Laihduttajat, jotka syövät 2-3 tunnin välein
Mitä syötte, monelta ja miten paljon ? Olen ongelmissa työruokailujeni kanssa.
Kommentit (65)
Minkälaisissa töissä ovat ihmiset, jotka voivat syödä työaikana 2 tunnin välein? Ei onnistu mun työpaikalla. Enkä kyllä muutenkaan ymmärrä miksi pitäisi syödä niin usein.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 11:02"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 10:55"]
Minä syön reilun kolmen tunnin välein, ja olen todennut tämän sopivan arkeeni hyvin.
Klo 8: jogurttia, marjoja, pähkinöitä
Klo 11.30: lounas, yleensä salaatti tai keitto
Klo 15: hedelmä, rahkaa, pähkinöitä tms.
Klo 18-20: päivällinen
Mahdollisesti vielä iltapala, riippuen päivällisen ajankohdasta ja laadusta.
[/quote]
Se on paljon miten tykkää syödä. Itse en tulisi kuin kiukkuiseksi jostain salaatti- tai keittolounaasta tai tuommoisista pienistä "närppivistä" välipaloista. Haluan syödä kunnolla vatsan täyteen kun syön. Eli mulle mieluummin näin kuten vaikka eilen:
aamu: Maitokahvi
lounas: Riisiä, Kiovan kanaa, salaatteja öljykastikkeella, leipäviipale, Pappilan hätävaraa kunnon satsi
päivällinen: Caprin salaattia, viininlehtikääryleitä, leikkeleviipaleita, oliiveja, öljyyn säilöttyjä artisokansydämiä, pari leipäviipaletta, lasi punaviiniä, jälkiruoaksi mustikoita kermavaahdolla
[/quote]
Näin me ollaan erilaisia:
Mulle tulisi pelkästä kahvista huono olo ja tappaisin jonkun ennen lounasta. Lounaan jälkeen iskisi kauhea väsymys ja taas illalla olisi nälkä. Tuollaisen illallisen jälkeen olisi ähky ja hankala nukkua ja liikkuminen ei sopisi mihinkään väliin
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 11:04"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 10:44"][quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 10:34"]
Itse en laihduta, mutta olen huomannut säännöllisen ruokarytmin olevan hyväksi elimistölleni. Jos verensokeri putoaa liikaa, olen kiukkuinen ja väsynyt. Syön aamulla (7.00) kaurapuuroa marjojen kera. Puolen päivän aikaan syön kevyehkön lounaan jonka pyrin pitämään kasvispainotteisena. Iltapäivällä iskee taas nälkä, jolloin syön hedelmän+leivän/rahkaa+marjoja tms. Joskus kahvin kanssa voi ottaa jotain hyvääkin. Päivällisen syön viiden aikaan, se on päivän tukevin ateria, lautasmallin mukaisesti. Illalla ennen nukkumaanmenoa syön vielä jotain pientä, samaan tapaan kuin päivän välipalallakin. Tällä tavalla painoni ei nouse eikä laske. Painoni olen saanut laskemaan syöden raskausdiabetesruokavalion mukaisesti..
[/quote]
Tuo verensokerin laskuasia on tottumiskysymys. Kehonsa voi myös totuttaa sellaiseksi, että se oppii paremmin ottamaan varastoistaan energiaa ilman että tulee heikotusta. Totuttaminen tapahtuu syömällä harvemmin ja kestämällä siirtymävaiheen ikävät oireet.
Osoitus siitä, että tuo todella toimii on, että maailmassa on paljon maita, joissa aikuiset ei yleensä koskaan syö kuin 2-3 kertaa päivässä, ilman välipaloja. Eikä niissä maissa ihmiset kärsi vähän väliä nälästä tai verensokerin heittelyyn liittyvistä oireista. Eivät kärsi, koska heidän elimistönsä on tottunut siihen että ruokaa tulee harvoin ja siinä välillä pitää verensokeria säädellä varastoidun energian avulla. Sen sijaan jos totuttaa kroppansa saamaan suun kautta "jatkuvasti" energiaa, on siirtymä varastoenergialle hidas ja tuskainen silloin kunj ei sitten joskus syökään tarpeeksi usein.
