid tulee hidastamaan sun aivotoinintaa jopa nykyistäkin hitaammaksi, uskomatonta ja silti madollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Long covid tulee hidastamaan sun aivotoinintaa jopa nykyistäkin hitaammaksi, uskomatonta ja silti madollista.
Höpö höpö, olen ollut täysin terve, enkä ole ottanut influenssapiikkejäkään koskaan. Eikä piikit ja naamarätit estä mitään "long covidia", tuleeko yllätyksenä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä, miten maskin käyttäminen aiheuttaa niin suunnatonta vastustusta. Eipä ole suuri vaiva. Luulen, että itselleni siitä luopuminen tulee olemaan vaikeaa. Ehkä jatkan maskin käyttöä julkisissa liikennevälineissä lopun ikääni välttyäkseni kulkutaudeilta.
No on se suuri vaiva kun haittaa hengittämistä, on todella epämukava, enkä ainakaan minä sitä mielelläni käytä. Joka kerta kun olen laittanut maskin, olen tehnyt sen todella vastentahtoisesti. Ja nyt kesällä en pysty käyttämään ollenkaan.
Miten se maski sinua suojaa kulkutaudeilta julkisissa? Jos käytät ffp-hengityssuojainta, niin silloin toki - mutta silloinhan sinun ei tarvitse välittää muiden maskittomuudesta. Tämä olisikin ehkä hyvä käytäntö: ne jotka haluavat, käyttävät ffp-suojainta, mutta kenenkään ei tarvitse kyräillä muiden maskinkäyttöä. Jos taas käytät kangasmaskia tai kirurgista suu-nenäsuojainta, niin ne eivät kyllä sinua suojaa, ja lisäksi päästävät virukset hengitysilman mukana ympäristöön, eli muut ihmiset voivat silti hengittää kantamaasi virusta - eli voit maskista huolimatta tartuttaa toisia.
Tottakai käytän nimenomaan FFP2-maskia, muistahan ei ole mitään hyötyä minulle. Minulle sinänsä ihan sama, mitä te muut käytätte vai ettekö mitään, ihmettelen vain tuota kamalaa meteliä maskin käyttöä vastaan.
No siihen on tosiaan kaksi syytä. Ensinnäkin se on epämiellyttävä ja epämukava käyttää, joillain oikeasti vaikeuttaa hengittämistä. Ja sitten toinen syy on se, että kun se maskisuositus vaan jatkuu ja jatkuu - eivät kaikki haluaisi mitään maskeja käyttää loppuelämäänsä. Nyt vaikuttaa siltä, että MIKÄÄN ei riitä syyksi poistaa maskisuositus - ei koronatilanteen parantuminen, ei kaksi rokotusannosta, ei sairaalaan joutuneiden määrän väheneminen... Kyllä se vähän turhauttavalta ja toivottomalta tuntuu, että maskisuosituksesta on tullut tällainen pysyvä, ikuinen käytäntö.
Ja eihän elämä normaalielämältä tunnu, kun joutuu jatkuvasti pitämään maskeja. Ei minusta ainakaan ole mukavaa, että kaikki ylioppilasjuhlat ja niissä otetut kuvat menevät osittain pilalle maskien takia, hautajaisissakin joutuu käyttämään, ihmisten puheesta ei saa selvää, ja iho menee pilalle. Elokuvien katsominen on mukavampaa ilman maskeja. Ja teini-ikäinen tyttäreni on sanonut, että koulun liikuntatunneilla maski haittasi urheilusuoritusta - kyllä, käyttivät maskeja sisäliikunnassa, vaikka olisi ollut mitä hikiliikuntaa tai fyysisesti raskasta. Voitte itse kokeilla, miltä tuntuu pelata sählyä tai tehdä kuntopiiriä maski naamalla. Jos tällainen on muiden mielestä ihan ok ja normaalia, niin ihmettelen suuresti - minusta tällainen ei tunnu normaalilta, hyvältä elämältä.
Siis mä olen todella järkkytynyt miten äkkiä ihmiset suostui maskeihin. En käytä enkä tule käyttämään missään muualla kuin lentokoneessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teille kaikille sitten ihan sama tai jopa ihan ok, vaikka maskisuositus ihan oikeasti jatkuisi ikuisesti? Että ensin lupailtiin, että kesäksi loppuu, tai viimeistään heinäkuussa tai kesän lopussa, ja nyt on jo venytetty maskeista luopumista "siihen kun kaikki halukkaat on rokotettu". Mitäs jos sen jälkeen keksitään uusia syitä jatkaa maskinkäyttöä? "Kun kaikki eivät suostu ottamaan rokotetta." "Kun Venäjällä kuitenkin on koronaa." "Kun Etelä-Amerikassa on joku rokotevastainen lahko, niin heidän takiaan nyt käytetään maskeja Suomessa." "Kun eihän sitä koskaan tiedä..." "Varmuuden vuoksi." "Muuten vaan." "Kaikki ovat jo tottuneet maskeihin, niin miksi luopua niistä.." jne jne jne
Urpo. Maskisuositus on meidän kaikkien suojaksi ja turvaksi. Ei sitä kiusallaan määrätä.
