Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten niin kodinhoitutuella ei pärjää?

Vierailija
08.08.2014 |

Olen 2 pienen 1,5v ja 2,5v tytön kotiäiti. Saan kodinhoidontukea, asumistukea, lapsilisät ja kelan maksaman elatustuen. Sossun luukulla ei tarvitse käydä vaikka olisinkin siihen oikeutettu. Asutaan kunnan omistamassa 65 neliön kaksiossa, jossa lapsilla oma huone itse nukun olkkarissa. Haussa on kolmio kunnalta sekin. Meillä on kaikki mitä tarvitsemme ja ehkä vähän liikaakin. Velkaa ei ole yhtään ja velaksi ei osteta. Asumiskulut ovat pienet, koska asumme maalla. Autoa ei ole. Lyhyet matkat kuljemme rattailla ja pidemmät pyörällä. Kaupungissa käymme bussilla ja matkoille menemme junalla tai bussilla. Vaatteet ostan kirpputorilta tai saan ystävien lapsille pieneksi jääneitä. Kerään syksyisin marjoja ja sieniä talven varalle. Leivon paljon itse. Käymme MLL:n ja seurakunnan perhekahvilassa/kerhossa, jossa lapset opettelevat ryhmässä toimimista. En noe jääväni mistään paitsi enkä usko lastenkaan jäävän vaille mitään. Ihmettelen kuinka paljon rahaa ihmiset nykyään tarvitsevat voivansa elää miellekästä elämää? Ja en tuomitse ketään joka toimii toisin kuin minä ihmettelen vaan.

Ps. Minulla on ihan peruspalkattu työ odottamassa. Ja en ole yh omasta halustani, mies petti ja jätti.

Kommentit (66)

Vierailija
1/66 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä se ei ole pärjäämistä, että elääpelkillä tuilla. Elarit, lapsilisät, asumistuki, kotihoidontuki.... nounou.

Vierailija
2/66 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Varaudu tulevaisuudessa siihen, että mitä isompi lapsi, sitä vaikeampi on löytää vaatteita kirppareilta. Koululainen maksaa bussissa, junassa vain toinen lapsi on ilmainen. Harrastukset maksaa, kaikille ie käy ne ilmaiset lajit jne. Myös työssäkäynti maksaa, samoin päivähoito ja iltapäivähoito.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/66 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoidontuki!

Vierailija
4/66 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan logiikka pettää. Otapa pois kaikki muut tukesi ja jätä jäljelle vain kotihoidontuki ja sano sitten uudelleen että sillä voi elättää perheensä eli ns. pärjätä. Jos nimittäin ihmettelet että miten niin kotihoidontuella ei pärjää, et voi laskea mukaan muita tukia vaan ainoastaan kotihoidontuen.

Vierailija
5/66 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin saat asmustukea.

Katsos kun ahden vanhemman perheessä ei noita tukia tipu sieltä sun täältä, vaan pitää elää työssäkäyvän palkalla +lapsilisillä +kotihoidontuella. Tuossa jää kokonaan saamatta sen kotiin jäävän palkka, asumistukea EI SAA jos toinen on töissä (koska sen saamiseen on tulorajat).

Jos perhe saa n. 600€/kk rahaa (lapsilisät+kotihoidontuki) on se paljon vähemmän mitä perhe sa rahaa jos kotona oleva olisi töissä, esim. vaikka 1500€ nettopalkalla jäisi n. -900€/kk. Sinulle ei asuminen maksa juuri mitään (asumistuki) mutta "tavalliselle perheelle" sitä ei tipu, joten tuo n. 600€/kk mitä saa menee pelkkii asumiskuluihin, harvoin tuon summa riittää edes niihin...

Vierailija
6/66 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No puhut vaan kodinhoidontuesta, vaikka saat tukun muitakin tukia. Joo, kyllä noilla pärjää, mutta mites vaikka vaan se kodinhoidontuki?

