Miten niin kodinhoitutuella ei pärjää?
Olen 2 pienen 1,5v ja 2,5v tytön kotiäiti. Saan kodinhoidontukea, asumistukea, lapsilisät ja kelan maksaman elatustuen. Sossun luukulla ei tarvitse käydä vaikka olisinkin siihen oikeutettu. Asutaan kunnan omistamassa 65 neliön kaksiossa, jossa lapsilla oma huone itse nukun olkkarissa. Haussa on kolmio kunnalta sekin. Meillä on kaikki mitä tarvitsemme ja ehkä vähän liikaakin. Velkaa ei ole yhtään ja velaksi ei osteta. Asumiskulut ovat pienet, koska asumme maalla. Autoa ei ole. Lyhyet matkat kuljemme rattailla ja pidemmät pyörällä. Kaupungissa käymme bussilla ja matkoille menemme junalla tai bussilla. Vaatteet ostan kirpputorilta tai saan ystävien lapsille pieneksi jääneitä. Kerään syksyisin marjoja ja sieniä talven varalle. Leivon paljon itse. Käymme MLL:n ja seurakunnan perhekahvilassa/kerhossa, jossa lapset opettelevat ryhmässä toimimista. En noe jääväni mistään paitsi enkä usko lastenkaan jäävän vaille mitään. Ihmettelen kuinka paljon rahaa ihmiset nykyään tarvitsevat voivansa elää miellekästä elämää? Ja en tuomitse ketään joka toimii toisin kuin minä ihmettelen vaan.
Ps. Minulla on ihan peruspalkattu työ odottamassa. Ja en ole yh omasta halustani, mies petti ja jätti.
Kommentit (66)
49: mutta teillähän on siis auto, eli se halvemmassa marketissa käyminen onnistuu vaikka työmatkalla, vai?
En mitenkään autoilijoita kritisoi, koska esim. sellaisessa paikassa, missä isäni asuu, niin pariskunnalla on kaksi autoa. Ei ole julkista liikennettä. Mutta taas toisaalta oma upea järvenrantatontti, rantasauna jne. He eivät kylläkään ole keskustelun kohderyhmää, koska ovat kuusikymppisiä :D .
Meille, helsinkiläisille, autottomuus menettelee. Joulukinkuista muuhun ruokaan kaikki raahataan kaupasta käsin, ei ole helppoa neljän lapsen perheessä. En kuitenkaan valita, koska neljä lasta on ihan oma valintamme.
Kotimme on 5h+k, 97m2. Asumisoikeus. Lainaa (lyhennys+korot) maksamme 270€ ja vastike on 1100€/kk.
Lapsilisiä tulee "runsaasti" n. 530€/kk, mutta meillä on teinituplat, joten menotkin ovat suuret. Heidän kohdallaan kierrätys ei oikein onnistu, koska ovat sukunsa vanhimmat. Nuoremmille on helpompi sitten siistit tavarat kierrättää.
Voisimme asua pienemässä asunnossa, eli tähän kyllä vähän tuhlataan. Lasten harrastuksista ei olla tingitty, itse harrastamme perheen kanssa, emme tarvitse omia harrastuksia / omaa aikaa. Nautimme perheen kanssa olosta.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 22:55"][quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 22:21"]Mitenkähän ap:n pitäisi av-mammojen mukaan elää? Tuilla ei missään nimessä saa elää, mutta lapsia ei tietenkään voi viedä päiväkotiin vaan ne on hoidettava vähintään 3-vuotiaaksi kotona! Lasten kanssa töihin vai omaa yritystä pyörittämään lapsilauman keskelle kotiin?
[/quote]
ajattelin ihan samaa:) ap haluaa hoitaa lapsensa kotona ja mies jätti, niin mikä tekee aloittajasta nolon? Töihinkö pitäisi mennä ja laittaan lapset tarhaan? Vai etsiä mies elättämään? Ap:n tilanteessakin on perhettä perustettu yhdessä, mutta mies Sitte otti ja lähti joten tuillehan siinä pakostakin jää, jos kotona haluaa olla (mikä on lapsille varmasti hyvä asia, ja lasten parasta ap tuntuu ajattelen) jatka ap samaan malliin, pärjäät varmasti hyvin ja töihinkin kyllä kerkeää vielä. Ps. Jokainen yh on oikeutettu samoihin tukiin, joten muiden on turha valittaa. Tuskin kovin moni haaveilee yksinhuoltajaksi jäämisestä, niin vaan joskus voi käydä.
[/quote]
Kiitos ;)
Ap oli myös 62
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 22:52"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 22:11"][quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 19:46"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 16:14"]Olisi mielenkiintoista tietää vähän summia.
