Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten niin kodinhoitutuella ei pärjää?

Vierailija
08.08.2014 |

Olen 2 pienen 1,5v ja 2,5v tytön kotiäiti. Saan kodinhoidontukea, asumistukea, lapsilisät ja kelan maksaman elatustuen. Sossun luukulla ei tarvitse käydä vaikka olisinkin siihen oikeutettu. Asutaan kunnan omistamassa 65 neliön kaksiossa, jossa lapsilla oma huone itse nukun olkkarissa. Haussa on kolmio kunnalta sekin. Meillä on kaikki mitä tarvitsemme ja ehkä vähän liikaakin. Velkaa ei ole yhtään ja velaksi ei osteta. Asumiskulut ovat pienet, koska asumme maalla. Autoa ei ole. Lyhyet matkat kuljemme rattailla ja pidemmät pyörällä. Kaupungissa käymme bussilla ja matkoille menemme junalla tai bussilla. Vaatteet ostan kirpputorilta tai saan ystävien lapsille pieneksi jääneitä. Kerään syksyisin marjoja ja sieniä talven varalle. Leivon paljon itse. Käymme MLL:n ja seurakunnan perhekahvilassa/kerhossa, jossa lapset opettelevat ryhmässä toimimista. En noe jääväni mistään paitsi enkä usko lastenkaan jäävän vaille mitään. Ihmettelen kuinka paljon rahaa ihmiset nykyään tarvitsevat voivansa elää miellekästä elämää? Ja en tuomitse ketään joka toimii toisin kuin minä ihmettelen vaan.

Ps. Minulla on ihan peruspalkattu työ odottamassa. Ja en ole yh omasta halustani, mies petti ja jätti.

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 20:45"]Hienoa muuten että hoidat lapset itse!!! :)

[/quote]

Kiitos ;)

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 21:22"]34: meilläkin matka-ajat oli suuntaansa. Eli sen ajan voisi paremminkin käyttää, mutta näillä mennään... Ja autoa käyttäessä matka-aika olisi n. 20min.

Osittain tämä autottomuus mahdollistaa meillä sen, että lapset voidaan hoitaa kotona.

[/quote]

Kyllä min.kin mielummin kotlna lapset hoitaisin kun pitäisin autoa.

Ap

Vierailija
42/66 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 21:51"]No kyllähän asumistukea saa nekin joilla on puoliso työssä jos yhteenlasketut tulot alittaa rajan. Omistusaunnot on asia erikseen mutta kuuluuko kelan kustantaa jollekin omaisuutta?

Kyllä yh jää kaikkine tukineenkin vähemmälle jos kerran on oikeutettu as.tukeen kuin ne joilla on puoliso työssä. Samat meno- ja tulolaskelmat. Ja joku valitti miten mieheltä pitäsi pyytää ruokarahaa??? Jos toinen jää kotiin hoitamaan niitä yhteisiä lapsia niin eikös toisen sitten kuulukin tasata niitä tuloeroja, kaikkeen te suostuttekin jos joutuu ihan "ottamaan toisen palkasta" ruokarahaa.

Meillä on onneksi perheen rahat. Jos toinen opiskelee/on työttömänä tai jäisi vaikka sairaseläkkeelle niin ilman muuta rahat käytetään yhdessä yhteisiin menoihin, oli ne kumman palkkaa tahansa. Mutta meillä ei koskaan riidelläkään rahasta, johtuneeko siitä että se on aina ollut meidän rahaa, ei sun tai mun palkkaa. Eli raha kyllä riittää kotihoidontuellakin jos kyse on yhteisestä päätöksestä ja Perheen rahoista. Sillon kun ei riitä niin jäädään alle toimeentulotukirajan

Tukien on tarkoitus mahdollistaa välttämättömin lyhyen aikaa, ei niitä 300e/kk harrastusmenoja, isoja asuntolainoja, etelänmatkaa, kahta volvoa, ravintolaa ja kuntosaleja. Varmasti elintaso romahtaa monella mutta toimeen tulee jos haluaa.

