Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten niin kodinhoitutuella ei pärjää?

Vierailija
08.08.2014 |

Olen 2 pienen 1,5v ja 2,5v tytön kotiäiti. Saan kodinhoidontukea, asumistukea, lapsilisät ja kelan maksaman elatustuen. Sossun luukulla ei tarvitse käydä vaikka olisinkin siihen oikeutettu. Asutaan kunnan omistamassa 65 neliön kaksiossa, jossa lapsilla oma huone itse nukun olkkarissa. Haussa on kolmio kunnalta sekin. Meillä on kaikki mitä tarvitsemme ja ehkä vähän liikaakin. Velkaa ei ole yhtään ja velaksi ei osteta. Asumiskulut ovat pienet, koska asumme maalla. Autoa ei ole. Lyhyet matkat kuljemme rattailla ja pidemmät pyörällä. Kaupungissa käymme bussilla ja matkoille menemme junalla tai bussilla. Vaatteet ostan kirpputorilta tai saan ystävien lapsille pieneksi jääneitä. Kerään syksyisin marjoja ja sieniä talven varalle. Leivon paljon itse. Käymme MLL:n ja seurakunnan perhekahvilassa/kerhossa, jossa lapset opettelevat ryhmässä toimimista. En noe jääväni mistään paitsi enkä usko lastenkaan jäävän vaille mitään. Ihmettelen kuinka paljon rahaa ihmiset nykyään tarvitsevat voivansa elää miellekästä elämää? Ja en tuomitse ketään joka toimii toisin kuin minä ihmettelen vaan.

Ps. Minulla on ihan peruspalkattu työ odottamassa. Ja en ole yh omasta halustani, mies petti ja jätti.

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 15:25"]Ja ap: saat siis paljon muitakin tukia ja rahaa kuin tuon kotihoidontuen! Eli et sillä myöskään itse pelkästään pärjää.

T:16

[/quote]No kaikki saavat lapsilisää myös. Ja elatusmaksut korvaavat sen toisen elättäjän tulot. Eli tuohon jää asumistuki ja khtuki.

Vierailija
22/66 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, oiskinhan se vallan vitullinen ihme jos ei ilmaisella rahalla tule toimeen....hohhoijaa...

Mun mielestä tukien varassa eläminen on niin helvetin noloa, että jos itse joutuisin moiseen tilanteeseen, en tekisi edes anonyymejä postauksia. Mutta....tämmöstä tää kai nyt on, kun puurokin pitää ostaa valmiina kaupasta ja omia kakaroita ei pysty elättämään ilman moninkertaisia tulonsiirtoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi mielenkiintoista tietää vähän summia.

-paljonko on elatustuki kahdesta lapsesta

-asumistuen määrä/ paljonko jää itse maksettavaa

-saatko myös kuntalisän, kotihoidontuen

lisäosan (näitä eivät kaikki saa!)

Kaikki on niin suhteellista. Laskin laskurien avulla, että yh:na minäkin pärjäisin rahallisesti huomattavasti paremmin, kuin näin avioliitossa olevana. Että summia kehiin vaan!

Vierailija
24/66 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 15:25"]Ja ap: saat siis paljon muitakin tukia ja rahaa kuin tuon kotihoidontuen! Eli et sillä myöskään itse pelkästään pärjää.

T:16

[/quote]tämä minullakin pisti silmään, ap puhuu vain kotihoidontuesta vaikka saa kaikki tulonsa tukiaisina.

Vierailija
25/66 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me pärjäsimme myös. Mies töissä perus netto palkka, asumislaina 900e autolaina 200e, sitten muut laskut, kaksi lasta ja koirat. Tiukkaa teki todella ja helppoa ei ollut, mutta tärkeysjärjestys minulla on lapset ja kotihoito.

Vierailija
26/66 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, eipä taida sivistystasosi olla kovin korkealla kun et tiedä, että kyseessä on kotihoidontuki.

Vierailija
27/66 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 14:48"]

Työnsaantimahdollisuuksia. Aloita opiskelu vaikka noista yhdyssanoista.

[/quote]

Kyllä ja oikeista termeistä. Kyseessä on kotihoidontuki. On se kummallista, kun ei se mene jakeluun näille jauhopäisille äitiliineille vaikka asiasta on jauhettu jo kohta 20 vuotta.

Vierailija
28/66 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 15:22"]14: miksi on pakko olla auto? Halvankin auton kulut on paljon suuremmat kuin seutulippu. Tai näin ainakin pk-seudulla. Me laitoimme auton pois juuri tästä syystä, vaikka mies tarvitseekin seutulipun (Hki-Vantaa). Millään et sillä 100€:lla maksa polttoainetta, vakuutusta, autoveroa, katsastusta ym. kuluja /kk.

Kiinnostaa vaan tietää, että millä matematiikalla auto on halvempi?

[/quote]

Koska julkisilla miehellä menisi töihin 50min-1h.

Vierailija
29/66 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

29: meillä miehellä menee julkisilla 1h30min. Mutta säästösyistä tähän päädyimme. Meillä ei oikeasti ole varaa pitää autoa.

