Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaupan kassat - jännittääkö teitä ikinä teidän työ?

Vierailija
07.08.2014 |

Jouduin tänään vähäksi aikaa kassalle asiakaspalveluun (en ruokakaupassa) ja mua jännitti koko päivän se ihmisten edessä oleminen. Pelkäsin että annan väärin rahaa, ahdisti koko ajan se jono, ihmiset kuiskii ja supisee. Itsekin suorastaan tärisin koko työpäivän ajan, kun niin jännitti.

Samalla mietin miten te kaupat kassat kestätte sen, että joudutte olemaan monta tuntia ihmisten edessä arvosteltavana, pitkät jonot ym. Jännittääkö työnne teitä enää vai onko se jo ihan arkipäivää ettei sitä osaa jännittää?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 00:17"][quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 00:02"]

[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 23:55"]

Kun työnsä osaa, niin ei siinä kassalla tarvitse jännittää.

Mitä ap tarkoitit tuolla "joudutte olemaan monta tuntia ihmisten edessä arvosteltavana." Siis miten arvosteltavana? Asiakkaatko meitä arvostelevat? Ja miksi ihmeessä? Vai onko tuo jotain kuvittelua, kuten sekin, että kaupan kassa ajattelis jotain ostoksista (kun koko päivän vetää tuotteita viivakoodista läpi niin voin sanoa, ettei yhtään kiinnosta/jää mieleen, mitä tuotteita on mennyt käsissä).

[/quote]

Minäkään en usko tuohon, että ihmiset arvostelis. Ainaki valtaosa suhtautuu normaalisti. Asiakaspalvelutyössä ei kuitenkaan voi täysin välttyä ikäviltä asiakkailta. Kyllähän ne harmittaa, mutta pitää vaan sitten päästä yli ja ei saa antaa niiden pilata päivää. Helpottaa, kun purkautuu työkavereille huonon asiakaskohtaamisen jälkeen. Ja onneksi on myös vastapainoksi erittäin kivoja ja kohteliaita asiakkaita!!

[/quote]

Mun kokemus myyjävuosilta taas on toisenlainen, ei ne asiakkaat nyt vartavasten kauppaan tule arvostelemaan myyjiä, mutta todellakin on "liipaisinsormi herkillä" kun asioidaan kaupassa.

En koskaan voisi kuvitellakaan, että samanlaista urputusta kehdattaisiin pitää esimerkiksi pankissa tai autokaupassa, koska kauppaan astuessaan monesta asiakkaasta tulee "Kuningas" ja "valtaapitävä".

[/quote]

Kyllä vaan samanlaisia asiakkaita on pankissakin. Voisin kertoa vaikka millaisia esimerkkejä, mutta pankkisalaisuus velvoittaa. Onneksi on ihaniakin asiakkaita, joiden avulla jaksaa.

Vierailija
2/24 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sosiaalisten tilanteiden pelko, mutta jostain syystä en jännitä juuri ollenkaan kassatyöhön liittyvää sosiaalisuutta. Minulla on työminä ja otan esim. mahdollisen arvostelun ennen kaikkea yrityksen arvosteluna, joten kykenen suhtautumaan siihen rauhallisesti. Suurin osa asiakkaista käyttäytyy kuitenkin ihan tavallisesti tai jopa kohteliaasti. Usein myös ilkeät asiakkaat rauhoittuvat, kun huomaavat etten välitä suuntaan tai toiseen. Ikävät tilanteet osaan jättää työpaikalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jännitä, ainoastaan vituttaa. Niin maailman yksinkertaisin homma: kerää haluamasi tuotteet, jonota kassalla (ja tähän ei ihan oikeasti mene sitä "puolta tuntia", mitä monesti napistaan. Ikinä, ikinä ei ole yksikään jono kestänyt edes viittäkään minuuttia), anna kassan piipata tuotteet, maksa, pakkaa, lähde.