Ei tule toimeen -selitys on vaan sitä varten ettei kehtaa sanoa: en kestä elintasoni laskua. Se kun tuntuu jotenkin nololta syyltä viedä lapsi hoitoon, ihan kuin raha ja tavara meinisi lapsen edelle vaikka näin ei ole. Enemmänkin oma jaksaminen (pennivenytys ja mukavuuksien karsiminen stressaa) painaa vaakakupissa niin paljon ettei halua jäädä kotiin. Arki on helpompaa kun lapsi hoidossa ja talous tasapainossa ja hyvä niin. Vapaaehtoinen kituuttaminen samalla elämästä nauttien onnistuu vain tietynlaisella luonteella, onneksi saa valita. Mutta älkää väittäkö ettei pärjää. Jos ehdottomasti haluaa niin suomessa pärjää, siksi on kela ja sossu.

[/quote]

Tää oli just se itä hain

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 15:30"]

Meillä viskari ja 1v. Miehen bruttotulot 4500e/kk ja lainaa asunnosta 230 000e, autosta ehkä 8000e.

Kuulostaa ehkä isoilta tuloilta, mutta kun menee vastikkeet, vakuutukset yms. laskut ei paljon jää.

Valintakysymyksiä. Jos asuttaisiin perähikiällä, tämä rivarinpätkä maksaisi 100 000e ja tilanne olisi täysin eri.

[/quote]

viskari???

Vierailija
44/66 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 21:20"]Kyllä ne menot pitää tuloijin suhteuttaa. Meillä mies tienaa 2100e netto/kk ja itse saan kodinhoitotuen ja kahden lapsen lapsilisät. Asutaan maalla ja yksikään julkinen ei liikennöi täällä. Kaksi autoa käytössä. Vanhoja autoa, mutta toimivia. Autoja emme koskaan ole ostaneet lainalla, eikä tulla ostamaan. Asutaan uudessa omakotitalossa, josta on laina tarpeeksi. Perintöjä ei koskaan olla saatu ja ei tulla saamaan. Ihan hyvin ollaan pärjätty ja talo lainaa maksellaan joka kuukausi. Mielelläähän sitä hoitaa omia lapsiaan, jos vain pystyy. Päiväkotiin kerkeävät kyllä kolmi vuotiaanakin.

[/quote]

Totta tämäkin ;)

Ap

Vierailija
45/66 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

40: mielestäni tuossa omassa viestissäni lukikin, että näin pk-seudulla!?

Maaseudulla asia on eri, ellet nyt sitten satu asumaan ja työskentelemään keskustassa/ taajamassa.

Teillähän ei ole tätä kotihoidontuen ongelmaa, kun olette molemmat töissä.

Pk-seudulla olenkin onnekas hyvän julkisen liikenteen takia, maalla ehkä minunkin olisi mentävä autokouluun. Toisaalta taas asuminen Helsingissä on kalliimpaa kuin maalla.

Vierailija
46/66 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat PIENIpalkkaisessa työssä. Käteen jää vähemmän kun serkulle joka juurikin kaikki tuet saava yh on!

Vierailija
47/66 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 19:46"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 16:14"]Olisi mielenkiintoista tietää vähän summia.

-paljonko on elatustuki kahdesta lapsesta

-asumistuen määrä/ paljonko jää itse maksettavaa

-saatko myös kuntalisän, kotihoidontuen

lisäosan (näitä eivät kaikki saa!)

Kaikki on niin suhteellista. Laskin laskurien avulla, että yh:na minäkin pärjäisin rahallisesti huomattavasti paremmin, kuin näin avioliitossa olevana. Että summia kehiin vaan!

[/quote]

Meillä ei ole kuntalisää.

