Miksi maskeja suositellaan vielä kaksi rokotusta saaneellekin?
Eihän tässä ole mitään järkeä, että samat rajoitukset ja riesat rokotteesta huolimatta. Joo, tiedän että rokotettukin voi kantaa virusta ja tartuttaa sitä, mutta miksi hänen täytyisi käyttää maskia - eikö logiikka pitäisi enemmänkin olla se, että muiden pitää ottaa rokote suojatakseen itseään. Kuinka pitkään voidaan rokotettuja rasittaa rokottamattomien suojelulla, etenkin kun merkittävällä osalla rokottamattomista on syynä rokotevastaisuus?
Kommentit (140)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rokotetut voivat tartuttaa virusta, sitä itse huomaamattaan, koska 2 rokotetta estää oireet. Voit olla saanut 2 rokotetta, saat tartunnan, et huomaa itse mitään, mutta ilman maskia tartutat. Siksi maskia suositellaan myös rokotetuille, että he eivät levittäisi tietämättään virusta eteenpäin.
Hei hetkinen, miten niin "ilman maskia tartutat"? Väititkö, että maskia käyttävä ei voisi tartuttaa? Eihän se niin ole. Korona tarttuu maskista huolimatta.
Riippuu maskista ja siitä, miten sitä käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä, miten maskin käyttäminen aiheuttaa niin suunnatonta vastustusta. Eipä ole suuri vaiva. Luulen, että itselleni siitä luopuminen tulee olemaan vaikeaa. Ehkä jatkan maskin käyttöä julkisissa liikennevälineissä lopun ikääni välttyäkseni kulkutaudeilta.
No on se suuri vaiva kun haittaa hengittämistä, on todella epämukava, enkä ainakaan minä sitä mielelläni käytä. Joka kerta kun olen laittanut maskin, olen tehnyt sen todella vastentahtoisesti. Ja nyt kesällä en pysty käyttämään ollenkaan.
Miten se maski sinua suojaa kulkutaudeilta julkisissa? Jos käytät ffp-hengityssuojainta, niin silloin toki - mutta silloinhan sinun ei tarvitse välittää muiden maskittomuudesta. Tämä olisikin ehkä hyvä käytäntö: ne jotka haluavat, käyttävät ffp-suojainta, mutta kenenkään ei tarvitse kyräillä muiden maskinkäyttöä. Jos taas käytät kangasmaskia tai kirurgista suu-nenäsuojainta, niin ne eivät kyllä sinua suojaa, ja lisäksi päästävät virukset hengitysilman mukana ympäristöön, eli muut ihmiset voivat silti hengittää kantamaasi virusta - eli voit maskista huolimatta tartuttaa toisia.
Tottakai käytän nimenomaan FFP2-maskia, muistahan ei ole mitään hyötyä minulle. Minulle sinänsä ihan sama, mitä te muut käytätte vai ettekö mitään, ihmettelen vain tuota kamalaa meteliä maskin käyttöä vastaan.
No siihen on tosiaan kaksi syytä. Ensinnäkin se on epämiellyttävä ja epämukava käyttää, joillain oikeasti vaikeuttaa hengittämistä. Ja sitten toinen syy on se, että kun se maskisuositus vaan jatkuu ja jatkuu - eivät kaikki haluaisi mitään maskeja käyttää loppuelämäänsä. Nyt vaikuttaa siltä, että MIKÄÄN ei riitä syyksi poistaa maskisuositus - ei koronatilanteen parantuminen, ei kaksi rokotusannosta, ei sairaalaan joutuneiden määrän väheneminen... Kyllä se vähän turhauttavalta ja toivottomalta tuntuu, että maskisuosituksesta on tullut tällainen pysyvä, ikuinen käytäntö.
