Miksi maskeja suositellaan vielä kaksi rokotusta saaneellekin?
Eihän tässä ole mitään järkeä, että samat rajoitukset ja riesat rokotteesta huolimatta. Joo, tiedän että rokotettukin voi kantaa virusta ja tartuttaa sitä, mutta miksi hänen täytyisi käyttää maskia - eikö logiikka pitäisi enemmänkin olla se, että muiden pitää ottaa rokote suojatakseen itseään. Kuinka pitkään voidaan rokotettuja rasittaa rokottamattomien suojelulla, etenkin kun merkittävällä osalla rokottamattomista on syynä rokotevastaisuus?
Kommentit (140)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. Itse olen saanut jo 2. rokotetta. Olen suojassa vakavalta taudilta. En käytä maskia enää. Voin saada kuitenkin tartunnan, itse en sitä edes huomaa, koska rokotusten ansiosta se on minulla täysin oireeton tai muutaman kerran aivastan. Menen ruuhkabussiin ilman maskia, minulla on virus, vaikka en sitä huomaa. Se kuitenkin tartuu muihin matkustajiin, koska aivastan bussissa muutaman kerran. Matkustajista suurin osa saa viruksen koska heillä ei ole maskia ja Delta- variantti tarttuu niin nopeasti aerosolitartuntana. Joten; käytänkö maskia vai en, kun kuljen bussilla? Kannattaisiko muidenkin käyttää maskia?
Mutta entä jos ne muut matkustajat ovat rokotettuja? Silloinhan he ovat suojassa, ainakin vakavalta tai oireiselta taudilta, kuulemma. Jos siis rokote on toimiva. :) Jos ihmiset ottavat sen piikin niin kannattaa myös luottaa että se toimii, mitäs järkeä koko piikissä muuten on?
Ja jos siellä on rokottamattomia jotka eivät piikkiä ota, niin se on heidän asiansa. Ei ole sinun vastuullasi suojella heitä ja käyttää maskia.
Itse en ainakaan edellyttäisi maskin käyttöä, jos en vielä ole ottanut rokotetta, sillä se on ollut oma valintani otanko riskin viruksesta (en usko vielä rokotteen tehoon ja seuraan haittavaikutuksia, sitten teen päätöksen kun näen miten se vaikuttaa viruksen leviämiseen).
Miten olet huomioinut kaikki ne lukuisat suomalaiset, jotka vielä odottavat tehosterokotteen saamista? Nythän Suomessa ei ole tilanne vielä lähelläkään sitä, että kaikki halukkaat olisivat saaneet kaksi rokotetta. Monet nuoremmat eivät ole saaneet vielä ensimmäistäkään. Minä olen kai sitten lammas ja luuseri, kuten te maskivastaiset niin kohteliaasti muistatte meitä maskinkäyttäjiä nimitellä, mutta kyllä minä koen, että minun pitää vähän yrittää suojella myös rokottamattomia. Minä kun en voi olla varma siitä, että juuri siinä ruuhkabussissa, jossa itse istun, on pelkästään sellaisia rokottamattomia, jotka eivät rokotteita edes halua.
No, itse en ole nimitellyt ketään, eikä minua niinkään kiinnosta muiden maskinkäyttö. Mutta kiinnostaa oma hengittäminen. Minulle maski aiheuttaa niin ahdistavan ja tukahduttavan olon, että en pysty käyttämään. Olen huomioinut muut siten, että pidän fyysistä etäisyyttä muihin ja pyrin itse välttämään toisaalta saamasta tartuntaa, mutta myös olemasta muiden lähellä eli tartunta ei silloin lähtisi myöskään minusta. Etätöissä olen ollut koko ajan, en ole tavannut juuri ollenkaan ystäviä (koska laitoin kontaktit minimiin), enkä käy juuri missään, missä on muita ihmisiä. Eli toisin sanoen välttelen tilanteita, joissa voisi tarttua. En edes luota maskien tehoon. Eli jos minulla olisi korona, niin en ajattelisi, että kankaanpala naamalla estäisi minua tartuttamasta. Vain etäisyys ja se, ettei ole kontaktia muihin estää tartuntoja.
