Miksi maskeja suositellaan vielä kaksi rokotusta saaneellekin?
Eihän tässä ole mitään järkeä, että samat rajoitukset ja riesat rokotteesta huolimatta. Joo, tiedän että rokotettukin voi kantaa virusta ja tartuttaa sitä, mutta miksi hänen täytyisi käyttää maskia - eikö logiikka pitäisi enemmänkin olla se, että muiden pitää ottaa rokote suojatakseen itseään. Kuinka pitkään voidaan rokotettuja rasittaa rokottamattomien suojelulla, etenkin kun merkittävällä osalla rokottamattomista on syynä rokotevastaisuus?
Kommentit (140)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka ei itse sairastu voi silti levittää virusta.
Miksi sitten saa passin 😄
Koska jos sulla on passi, sitten riskisi tartuttaa muita on häviävän pieni :D
Tai sitten ajatus on tämä: silloin kun tapahtumissa on vain ja ainoastaan koronapassin saaneita, voidaan luottaa siihen, että kukaan tapahtumiin osallistunut ei tule saamaan sieltä tehohoitoa vaativaa koronaa.
WHO urges fully vaccinated people to continue to wear masks as delta Covid variant spreads
The WHO urged fully vaccinated people to continue to wear masks and practice other Covid-19 pandemic safety measures as the highly contagious delta variant spreads rapidly across the globe.
“People cannot feel safe just because they had the two doses. They still need to protect themselves,” WHO official Dr. Mariangela Simao told reporters. https://www.cnbc.com/2021/06/25/delta-who-urges-fully-vaccinated-people…
Koska kaksi rokotetta saanutkin voi kantaa virusta ja tartuttaa sen toiseen ihmiseen, jolla täyttä rokotesuojaa ei vielä ole. Maski, turvaetäisyys jne. pienentävät tartuttamisen todennäköisyyttä.
Onko teille kaikille sitten ihan sama tai jopa ihan ok, vaikka maskisuositus ihan oikeasti jatkuisi ikuisesti? Että ensin lupailtiin, että kesäksi loppuu, tai viimeistään heinäkuussa tai kesän lopussa, ja nyt on jo venytetty maskeista luopumista "siihen kun kaikki halukkaat on rokotettu". Mitäs jos sen jälkeen keksitään uusia syitä jatkaa maskinkäyttöä? "Kun kaikki eivät suostu ottamaan rokotetta." "Kun Venäjällä kuitenkin on koronaa." "Kun Etelä-Amerikassa on joku rokotevastainen lahko, niin heidän takiaan nyt käytetään maskeja Suomessa." "Kun eihän sitä koskaan tiedä..." "Varmuuden vuoksi." "Muuten vaan." "Kaikki ovat jo tottuneet maskeihin, niin miksi luopua niistä.." jne jne jne
Etteivät ne tartuttaisi toisia, tietysti. Rokotus suojaa ... tai sitten ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä, miten maskin käyttäminen aiheuttaa niin suunnatonta vastustusta. Eipä ole suuri vaiva. Luulen, että itselleni siitä luopuminen tulee olemaan vaikeaa. Ehkä jatkan maskin käyttöä julkisissa liikennevälineissä lopun ikääni välttyäkseni kulkutaudeilta.
No on se suuri vaiva kun haittaa hengittämistä, on todella epämukava, enkä ainakaan minä sitä mielelläni käytä. Joka kerta kun olen laittanut maskin, olen tehnyt sen todella vastentahtoisesti. Ja nyt kesällä en pysty käyttämään ollenkaan.
Miten se maski sinua suojaa kulkutaudeilta julkisissa? Jos käytät ffp-hengityssuojainta, niin silloin toki - mutta silloinhan sinun ei tarvitse välittää muiden maskittomuudesta. Tämä olisikin ehkä hyvä käytäntö: ne jotka haluavat, käyttävät ffp-suojainta, mutta kenenkään ei tarvitse kyräillä muiden maskinkäyttöä. Jos taas käytät kangasmaskia tai kirurgista suu-nenäsuojainta, niin ne eivät kyllä sinua suojaa, ja lisäksi päästävät virukset hengitysilman mukana ympäristöön, eli muut ihmiset voivat silti hengittää kantamaasi virusta - eli voit maskista huolimatta tartuttaa toisia.