-paljonko on elatustuki kahdesta lapsesta
-asumistuen määrä/ paljonko jää itse maksettavaa
-saatko myös kuntalisän, kotihoidontuen
lisäosan (näitä eivät kaikki saa!)
Kaikki on niin suhteellista. Laskin laskurien avulla, että yh:na minäkin pärjäisin rahallisesti huomattavasti paremmin, kuin näin avioliitossa olevana. Että summia kehiin vaan!
[/quote]
Meillä ei ole kuntalisää.
Kotihoidontuen saan täysimääräisenä kaikkine lisineen nettona 480,99 €, elatustuki 307, 26 €, lapsilisät 316, 42 € yht 1104, 67 € asumistuen määrää en muista kun menee suoraan vuokranantajalle, mutta vuokra maksan itse n 184 €. Eli vuokran jälkeen n 920 € niin ja maksan vielä 160 € elatustukea teinistäni, joka asuu isällään 500km päässä. Elatustuen ja tapaamiskulujen n. 100 €/kk meillä jää rahaa laskuihin ja ruokaan 660 €. Ja tosiaan sossusta en hae mitään. Töihin palaan kun nuorin täyttää kolme. Kotihoidontuki tippuu hieman keskimmäisen lapsen täyttäessä 3v.
Ap
[/quote]
Eli saat sitä kotihoidontukea vajaa viisisataa ja muita tukia sitten reilu 600 + asumistuki päälle? Eli et saisi edes vuokraa maksettua, saati sitten pärjäisit sillä kotihoidontuella.
[/quote]
Kodinhoidontuki on se pääasiallinen tuki joka ns korvaa työtulon sen aikaa kun hoidan lapsia kotona. Lapsilisää saavat kaikki, elatustuki korvaa sen, että on vain yksi elättäjä. Asumistukea voi saada myös pienituloiset perheelliset. Ja saisin vuokran maksettua ja ruokaakin pöytää vaikka asumistukea ei olisi ja laskutkin maksettua. Sossussa olisi kuitenkin varmasti haettava joskus harkinnanvaraista tukea isompiin hankintoihin. Voisin myös hakea 0-sopimusta esikoisen elatustukeen, jonka muuten saisin jo nyt jos haluaisin.
Ap
[/quote]
Toki toki ja ei siinä mitään. Aloituksessasi ja otsikoinnissasi vaan puhut nimenomaan siitä kotihoidontuesta. Se on ihan eri asia pärjätä pelkällä kotihoidon tuella kuin pärjätä kotihoidontuella PLUS lapsilisillä PLUS elatustuella PLUS asumistuella. Ymmärrätkö eron..?
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 23:06"][quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 22:52"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 22:11"][quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 19:46"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 16:14"]Olisi mielenkiintoista tietää vähän summia.
-paljonko on elatustuki kahdesta lapsesta
-asumistuen määrä/ paljonko jää itse maksettavaa
-saatko myös kuntalisän, kotihoidontuen
lisäosan (näitä eivät kaikki saa!)
Kaikki on niin suhteellista. Laskin laskurien avulla, että yh:na minäkin pärjäisin rahallisesti huomattavasti paremmin, kuin näin avioliitossa olevana. Että summia kehiin vaan!
[/quote]
Meillä ei ole kuntalisää.
Kotihoidontuen saan täysimääräisenä kaikkine lisineen nettona 480,99 €, elatustuki 307, 26 €, lapsilisät 316, 42 € yht 1104, 67 € asumistuen määrää en muista kun menee suoraan vuokranantajalle, mutta vuokra maksan itse n 184 €. Eli vuokran jälkeen n 920 € niin ja maksan vielä 160 € elatustukea teinistäni, joka asuu isällään 500km päässä. Elatustuen ja tapaamiskulujen n. 100 €/kk meillä jää rahaa laskuihin ja ruokaan 660 €. Ja tosiaan sossusta en hae mitään. Töihin palaan kun nuorin täyttää kolme. Kotihoidontuki tippuu hieman keskimmäisen lapsen täyttäessä 3v.
Ap
[/quote]
Eli saat sitä kotihoidontukea vajaa viisisataa ja muita tukia sitten reilu 600 + asumistuki päälle? Eli et saisi edes vuokraa maksettua, saati sitten pärjäisit sillä kotihoidontuella.
[/quote]
Kodinhoidontuki on se pääasiallinen tuki joka ns korvaa työtulon sen aikaa kun hoidan lapsia kotona. Lapsilisää saavat kaikki, elatustuki korvaa sen, että on vain yksi elättäjä. Asumistukea voi saada myös pienituloiset perheelliset. Ja saisin vuokran maksettua ja ruokaakin pöytää vaikka asumistukea ei olisi ja laskutkin maksettua. Sossussa olisi kuitenkin varmasti haettava joskus harkinnanvaraista tukea isompiin hankintoihin. Voisin myös hakea 0-sopimusta esikoisen elatustukeen, jonka muuten saisin jo nyt jos haluaisin.