Kotihoidontuen saan täysimääräisenä kaikkine lisineen nettona 480,99 €, elatustuki 307, 26 €, lapsilisät 316, 42 € yht 1104, 67 € asumistuen määrää en muista kun menee suoraan vuokranantajalle, mutta vuokra maksan itse n 184 €. Eli vuokran jälkeen n 920 € niin ja maksan vielä 160 € elatustukea teinistäni, joka asuu isällään 500km päässä. Elatustuen ja tapaamiskulujen n. 100 €/kk meillä jää rahaa laskuihin ja ruokaan 660 €. Ja tosiaan sossusta en hae mitään. Töihin palaan kun nuorin täyttää kolme. Kotihoidontuki tippuu hieman keskimmäisen lapsen täyttäessä 3v.

Ap

[/quote]

Eli saat sitä kotihoidontukea vajaa viisisataa ja muita tukia sitten reilu 600 + asumistuki päälle? Eli et saisi edes vuokraa maksettua, saati sitten pärjäisit sillä kotihoidontuella. 

Vierailija
48/66 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 22:06"]

40: mielestäni tuossa omassa viestissäni lukikin, että näin pk-seudulla!?

Maaseudulla asia on eri, ellet nyt sitten satu asumaan ja työskentelemään keskustassa/ taajamassa.

Teillähän ei ole tätä kotihoidontuen ongelmaa, kun olette molemmat töissä.

Pk-seudulla olenkin onnekas hyvän julkisen liikenteen takia, maalla ehkä minunkin olisi mentävä autokouluun. Toisaalta taas asuminen Helsingissä on kalliimpaa kuin maalla.

[/quote]

Meillä jää käteen vähemmän kun serkulla joka on yh. Täällä maalla ei ole mahdollista mennä markettiin ostamaan tarjoustuotteita, täällä on niin vähän tarjontaa että on varaa pitää hinnat pilvissä kauppiaalla. Lisäksi jos vaatetta tai mitään ruokaa kummempaa tarvitsee niin matka on PITKÄ. Ei se vaan niin edullista ole täälläkään mitä kaupunkilaiset luulee.

Vierailija
49/66 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Homma toimii, jos lapset ovat suht pienellä ikäerolla. Mun esikoisen ja keskimmäisen ikäeroa on 5 vuotta. Ja kun lapsia on kolme, ei täällä mahduta kolmioon mitenkään. Vanhin lapsi ei lopeta hatrastuksia siksi, että perheeseen tulee vauva. Eikä ahtauduta yksiöön , johon meidän olisi pitänyt aikoinaan mennä. Kun ennen lapsia on hyvät tulot, ei pääse edullisiin vuokra-asuntoihin. Tällä hetkellä 4 h asunnoista Espoossa maksetaan vähintään 1200 euroa vuokraa. Päälle sitten kaikki muut laskut.

Vierailija
50/66 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pärjää. Mulla kolme lasta, vain yhdestä saan kotihoidontuen, 250 euroa.

Miehen ansiot otetaan huomioon. Onneksi on mies joka tienaa suht hyvin. Ei muuten todellakaan pärjättäisi.

Vierailija
51/66 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkähän ap:n pitäisi av-mammojen mukaan elää? Tuilla ei missään nimessä saa elää, mutta lapsia ei tietenkään voi viedä päiväkotiin vaan ne on hoidettava vähintään 3-vuotiaaksi kotona! Lasten kanssa töihin vai omaa yritystä pyörittämään lapsilauman keskelle kotiin?

Vierailija
52/66 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 15:22"]14: miksi on pakko olla auto? Halvankin auton kulut on paljon suuremmat kuin seutulippu. Tai näin ainakin pk-seudulla. Me laitoimme auton pois juuri tästä syystä, vaikka mies tarvitseekin seutulipun (Hki-Vantaa). Millään et sillä 100€:lla maksa polttoainetta, vakuutusta, autoveroa, katsastusta ym. kuluja /kk.

Kiinnostaa vaan tietää, että millä matematiikalla auto on halvempi?

[/quote]

En ole tuo ylempi, mutta mulle tulisi bussilipusta vieläkin enemmän koska asun Sipoossa ja aikaa työmatkoihin menisi ihan julmetusti. Auto tulee siis halvemmaksi ihan jo pelkillä euroilla ajateltuna ja tosiaan kun miettii, että haluanko tuhlata yli kaksi tuntia joka päivä siihen että pääsen bussilla töihin, niin en todellakaan halua. Käytän ajan mieluummin vaikka harrastuksiin ja perheeseen.

