Astiat hajoaa tiskikoneessa?
Onko muilla kokemusta, että astioista lohkeilis paloja tiskikoneessa? Muutettiin 2/2014 uuteen asuntoon ja nyt on ihan koko ajan jostakin lasista/ kahvimukin reunasta pala pois. Astiat on ihan laatutavaraa: Arabian 24h ja Iittalan uusia laseja. Voiko siihen vaikuttaa pesuainetabletit/ liian kuuma pesuohjelma tms. Onko muille sattunu? Lasit kyllä tulee tossa vähän niinku kahteen riviin vierekkäin ja koskee toisia. Hakkaako ne sit yhteen pesun aikana or what?
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä on kiukkuinen pesukonetonttu, joka paiskoo astioita ympäriinsä ja jupisee outoja. Koita rauhoittaa sitä vaikka sitruunantuoksuisella lasinkirkasteella. Se yleensä toimii..
Pesen aina Arabian Myrnat käsin.
Kuka hullu nyt kultareunustettuja kahvikuppeja muutenkaan laittaisi tiskikoneeseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä uusimmassa tiskikoneessa alkoivat hajota Iittalan lasit. Aino Aalloista lohkesi paloja reunasta, Lempi laseihin tuli säröjä ja jopa yhdestä muumikulhosta lohkesi pala. Näitä samoja astioita oli pesty jo kahdessa eri koneessa ilman mitään ongelmia. Päädyin laittamaan Iittalan lasit sivuun ja hain Ikeasta kasan halpoja laseja. Yksikään näistä ikean laseista ei ole hajonnut puolen vuoden aikana ja koneen täyttötapa on sama. Minun on pitänyt laittaa Iittalalle tästä palautetta, mutta en ole saanut aikaiseksi.
Minulla joidenkin Iittalan lasien ohjeissa luki, että tiskikoneeseen niitä ei saa laittaa vierekkäin. Unohtuiko sinulta taas kerran lukematta uusien lasien huolto-ohjeet?
Miten sitten?
Eihän ylätasolle mahdu kuin muutama lasi, jos kaikkiin on jätettävä turvaväli?
Vierailija kirjoitti:
Mun kaikki Aino Aallot, niin lasit kuin lautasetkin, ovat menneet yksi toisensa jälkeen halki tai reunoista on irronnut pikku säröjä. Pesukoneessa mutta myös käsin pesussa. Nättejä ovat, mutta en osta enää ikinä.
Minulla on Aino Aalto juomalaseja, pieniä enemmän kuin isoja ja pienistä suurin osa on vioittunut astianpesukoneessa. Olen ihmetellyt. Olen ostanut uusia monta kertaa.
Sarala kirjoitti:
Täällä alkanut astiat hajota, kun uusi lämminvesivaraaja vaihdettu. Onko muilla samoja kokemuksia?
Tiskikone asennetaan kylmään veteen eli kone sen veden lämmittää, ei sinun vesivaraajasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä uusimmassa tiskikoneessa alkoivat hajota Iittalan lasit. Aino Aalloista lohkesi paloja reunasta, Lempi laseihin tuli säröjä ja jopa yhdestä muumikulhosta lohkesi pala. Näitä samoja astioita oli pesty jo kahdessa eri koneessa ilman mitään ongelmia. Päädyin laittamaan Iittalan lasit sivuun ja hain Ikeasta kasan halpoja laseja. Yksikään näistä ikean laseista ei ole hajonnut puolen vuoden aikana ja koneen täyttötapa on sama. Minun on pitänyt laittaa Iittalalle tästä palautetta, mutta en ole saanut aikaiseksi.
Minulla joidenkin Iittalan lasien ohjeissa luki, että tiskikoneeseen niitä ei saa laittaa vierekkäin. Unohtuiko sinulta taas kerran lukematta uusien lasien huolto-ohjeet?
Miten sitten?
Kokeilepa laittaa vaikka kahvimuki väleihin. Mistä teitä harvakalloja oikein sikiää?
Huh, mulla ei ole ikinä särkynyt astioita koneessa. No vanhoja Arabian astioita en sinne kyllä laita, niitä harvoin käytetäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Katso etteivät astiat "hakkaa" toisiaan eli kolise toisiinsa.