Tammikuussa hieman helpottaa, kun mies jää hoitovapaalle ja minä menen töihin. Mulla menee vain se 50min-1h ja minä kuljen Helsingistä Helsinkiin. Mulla ei ole edes ajokorttia.

Eli autoa ei ole pakko olla.

Aikaa meillä jää silti olla perheenä, koska olemme yhdessä vapaa-ajan. Vain kahdella isommalla lapsella on omat harrastuksensa, näihin menee n.5h viikossa (+matkat).

Vierailija
30/66 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haloo!

Koitapa tehdä sama KODINHOIDONTUELLA. Sullahan on siihen päälle asumistukea, lapsilisät, kelan maksamat elatustuet ja alla kunnan asunto...

Kun on hoitovapaalla ja saa vain kodinhoidontukea, sitä joutuu katkaisemaan oman osuutensa perheen kodin lainanlyhennyksistä, ottamaan puolison palkasta ruokarahaa ja olla osalllistumatta perheen laskujen maksuun (kaikki jää puolisolle). Onneksi kaikki lapset saa lapsilisänsä, jotta lapset saa vaatetettua kasvun ja vuoden aikojen mukaan.

Pelkällä kodinhoidontuella ei saa siis ruokiakaan tai vain soppaa saa syödä joka päivä...

Vierailija
31/66 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joillekin vähillä rahoilla eläminen on miellekästä elämää, mutta toisille ei.

Vierailija
32/66 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 16:14"]Olisi mielenkiintoista tietää vähän summia.

-paljonko on elatustuki kahdesta lapsesta

-asumistuen määrä/ paljonko jää itse maksettavaa

-saatko myös kuntalisän, kotihoidontuen

lisäosan (näitä eivät kaikki saa!)

Kaikki on niin suhteellista. Laskin laskurien avulla, että yh:na minäkin pärjäisin rahallisesti huomattavasti paremmin, kuin näin avioliitossa olevana. Että summia kehiin vaan!

[/quote]

Meillä ei ole kuntalisää.

Kotihoidontuen saan täysimääräisenä kaikkine lisineen nettona 480,99 €, elatustuki 307, 26 €, lapsilisät 316, 42 € yht 1104, 67 € asumistuen määrää en muista kun menee suoraan vuokranantajalle, mutta vuokra maksan itse n 184 €. Eli vuokran jälkeen n 920 € niin ja maksan vielä 160 € elatustukea teinistäni, joka asuu isällään 500km päässä. Elatustuen ja tapaamiskulujen n. 100 €/kk meillä jää rahaa laskuihin ja ruokaan 660 €. Ja tosiaan sossusta en hae mitään. Töihin palaan kun nuorin täyttää kolme. Kotihoidontuki tippuu hieman keskimmäisen lapsen täyttäessä 3v.

Ap

Vierailija
33/66 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 19:15"]29: meillä miehellä menee julkisilla 1h30min. Mutta säästösyistä tähän päädyimme. Meillä ei oikeasti ole varaa pitää autoa.

Tammikuussa hieman helpottaa, kun mies jää hoitovapaalle ja minä menen töihin. Mulla menee vain se 50min-1h ja minä kuljen Helsingistä Helsinkiin. Mulla ei ole edes ajokorttia.

Eli autoa ei ole pakko olla.

Aikaa meillä jää silti olla perheenä, koska olemme yhdessä vapaa-ajan. Vain kahdella isommalla lapsella on omat harrastuksensa, näihin menee n.5h viikossa (+matkat).

[/quote]

Se oli suuntaansa. Eli 10h päivässä. Ollaan eletty näinkin mutta oli aika kurjaa kun isä ehti lastaan nähdä sen 1-2h illassa.

Vierailija
34/66 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 16:24"]Me pärjäsimme myös. Mies töissä perus netto palkka, asumislaina 900e autolaina 200e, sitten muut laskut, kaksi lasta ja koirat. Tiukkaa teki todella ja helppoa ei ollut, mutta tärkeysjärjestys minulla on lapset ja kotihoito.

[/quote]

Tätä vähän tarkoitinkin jos tärkeysjärjestyksenä on lapset ja kotihoito asiat kyllä järjestyvät siis rahallisesti.

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 19:44"]No joillekin vähillä rahoilla eläminen on miellekästä elämää, mutta toisille ei.

[/quote]

Ei muutama vuosi vähällä eläen ole mielestäni paha. Ja pienelläkin rahalla voi elää miellekästä elämää.

Ap

Ps. Kudon villasukkia ja teen muita kutomuksia sen mukaan mitä ehdin tuttaville ja saan siitä pientä rahaa säästöön.

Vierailija
35/66 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja en tuhlaa rahoja alkoholiin/tupakkaan/ulkona syömiseen. Kaiken minkä voin teen itse esim mehut. Asun maalla, koska se on halvempaa ja parempi ympäristö lapsille. Olisimme myös pärjänneet hyvin vaikka olisin yhdessä ex-miehen kanssa ja hän oli aika matalapalkkaissessa työssä. Emme saaneet asumistukea silloin kun olin kotihoidontuella kotona ensimmäisestä lapsestamme (vanhimmalla lapsellani eri isä).