Vierailija
53/66 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 22:11"][quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 19:46"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 16:14"]Olisi mielenkiintoista tietää vähän summia.

-paljonko on elatustuki kahdesta lapsesta

-asumistuen määrä/ paljonko jää itse maksettavaa

-saatko myös kuntalisän, kotihoidontuen

lisäosan (näitä eivät kaikki saa!)

Kaikki on niin suhteellista. Laskin laskurien avulla, että yh:na minäkin pärjäisin rahallisesti huomattavasti paremmin, kuin näin avioliitossa olevana. Että summia kehiin vaan!

[/quote]

Meillä ei ole kuntalisää.

Kotihoidontuen saan täysimääräisenä kaikkine lisineen nettona 480,99 €, elatustuki 307, 26 €, lapsilisät 316, 42 € yht 1104, 67 € asumistuen määrää en muista kun menee suoraan vuokranantajalle, mutta vuokra maksan itse n 184 €. Eli vuokran jälkeen n 920 € niin ja maksan vielä 160 € elatustukea teinistäni, joka asuu isällään 500km päässä. Elatustuen ja tapaamiskulujen n. 100 €/kk meillä jää rahaa laskuihin ja ruokaan 660 €. Ja tosiaan sossusta en hae mitään. Töihin palaan kun nuorin täyttää kolme. Kotihoidontuki tippuu hieman keskimmäisen lapsen täyttäessä 3v.

Ap

[/quote]

Eli saat sitä kotihoidontukea vajaa viisisataa ja muita tukia sitten reilu 600 + asumistuki päälle? Eli et saisi edes vuokraa maksettua, saati sitten pärjäisit sillä kotihoidontuella. 

[/quote]

Kodinhoidontuki on se pääasiallinen tuki joka ns korvaa työtulon sen aikaa kun hoidan lapsia kotona. Lapsilisää saavat kaikki, elatustuki korvaa sen, että on vain yksi elättäjä. Asumistukea voi saada myös pienituloiset perheelliset. Ja saisin vuokran maksettua ja ruokaakin pöytää vaikka asumistukea ei olisi ja laskutkin maksettua. Sossussa olisi kuitenkin varmasti haettava joskus harkinnanvaraista tukea isompiin hankintoihin. Voisin myös hakea 0-sopimusta esikoisen elatustukeen, jonka muuten saisin jo nyt jos haluaisin.

Ap

Vierailija
54/66 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 22:17"]Ei pärjää. Mulla kolme lasta, vain yhdestä saan kotihoidontuen, 250 euroa.

Miehen ansiot otetaan huomioon. Onneksi on mies joka tienaa suht hyvin. Ei muuten todellakaan pärjättäisi.

[/quote]

Eli siis perheenä pärjäätte oikein hyvin:)

Vierailija
55/66 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 22:21"]Mitenkähän ap:n pitäisi av-mammojen mukaan elää? Tuilla ei missään nimessä saa elää, mutta lapsia ei tietenkään voi viedä päiväkotiin vaan ne on hoidettava vähintään 3-vuotiaaksi kotona! Lasten kanssa töihin vai omaa yritystä pyörittämään lapsilauman keskelle kotiin?

[/quote]

ajattelin ihan samaa:) ap haluaa hoitaa lapsensa kotona ja mies jätti, niin mikä tekee aloittajasta nolon? Töihinkö pitäisi mennä ja laittaan lapset tarhaan? Vai etsiä mies elättämään? Ap:n tilanteessakin on perhettä perustettu yhdessä, mutta mies Sitte otti ja lähti joten tuillehan siinä pakostakin jää, jos kotona haluaa olla (mikä on lapsille varmasti hyvä asia, ja lasten parasta ap tuntuu ajattelen) jatka ap samaan malliin, pärjäät varmasti hyvin ja töihinkin kyllä kerkeää vielä. Ps. Jokainen yh on oikeutettu samoihin tukiin, joten muiden on turha valittaa. Tuskin kovin moni haaveilee yksinhuoltajaksi jäämisestä, niin vaan joskus voi käydä.