Yksikään ei minulla ole noin hajonnut
Vierailija kirjoitti:
Iittala ja arabia eivät kestä. Vaihdoimme edullisiin ja nyt ei ole mennyt rikki.
Ei meillä vaan mene rikki, hah hahhaa, koneen täyttäjässä vika, oisko noin kymmenen vuotta vanha Electroluxin tiskikone.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sitten?
Kokeilepa laittaa vaikka kahvimuki väleihin. Mistä teitä harvakalloja oikein sikiää?
Just näin, Teema muki, Kartio lasi, Teema muki jne. vierekkäin ei hajoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sitten?
Hyvin kestää vaikka osuisi toisiin, älä hakkaa niitä laseja ja muita astioita
Luin vain otsikon ja tulin vastaamaan että liian ahdas täyttö. Astiat ei saa koskea toisiinsa.
Minkä merkkinen kone? Meillä on Miele eikä koskaan mikään mene rikki.
Vierailija kirjoitti:
Sarala kirjoitti:
Täällä alkanut astiat hajota, kun uusi lämminvesivaraaja vaihdettu. Onko muilla samoja kokemuksia?
Olisiko niin, että astianpesukone ottaa kuuman veden, ja uusi varaaja tarjoaa kuumempaa vettä kuin vanha? Ja se suoraan varaajasta tuleva vesi on nyt sitten liian kuumaa niille astioille?
P.S. Miten joku kahvikuppi tai teemuki ei kestä yli 60 asteen pesulämpötilaa, kun siihen usein kaadetaan jopa 90 asteista juomaa? Eihän sitä niin kuumana tietenkään juoda, mutta kun mustalle teelle suositellaan 90-95 asteista vettä, ja vihteällekin teelle 75 asteista, niin miten ne kupit muka sen kestää, jos ei 60 asteista pesuvettä kestä? Samoin lautaselle laitettava ruoka voi ainakin kotioloissa olla helposti yli 60 asteista, ainakin keitto.
Juomalasien osalta ymmärrän kyllä, jos liian kuuma pesuvesi niitä rikkoo, koska niistä ei tyypillisesti juoda kuumia juomia.
Varaajalta tulevan veden lämpötila on rajoitettu. Lämpötila on lähes sama jos ei ole itse mennyt säätämään. Astiat kestää kyllä sen
Vierailija kirjoitti:
Luin vain otsikon ja tulin vastaamaan että liian ahdas täyttö. Astiat ei saa koskea toisiinsa.
No jo on huono laatuisia astioita jos eivät saa koneessa toisiinsa koskea.
Kännissä pudolteltu astioita ja sitten hajoavat koneessa. Ei ole koneen vika
Ainoa astia, joka toistaiseksi rikkoutunut, Teema matalasta lautasesta sentin pala ulkoreunasta
Laseja ei saa latoa päällekkäin, silloin jo voi alkaa syy rikkoutumiseen. Kuunat lasit pinoa, niin eiväthän ne irtoa toisistaan ilman lievää väkivaltaa. Tiskikoneeseen otetaan aina kylmävesi, koska esim maitolaseihin maito palaa kiinni kuumassa.
Koneessa ei ole ikinä hajonnut mitään. Käsitiskissä on kolhuja tullut. Viimeksi yden ikean kupin rwunasta palaa kun lipesi juomalasi sormista ja osui kupin rwunaan
Ainakin Aino Aallon astioista osa rikkoontui astianpesukoneessa nopeasti ja vaihdoin kokonaan muuhun. Myös II-laatuiset voivat rikkoontua helpommin.
Ikean astiat ja esim. Vallilan Lemmittyni -sarja on kestänyt pitkään.
Meillä tässä uusimmassa kodissa hajonnut hurja määrä teema kulhoja ja muumimukeja.
Aina sama muotoinen ja kokoinen pala ulkoreunasta, noin 1cm halkaisija.
Vaikka olisikin syytä astioissa, niin ei ne rikkoontuneet kolmessa ed asunnossa!
Järkevin selitys oli minusta tuo kuuman jälkeinen liian yhtäkkinen kylmä vesi.
Olisiko kenenkään puoliso asiantuntija tässä? Vedenotossa? Entä viskooko joku kone enemmän mukeja toisiaan vasten? Eri suihkutin?
No, mitä tehdä kun olet vuokralaisena...
Lempimukit lienee paras pestä käsin. Harmi vaan kun en omista muita kuin lemppareita.