Ja silti siitä onnistutaan tekemään ongelma, päivästä toiseen. Siinä puolen minuutin jonotuksen aikana hypellään jalalta toiselle kuin olisi muurahaisia housuissa. Puhistaan ja huokaillaan niin, että pitänee seuraavan kerran kysyä, että onko teillä astmakohtaus kun noin huonosti tuntuu henki kulkevan.

Maksusta tehdään myös ongelma tavalla tai toisella. Onkin lähes pääsääntö, että mitä pienempi yhteissumma, sitä isompi seteli. On aivan tavallista, että kahden euron ostos maksetaan viisisatasella. Ja sitten tietty loukkaannutaan, kun viisi minuuttia avaamisen jälkeen pohjakassassa ei ole tarpeeksi vaihtorahaa tähän, vaan joko saa maksaa jollain muulla, tai seteli on vaihdettava kassakaapin kautta (johon menee sitten oma aikansa). Miksi niitä viisisatasia edes käydään nostamassa, jos kerran pitää heti pätkäistä pienemmäksi ostamalla kymmenen sentin tikkari? Pankista saa varmasti pienempiäkin seteleitä.

Vaihtoehtoisesti maksetaan kortilla, joka ilmoittaa päätteelle "Ei myyntilupaa" joka siis tarkoittaa yleensä sitä, että joko katetta ei ole tai päivittäinen käyttöraja on ylitetty. Useimmat vaihtavat heti käteiseen tai korttiin, jotkut taas kokeilevat höylätä korttiaan kymmeniä kertoja koska "Josko se nyt menis".

Pakkaamisestakin voidaan tehdä ongelma. Miten ne muovikassien ostamiset voiki niin kivasti aina unohtua? Ison määrän ostaneelle voikin antaa sen yhden pussin ilmaiseksi, mutta osa on repimässä mukaansa viisi pussia ilmaiseksi kun "Ostin niin paljon". Ja totta kai loukkaannutaan kun ilmoitan, että yhden voin kyllä antaa, mutta noin montaa en. Mitä siitäkin tulisi, että jokainen ison määrän ostanut nappaisi mukaansa ilmaiseksi nipun muovikasseja.

Kyllä, olen korkeakouluopiskelija ja pääsen piakkoin lopullisesti pois kassalta. Tsemppiä sinne jääville.

Vierailija
4/24 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kysymys, mäkin mietin samaa joskus. En ole ollut ikinä kassalla, joskus olin johonkin teemapäivään liittyen lipaskerääjänä kaupassa ja en voinut kuin ihailla miten joustavasti, ripeästi ja kohteliaasti kassat toimivat, vaikka välillä oli aivan massiiviset jonot ja kaikki asiakkaat ei edes sanoneet hei tai kiiitos. Mä en luultavasti olisi kestänyt siinä työssä hetkeäkään. Olen epävarma ja ihmisten kanssa työskenteleminen on mulle vaikeaa. Nostan hattua!

Vierailija
5/24 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihan helvetin jännittävää, ei kai sitä kukaan muuten paskalla palkalla tekisi?

Vierailija
6/24 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekoina päivinä vähän jännitti sillon 17 kesäisenä...nyttemmin vaan vituttaa jos sinne joutuu

Vierailija
7/24 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen täysin epäsosiaalinen ihminen, mutta kassalla istuessani menee työvaihde päälle.

En jännitä vaan tykkään olla ihmisten kanssa tekemisissä (mikä on sinänsä kummallista, sillä olen mielestäni varsinainen ihmisvihaaja). Pääsääntöisesti asiakkaat on ihania (poikkeuksia tietysti löytyy, mutta suurin osa asiakkaista on tosi kivoja).

Kun osaa työnsä eli mitä tahansa kassakone tekee, niin tietää, miten toimitaan ja tuntee talon (osaa neuvoa asiakasta oikealle osastolle ja oikeaan hyllynväliin), niin sitä on ihan varma omasta olostaan siinä kassalla.