Ja eihän elämä normaalielämältä tunnu, kun joutuu jatkuvasti pitämään maskeja. Ei minusta ainakaan ole mukavaa, että kaikki ylioppilasjuhlat ja niissä otetut kuvat menevät osittain pilalle maskien takia, hautajaisissakin joutuu käyttämään, ihmisten puheesta ei saa selvää, ja iho menee pilalle. Elokuvien katsominen on mukavampaa ilman maskeja. Ja teini-ikäinen tyttäreni on sanonut, että koulun liikuntatunneilla maski haittasi urheilusuoritusta - kyllä, käyttivät maskeja sisäliikunnassa, vaikka olisi ollut mitä hikiliikuntaa tai fyysisesti raskasta. Voitte itse kokeilla, miltä tuntuu pelata sählyä tai tehdä kuntopiiriä maski naamalla. Jos tällainen on muiden mielestä ihan ok ja normaalia, niin ihmettelen suuresti - minusta tällainen ei tunnu normaalilta, hyvältä elämältä.
Siis mä olen todella järkkytynyt miten äkkiä ihmiset suostui maskeihin. En käytä enkä tule käyttämään missään muualla kuin lentokoneessa.
Olen itsekin ollut aika järkyttynyt tuosta. Mutta syksyllä oli paniikkitunnelmat, ihmisiä pelotti, ja koska maskia käyttäessä tuntuu siltä, että voi tehdä jotain konkreettista, ja koska tähän maskihommaan liittyy muiden kyylääminen, menee osa koronapelkoon käytetystä energiasta maskittomien paheksumiseen. Ja maski on niin näkyvä toimenpide, että maskeja käyttäessä tuntuu siltä, että kaikki tekevät koko ajan kauheasti jotain konkreettista. Lisäksi varmaan se, jos maski tuntuu pahalta kasvoilla, lisää tuntemusta siitä, että nähdään yhdessä paöjon vaivaa koronan nujertamiseen. Yksi syy on varmaan se, että ihmiset saavat jotain tyydytystä siitä, että nimenomaan muut joutuvat näkemään vaivaa heidän suojeluunsa, ja se tekee sitten turvallisen olon. "Ei minulle varmasti koronaa tule, kun kaikki muut suojelevat minua niin valtavasti."
Aluksihan maskisuositukseen liittyi vahva ajatus siitä, että muiden maskittomuudesta ei ole sopivaa kysyä tai huomauttaa, mutta jo aika pian tuli sosiaalisesti hyväksytyksi paheksua maskittomia ja jopa käyttäytyä hyökkäävästi heitä kohtaan joko sanallisesti (suoraan tai selän takana) tai jopa fyysisesti. Ainakin tämä maskiepisodi on kertonut sen, että iso osa ihmisistä nauttii sosiaalisesta kontrollista ja haluaa osallistua siihen.
Syksyllä ei ollut mitään tunnelmia. Mistä ihmeestä te tämän pelon kehitätte?
No kyllähän se vähän pelokkaalta vaikuttaa, että paniikissa hyväksytään hengitystä haittaavat maskit ja aletaan kohta kyräillä ahdistuneena muiden maskinkäyttöä varmana siitä, että "nyt tuo maskiton tappaa minut viruksillaan".
Teetköhän sä nyt pikkuisen yliampuvia johtopäätöksiä ihmisistä vain siksi, että he käyttävät maskia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tää nyt vieläkin on epäselvää? Voit itse saada rokotteista huolimatta tartunnan ja levittää sitä eteenpäin! Tämän takia koko rokote kyseenalainen
Niin voit saada sen tartunnan myös maskinkäytöstä huolimatta ja levittää sitä eteenpäin maskinkäytöstä huolimatta! Varsinkin, jos ja kun maskia käyttää väärin, kuten valtaosa tekee!
Eli maski on tuossa ihan samalla viivalla ja jos rokote on kyseenalainen, niin silloin on maskikin.
Käytännössä Thl:kin sanoo että rokote on hyödyttömämpi kuin maski. Mikä on aika paljon jo kun maskit on hyödyttömiä. Mutta linjassahan se on tartuntojen suhteen. Pellepuuhaa ihan kaikki.