Itse olen laihduttanut tosiaan onnistuneesti niin että jätin kaikki välipalat pois ja aloin syödä kolmesti päivässä, niin että aamiainen on hyvin kevyt, lounas melko kevyt ja illan aterialla mässätään kaksin käsin.
[/quote]
Höpöhöpö ei toiminut ainakaan mulla. Söin vuosikausia vaan kerran tai kaks päivässä, enkä edes tajunnut miten huonovointinen olin. Luulin sen olevan normaali olotila. Aloin syödä 3 tunnin välein ja kaikki verrnsokeriin liittyvät oireet katosivat. Ei enää huimausta, päänsärkyä, näköhäiriöitä, pahaa oloa, voimattomuutta tai tuskanhikeä. Oireet palaavat heti jos lipsun syömisistä.
Onko niin vaikea tajuta että ihmisiä on erilaisia ja kaikki ei sovi kaikille?
Verensokeri on yhteydessä haiman toimintaan ja mikäli haluaa haiman polttavan rasvaa, pitää sille antaa siihen työrauha. Normaalipainossa tuskin on väliä vaikka haima käyttäisi kaiken energiansa insuliinin tuottoon.
[/quote]
Haima polttaa rasvaa, öh? Miksi, et anna sille työrauhaa vaan syöt kolmen tunnin välein?
Aamupala kotona klo 6.30. Välipala töissä klo 10. Lounas töissä klo 13. Päivällinen kotona klo 17. Iltapala kotona klo 20. Työpaikka toimistossa. Töissä syötävät ateriat olen tehnyt valmiiksi kotona omiin rasioihinsa, jolloin töissä syömiseen ei montaa minuuttia mene...
Aamupala kotona klo 6:30, töissä "toinen aamupala" 10, lounas töissä klo 13:30, päivällinen kotona klo 17-18.
Aamupala klo 7, lounas 10.30, välipala klo 14, treeni ja päälle palautusjuoma klo 17, päivällinen klo 18 ja iltapala klo 21. Töihin vien eväät mukana.
Klo 16.00 desi kaurahiutaleita, 4rkl raejuustoa ja desi sokeroimatonta mehukeittoa
klo 18.00 200g kasviksia, 100g lihaa/kanaa/kalaa ja 1rkl raejuustoa (yleensä teen salaatin ja pilkon päälle kanaa)
klo 20.00 purkillinen rahkaa ja 100g marjoja (teen smoothien, jonka juon, joskus kuumalla säällä laitan mömmön pakastimeen, tulee sorbetkn tyylistä jätskiä)
klo 22.00 vähän perunaa/riisiä pastaa, lisäksi 200g kasviksia ja 100g lihaa/kanaa/kalaa
Klo 24.00 sama rahka marja/mehukeitto smoothie kun aiemmin.
Näin olen syönyt nyt vuoden ja painoa on lähtenyt sinä aikana yli 30kg. Nälkä ei ole koskaan, eikä kyllästymään pääse kun on noin monia mahdollisia reseptejä. Kellonaikoja ei kannata ihmetellä, mä herään vasta klo 15-16, joten tuo ensimmäinen ateria on aamupala jne.
Laihdutan, mutta en syö 2-3 tunnin välein. Itse asiassa, kun aloin laiduttamaan, vähensin ruokailukertojen määrää ja lisäsin aterialla syötävän ruuan määrää. Laadullisesti ravinto vaihtui hh painotteisesta rasvapainotteiseksi, proteiinia virallisen totuuden mukaan. Kiloja lähti ja tulee vielä lähtemään, 10 kg vielä tavoitepainoon.
Herään työpäivän aamuna klo 5 (kohteesta riippuen aikaisemminkin), juon lasin vettä ja otan matkaan keitetyn kananmunan ja jonkun hedelmän tai vihanneksen, nämä syön autossa matkalla töihin.
Joskus aamupäivän aikana (aikavälillä 10-12) tulen kotiin ja syön. Edellisen päivän päivällisen jämiä ja/tai salaattia jollain proteiinilisällä ja oliiviöljyllä.
Ennen kun menen takaisin töihin, otan kupin tai kaksi maitokahvia (kookosöljyllä ehkä) ja matkaevääksi taas joku vihannes tai hedelmä tai kurvaan torin kautta ja ostan mansikkarasian.