Vierailija
7/66 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kodinhoitotuesta (mikä se on?) en tiedä, mutta kotihoidontuella saattaa ehkä pärjätäkin.

Vierailija
8/66 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, mutta useimmilla on hankittuna koti, josta on lainaa, joka on maksettava. Monilla on olosuhteiden pakosta esim. kaksi autoa, koska jokapaikassa ei ole toimivaa julkista liikennettä. Monilla voi olla harrastavia isompia lapsia, ja harrastukset maksaa. Olisi epäreilua käskeä lasta luopumaan harrastuksesta, koska äiti jää kotihoidontuelle.

Ei sillä kotihoidontuella saa kovin kummoisia kuluja maksettua. Varmaan niukin naukin peruselämän, jos tosiaan asuu vuokralla ja on oikeutettu muihin tukiin.

Vierailija
9/66 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 14:19"]Ok. Varaudu tulevaisuudessa siihen, että mitä isompi lapsi, sitä vaikeampi on löytää vaatteita kirppareilta. Koululainen maksaa bussissa, junassa vain toinen lapsi on ilmainen. Harrastukset maksaa, kaikille ie käy ne ilmaiset lajit jne. Myös työssäkäynti maksaa, samoin päivähoito ja iltapäivähoito.

[/quote]

Olen menossa takaisin töihin, joten ei tuo minua huoleta. Ja tiedän pärjääväni vaikka joutuisinkin työttömäksi. Voisin tarpeen tullen opiskella lisää ja parantaa näin työnsaanti mahdollisuuksia.

Vierailija
10/66 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnsaantimahdollisuuksia. Aloita opiskelu vaikka noista yhdyssanoista.

Vierailija
11/66 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 14:32"]Niin, mutta useimmilla on hankittuna koti, josta on lainaa, joka on maksettava. Monilla on olosuhteiden pakosta esim. kaksi autoa, koska jokapaikassa ei ole toimivaa julkista liikennettä. Monilla voi olla harrastavia isompia lapsia, ja harrastukset maksaa. Olisi epäreilua käskeä lasta luopumaan harrastuksesta, koska äiti jää kotihoidontuelle.

Ei sillä kotihoidontuella saa kovin kummoisia kuluja maksettua. Varmaan niukin naukin peruselämän, jos tosiaan asuu vuokralla ja on oikeutettu muihin tukiin.

[/quote]

Siinäpä se tarviiko siinä vaiheessa olla kummoisia kuluja. Ihmettelen yleensäkkin ihmisten halua ottaa ylisuuria lainoja. Kaikilla vaan ei yksinkertaisesti ole varaa isoon omakotitaloon tai omistusasuntoon. Ja en paheksu muita vaikka toisin valitsisivat ihmettelen vain miksi ihmiset tarvitsevat niin paljon rahaa. Varmasti kahden vanhemman perheessä jää enemmön rahaa per henkilö käytettäväksi kuin minulla.

Ap olin myös 10

Vierailija
12/66 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 14:48"]Työnsaantimahdollisuuksia. Aloita opiskelu vaikka noista yhdyssanoista.

[/quote]

Minulla on todettu lukihäiriö. Joten pahoittelut kaikille kirjoitusvirheistä.

Vierailija
13/66 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei olisi esim. tässä tilanteessa varaa: mies opettajana, brutto 2900e/kk, netto 2100e/kk. Asuntolainaa 100 000e, mutta jos olisimme perinnöttömiä sitä olisi 240 000e. Ei tuo palkka riittäisi kht kanssa millään. Halpa auto on pakko olla. Bussikorttikin on hiton kallis kun joutuu menemään kuntarajan yli.

Vierailija
14/66 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 15:12"]Meillä ei olisi esim. tässä tilanteessa varaa: mies opettajana, brutto 2900e/kk, netto 2100e/kk. Asuntolainaa 100 000e, mutta jos olisimme perinnöttömiä sitä olisi 240 000e. Ei tuo palkka riittäisi kht kanssa millään. Halpa auto on pakko olla. Bussikorttikin on hiton kallis kun joutuu menemään kuntarajan yli.