Miten niin rokote on hyödyttömämpi kuin maski? Kaksi rokoteannosta estää taudin jo suunnilleen 90% todennäköisyydellä, sairaalahoitoa vaativa tauti estyy 95-prosenttisesti tai yli. Kangasmaskin ja kirurginmaski kyky estää käyttäjäänsä saamasta tartunta on lähellä nollaa. Niiden suojavaikutus perustuu toisten suojaamiseen. Ainoastaan FFP2 ja FFP3-hengityksensuojaimet suojaavat käyttäjäänsä.
Kuinkas tehokkaita uskot niiden olevan muiden suojaamisessa?
Eli jos tuttavallasi olisi todettu korona ja hän laittaisi kasvoilleen kangasmaskin, kuinka turvalliselta sinusta tuntuisi viettää vaikkapa 15 min hänen läheisyydessään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä, miten maskin käyttäminen aiheuttaa niin suunnatonta vastustusta. Eipä ole suuri vaiva. Luulen, että itselleni siitä luopuminen tulee olemaan vaikeaa. Ehkä jatkan maskin käyttöä julkisissa liikennevälineissä lopun ikääni välttyäkseni kulkutaudeilta.
No on se suuri vaiva kun haittaa hengittämistä, on todella epämukava, enkä ainakaan minä sitä mielelläni käytä. Joka kerta kun olen laittanut maskin, olen tehnyt sen todella vastentahtoisesti. Ja nyt kesällä en pysty käyttämään ollenkaan.
Miten se maski sinua suojaa kulkutaudeilta julkisissa? Jos käytät ffp-hengityssuojainta, niin silloin toki - mutta silloinhan sinun ei tarvitse välittää muiden maskittomuudesta. Tämä olisikin ehkä hyvä käytäntö: ne jotka haluavat, käyttävät ffp-suojainta, mutta kenenkään ei tarvitse kyräillä muiden maskinkäyttöä. Jos taas käytät kangasmaskia tai kirurgista suu-nenäsuojainta, niin ne eivät kyllä sinua suojaa, ja lisäksi päästävät virukset hengitysilman mukana ympäristöön, eli muut ihmiset voivat silti hengittää kantamaasi virusta - eli voit maskista huolimatta tartuttaa toisia.
Tottakai käytän nimenomaan FFP2-maskia, muistahan ei ole mitään hyötyä minulle. Minulle sinänsä ihan sama, mitä te muut käytätte vai ettekö mitään, ihmettelen vain tuota kamalaa meteliä maskin käyttöä vastaan.
No siihen on tosiaan kaksi syytä. Ensinnäkin se on epämiellyttävä ja epämukava käyttää, joillain oikeasti vaikeuttaa hengittämistä. Ja sitten toinen syy on se, että kun se maskisuositus vaan jatkuu ja jatkuu - eivät kaikki haluaisi mitään maskeja käyttää loppuelämäänsä. Nyt vaikuttaa siltä, että MIKÄÄN ei riitä syyksi poistaa maskisuositus - ei koronatilanteen parantuminen, ei kaksi rokotusannosta, ei sairaalaan joutuneiden määrän väheneminen... Kyllä se vähän turhauttavalta ja toivottomalta tuntuu, että maskisuosituksesta on tullut tällainen pysyvä, ikuinen käytäntö.
Ja eihän elämä normaalielämältä tunnu, kun joutuu jatkuvasti pitämään maskeja. Ei minusta ainakaan ole mukavaa, että kaikki ylioppilasjuhlat ja niissä otetut kuvat menevät osittain pilalle maskien takia, hautajaisissakin joutuu käyttämään, ihmisten puheesta ei saa selvää, ja iho menee pilalle. Elokuvien katsominen on mukavampaa ilman maskeja. Ja teini-ikäinen tyttäreni on sanonut, että koulun liikuntatunneilla maski haittasi urheilusuoritusta - kyllä, käyttivät maskeja sisäliikunnassa, vaikka olisi ollut mitä hikiliikuntaa tai fyysisesti raskasta. Voitte itse kokeilla, miltä tuntuu pelata sählyä tai tehdä kuntopiiriä maski naamalla. Jos tällainen on muiden mielestä ihan ok ja normaalia, niin ihmettelen suuresti - minusta tällainen ei tunnu normaalilta, hyvältä elämältä.