-kaupan täti-

Vierailija
8/24 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se jännää. Olin konkka kypsässä kangaskaupassa töissä, eikä sielä paljoo kassa kilissy. Sitten kun päästin ison pierun, niin johan oli myymälä miehiä täynnä. Oli sit laitettu, auton istuinsuojat tarjoukseen. Kaikki myin, mutta sain ikuiset traumat.

Vierailija
9/24 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen epäsosiaalinen, mutta kassalla sitä toimii kuin kone. Ihan sama mitä tapahtuu ja mitä pitää tehdä, tuntipalkka juoksee niin pitkään kuin töitä on. Jos ei osaa tai tiedä, tarkistaa ja ottaa selville.

Auttaa, kun muistaa, että iso osa asiakkaistakin haluaa, että asiat vaan sujuu nopeasti ja alta pois, eivät ne odota mitään erityiskokemuksia kassalla. Jotkut asiakkaat on kivoja, iso osa yhdentekeviä ja jotkut vittumaisia, mutta eihän se minua itseäni kosketa, kuuluu vaan työkuvaan. Siivoja joutuu joskus pesemään paskaa, asiakaspalvelija joutuu joskus käsittelemään paskapäitä. Ei se kokenutta hetkauta.

Vierailija
10/24 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kaupan kassa, jolla todettu keskivaikea/vaikea sosiaalisten tilanteiden pelko. Itselläni sellainen tietty jännitys on aina ja lääkitys auttaa osaltaan, mutta sen kanssa oppii elämään/tekemään töitä. Itselläni töitä tehdessä piti vain oppia hyväksymään itsensä. Jonoa kertyy vaikka olisit kuinka nopea ja rahat voi antaa asiakkaalle vaikka kuinka hitaasti takaisin kunhan annat oikein vaihtorahaa. Mielummin huolellisuus kuin nopeus. Asiakkaatkin ovat usein kuitenkin ystävällisiä ja ymmärtäväisiä.

Asiakaspalvelua on oikeasti se, että olet kohtelias, kiität ja toivotat hyvät päivänjatkot. Ei tarvitse olla mikään supermies/nainen. Kyllä siinä töitä tehdessäkin oppii tietyn rutiinin. Onpa ihana lukea kannustavia kommentteja. :) Itselleni tuli ainakin ihan hyvä mieli kannustavista kommenteista, varsinkin kun itselle työnteko ylipäätänsä on melko vaikeaa.

Vierailija
11/24 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mua ekassa kassavuorossa jännitti paljon, mutta sen jälkeen sitä on ollut työroolin takana.

Vierailija
12/24 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, mä taas aina myyjänä ollessani ajattelin että kassoilla on hyvässä ja pahassa just se ei-sosiaalinen työ jossa ei ole väliä haluaako ja osaako olla ihmisten kanssa. Ei tarvitse yleensä sanoa kuin kiitos ja loppusumma, harvoin kysytään vaikeita kysymyksiä jne. Toki on tylsempääkin kun ei tule niin paljon juteltua ihmisten kanssa. Voi olla että olin väärässä.

Siis käytin tietysti itsekin myös kassaa, mutta ainakaan siihen aikaan Sokoksella ei ollut muilla kuin ruokaosastoilla sellaisia kassamyyjiä että ne olisivat olleet siinä kassaan sidottuna koko ajan.

Vierailija
13/24 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 23:43"]

Siivoja joutuu joskus pesemään paskaa, asiakaspalvelija joutuu joskus käsittelemään paskapäitä. Ei se kokenutta hetkauta.

[/quote]

Juuri näin! Työt hoidetaan ja se siitä.

Vierailija
14/24 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon apteekissa töissä. Alussa jännitti se kassallaolo, enkä tykännyt siitä yhtään! Suht nopeasti siihen tottui, eikä enää jännitä. Kyllä se vaan pitää paikkansa, mitä sanotaan epämukavuusalueelle menemisestä. :) ainaki tuossa asiassa mulla oli niin.