[/quote]

Ja tässä tilanteessa meillä olisi siis ennestään yksi kouluikäinen.

Vierailija
15/66 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

14: miksi on pakko olla auto? Halvankin auton kulut on paljon suuremmat kuin seutulippu. Tai näin ainakin pk-seudulla. Me laitoimme auton pois juuri tästä syystä, vaikka mies tarvitseekin seutulipun (Hki-Vantaa). Millään et sillä 100€:lla maksa polttoainetta, vakuutusta, autoveroa, katsastusta ym. kuluja /kk.

Kiinnostaa vaan tietää, että millä matematiikalla auto on halvempi?

Vierailija
16/66 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ap: saat siis paljon muitakin tukia ja rahaa kuin tuon kotihoidontuen! Eli et sillä myöskään itse pelkästään pärjää.

T:16

Vierailija
17/66 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjäähän sillä. Minäkin p.rjäsin hyvin, kun tietty elintaso riitti. Nyt lapsi on teini, dn meinaa pärjätä edes palkan kanssa, kun jo lapsen harrastus maksaa komatta sataa kuukaudessa. Pakosti joutuu karsimaan menoja.

Vierailija
18/66 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä viskari ja 1v. Miehen bruttotulot 4500e/kk ja lainaa asunnosta 230 000e, autosta ehkä 8000e.

Kuulostaa ehkä isoilta tuloilta, mutta kun menee vastikkeet, vakuutukset yms. laskut ei paljon jää.

Valintakysymyksiä. Jos asuttaisiin perähikiällä, tämä rivarinpätkä maksaisi 100 000e ja tilanne olisi täysin eri.

Vierailija
19/66 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mua jännittää miten ensi talvi pärjätään. Varmaa se menee ihan hyvin. Kolme lasta ja kaksi aikuista.

Mies saa käteen 2000 euro ja maksamme lainaa 900 euroa kuussa. Emme pienennä summaa tämän vuoden ajaksi koska lainan ehdot (marginaalikin) muuttuisi.

Muita kuluja omakotitalossa sähkö, vesi, vakuutukset (varmaan kaikki 1300 e vuodessa), yksi auto (asumme kauempana keskustasta eikä bussiliikennettä ole pienellä paikalla), ei harrastuksia, ei ostella vaatreita tms.

Koko ensi vuosi yritetään käyttää terveelliseen ruokaan 400 e/kk ja loput rahat varataan laskuihin. Onneksi tulee miehelle veronpalautuksia ja olen säästänyt ruokaa varten ylimääräistä toiselle tilille 1600 eur. Mutta en kyllä voi sanoa että kotihoidon tuella voi leikiten tulla toimeen, varsinkaan juuri keskituloiset, jotka ei saa mitään tukia!

Vierailija
20/66 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies opiskelee ja minä vuoden ikäisen kanssa kotona. Opintotuki, yleinen asumislisä, kotihoidontuki ja lapsilisä yhteensä noin 1100e. Vuokra 720e, käteen jää n. 400e. Auto meille tulee halvemmaksi kuin julkiset, vaikka mies opiskelija, lisäksi mies ei saa kesätöitä ilman autoa. Sukulaiset asuvat kaikki kaukana, tulevat joskus onneksi tänne.

400e pitäisi siis riittää kolmen ihmisen ruokiin, puhelinlaskuihin, pesuaineisiin, vaippoihin, vaatteisiin, wc-papereihin, sairaskuluihin, esim lääkkeet, sairaalalaskut, auton kulut, kotivakuutus.

Vaikka ei olis autoa, eikä koskaan kävis missään sukulaisissa, niin onhan tuo naurettavan vähän. Onneksi mies valmistuu pian.