Siis mä olen todella järkkytynyt miten äkkiä ihmiset suostui maskeihin. En käytä enkä tule käyttämään missään muualla kuin lentokoneessa.
Olen itsekin ollut aika järkyttynyt tuosta. Mutta syksyllä oli paniikkitunnelmat, ihmisiä pelotti, ja koska maskia käyttäessä tuntuu siltä, että voi tehdä jotain konkreettista, ja koska tähän maskihommaan liittyy muiden kyylääminen, menee osa koronapelkoon käytetystä energiasta maskittomien paheksumiseen. Ja maski on niin näkyvä toimenpide, että maskeja käyttäessä tuntuu siltä, että kaikki tekevät koko ajan kauheasti jotain konkreettista. Lisäksi varmaan se, jos maski tuntuu pahalta kasvoilla, lisää tuntemusta siitä, että nähdään yhdessä paöjon vaivaa koronan nujertamiseen. Yksi syy on varmaan se, että ihmiset saavat jotain tyydytystä siitä, että nimenomaan muut joutuvat näkemään vaivaa heidän suojeluunsa, ja se tekee sitten turvallisen olon. "Ei minulle varmasti koronaa tule, kun kaikki muut suojelevat minua niin valtavasti."
Aluksihan maskisuositukseen liittyi vahva ajatus siitä, että muiden maskittomuudesta ei ole sopivaa kysyä tai huomauttaa, mutta jo aika pian tuli sosiaalisesti hyväksytyksi paheksua maskittomia ja jopa käyttäytyä hyökkäävästi heitä kohtaan joko sanallisesti (suoraan tai selän takana) tai jopa fyysisesti. Ainakin tämä maskiepisodi on kertonut sen, että iso osa ihmisistä nauttii sosiaalisesta kontrollista ja haluaa osallistua siihen.
Syksyllä ei ollut mitään tunnelmia. Mistä ihmeestä te tämän pelon kehitätte?
No kyllähän se vähän pelokkaalta vaikuttaa, että paniikissa hyväksytään hengitystä haittaavat maskit ja aletaan kohta kyräillä ahdistuneena muiden maskinkäyttöä varmana siitä, että "nyt tuo maskiton tappaa minut viruksillaan".
Teetköhän sä nyt pikkuisen yliampuvia johtopäätöksiä ihmisistä vain siksi, että he käyttävät maskia?
Ei, vaan tein johtopäätöksiä siitä, miten nopeasti alettiin kyräillä niitä, joilla ei ollut maskia. Sosiaalinen kontrolli kertoo useimmiten jostain pelosta, ja aika pianhan sosiaalinen kontrolli tuli keskeiseksi osaksi maskinkäyttöä. Sinänsä jos joku vaan käyttäisi itse maskia ilman, että muille asetetaan sen suhteen mitään vaatimuksia, en tekisi siitä mitään johtopäätöksiä, koska asia olisi minulle samantekevä: jokainen saa pukeutua millaisiin asusteisiin haluaa.
Muistaako täällä kukaan sitä aikaa, kun ennen koronaa kukaan ei kuollut mihinkään tautiin tai onnettomuuteen? Nyt kuolema vaanii koronan muodossa nurkan takana alati ja kaikki puhuu kuolemisesta, omasta ja toisten. Onneksi maski ja rokote auttaa ettei sitten kuolekaan eikä muutkaan kuole. Sairastuu vaan vähän. Huh!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska kaikki rokotteen haluavat eivät ole vielä sitä saaneet. Maskeista päästään sitten eroon kun kaikki jotka haluavat rokotteen ovat sen saaneet. Todella itsekästä ajatella että no kun Minä olen nyt rokotteeni saanut niin muista viis.
Harmi, kun en enää löydä linkkiä. Mutta.... jos minulla on ffp2- tai ffp3-hengityssuojain ja sinulla ei mitään, olen aivan yhtä hyvin suojassa koronavirukselta kuin jos meillä molemmilla olisi kirurginmaskit. Siihen asti, kunnes saa koronarokotteensa, kannattaa siis käyttää kirurginmaskin sijasta ffp2- tai ffp3-hengityssuojainta.