Tottakai käytän nimenomaan FFP2-maskia, muistahan ei ole mitään hyötyä minulle. Minulle sinänsä ihan sama, mitä te muut käytätte vai ettekö mitään, ihmettelen vain tuota kamalaa meteliä maskin käyttöä vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei pakota käyttämään maskia oli sitten rokotettu tai rokottamaton.
Ei. Mutta jos olet fiksu ihminen laitat sen maskin kun menet ihmisten ilmoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä, miten maskin käyttäminen aiheuttaa niin suunnatonta vastustusta. Eipä ole suuri vaiva. Luulen, että itselleni siitä luopuminen tulee olemaan vaikeaa. Ehkä jatkan maskin käyttöä julkisissa liikennevälineissä lopun ikääni välttyäkseni kulkutaudeilta.
No on se suuri vaiva kun haittaa hengittämistä, on todella epämukava, enkä ainakaan minä sitä mielelläni käytä. Joka kerta kun olen laittanut maskin, olen tehnyt sen todella vastentahtoisesti. Ja nyt kesällä en pysty käyttämään ollenkaan.
Miten se maski sinua suojaa kulkutaudeilta julkisissa? Jos käytät ffp-hengityssuojainta, niin silloin toki - mutta silloinhan sinun ei tarvitse välittää muiden maskittomuudesta. Tämä olisikin ehkä hyvä käytäntö: ne jotka haluavat, käyttävät ffp-suojainta, mutta kenenkään ei tarvitse kyräillä muiden maskinkäyttöä. Jos taas käytät kangasmaskia tai kirurgista suu-nenäsuojainta, niin ne eivät kyllä sinua suojaa, ja lisäksi päästävät virukset hengitysilman mukana ympäristöön, eli muut ihmiset voivat silti hengittää kantamaasi virusta - eli voit maskista huolimatta tartuttaa toisia.
Tottakai käytän nimenomaan FFP2-maskia, muistahan ei ole mitään hyötyä minulle. Minulle sinänsä ihan sama, mitä te muut käytätte vai ettekö mitään, ihmettelen vain tuota kamalaa meteliä maskin käyttöä vastaan.
No siihen on tosiaan kaksi syytä. Ensinnäkin se on epämiellyttävä ja epämukava käyttää, joillain oikeasti vaikeuttaa hengittämistä. Ja sitten toinen syy on se, että kun se maskisuositus vaan jatkuu ja jatkuu - eivät kaikki haluaisi mitään maskeja käyttää loppuelämäänsä. Nyt vaikuttaa siltä, että MIKÄÄN ei riitä syyksi poistaa maskisuositus - ei koronatilanteen parantuminen, ei kaksi rokotusannosta, ei sairaalaan joutuneiden määrän väheneminen... Kyllä se vähän turhauttavalta ja toivottomalta tuntuu, että maskisuosituksesta on tullut tällainen pysyvä, ikuinen käytäntö.
Ja eihän elämä normaalielämältä tunnu, kun joutuu jatkuvasti pitämään maskeja. Ei minusta ainakaan ole mukavaa, että kaikki ylioppilasjuhlat ja niissä otetut kuvat menevät osittain pilalle maskien takia, hautajaisissakin joutuu käyttämään, ihmisten puheesta ei saa selvää, ja iho menee pilalle. Elokuvien katsominen on mukavampaa ilman maskeja. Ja teini-ikäinen tyttäreni on sanonut, että koulun liikuntatunneilla maski haittasi urheilusuoritusta - kyllä, käyttivät maskeja sisäliikunnassa, vaikka olisi ollut mitä hikiliikuntaa tai fyysisesti raskasta. Voitte itse kokeilla, miltä tuntuu pelata sählyä tai tehdä kuntopiiriä maski naamalla. Jos tällainen on muiden mielestä ihan ok ja normaalia, niin ihmettelen suuresti - minusta tällainen ei tunnu normaalilta, hyvältä elämältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska jos sulla on passi, sitten riskisi tartuttaa muita on häviävän pieni :D
Tai sitten ajatus on tämä: silloin kun tapahtumissa on vain ja ainoastaan koronapassin saaneita, voidaan luottaa siihen, että kukaan tapahtumiin osallistunut ei tule saamaan sieltä tehohoitoa vaativaa koronaa.