Tulen kotiin noin seitsemän aikoihin illalla ja syön taas ihan kunnon aterian.
Eli kaksi kunnon ateriaa ja kaksi pikkuevästä päivän aikana.
Itse syön aamupalan kun herään, ja sitten 3h välein syön itselle suunnitellun ruokavalion mukaisesti. Töissä olen todennut että kun syö ennen työtä sen "lounaan" jonka jälkeen syö siten että syö töissä välipalan, "päivällisen" ja välipalan niin ei ruokailuun mene kauheasti aikaa. Ja mun työssä ei ole mitään taukoja (yksin työskenneltävä asiakaspalvelytyö) joten työaikana se 3h ei aina toteudu.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 08:50"]
Minkälaisissa töissä ovat ihmiset, jotka voivat syödä työaikana 2 tunnin välein? Ei onnistu mun työpaikalla. Enkä kyllä muutenkaan ymmärrä miksi pitäisi syödä niin usein.
[/quote]Ei varmaan teidän töissä saa käydä vessassakaan? Jos työt voi keskeyttää sen takia, niin varmaan voi myös jossain välissä jotain pientä syödäkin, ilman että työt kärsii.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 10:13"]
[/quote]Ei varmaan teidän töissä saa käydä vessassakaan? Jos työt voi keskeyttää sen takia, niin varmaan voi myös jossain välissä jotain pientä syödäkin, ilman että työt kärsii.
[/quote]
Siellä vessassako mun pitäisi sitten syödä? Jos vessareissujen lisäksi alkaa vielä pitää erillisiä välipalataukoja, tulisi kyllä hankaluuksia. Enkä ole niitä ihmisiä, jotka haluavat tunkea proteiinipatukkaa suuhunsa tiskin alla jonkun typerän dieettikirjan ohjeen takia. Syön ruokaa, en välipaloja.
Minä olen aina ihmetellyt tuota tapaa syödä noin usein. Ja olen huomannut että ainakin meillä töissä kaikki sitä harjoittavat ovat ylipainoisia. Eikä ihme, jos on istumatyöläinen, ja vielä nainen eikä harrasta kauheasti liikuntaa, niin jos päivässä syö 5-6 ruokakertaa niin ruokamäärä / kerta pitäisi olla kyllä olemattoman pieni tai ruoan "ankean" kevyttä ettei kokonaiskalorimäärä kasva isoksi. Useimmilla se tuntuu kasvavan, päätellen siitä että ylipainoisina pysyvät vuodesta toiseen huolimatta suositusten mukaisesta parin tunnini välein ruoan puputtamisesta ja ainaisesta dieettaamisesta ja dieettiruokien syömisestä.
Sitten taas tällaiset kuin minä, jotka vetävät kunnon annoksen ruokaa 2 kertaa päivässä ja välillä vain mustaa kahvia, pysytään hoikkina ilman ongelmia. Jotain vikaa suosituksissa ehkä...
Itse en laihduta, mutta olen huomannut säännöllisen ruokarytmin olevan hyväksi elimistölleni. Jos verensokeri putoaa liikaa, olen kiukkuinen ja väsynyt. Syön aamulla (7.00) kaurapuuroa marjojen kera. Puolen päivän aikaan syön kevyehkön lounaan jonka pyrin pitämään kasvispainotteisena. Iltapäivällä iskee taas nälkä, jolloin syön hedelmän+leivän/rahkaa+marjoja tms. Joskus kahvin kanssa voi ottaa jotain hyvääkin. Päivällisen syön viiden aikaan, se on päivän tukevin ateria, lautasmallin mukaisesti. Illalla ennen nukkumaanmenoa syön vielä jotain pientä, samaan tapaan kuin päivän välipalallakin. Tällä tavalla painoni ei nouse eikä laske. Painoni olen saanut laskemaan syöden raskausdiabetesruokavalion mukaisesti..
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 10:16"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 10:13"]
[/quote]
Siellä vessassako mun pitäisi sitten syödä? Jos vessareissujen lisäksi alkaa vielä pitää erillisiä välipalataukoja, tulisi kyllä hankaluuksia. Enkä ole niitä ihmisiä, jotka haluavat tunkea proteiinipatukkaa suuhunsa tiskin alla jonkun typerän dieettikirjan ohjeen takia. Syön ruokaa, en välipaloja.