Ffp-suojaimen suojausteho on melkein täydellinen. Väititkö tosiaan, että kirurginmaskien teho yltäisi samaan? Mistä ihmeestä olet saanut tällaista väärää tietoa, kun eihän tällaista käsittääkseni ole edes virallisesti esitetty? Alusta asti on puhuttu, että kirurginen suu-nenäsuojain lähinnä estää jotain aivastuspisaroita lentämästä.
Unohdit silmät :) Jos mulla on hengityssuojain, sulla ei mitään ja sitten koronapositiivisena aivastat, saatan saada virusta silmieni kautta. Jos käyttäisin suojalaseja, tilanne muuttuisi lähes 100%:sti mulle turvalliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Ok. Itse olen saanut jo 2. rokotetta. Olen suojassa vakavalta taudilta. En käytä maskia enää. Voin saada kuitenkin tartunnan, itse en sitä edes huomaa, koska rokotusten ansiosta se on minulla täysin oireeton tai muutaman kerran aivastan. Menen ruuhkabussiin ilman maskia, minulla on virus, vaikka en sitä huomaa. Se kuitenkin tartuu muihin matkustajiin, koska aivastan bussissa muutaman kerran. Matkustajista suurin osa saa viruksen koska heillä ei ole maskia ja Delta- variantti tarttuu niin nopeasti aerosolitartuntana. Joten; käytänkö maskia vai en, kun kuljen bussilla? Kannattaisiko muidenkin käyttää maskia?
Mutta entä jos ne muut matkustajat ovat rokotettuja? Silloinhan he ovat suojassa, ainakin vakavalta tai oireiselta taudilta, kuulemma. Jos siis rokote on toimiva. :) Jos ihmiset ottavat sen piikin niin kannattaa myös luottaa että se toimii, mitäs järkeä koko piikissä muuten on?
Ja jos siellä on rokottamattomia jotka eivät piikkiä ota, niin se on heidän asiansa. Ei ole sinun vastuullasi suojella heitä ja käyttää maskia.
Itse en ainakaan edellyttäisi maskin käyttöä, jos en vielä ole ottanut rokotetta, sillä se on ollut oma valintani otanko riskin viruksesta (en usko vielä rokotteen tehoon ja seuraan haittavaikutuksia, sitten teen päätöksen kun näen miten se vaikuttaa viruksen leviämiseen).
Mä en käytä maskia enkä aio ottaa rokotetta. Oon elänyt 1,5v ihan normaalisti.. Ja aion elää jatkossakin.
Ja ei, en ole 'yksinkertainen' tai 'salaliittoteoreetikko', vaan akateeminen yhteiskuntatieteiden opiskelija, jolla löytyy lääketieteen perusteet taustalta.
Mun mielestä koko yhteiskunta pitäis vaan avata. Ne, jotka rokotteen haluaa sen ottakoon ja kaikki ei sitä kuitenkaan ota. Kautta aikojen on ihmisiä eri yhteiskuntaluokista jäänyt rokottamatta pandemioista huolimatta (talousesteet!) ja silti monesta sairaudesta ollaan selvitty. Osa jopa suositellaan sairastamaan immuuniuden muodostamiseksi (vesirokko)..
Rokote pienentää todennäköisyyttä saada vakavia oireita eli voit saada tartunnan ja levittää sitä. Toistaiseksi ei ole laumasuojaa. Maskeja käytetään sitä varten, ettet levitä tautia eteenpäin. Niillä maskeilla ei suojata itseä vaan muita ihmisiä.
Maskisuositus loppuu heti, kun jätät maskin laittamatta. Helppoa, eikös? Siksi sitä kutsutaan suositukseksi, kun sinulla on vapaus valita miten toimit, käytät tai et.
Minä en koskaan lähtenyt tähän maskileikkiin mukaan ja elämä on ollut varsin ihanaa. Ihanaa hengittää vapaasti. Kaikkialle olen kuitenkin päässyt sisään, vaikka maskia ei ole ollutkaan. Jopa pk-seudun julkisiin liikennevälineisiin, että se siitä heidän "maskipakosta". Kukaan ei ole tullut kitisemään maskittomuudesta, joten siltäkin olen säästynyt. Sairaana olen ollut viimeksi vuonna 2017.