Mutta miksi juuri maski on noussut keskeisimmäksi koronatoimeksi? Miksi uskotaan että mikä tahansa kankaanpala naamalla estää tartunnat?
Kyse ei ole uskosta vaan faktasta. Kaikkein yksinkertaisen keino, jota jokainen voi noudattaa, on käyttää maskia. Maski ei niinkään suojaa sen käyttäjää vaan muita ihmisiä.
Tämäkin viesti tulee varmasti saamaan alapeukkuja niiltä yksinkertaisilta ihmisiltä, jotka tuntuvat kieltävän tosiasiat.
Millä perusteella maski suojaa muita? Sehän ei pysäytä ilmaan päätyviä aerosoleja. Ja virukset menevät kyllä kankaan läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella maski suojaa muita? Sehän ei pysäytä ilmaan päätyviä aerosoleja. Ja virukset menevät kyllä kankaan läpi.
Se on tätä plandemiaa varten keksitty hyvesignalointivalhe, jotta voidaan velvoittaa täysin terveetkin pitämään turhia ja haitallisia naamavaippoja koronahysteerikkojen mieliksi.
Jännää ettei tupakointia ole vielä yhdistetty tähän "levittämismuotoon" ?
Jos ne kulkee pisara muodossa niin kyllä ne tupakansavussakin kulkee.
Hmmmmmm xD
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun uskalsit avautua elämän kipukohdista, niin me muut tiedämme Sinusta taas vähän enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä, miten maskin käyttäminen aiheuttaa niin suunnatonta vastustusta. Eipä ole suuri vaiva. Luulen, että itselleni siitä luopuminen tulee olemaan vaikeaa. Ehkä jatkan maskin käyttöä julkisissa liikennevälineissä lopun ikääni välttyäkseni kulkutaudeilta.
No on se suuri vaiva kun haittaa hengittämistä, on todella epämukava, enkä ainakaan minä sitä mielelläni käytä. Joka kerta kun olen laittanut maskin, olen tehnyt sen todella vastentahtoisesti. Ja nyt kesällä en pysty käyttämään ollenkaan.
Miten se maski sinua suojaa kulkutaudeilta julkisissa? Jos käytät ffp-hengityssuojainta, niin silloin toki - mutta silloinhan sinun ei tarvitse välittää muiden maskittomuudesta. Tämä olisikin ehkä hyvä käytäntö: ne jotka haluavat, käyttävät ffp-suojainta, mutta kenenkään ei tarvitse kyräillä muiden maskinkäyttöä. Jos taas käytät kangasmaskia tai kirurgista suu-nenäsuojainta, niin ne eivät kyllä sinua suojaa, ja lisäksi päästävät virukset hengitysilman mukana ympäristöön, eli muut ihmiset voivat silti hengittää kantamaasi virusta - eli voit maskista huolimatta tartuttaa toisia.
Tottakai käytän nimenomaan FFP2-maskia, muistahan ei ole mitään hyötyä minulle. Minulle sinänsä ihan sama, mitä te muut käytätte vai ettekö mitään, ihmettelen vain tuota kamalaa meteliä maskin käyttöä vastaan.
No siihen on tosiaan kaksi syytä. Ensinnäkin se on epämiellyttävä ja epämukava käyttää, joillain oikeasti vaikeuttaa hengittämistä. Ja sitten toinen syy on se, että kun se maskisuositus vaan jatkuu ja jatkuu - eivät kaikki haluaisi mitään maskeja käyttää loppuelämäänsä. Nyt vaikuttaa siltä, että MIKÄÄN ei riitä syyksi poistaa maskisuositus - ei koronatilanteen parantuminen, ei kaksi rokotusannosta, ei sairaalaan joutuneiden määrän väheneminen... Kyllä se vähän turhauttavalta ja toivottomalta tuntuu, että maskisuosituksesta on tullut tällainen pysyvä, ikuinen käytäntö.