[/quote]Uli uli. Sanoinko, että vessassa pitää syödä? Ja sanoinko, että syödä pitää yhtä kauan kuin ruokiksella? Ja onko proteiinipatukka ainoa vaihtoehto, oikeasti? No, itepähän teet tosta sitten itsellesi niin vaikeaa. Onnistujat erottaa siitä, että ne pystyy ratkasemaan tommoset haasteet.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 10:26"]
Minä olen aina ihmetellyt tuota tapaa syödä noin usein. Ja olen huomannut että ainakin meillä töissä kaikki sitä harjoittavat ovat ylipainoisia. Eikä ihme, jos on istumatyöläinen, ja vielä nainen eikä harrasta kauheasti liikuntaa, niin jos päivässä syö 5-6 ruokakertaa niin ruokamäärä / kerta pitäisi olla kyllä olemattoman pieni tai ruoan "ankean" kevyttä ettei kokonaiskalorimäärä kasva isoksi. Useimmilla se tuntuu kasvavan, päätellen siitä että ylipainoisina pysyvät vuodesta toiseen huolimatta suositusten mukaisesta parin tunnini välein ruoan puputtamisesta ja ainaisesta dieettaamisesta ja dieettiruokien syömisestä.
Sitten taas tällaiset kuin minä, jotka vetävät kunnon annoksen ruokaa 2 kertaa päivässä ja välillä vain mustaa kahvia, pysytään hoikkina ilman ongelmia. Jotain vikaa suosituksissa ehkä...
[/quote]
Mä vastasin tuolla aiemmin ja syön 5 kertaa päivässä + palautusjuoma ja olen tällä systeemillä nyt laihtunut reilu 11kg ja saanut lihasta. Treenaan 4 kertaa viikossa ja päälle aerobiset/intervallit.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 10:34"]
[/quote]
Tuo verensokerin laskuasia on tottumiskysymys. Kehonsa voi myös totuttaa sellaiseksi, että se oppii paremmin ottamaan varastoistaan energiaa ilman että tulee heikotusta. Totuttaminen tapahtuu syömällä harvemmin ja kestämällä siirtymävaiheen ikävät oireet.
Osoitus siitä, että tuo todella toimii on, että maailmassa on paljon maita, joissa aikuiset ei yleensä koskaan syö kuin 2-3 kertaa päivässä, ilman välipaloja. Eikä niissä maissa ihmiset kärsi vähän väliä nälästä tai verensokerin heittelyyn liittyvistä oireista. Eivät kärsi, koska heidän elimistönsä on tottunut siihen että ruokaa tulee harvoin ja siinä välillä pitää verensokeria säädellä varastoidun energian avulla. Sen sijaan jos totuttaa kroppansa saamaan suun kautta "jatkuvasti" energiaa, on siirtymä varastoenergialle hidas ja tuskainen silloin kunj ei sitten joskus syökään tarpeeksi usein.
Itse olen laihduttanut tosiaan onnistuneesti niin että jätin kaikki välipalat pois ja aloin syödä kolmesti päivässä, niin että aamiainen on hyvin kevyt, lounas melko kevyt ja illan aterialla mässätään kaksin käsin.
Pitääkö öisinkin herätä parin-kolmen tunnin välein syömään? Ettei verensokeri heittele ja ruokarytmi pysyy tasaisena?
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 10:48"]
Pitääkö öisinkin herätä parin-kolmen tunnin välein syömään? Ettei verensokeri heittele ja ruokarytmi pysyy tasaisena?
[/quote]
ei tartte
Minä syön reilun kolmen tunnin välein, ja olen todennut tämän sopivan arkeeni hyvin.
Klo 8: jogurttia, marjoja, pähkinöitä
Klo 11.30: lounas, yleensä salaatti tai keitto
Klo 15: hedelmä, rahkaa, pähkinöitä tms.
Klo 18-20: päivällinen
Mahdollisesti vielä iltapala, riippuen päivällisen ajankohdasta ja laadusta.
Vastaatko ensin minkä ongelman työpaikkaruokailu muodostaa?