Nimenomaan. Saadaan yhteiskunta pidettyä auki ja yritykset toiminnassa, kun rajoitukset kohdistetaan niihin, jotka omalla toiminnallaan (rokotteista kieltäytyminen) aiheuttavat riskin taudin holtittomalle leviämiselle ja etenkin terveyspalvelujen ruuhkautumiselle.
Olisiko se niin paha asia, vaikka maskeja loppuelämä käytettäisiin? Ei kai sillä niin väliä ole. Vaikkei siitä mitään hyötyäkään olisi, niin kyllä minulle silti käy, että vaikka pakotetaan käyttämään maskeja aina. Itse pystyn kyllä noudattamaan sääntöjä enkä kyseenalaista - olen aina luottanut siihen, että mua viisaammat tietävät, ja he sanovat miten toimitaan. Ja kun en sen kummemmin mieti asiaa, niin eipä sitten haittaa totellakaan. Maskien kohdalla sama. En itse niin välitä siitä, onko niistä hyötyäkään, vaan minulle riittää, että joku sanoo sen että nyt täytyy niitä käyttää. Ja niin minä käytän. Vaikka ikuisesti. Miksi te muut tarvitsette jotain perusteita tottelemiseen?
Vierailija kirjoitti:
Olisiko se niin paha asia, vaikka maskeja loppuelämä käytettäisiin? Ei kai sillä niin väliä ole. Vaikkei siitä mitään hyötyäkään olisi, niin kyllä minulle silti käy, että vaikka pakotetaan käyttämään maskeja aina. Itse pystyn kyllä noudattamaan sääntöjä enkä kyseenalaista - olen aina luottanut siihen, että mua viisaammat tietävät, ja he sanovat miten toimitaan. Ja kun en sen kummemmin mieti asiaa, niin eipä sitten haittaa totellakaan. Maskien kohdalla sama. En itse niin välitä siitä, onko niistä hyötyäkään, vaan minulle riittää, että joku sanoo sen että nyt täytyy niitä käyttää. Ja niin minä käytän. Vaikka ikuisesti. Miksi te muut tarvitsette jotain perusteita tottelemiseen?
Yksinkertaisempaa ja käytön kannalta miellyttävämpää olisi silloin vain tatuoida maskin kuva naamaansa.
Huomaatko itse miten epälooginen olet? Muiden pitää ottaa rokote suojatakseen itseään, eli rokotteen pitäisi suojata (jos suojaa). Rokotteen ottajat ovat turvassa, joten miksi he mielestäsi käyttävät maskia rokottamattomien suojeluun? Ne jotka eivät rokotetta ota (ainakaan vielä), niin ovat sen itse valinneet, ei se ole mikään rokotettujen tehtävä suojella heitä. Itse en ainakaan vaadi rokotettua käyttämään maskia, en tosin ketään muutakaan ellei ole hengitystieinfektiota (silloin tosin pitäisi pysyä vain kotona).
Rokote otetaan edelleenkin vain suojatakseen itseään. Jos joku ei sitä halua niin sitten ei halua. Katsotaan sitten kun suuri osa väestöstä on saanut sen toisenkin annoksen, että onko sillä oikeasti mitään vaikutusta. Tosin jos onkin vaikutusta, niin ei se tarkoita että koko väestö on pakko rokottaa. Tietty rokotekattavuus riittää. On maapallolla muitakin, paljon paljon vakavampia tauteja joihin useimmat on rokotettu, mutta eivät kaikki ja osa populaatiosta sairastaa, mutta silti me täällä vaan elelemme.
Voisiko olla esteettisyys kysymys. Saadaan kaikki konkka-ja pottunokat piiloon.
Jos palstalaiset kävisivät muillakin foorumeilla, kuin täällä, he ymmärtäisivät, että Delta- variantti on 1000 kertaa tartuttavampi, kuin Alpha- variantti. Kyllä, 1000 kertaa. Siksi Delta leviää nuorten keskuudessa, koska he ovat pääosin rokottamattomia. 2 rokotetta suojaa vakavalta taudilta, mutta ei estä levittämästä virusta. Siksi kaikkien olisi käytettävä maskia niin kauan, kunnes kaikki ovat saaneet rokotteet. Ottakaa selvää asioista. Dr. Campbell youtube on hyvä kanava. Tyhmimmätkin ymmärtävät.