Rokotukset otan (yksi jo laitettu), mutta maskia en aio koskaan käyttää.
Maskivapaus syntyy yksilöiden päätöksistä. Kunkin yksilön tulee itsenäisesti tahollaan tehdä päätös, että maskisuosituksen noudattamiseen ei hänen kohdallaan ole tarvetta. Viranomainen ei kykene tätä tekemään puolestasi.
Itse olen jo tehnyt oman päätökseni - en käytä maskeja.
Molemmat rokotukset olen jo ottanut.
En tiedä mikä ongelma pitää maskia. Täällä voisi olla samanlainen maskikulttuuri jatkossa kuin Itä-Aasiassa. Siellä oleva teollinen saaste ei ole ainut syy miksi ovat aina pitäneet silloin tällöin.
Parempi pitää täällä kunnes pandemia on oikeasti ohi ja sen jälkeen osa käyttää jos haluaa erinäisten syiden takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. Itse olen saanut jo 2. rokotetta. Olen suojassa vakavalta taudilta. En käytä maskia enää. Voin saada kuitenkin tartunnan, itse en sitä edes huomaa, koska rokotusten ansiosta se on minulla täysin oireeton tai muutaman kerran aivastan. Menen ruuhkabussiin ilman maskia, minulla on virus, vaikka en sitä huomaa. Se kuitenkin tartuu muihin matkustajiin, koska aivastan bussissa muutaman kerran. Matkustajista suurin osa saa viruksen koska heillä ei ole maskia ja Delta- variantti tarttuu niin nopeasti aerosolitartuntana. Joten; käytänkö maskia vai en, kun kuljen bussilla? Kannattaisiko muidenkin käyttää maskia?
Mutta entä jos ne muut matkustajat ovat rokotettuja? Silloinhan he ovat suojassa, ainakin vakavalta tai oireiselta taudilta, kuulemma. Jos siis rokote on toimiva. :) Jos ihmiset ottavat sen piikin niin kannattaa myös luottaa että se toimii, mitäs järkeä koko piikissä muuten on?
Ja jos siellä on rokottamattomia jotka eivät piikkiä ota, niin se on heidän asiansa. Ei ole sinun vastuullasi suojella heitä ja käyttää maskia.
Itse en ainakaan edellyttäisi maskin käyttöä, jos en vielä ole ottanut rokotetta, sillä se on ollut oma valintani otanko riskin viruksesta (en usko vielä rokotteen tehoon ja seuraan haittavaikutuksia, sitten teen päätöksen kun näen miten se vaikuttaa viruksen leviämiseen).
Miten olet huomioinut kaikki ne lukuisat suomalaiset, jotka vielä odottavat tehosterokotteen saamista? Nythän Suomessa ei ole tilanne vielä lähelläkään sitä, että kaikki halukkaat olisivat saaneet kaksi rokotetta. Monet nuoremmat eivät ole saaneet vielä ensimmäistäkään. Minä olen kai sitten lammas ja luuseri, kuten te maskivastaiset niin kohteliaasti muistatte meitä maskinkäyttäjiä nimitellä, mutta kyllä minä koen, että minun pitää vähän yrittää suojella myös rokottamattomia. Minä kun en voi olla varma siitä, että juuri siinä ruuhkabussissa, jossa itse istun, on pelkästään sellaisia rokottamattomia, jotka eivät rokotteita edes halua.
Kun miettii miten viime vuoden keväällä varsinkin riskiryhmäläisten, etupäässä ikäihmisten päälle syljettiin, koska heidän katsottiin vievän muilta ihmisiltä mahdollisuuden ns normaaliin elämään eli lähinnä baareissa istuskeluun, ymmärrän äärettömän hyvin minkälainen on mm ikäihmisen motivaatio suojella tällaista räkijää, joka ei edes halua ottaa rokotetta. Omasta puolestani saisivät nämä ihan rauhassa sairastua, eihän tässä loppujen lopuksi ole kummemmasta kyse, kuin pienestä räkätaudista heidän mukaansa. Saisivat sitä mitä tilaavat.