Vierailija
56/66 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 14:14"]

Olen 2 pienen 1,5v ja 2,5v tytön kotiäiti. Saan kodinhoidontukea, asumistukea, lapsilisät ja kelan maksaman elatustuen. Sossun luukulla ei tarvitse käydä vaikka olisinkin siihen oikeutettu. Asutaan kunnan omistamassa 65 neliön kaksiossa, jossa lapsilla oma huone itse nukun olkkarissa. Haussa on kolmio kunnalta sekin. Meillä on kaikki mitä tarvitsemme ja ehkä vähän liikaakin. Velkaa ei ole yhtään ja velaksi ei osteta. Asumiskulut ovat pienet, koska asumme maalla. Autoa ei ole. Lyhyet matkat kuljemme rattailla ja pidemmät pyörällä. Kaupungissa käymme bussilla ja matkoille menemme junalla tai bussilla. Vaatteet ostan kirpputorilta tai saan ystävien lapsille pieneksi jääneitä. Kerään syksyisin marjoja ja sieniä talven varalle. Leivon paljon itse. Käymme MLL:n ja seurakunnan perhekahvilassa/kerhossa, jossa lapset opettelevat ryhmässä toimimista. En noe jääväni mistään paitsi enkä usko lastenkaan jäävän vaille mitään. Ihmettelen kuinka paljon rahaa ihmiset nykyään tarvitsevat voivansa elää miellekästä elämää? Ja en tuomitse ketään joka toimii toisin kuin minä ihmettelen vaan.

Ps. Minulla on ihan peruspalkattu työ odottamassa. Ja en ole yh omasta halustani, mies petti ja jätti.

[/quote]

Olet oikein hyvä esimerkki pummista. 

Vierailija
57/66 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 22:21"]Mitenkähän ap:n pitäisi av-mammojen mukaan elää? Tuilla ei missään nimessä saa elää, mutta lapsia ei tietenkään voi viedä päiväkotiin vaan ne on hoidettava vähintään 3-vuotiaaksi kotona! Lasten kanssa töihin vai omaa yritystä pyörittämään lapsilauman keskelle kotiin?

[/quote]

Mielenkiintoinen kysymys itsekkin odottelen innolla vastauksia.

Ap

Vierailija
58/66 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 14:41"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 14:19"]Ok. Varaudu tulevaisuudessa siihen, että mitä isompi lapsi, sitä vaikeampi on löytää vaatteita kirppareilta. Koululainen maksaa bussissa, junassa vain toinen lapsi on ilmainen. Harrastukset maksaa, kaikille ie käy ne ilmaiset lajit jne. Myös työssäkäynti maksaa, samoin päivähoito ja iltapäivähoito.

[/quote]

Olen menossa takaisin töihin, joten ei tuo minua huoleta. Ja tiedän pärjääväni vaikka joutuisinkin työttömäksi. Voisin tarpeen tullen opiskella lisää ja parantaa näin työnsaanti mahdollisuuksia.

[/quote]

Ei näytä siltä. Olet tuilla elävä loinen

Vierailija
59/66 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 15:29"]

Pärjäähän sillä. Minäkin p.rjäsin hyvin, kun tietty elintaso riitti. Nyt lapsi on teini, dn meinaa pärjätä edes palkan kanssa, kun jo lapsen harrastus maksaa komatta sataa kuukaudessa. Pakosti joutuu karsimaan menoja.

[/quote]

Miksi annat sen lapsen harrastaa sellaista joka maksaa monta sataa euroa kuussa? Elämässä on tärkeämpiäkin asioita kuin harrastus. varsinkin jos pitää leikata muusta elämästä sen takia

Vierailija
60/66 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se ap vaan ihme epeli, kun sille maksetaan kodinhoitoon tukea..