Koska rokotus ei varmuudella suojaa yhtään mitään.
Olisihan sen teho jo nähtävissä jos se jotakin auttaisi. Mutta ei, nyt kun yli puolet suomalaisistakin on jo yhden rokotuksen saanut, niin tartunnat vaan lähtevät lentoon. En usko hetkeäkään, että tilanne muuttuisi paremmaksi kun toinen rokotus on saatu. Ihan feikkipiikki koko juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tää nyt vieläkin on epäselvää? Voit itse saada rokotteista huolimatta tartunnan ja levittää sitä eteenpäin! Tämän takia koko rokote kyseenalainen
Niin voit saada sen tartunnan myös maskinkäytöstä huolimatta ja levittää sitä eteenpäin maskinkäytöstä huolimatta! Varsinkin, jos ja kun maskia käyttää väärin, kuten valtaosa tekee!
Eli maski on tuossa ihan samalla viivalla ja jos rokote on kyseenalainen, niin silloin on maskikin.
Maski ja rokote ovat vähän kuin auton turvavyöt ja ilmatyyny. Jos ei ole kumpaakaan, kolarissa voi tulla pahaa jälkeä, mutta voi selviytäkin. Jos on toinen, selviytyminen on todennäköisempää ja vammautumisen todennäköisyys lievempi, mutta edelleeen voi vammautua vakavasti tai menehtyä. Jos on molemmat, taas kertoimet selviämiselle ovat paremmat, mutta edelleen voi loukkaantua, vammautua, vammautua pysyvästi tai kuolla auto-onnettomuudessa.
Mikään ei ole 100% varmaa elämässä kuin se, että kaikki me kuukahdamme joskus. Kaikki muut ovat todennäköisyyksiä tietyillä prosenttikertoimilla.
Vierailija kirjoitti:
Olisihan sen teho jo nähtävissä jos se jotakin auttaisi. Mutta ei, nyt kun yli puolet suomalaisistakin on jo yhden rokotuksen saanut, niin tartunnat vaan lähtevät lentoon. En usko hetkeäkään, että tilanne muuttuisi paremmaksi kun toinen rokotus on saatu. Ihan feikkipiikki koko juttu.
Niinhän se onkin nähtävissä ja selvästi auttaa. Sairaalahoidon tarve pysyy matalana ja uudet kuolemantapaukset vähäisinä siitä huolimatta, että tartuntamäärät nousevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tää nyt vieläkin on epäselvää? Voit itse saada rokotteista huolimatta tartunnan ja levittää sitä eteenpäin! Tämän takia koko rokote kyseenalainen
Niin voit saada sen tartunnan myös maskinkäytöstä huolimatta ja levittää sitä eteenpäin maskinkäytöstä huolimatta! Varsinkin, jos ja kun maskia käyttää väärin, kuten valtaosa tekee!
Eli maski on tuossa ihan samalla viivalla ja jos rokote on kyseenalainen, niin silloin on maskikin.
Maski ja rokote ovat vähän kuin auton turvavyöt ja ilmatyyny. Jos ei ole kumpaakaan, kolarissa voi tulla pahaa jälkeä, mutta voi selviytäkin. Jos on toinen, selviytyminen on todennäköisempää ja vammautumisen todennäköisyys lievempi, mutta edelleeen voi vammautua vakavasti tai menehtyä. Jos on molemmat, taas kertoimet selviämiselle ovat paremmat, mutta edelleen voi loukkaantua, vammautua, vammautua pysyvästi tai kuolla auto-onnettomuudessa.
Mikään ei ole 100% varmaa elämässä kuin se, että kaikki me kuukahdamme joskus. Kaikki muut ovat todennäköisyyksiä tietyillä prosenttikertoimilla.