En kuulu riskiryhmään, enkä ole vielä kahdesti rokotettu. Muuten vain pistää vihaksi näiden joidenkin sairas käytös vuoden takaa. Nythän nuoret tähän sairastuvat, millonkohan heitä aletaan räkiä.
Vierailija kirjoitti:
Nythän nuoret tähän sairastuvat
Ja siitä seurauksena tuleva vahinko on....?
Paljonko on Suomessa kuollut teinejä tai lapsia koronaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nythän nuoret tähän sairastuvat
Ja siitä seurauksena tuleva vahinko on....?
Paljonko on Suomessa kuollut teinejä tai lapsia koronaan?
Niin, he siis tämän takia tulee säästää räkimiseltä. Lue sisäistäen, jos jotain luet.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mikä ongelma pitää maskia. Täällä voisi olla samanlainen maskikulttuuri jatkossa kuin Itä-Aasiassa. Siellä oleva teollinen saaste ei ole ainut syy miksi ovat aina pitäneet silloin tällöin.
Parempi pitää täällä kunnes pandemia on oikeasti ohi ja sen jälkeen osa käyttää jos haluaa erinäisten syiden takia.
Etkö ole lukenut mitään aiheeseen liittyvää? Tässäkin ketjussa on kerrottu, mitä ne ongelmat maskinkäytössä ovat: vaikea hengittää, maski hiostaa ja tuntuu epämiellyttävältä, maskin kanssa on tukala olla, maski aiheuttaa aknea, jne.
Pelkään, että maskipakko jää työntekijöiden osalta pysyväksi hoitoalalla. Maskin käyttö aiheuttaa minulle työpäivän mittaisen päänsäryn. Atooppinen iho ärtyy kivuliaaksi maskin alla hautuessaan. Lyhyt maskiaika kaupassa asioidessa ei haittaa niin paljoa. Mutta ajatus siitä, että jotkut vaatisivat tätä pysyväksi käytännöksi koronan mahdolliseen häviämiseen saakka aiheuttaa ahdistusta. Ehkä joillekin maskin käyttö on fyysisesti ja psyykkisesti helpompaa kuin minulle. Ehkä arvostan liikaa jokaisen vapautta hengittää normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Kun miettii miten viime vuoden keväällä varsinkin riskiryhmäläisten, etupäässä ikäihmisten päälle syljettiin, koska heidän katsottiin vievän muilta ihmisiltä mahdollisuuden ns normaaliin elämään eli lähinnä baareissa istuskeluun, ymmärrän äärettömän hyvin minkälainen on mm ikäihmisen motivaatio suojella tällaista räkijää, joka ei edes halua ottaa rokotetta. Omasta puolestani saisivät nämä ihan rauhassa sairastua, eihän tässä loppujen lopuksi ole kummemmasta kyse, kuin pienestä räkätaudista heidän mukaansa. Saisivat sitä mitä tilaavat.
En kuulu riskiryhmään, enkä ole vielä kahdesti rokotettu. Muuten vain pistää vihaksi näiden joidenkin sairas käytös vuoden takaa. Nythän nuoret tähän sairastuvat, millonkohan heitä aletaan räkiä.
Enpä usko että monetkaan jotka eivät halua rokotetta, sylkevät toisten päälle. Monet ovat ihan normaaleja ihmisiä.
Ja on sitä maskittomien päällekin hyökätty, että hulluutta tulee näköjään molemmista ääripäistä.
Ffp-suojaimen suojausteho on melkein täydellinen. Väititkö tosiaan, että kirurginmaskien teho yltäisi samaan? Mistä ihmeestä olet saanut tällaista väärää tietoa, kun eihän tällaista käsittääkseni ole edes virallisesti esitetty? Alusta asti on puhuttu, että kirurginen suu-nenäsuojain lähinnä estää jotain aivastuspisaroita lentämästä.