Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ymmärrä termiä lohturuoka, voisitteko selittää?

Vierailija
07.08.2014 |

Niin mikä on lohturuoka?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 20:59"]

Mikä sua lohduttaa ap, kun elämä mättää?

[/quote]Aviomies, perhe, ystävät... Ei ainakaan ruoka maistu jos oikein potkii.

Ap

Vierailija
2/27 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lohturuoka on ruokaa, joka helpottaa oloa. Rentouttaa, tai muistuttaa jostain tosi hyvästä asiasta elämässä, kuten jostain läheisestä joka joskus teki samaa ruokaa. Samalla lailla kuin pieni vauva hamuaa rintaa tai tuttia kun häneen sattuu tai hän on peloissaan, ja rauhoittuu imemisestä, aikuinenkin rauhoittuu syömisestä.

Oma lohturuokani on kaalilaatikko, sillä sitä äitini teki kylminä pimeinä syysiltoina ja sitä söimme kaikki yhdessä. Oli mukavaa, turvallista ja kodikasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun mua masentaa, ei lohduta perhe eikä ystävät. ruuasta on vähä apua..

Vierailija
4/27 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
5/27 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla vähän sama kuin ap:lla; kun on paha mieli, ei mikään maistu. pakotan itseni edes juomaan mehua tms., ettei ihan heikota. jos yrittää laittaa suuhunsa jotain, tulee yökkäys välittömästi.

Vierailija
6/27 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaan selvennykseksi vielä, eli jos nauttii hyvästä ruuasta niin se on silloin lohturuokaa? Tai jos teen makaroonilaatikkoa niin kuin äitini tekee, niin sekin on lohturuokaa? 

Ap

Vierailija
7/27 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh onko pakko ylianalysoida? Ei mulle mitkään pihvi-illalliset tai juustonmaistelut ole lohturuokaa. Enemmän niin että kun tulee väsyneenä töistä tai työreissusta tai jostain harrastuksesta, esim ihana pasta maistuu taivaalliselta ja tulee hyvä olo kun on kotona.

Vierailija
8/27 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suren tällä hetkellä lähipiirissä sattunutta tragediaa, jonka seurauksena pieni vauva on teho-osastolla hoidossa. Sattuu syvältä, eikä tähän auta mikään muu kuin ajankulu, joka näyttää kuinka käy. Pahimmilla hetkillä hautauduin sohvalle irtokarkkipussin kanssa katsomaan lempisarjaani, ja väittäisin, että irtokarkit toimivat täten lohturuokanani.

Vierailija
9/27 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 21:16"]

Äh onko pakko ylianalysoida? Ei mulle mitkään pihvi-illalliset tai juustonmaistelut ole lohturuokaa. Enemmän niin että kun tulee väsyneenä töistä tai työreissusta tai jostain harrastuksesta, esim ihana pasta maistuu taivaalliselta ja tulee hyvä olo kun on kotona.

[/quote]Hmm... Okei mä luovutan, siis toisille ruoka on lohturuoka ja toisille kuten esim minulle se on vaan hyvältä maistuva ravinto jota vedän nälkääni.

Ap

Vierailija
10/27 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lohturuoka on varmaan meidän tunnesyöjien juttu. Jos ruoka ylipäätään ei kiinnosta, on siitä turha hakea lohtua.

Tuo on muuten sellainen asia mitä en millään haluaisi siirtää lapsilleni eteenpäin - tunnesyöminen. Mulla käy suu aina kun elämässä jotain tapahtuu, joko juhlitaan tai surraan syömällä.

Vierailija
11/27 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 21:21"]

Hmm... Okei mä luovutan, siis toisille ruoka on lohturuoka ja toisille kuten esim minulle se on vaan hyvältä maistuva ravinto jota vedän nälkääni.

Ap

[/quote]

Ei kaikki ruoka ole toisillekaan lohturuokaa. Osalle se on joku tietty ruokalaji, joka oikeasti tuo lohtua, vähän kuin halaus. Toiset taas pystyvät käyttämään mitä tahansa käsillä olevaa ruokaa lohturuokana, kun heillä on tarve lohduttautua syömällä. Mutta molemmat ihmistyypit syövät myös vain ruokkiakseen itseään tai vain nautiskellakseen ruoasta. Lohturuoka on ruokaa, jota syödään, kun tarvitsee lohtua, ja mistä kokee saavansa lohtua.

Vierailija
12/27 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lohturuoka on syy ylen syödä ja kasvattaa läskiä. Lohduksi pitäisi olla jotain muuta asiaa kuin ruoka.

Vierailija
13/27 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka typerä ihminen voi olla, jos lohturuoka on jotenkin hankalasti ymmärrettävä käsite? Veikkaanpa, että tässä AP vaan halusi korostaa kuinka itse ei ole tunnesyöjä ja halusi rivien välistä lytätä kaikki sellaiset ihmiset, joille ruoka tuo lohtua.

Vierailija
14/27 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuo on pinaattikeitto, ostan sitä tai teen kun mieli on maassa. En tiedä olenko tunnesyöppö sitten ja ap:n mielestä heikko ihminen.

Vierailija
15/27 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lohturuoka on sitä, että syö, koska kyyneleet valuvat silmistä, pää painuu, sydäntä raastaa, ja haluaa vaan jollakin keinolla siitä tunteesta eroon.

Tavallinen ruoka on sitä, että syö nälkäänsä.

Ap, jos jokin asia jäi epäselväksi, esim. kyyneleet, niin voin selittää vielä erikseen.

Vierailija
16/27 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai pitää olla lohturuokaa. Kun katselee suomalaisten mahoja, tulee mieleen, että lohturuokaa on syöty ja paljon...

Vierailija
17/27 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 20:56"]

Kun ihmisellä on paha olla hän etsii lohtua hyvästä ruuasta josta saa nautintoa.

[/quote]

Ei kuitenkaan hyvästä ruuasta, vaan "huonoista herkuista"

Vierailija
18/27 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua naurattaa jossain amerikkalaisissa kokkiohjelmissa kun kaikkea ihan normaalia kotiruokaa sanotaan heti "lohturuoaksi". Ne on vaan lihapullia, prkl, varmaan ne jotain voi lohduttaakin mutta useimmissa perheissä se on sitä mitä nyt vaan syödään joka päivä.

Vierailija
19/27 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 12:45"]

Lohturuoka on paska käännös englannin kielen termistä "comfort food" joka alunperin tarkoittaa ruokaa, joka tuo tunteita, herättää muistoja jne. Eikä niiden tunteiden tarvitse olla mitään lohdun tunteita, ne voi olla iloisia muistoja tai muita. Alkuperäistä tarkoitusta kenties paremmin kuvaava termi voisi olla vaikka "mukavuusruoka", onhan sanan "comfort" käännös myös "mukavuus" ja "hyvinvointi".

[/quote]Tämä on järkitulkinta. Lohtu on vaan käännetty väärin.

Vierailija
20/27 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on paha olla, kaipaa jotakin, mistä tulee parempi olo. Syöminen on joillekin sellainen asia. Ei voi olla niin monimutkainen asia, ettetkö sitä käsittäisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kuusi