En vertaisi maskia auton turvavyöhön. Turvavyö on kolaritilanteessa nimittäin huomattavasti tehokkaampi kuin maski, jonka tehosta ei oikeasti ole muuta varmuutta, kuin että se "ei estä tartuntoja, mutta voi estää jonkun pisaran lentämisen". Eli toisin sanoen maskin teho lähentelee nollaa,. mutta turvavyön teho on huomattavan tehokas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän se onkin nähtävissä ja selvästi auttaa. Sairaalahoidon tarve pysyy matalana ja uudet kuolemantapaukset vähäisinä siitä huolimatta, että tartuntamäärät nousevat.
Niin koska nyt sairastaa nuoret. Tai niin ainakin kaikki mediassa väittää. Totuuttahan on vaikea tietää. Tai sitten virus on laimentunut. Sekin on mahdollista.
Sain tänään toisen rokotuksen, aion käyttää vielä maskia kaupoissa ja joukkoliikenteessä, osittain solidaarisuudesta. En usko että rokottamattomat jaksavat käyttää maskia jos muut eivät käytä. Ja näyttäähän se itsekkäältä jos tuollaisissa paikoissa menee ilman maskia. En koe maskia epämukavana, muuten kuin että se on yksi asia lisää joka pitää muistaa ottaa mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos noin on, niin sittenhän se tehoaa siihen vakavaan tautimuotoon. Mutta tartuntoja se ei estä. Siksi ihmettelenkin, miksi "kaikkia" painostetaan ottamaan rokote, kun rokotettu voi kuitenkin tartuttaa. Ne, jotka ovat rokotteet ottaneet, ovat omalta osaltaan turvassa vakavalta muodolta. Muut valitsevat niin kuin haluavat, heitä on turha syyllistää valinnastaa olla ottamatta rokotetta (ainakaan vielä). Se heidän rokottamattomuus ei vaikuta niihin jotka ovat ottaneet piikin.
Olen viime päivinä miettinyt sitä että miten outoa on, että aikuisissa ihmisissä on niinkin paljon lapsenomaista narsismia. Ihan häpeämättömästi kiukutellaan kun pitäisi pystyä muutamaa yksinkertaista sääntöä seurata ja perusteluna on suunnilleen nämä klassiset mutku mä en haluu, on epistä, miks muut saa jne. ja se oma tahto on vankkumaton oikeutus ja perustelu.
Ei ole pienintäkään epäilystä siitä etteivät he olisi kuulleet ja ymmärtäneet samaa informaatiota kuin muutkin aikuiset.
Olisi kyllä mielenkiintoista saada jotenkin selville minkälaisesta demografiasta nämä aikuis-lapset tulevat. Minkä ikäisiä he ovat? En tiedä tuntevani ketään henkilökohtaisesti. Mutta ehkä se salataan face to face -tilanteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En vertaisi maskia auton turvavyöhön. Turvavyö on kolaritilanteessa nimittäin huomattavasti tehokkaampi kuin maski, jonka tehosta ei oikeasti ole muuta varmuutta, kuin että se "ei estä tartuntoja, mutta voi estää jonkun pisaran lentämisen". Eli toisin sanoen maskin teho lähentelee nollaa,. mutta turvavyön teho on huomattavan tehokas.
Sinä et edes ymmärrä mitä itse kirjoitat. Jos maski ehkäisee pisaroiden lentämistä, sen teho ei ole lähellä nollaa. Maskin käyttöä on myös tutkittu ja sen käyttöä suositellaan kaikkialla siellä missä tiedettä ja asiantuntijuutta arvostetaan. Delta-varianttiin maski tehoaa huonommin, sen ehkäisyyn sairaalaoloissa tarvitaan FFP2-tason maskia. Tiedät kaiken tämän, kunhan kiukuttelet kuin kakara.
Eli kun laumasuoja 90% on saavutettu voidaan maskeista ja rajoituksista luopua, eikö niin?
Vierailija kirjoitti:
Eli kun laumasuoja 90% on saavutettu voidaan maskeista ja rajoituksista luopua, eikö niin?
Mahdollisesti. Ongelmana on vain se, ettei laumasuojaa saavuteta nykyisillä rokotteilla.
Vierailija kirjoitti:
Deltamuunnos voi tarttua rokotettuihin helposti ja rokotettu voi olla viruksen kantaja.