Ap
[/quote]
Toki toki ja ei siinä mitään. Aloituksessasi ja otsikoinnissasi vaan puhut nimenomaan siitä kotihoidontuesta. Se on ihan eri asia pärjätä pelkällä kotihoidon tuella kuin pärjätä kotihoidontuella PLUS lapsilisillä PLUS elatustuella PLUS asumistuella. Ymmärrätkö eron..?
[/quote]
Ymmärrän ettei kukaan pärjää vain kotihoidontuella, mutta eihän se koskaan missään tilanteessa ole Suomessa se ainoa tulonlähde vaikka suurin olisikin. Vaikka kotihoidontuki olisi pääasiallisin tulosi on sinulla yh:na tai teillä perheenä myös muita tulonlähteitä. Perheessä on puolison tuet yh:lla taas elatustuki. Lapsilisää saavat kaikki toki yksinhuoltajat saavat siihen yh-korotuksen. Yh:t ja vähävaraiset perheet saavat sitten asumistukea. Olikohan tämä riittävän selkeästi ilmaistu kaikille teille ihanille ja tarkoille av-mammoille.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 22:57"][quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 14:41"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 14:19"]Ok. Varaudu tulevaisuudessa siihen, että mitä isompi lapsi, sitä vaikeampi on löytää vaatteita kirppareilta. Koululainen maksaa bussissa, junassa vain toinen lapsi on ilmainen. Harrastukset maksaa, kaikille ie käy ne ilmaiset lajit jne. Myös työssäkäynti maksaa, samoin päivähoito ja iltapäivähoito.
[/quote]
Olen menossa takaisin töihin, joten ei tuo minua huoleta. Ja tiedän pärjääväni vaikka joutuisinkin työttömäksi. Voisin tarpeen tullen opiskella lisää ja parantaa näin työnsaanti mahdollisuuksia.
[/quote]
Ei näytä siltä. Olet tuilla elävä loinen
[/quote]
Kaikilla on oikeus mielipiteeseensä. Mielenkiinnosta mihin pohjaat sen että olen tuilla elävä loinen?
Ap ja 66 oli ap myös
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 22:55"][quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 14:14"]
Olen 2 pienen 1,5v ja 2,5v tytön kotiäiti. Saan kodinhoidontukea, asumistukea, lapsilisät ja kelan maksaman elatustuen. Sossun luukulla ei tarvitse käydä vaikka olisinkin siihen oikeutettu. Asutaan kunnan omistamassa 65 neliön kaksiossa, jossa lapsilla oma huone itse nukun olkkarissa. Haussa on kolmio kunnalta sekin. Meillä on kaikki mitä tarvitsemme ja ehkä vähän liikaakin. Velkaa ei ole yhtään ja velaksi ei osteta. Asumiskulut ovat pienet, koska asumme maalla. Autoa ei ole. Lyhyet matkat kuljemme rattailla ja pidemmät pyörällä. Kaupungissa käymme bussilla ja matkoille menemme junalla tai bussilla. Vaatteet ostan kirpputorilta tai saan ystävien lapsille pieneksi jääneitä. Kerään syksyisin marjoja ja sieniä talven varalle. Leivon paljon itse. Käymme MLL:n ja seurakunnan perhekahvilassa/kerhossa, jossa lapset opettelevat ryhmässä toimimista. En noe jääväni mistään paitsi enkä usko lastenkaan jäävän vaille mitään. Ihmettelen kuinka paljon rahaa ihmiset nykyään tarvitsevat voivansa elää miellekästä elämää? Ja en tuomitse ketään joka toimii toisin kuin minä ihmettelen vaan.
Ps. Minulla on ihan peruspalkattu työ odottamassa. Ja en ole yh omasta halustani, mies petti ja jätti.
[/quote]
Olet oikein hyvä esimerkki pummista.
[/quote]
Ja minut tekee pummiksi mikä?
Eikö pummi hakisi kaikkea mahdollista ja mahdotonta tukea? En hae rahaa sossusta vaikka voisinkin ja saisinkin. Harkinnanvaraisena saisin myös nuo tapaamiskustannuksetkin hoidettua ja isommat hankinnat esim pyykkikone sanoo sopimuksensa irti. Voisin myös hakea esikoisen elareihin 0-sopimusta, jonka saisin myös. En hae, koska maksan mielelläni oman osani lapseni elatuksesta. Eli mikä tekee minut pummiksi?