Kaksi rokotetta saanut voi edelleen saada tartunnan ja levittää koronaa eteenpäin. Kuten moni on täällä jo sanonut.
Sitä en vain käsitä miten hemmetissä siitäkin saadaan rokottamattomien syy? Ei se meidän vika ole, jos rokote ei toimikaan kuten odotitte. Että sitä maskia naamalle vaan!
Vierailija kirjoitti:
Huomaatko itse miten epälooginen olet? Muiden pitää ottaa rokote suojatakseen itseään, eli rokotteen pitäisi suojata (jos suojaa). Rokotteen ottajat ovat turvassa, joten miksi he mielestäsi käyttävät maskia rokottamattomien suojeluun? Ne jotka eivät rokotetta ota (ainakaan vielä), niin ovat sen itse valinneet, ei se ole mikään rokotettujen tehtävä suojella heitä. Itse en ainakaan vaadi rokotettua käyttämään maskia, en tosin ketään muutakaan ellei ole hengitystieinfektiota (silloin tosin pitäisi pysyä vain kotona).
Rokote otetaan edelleenkin vain suojatakseen itseään. Jos joku ei sitä halua niin sitten ei halua. Katsotaan sitten kun suuri osa väestöstä on saanut sen toisenkin annoksen, että onko sillä oikeasti mitään vaikutusta. Tosin jos onkin vaikutusta, niin ei se tarkoita että koko väestö on pakko rokottaa. Tietty rokotekattavuus riittää. On maapallolla muitakin, paljon paljon vakavampia tauteja joihin useimmat on rokotettu, mutta eivät kaikki ja osa populaatiosta sairastaa, mutta silti me täällä vaan elelemme.
ap tarkentaa: en todellakaan itse vaadi ketään käyttämään maskia. Vaan ihmettelen, miksi maskisuositus koskee kaksi rokotetta ottaneita. Joskus kai maskeista pitäisi voida luopua, niin jos ei rokotus vapauta niistä, niin mikä sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tätä olen ihmetellyt. Mitä hyötyä siitä passista on, kun rokotettu voi kuitenkin levittää tietämään deltavirusta? Joka paikassa vaan itketään rokotepassin perään ilman että vaivaudutaan ajattelemaan yhtään mitään. 😠
Vierailija kirjoitti:
Jos palstalaiset kävisivät muillakin foorumeilla, kuin täällä, he ymmärtäisivät, että Delta- variantti on 1000 kertaa tartuttavampi, kuin Alpha- variantti. Kyllä, 1000 kertaa. Siksi Delta leviää nuorten keskuudessa, koska he ovat pääosin rokottamattomia. 2 rokotetta suojaa vakavalta taudilta, mutta ei estä levittämästä virusta. Siksi kaikkien olisi käytettävä maskia niin kauan, kunnes kaikki ovat saaneet rokotteet. Ottakaa selvää asioista. Dr. Campbell youtube on hyvä kanava. Tyhmimmätkin ymmärtävät.
Eli varmaan sitten ikuisesti, koska jatkuvasti syntyy uusia vauvoja, joita ei ole vielä rokotettu, ja osa aikuisistakaan ei tule rokotetta ottamaan. Niin mekö sitten käytämme loppuelämämme maskeja?
Vierailija kirjoitti:
Onko teille kaikille sitten ihan sama tai jopa ihan ok, vaikka maskisuositus ihan oikeasti jatkuisi ikuisesti? Että ensin lupailtiin, että kesäksi loppuu, tai viimeistään heinäkuussa tai kesän lopussa, ja nyt on jo venytetty maskeista luopumista "siihen kun kaikki halukkaat on rokotettu". Mitäs jos sen jälkeen keksitään uusia syitä jatkaa maskinkäyttöä? "Kun kaikki eivät suostu ottamaan rokotetta." "Kun Venäjällä kuitenkin on koronaa." "Kun Etelä-Amerikassa on joku rokotevastainen lahko, niin heidän takiaan nyt käytetään maskeja Suomessa." "Kun eihän sitä koskaan tiedä..." "Varmuuden vuoksi." "Muuten vaan." "Kaikki ovat jo tottuneet maskeihin, niin miksi luopua niistä.." jne jne jne
Urpo. Maskisuositus on meidän kaikkien suojaksi ja turvaksi. Ei sitä kiusallaan määrätä.
Koska rokote EI suojaa koronalta. Lue THL ohjeistus.