Vierailija
15/24 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rupesin saamaan paniikkikohtauksia kassalla ollessa noin kuukausi sitten. Sitä kamalampaa tunnetta siinä ihmisten edessä ollessa ja kassaan sidottuna on vaikea kuvitella. Olikin pakko lopettaa hommat... Olen kyllä muuten ennen kohtauksia pärjännyt oikein hyvin. Mielestäni osaan kassalla esittää olevani sosiaalinen, oikeasti en tykkää puhua vieraille ihmisille yhtään. Siinä tosiaan menee aivot työtilaan ja unohtaa pelot yleensä.

Vierailija
16/24 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ap tarkoitit tuolla "joudutte olemaan monta tuntia ihmisten edessä arvosteltavana." Siis miten arvosteltavana? Asiakkaatko meitä arvostelevat? Ja miksi ihmeessä? Vai onko tuo jotain kuvittelua, kuten sekin, että kaupan kassa ajattelis jotain ostoksista (kun koko päivän vetää tuotteita viivakoodista läpi niin voin sanoa, ettei yhtään kiinnosta/jää mieleen, mitä tuotteita on mennyt käsissä).

Vierailija
17/24 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Minäkään en usko tuohon, että ihmiset arvostelis. Ainaki valtaosa suhtautuu normaalisti. Asiakaspalvelutyössä ei kuitenkaan voi täysin välttyä ikäviltä asiakkailta. Kyllähän ne harmittaa, mutta pitää vaan sitten päästä yli ja ei saa antaa niiden pilata päivää. Helpottaa, kun purkautuu työkavereille huonon asiakaskohtaamisen jälkeen. Ja onneksi on myös vastapainoksi erittäin kivoja ja kohteliaita asiakkaita!!

Vierailija
18/24 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 00:02"]

[/quote]

[/quote]

Mun kokemus myyjävuosilta taas on toisenlainen, ei ne asiakkaat nyt vartavasten kauppaan tule arvostelemaan myyjiä, mutta todellakin on "liipaisinsormi herkillä" kun asioidaan kaupassa.

En koskaan voisi kuvitellakaan, että samanlaista urputusta kehdattaisiin pitää esimerkiksi pankissa tai autokaupassa, koska kauppaan astuessaan monesta asiakkaasta tulee "Kuningas" ja "valtaapitävä".

Vierailija
19/24 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 00:17"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 00:02"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

mutta kai nyt suurin osa silti kaupassakin on asiallisesti?

Vierailija
20/24 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"eivät ne odota mitään erityiskokemuksia kassalla" kyllä jotkut odottaa. Että heille sanotaan jotain persoonallista ja huomioidaan heidät. Ehkä tämä onnistuisikin jossain kyläkaupassa, mutta jos on 9 h päivä jossain pääkaupunkiseudun marketissa lauantaina niin ehkä ekan tunnin saattaa jaksaa olla huomioiva jokaiselle erikseen, sitten menee robotti päälle loppupäiväksi.

Mutta alkuperäiseen kysymykseen. Itse olen erakko, vetäytyvä, epäsosiaalinen, joskus jopa änkytän. Itseasiassa tällä hetkellä olen sairaslomalla ahdistuksen ja masennuksen vuoksi. Vielä viime talvena sain paniikkikohtauksen kun amnestyn katukerääjä hyökkäsi kimppuuni eikä ymmärtänyt että en saa sanaa suustani. Jatkoi vaan perässäni solvaamista. Olin ihan kauhuissani jo siitä että joudun kävelemään kadulla saati että joku tulee puhumaan. Nuorempana lintsasin koulusta kun pelotti mennä.

Mutta välillä minulla on parempia kausia. Olen työskennellyt kassalla ja sellaisissakin ammateissa että joutuu puhumaan ryhmille. Olen sitä mieltä että nuo työt siedättävät sosiaaliseen kanssakäymiseen hyvin. Esimerkiksi ennen pelkäsin puhelimella soittoa ja änkytin, mutta marketin kassalla totuin soittelemaan eri osastoille ja pelko väheni. Siitäkin huolimatta että joskus osastolla saatettiin vittuilla takaisin ihan asialliseen kysymykseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kuusi