Ap

Vierailija
36/66 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa muuten että hoidat lapset itse!!! :)

Vierailija
37/66 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne menot pitää tuloijin suhteuttaa. Meillä mies tienaa 2100e netto/kk ja itse saan kodinhoitotuen ja kahden lapsen lapsilisät. Asutaan maalla ja yksikään julkinen ei liikennöi täällä. Kaksi autoa käytössä. Vanhoja autoa, mutta toimivia. Autoja emme koskaan ole ostaneet lainalla, eikä tulla ostamaan. Asutaan uudessa omakotitalossa, josta on laina tarpeeksi. Perintöjä ei koskaan olla saatu ja ei tulla saamaan. Ihan hyvin ollaan pärjätty ja talo lainaa maksellaan joka kuukausi. Mielelläähän sitä hoitaa omia lapsiaan, jos vain pystyy. Päiväkotiin kerkeävät kyllä kolmi vuotiaanakin.

Vierailija
38/66 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

34: meilläkin matka-ajat oli suuntaansa. Eli sen ajan voisi paremminkin käyttää, mutta näillä mennään... Ja autoa käyttäessä matka-aika olisi n. 20min.

Osittain tämä autottomuus mahdollistaa meillä sen, että lapset voidaan hoitaa kotona.

Vierailija
39/66 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 15:22"]

14: miksi on pakko olla auto? Halvankin auton kulut on paljon suuremmat kuin seutulippu. Tai näin ainakin pk-seudulla. Me laitoimme auton pois juuri tästä syystä, vaikka mies tarvitseekin seutulipun (Hki-Vantaa). Millään et sillä 100€:lla maksa polttoainetta, vakuutusta, autoveroa, katsastusta ym. kuluja /kk.

Kiinnostaa vaan tietää, että millä matematiikalla auto on halvempi?

[/quote]

En ole 14 mutta kuitenkin vastaan. Me ei asuta pääkaupunkiseudulla, jossa julkinen liikenne toimii. Meillä on pakko olla kaksi autoa. Miehellä on 25km bussiasemalle, jotta pääsee bussilla töihin. Bussikortti maksaa maltaita (90km työmatka). Itse kuljen 40km töihin, päinvastaiseen suuntaan kun mies. Millä hiton logiikalla me pärjättäis ilman kahta autoa? Aivan, ei millään. Sinä voit olla onnellinen asemastasi ja asuinpaikastasi.

Vierailija
40/66 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllähän asumistukea saa nekin joilla on puoliso työssä jos yhteenlasketut tulot alittaa rajan. Omistusaunnot on asia erikseen mutta kuuluuko kelan kustantaa jollekin omaisuutta?

Kyllä yh jää kaikkine tukineenkin vähemmälle jos kerran on oikeutettu as.tukeen kuin ne joilla on puoliso työssä. Samat meno- ja tulolaskelmat. Ja joku valitti miten mieheltä pitäsi pyytää ruokarahaa??? Jos toinen jää kotiin hoitamaan niitä yhteisiä lapsia niin eikös toisen sitten kuulukin tasata niitä tuloeroja, kaikkeen te suostuttekin jos joutuu ihan "ottamaan toisen palkasta" ruokarahaa.

Meillä on onneksi perheen rahat. Jos toinen opiskelee/on työttömänä tai jäisi vaikka sairaseläkkeelle niin ilman muuta rahat käytetään yhdessä yhteisiin menoihin, oli ne kumman palkkaa tahansa. Mutta meillä ei koskaan riidelläkään rahasta, johtuneeko siitä että se on aina ollut meidän rahaa, ei sun tai mun palkkaa. Eli raha kyllä riittää kotihoidontuellakin jos kyse on yhteisestä päätöksestä ja Perheen rahoista. Sillon kun ei riitä niin jäädään alle toimeentulotukirajan

Tukien on tarkoitus mahdollistaa välttämättömin lyhyen aikaa, ei niitä 300e/kk harrastusmenoja, isoja asuntolainoja, etelänmatkaa, kahta volvoa, ravintolaa ja kuntosaleja. Varmasti elintaso romahtaa monella mutta toimeen tulee jos haluaa.

Ei tule toimeen -selitys on vaan sitä varten ettei kehtaa sanoa: en kestä elintasoni laskua. Se kun tuntuu jotenkin nololta syyltä viedä lapsi hoitoon, ihan kuin raha ja tavara meinisi lapsen edelle vaikka näin ei ole. Enemmänkin oma jaksaminen (pennivenytys ja mukavuuksien karsiminen stressaa) painaa vaakakupissa niin paljon ettei halua jäädä kotiin. Arki on helpompaa kun lapsi hoidossa ja talous tasapainossa ja hyvä niin. Vapaaehtoinen kituuttaminen samalla elämästä nauttien onnistuu vain tietynlaisella luonteella, onneksi saa valita. Mutta älkää väittäkö ettei pärjää. Jos ehdottomasti haluaa niin suomessa pärjää, siksi on kela ja sossu.