Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laihduttajat, jotka syövät 2-3 tunnin välein

Vierailija
08.08.2014 |

Mitä syötte, monelta ja miten paljon ? Olen ongelmissa työruokailujeni kanssa.

Kommentit (65)

Vierailija
61/65 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 10:34"]

Itse en laihduta, mutta olen huomannut säännöllisen ruokarytmin olevan hyväksi elimistölleni. Jos verensokeri putoaa liikaa, olen kiukkuinen ja väsynyt. Syön aamulla (7.00) kaurapuuroa marjojen kera. Puolen päivän aikaan syön kevyehkön lounaan jonka pyrin pitämään kasvispainotteisena. Iltapäivällä iskee taas nälkä, jolloin syön hedelmän+leivän/rahkaa+marjoja tms. Joskus kahvin kanssa voi ottaa jotain hyvääkin. Päivällisen syön viiden aikaan, se on päivän tukevin ateria, lautasmallin mukaisesti. Illalla ennen nukkumaanmenoa syön vielä jotain pientä, samaan tapaan kuin päivän välipalallakin. Tällä tavalla painoni ei nouse eikä laske. Painoni olen saanut laskemaan syöden raskausdiabetesruokavalion mukaisesti..

[/quote]

Ei säännöllinen tarkoita samaa kuin usein. Minäkin syön säännöllisesti kolme kertaa päivässä.

Vierailija
62/65 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 10:49"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 10:48"]

Pitääkö öisinkin herätä parin-kolmen tunnin välein syömään? Ettei verensokeri heittele ja ruokarytmi pysyy tasaisena?

[/quote]

ei tartte

[/quote]

Eli öisin verensokeri saa heitellä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/65 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 10:55"]

Minä syön reilun kolmen tunnin välein, ja olen todennut tämän sopivan arkeeni hyvin.

Klo 8: jogurttia, marjoja, pähkinöitä

Klo 11.30: lounas, yleensä salaatti tai keitto

Klo 15: hedelmä, rahkaa, pähkinöitä tms.

Klo 18-20: päivällinen

Mahdollisesti vielä iltapala, riippuen päivällisen ajankohdasta ja laadusta.

[/quote]

Se on paljon miten tykkää syödä. Itse en tulisi kuin kiukkuiseksi jostain salaatti- tai keittolounaasta tai tuommoisista pienistä "närppivistä" välipaloista. Haluan syödä kunnolla vatsan täyteen kun syön. Eli mulle mieluummin näin kuten vaikka eilen:

aamu: Maitokahvi

lounas: Riisiä, Kiovan kanaa, salaatteja öljykastikkeella, leipäviipale, Pappilan hätävaraa kunnon satsi

päivällinen: Caprin salaattia, viininlehtikääryleitä, leikkeleviipaleita, oliiveja, öljyyn säilöttyjä artisokansydämiä, pari leipäviipaletta, lasi punaviiniä, jälkiruoaksi mustikoita kermavaahdolla

Vierailija
64/65 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 11:00"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 10:49"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 10:48"]

Pitääkö öisinkin herätä parin-kolmen tunnin välein syömään? Ettei verensokeri heittele ja ruokarytmi pysyy tasaisena?

[/quote]

ei tartte

[/quote]

Eli öisin verensokeri saa heitellä?

[/quote]

Etä sitä tunne vaikka heittelisikin ;)

Vierailija
65/65 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 10:44"][quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 10:34"]

Itse en laihduta, mutta olen huomannut säännöllisen ruokarytmin olevan hyväksi elimistölleni. Jos verensokeri putoaa liikaa, olen kiukkuinen ja väsynyt. Syön aamulla (7.00) kaurapuuroa marjojen kera. Puolen päivän aikaan syön kevyehkön lounaan jonka pyrin pitämään kasvispainotteisena. Iltapäivällä iskee taas nälkä, jolloin syön hedelmän+leivän/rahkaa+marjoja tms. Joskus kahvin kanssa voi ottaa jotain hyvääkin. Päivällisen syön viiden aikaan, se on päivän tukevin ateria, lautasmallin mukaisesti. Illalla ennen nukkumaanmenoa syön vielä jotain pientä, samaan tapaan kuin päivän välipalallakin. Tällä tavalla painoni ei nouse eikä laske. Painoni olen saanut laskemaan syöden raskausdiabetesruokavalion mukaisesti..

[/quote]

Tuo verensokerin laskuasia on tottumiskysymys. Kehonsa voi myös totuttaa sellaiseksi, että se oppii paremmin ottamaan varastoistaan energiaa ilman että tulee heikotusta. Totuttaminen tapahtuu syömällä harvemmin ja kestämällä siirtymävaiheen ikävät oireet. 

Osoitus siitä, että tuo todella toimii on, että maailmassa on paljon maita, joissa aikuiset ei yleensä koskaan syö kuin 2-3 kertaa päivässä, ilman välipaloja. Eikä niissä maissa ihmiset kärsi vähän väliä nälästä tai verensokerin heittelyyn liittyvistä oireista. Eivät kärsi, koska heidän elimistönsä on tottunut siihen että ruokaa tulee harvoin ja siinä välillä pitää verensokeria säädellä varastoidun energian avulla. Sen sijaan jos totuttaa kroppansa saamaan suun kautta "jatkuvasti" energiaa, on siirtymä varastoenergialle hidas ja tuskainen silloin kunj ei sitten joskus syökään tarpeeksi usein. 

Itse olen laihduttanut tosiaan onnistuneesti niin että jätin kaikki välipalat pois ja aloin syödä kolmesti päivässä, niin että aamiainen on hyvin kevyt, lounas melko kevyt ja illan aterialla mässätään kaksin käsin.

[/quote]

Höpöhöpö ei toiminut ainakaan mulla. Söin vuosikausia vaan kerran tai kaks päivässä, enkä edes tajunnut miten huonovointinen olin. Luulin sen olevan normaali olotila. Aloin syödä 3 tunnin välein ja kaikki verrnsokeriin liittyvät oireet katosivat. Ei enää huimausta, päänsärkyä, näköhäiriöitä, pahaa oloa, voimattomuutta tai tuskanhikeä. Oireet palaavat heti jos lipsun syömisistä.

Onko niin vaikea tajuta että ihmisiä on erilaisia ja kaikki ei sovi kaikille?

Verensokeri on yhteydessä haiman toimintaan ja mikäli haluaa haiman polttavan rasvaa, pitää sille antaa siihen työrauha. Normaalipainossa tuskin on väliä vaikka haima käyttäisi kaiken energiansa insuliinin tuottoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kolme