Ja eihän elämä normaalielämältä tunnu, kun joutuu jatkuvasti pitämään maskeja. Ei minusta ainakaan ole mukavaa, että kaikki ylioppilasjuhlat ja niissä otetut kuvat menevät osittain pilalle maskien takia, hautajaisissakin joutuu käyttämään, ihmisten puheesta ei saa selvää, ja iho menee pilalle. Elokuvien katsominen on mukavampaa ilman maskeja. Ja teini-ikäinen tyttäreni on sanonut, että koulun liikuntatunneilla maski haittasi urheilusuoritusta - kyllä, käyttivät maskeja sisäliikunnassa, vaikka olisi ollut mitä hikiliikuntaa tai fyysisesti raskasta. Voitte itse kokeilla, miltä tuntuu pelata sählyä tai tehdä kuntopiiriä maski naamalla. Jos tällainen on muiden mielestä ihan ok ja normaalia, niin ihmettelen suuresti - minusta tällainen ei tunnu normaalilta, hyvältä elämältä.
Siis mä olen todella järkkytynyt miten äkkiä ihmiset suostui maskeihin. En käytä enkä tule käyttämään missään muualla kuin lentokoneessa.
Olen itsekin ollut aika järkyttynyt tuosta. Mutta syksyllä oli paniikkitunnelmat, ihmisiä pelotti, ja koska maskia käyttäessä tuntuu siltä, että voi tehdä jotain konkreettista, ja koska tähän maskihommaan liittyy muiden kyylääminen, menee osa koronapelkoon käytetystä energiasta maskittomien paheksumiseen. Ja maski on niin näkyvä toimenpide, että maskeja käyttäessä tuntuu siltä, että kaikki tekevät koko ajan kauheasti jotain konkreettista. Lisäksi varmaan se, jos maski tuntuu pahalta kasvoilla, lisää tuntemusta siitä, että nähdään yhdessä paöjon vaivaa koronan nujertamiseen. Yksi syy on varmaan se, että ihmiset saavat jotain tyydytystä siitä, että nimenomaan muut joutuvat näkemään vaivaa heidän suojeluunsa, ja se tekee sitten turvallisen olon. "Ei minulle varmasti koronaa tule, kun kaikki muut suojelevat minua niin valtavasti."
Aluksihan maskisuositukseen liittyi vahva ajatus siitä, että muiden maskittomuudesta ei ole sopivaa kysyä tai huomauttaa, mutta jo aika pian tuli sosiaalisesti hyväksytyksi paheksua maskittomia ja jopa käyttäytyä hyökkäävästi heitä kohtaan joko sanallisesti (suoraan tai selän takana) tai jopa fyysisesti. Ainakin tämä maskiepisodi on kertonut sen, että iso osa ihmisistä nauttii sosiaalisesta kontrollista ja haluaa osallistua siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun uskalsit avautua elämän kipukohdista, niin me muut tiedämme Sinusta taas vähän enemmän.
Täytyy olla kyllä harvinaisen va jaa tapaus, jos menee ottamaan kokeellisia pistoksia ja vielä suostuu käyttämään naamarättejä kuvitellen samalla olevansa "parempi ihminen".
Nii, miksi. Miksi vaan kaikki ei tajua että koronarokote on täysin turvallinen ja suojelee kaikelta pahalta, ja koronarokotteesta kieltäytyjät pitää merkitä otsa- tai olkavarsitatuoinnilla ja viedä keskitysleireihin, koska ne pilaa meidän bileet. Kun ne voi tartuttaa meihin.... öö siis meillähän on rokotteet, ja me ollaan täysin turvassa kaikelta... niin voiko ne tartuttaa meihin.... eikun miten tää nyt meneekään, ja miksi ei riitäkään että rokotteen ottaa ne jotka haluaa olla suojassa ja miksi ne vinkuu että kaikkien pitää ottaa rokote.... emmää tiedä mun pitää kuunnella lisää hallituksen aivopesua!!!!
Asun Italiassa, täällä on yleisissä tiloissa (ja myös ulkona jos paljon ihmisiä) maskipakko ja saa sakot €400 jos ei ole, sakot myös esimerkiksi baarin omistajalle.
Mulla on ffp2 maski ja myös varamaski laukussa. Olen huomannut että maski on tosi ok juttu, keväällä ei ollut haittaa siitepölyistä ja myös pahat hajut ei haittaa ja en ole pariin vuoteen ostanut huulipunaa.
Ostin netistä maskeja, piti olla vaaleita vaaleanpunaisia (kuvan mukaan) mutta olivatkin sitten tosi tosi vaaleanpunaisia, naytän nyt ankkapossulta mutta ei se haittaa. Täällä on noista maskeista tullut muoti asia eli laitetaan maskit sävy sävyyn vaatteitten kanssa.