Olen alkanut ajatella, että mitä helkutin hyötyä siitä rokotuksesta sitten edes on? Aiemmin olin niin helpottunut, kun vanhat riskiryhmään kuuluvat sukulaiset saivat rokotukset. Nyt he saavat yhä pelätä tautia ja varoa ihmisiä ja käyttää maskia vaikka kuinka pyörryttäisi ja heikottaisi siellä hengittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Deltamuunnos voi tarttua rokotettuihin helposti ja rokotettu voi olla viruksen kantaja.
Olen alkanut ajatella, että mitä helkutin hyötyä siitä rokotuksesta sitten edes on? Aiemmin olin niin helpottunut, kun vanhat riskiryhmään kuuluvat sukulaiset saivat rokotukset. Nyt he saavat yhä pelätä tautia ja varoa ihmisiä ja käyttää maskia vaikka kuinka pyörryttäisi ja heikottaisi siellä hengittää.
Sanopa muuta. Linkin PDF:stä vilkaise sivu 17 ja näet yli viisikymppisten rokotettujen kuolinluvut verrattuna rokottamattomiin viisikymppisiin. Toivotaan kuitenkin, että sukulaisesi ovat muistaneet testamenteissaan sinuakin (tämä oli mustaa huumoria).
https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uplo…
Rokotteesta vielä lisävaivoja monille ja sulkutiloja jatketaan. Ei mitään hyötyä mennä kokeilemaan
Miksi maskeja suositellaan ylipäänsä kenellekään, kun niitä on pian vuoden verran käytetty, ja on nähty ettei niistä ole mitään hyötyä? Tyhmyyden määritelmä on tehdä sama asia aina uudelleen ja uudelleen, odottaen erilaista tulosta.
Käytin maskia jo ennen suositusta - silloin kun THL ei vielä edes tunnustanut niiden tehoa. Ei tunnustanut, koska niitä ei ollut yleisesti saatavissa. Sittemmin on saatu selville, että mikä hyvänsä suoja suodattaa aina osan viruspartikkeleita - mitä tehokkaampi suoja, sitä enemmän se suodattaa. Olen käyttänyt FFP2:a. Toisaalta olen monien muiden tavoin myös vältellyt väkijoukkoja. Olen riskiryhmää ja ottanut myös 2 rokotetta. Kolmannenkin otan, jos saan. Ihmiset, jotka eivät suostu käyttämään hengityssuojaimia, eivätkä ottamaan rokotetta, voisivat jäädä kotiin! Terrorisoitte koko yhteiskunnan toimintaa ja kanssaihmisiänne.
- Tiedättekö että useimmat virukset tarttuvat myös terveestä kantajasta?!
Vierailija kirjoitti:
Olen alle 30-v niin en ole saanut rokotetta enkä vielä edes rokoteaikaa, vaikka olen ilmoittaunut rokotukseen. Saa nähdä milloin oma vuoroni tulee.
Tutkimusten mukaan n. 6% ei aio ottaa rokotetta eli 94% aikoo. Rokotetta vaan ei saa heti kun haluaa, jos ei ole oikean ikäinen. Syy rokottamattomuuteen on enemmänkin se, ettei rokotetta saa kuin rokotevastaisuus.
Tämä ei voi pitää paikkaansa. Suomessa on kaikki halukkaat rokotettu kahteen kertaan. Eikö teidän työterveydestä muka saa rokotetta?
Kunpa kaikki vaan kuolis koronaan lopulta
Ymmärrän ahdistuksesi. Minä en edes työssäni joudu käyttämään, mutta silti minua ahdistaa ajatus loputtomasta, ikuisesta maskipakosta tai maskisuosituksesta. Eihän se normaalilta ja hyvältä elämältä tunnu, että ei saa hengittää normaalisti.
Itselläni on jotain maski-intoilijoita tutuissa, ja ahdistaa kyllä kuulla, miten he oikein innoissaan odottavat "uuta normaalia", jossa kaikilla olisi maskit koko ajan. Heille ajatus ikuisesta maskinkäytöstä on kai sitten jotenkin jännittävä ja kiva. En käsitä.