Kannattaa käyttää kerttakäyttö ffp2 maskeja jossa ei ole sitä ulkopuolista filtteriä (se on tosi pöpöpesä) ja pitää sitä myös nenän päällä. Ne toimii myös silmälasien kanssa (ei höyrysty).
Mä olen saanut molemmat rokotteet mutta varmasti tulen myös tulevaisuudessa käyttämään maskeja, on turvallinen tunne (varmaan joku psykologinen juttu)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tää nyt vieläkin on epäselvää? Voit itse saada rokotteista huolimatta tartunnan ja levittää sitä eteenpäin! Tämän takia koko rokote kyseenalainen
Ottakoon rokotteen ne ja käyttäköön kahta Liberoa naamallaan ne, jotka pelkäävät.
Kyse ei ole pelosta vaan niiden huomioonottamisesta, joille koronavirus voi olla tappava.
Jos koronavirus on sinulle tappava, olet jo saanut molemmat rokoteannoksesi. Mulla on sytostaattihoito menossa, joten kuulun riskiryhmään ja koronavirus voisi olla mulle tappava. Mutta juuri siksi olenkin jo saanut molemmat rokotteeni. Minua ei kiinnosta palaneen puupennin vertaa, onko joku toinen ottanut rokotuksen vai ei. Eikä minua kiinnosta palaneen puupennin vertaa, käyttääkö joku toinen maskia vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Ketkä sinulle ovat luvanneet että maskisuositus loppuu kesällä? Etkö itse ymmärrä, että maskisuositustenkin voimassaolo riippuu monista asioista, joita on hyvin vaikea etukäteen ennustaa. Esimerkiksi tautitilanne ja rokotuskattavuuden eteneminen ovat tällaisia asioita. Näissä on myös alueellisia eroja.
Minusta viranomaistahot ovat puhuneet maskien käytön jatkamisesta ainakin siihen asti, kun laumasuoja on saavutettu, ellei virus hiivu voimakkaasti ennen sitä. Kumpikaan näistä tilanteista ei esimerkiksi minun asuinalueellani pk-seudulla ole vielä tapahtunut. En siis ole olettanutkaan että maskisuosituksista voitaisiin vielä luopua.
Siksi että maskeja joudutaan pitämään ainakin tämän vuosikymmenen loppuun.
Ok. Itse olen saanut jo 2. rokotetta. Olen suojassa vakavalta taudilta. En käytä maskia enää. Voin saada kuitenkin tartunnan, itse en sitä edes huomaa, koska rokotusten ansiosta se on minulla täysin oireeton tai muutaman kerran aivastan. Menen ruuhkabussiin ilman maskia, minulla on virus, vaikka en sitä huomaa. Se kuitenkin tartuu muihin matkustajiin, koska aivastan bussissa muutaman kerran. Matkustajista suurin osa saa viruksen koska heillä ei ole maskia ja Delta- variantti tarttuu niin nopeasti aerosolitartuntana. Joten; käytänkö maskia vai en, kun kuljen bussilla? Kannattaisiko muidenkin käyttää maskia?
Siis ookkomää nyt turvassa goronalta vai enkmää oo? Ku mää oon ny se keeniterapiapiikin saanu kahteen otteeseen niin pitääkö mun nyt kuitenki vältellä rokottamattomia? Jos tää uus kokeelline terapia suojelee mua kaikelt pahalt, ni miks mun pitäs vältel muit ihmisii goronapelossa?
Eiks mul pitäs olla se ja sama ottako joku muu tän hoidon?
Vai eiks tää ny sit suojelekaa mua? Ja jos ei ni miks kaikki halutaan pakottaa ottaan tällanen potentiaalisesti letaali hoito?
Voisko ny vaik joku teehooällän älyniekka tai joku muu sätkynukke tulla telkkariin levittelee mappejas ja kalvojas ja kertomaan et kyl se on hyvä vaan ku kaik ottaa ni sadasta kualee ehkä vaan 35 ja loput selvii. Ehkä. Samal ne vois kertoo tietty et rokottamattomist ei kuallu kettää.
Vai miten tää ny meni?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rokotteen kohdalla taas toiste päin: se suojaa rokotteen ottajaa itseään, ei muita ihmisiä.
Kerropa yksikin hyvä syy miksi se on toisten vastuulla ”suojella” sinua, sinun omalla vastuullasihan se on. Mutta ei, et voi pysyä kotona vaan on kivempi jos muut ottaa vastuun sinun terveydestäsi. Ja maskiton terve ihminen on mielestäsi itsekäs, tietenkin. Kaikki muut on, ei koronahullu rajoituksia vaativa maskipää. Hän on vastuullinen ihminen. Otitko rokotuslaastarista kuvan someen?