Saako rv 24 abortoidun sikiön nimetä / haudata?
Viime tippaan jäi tieto vauvan vakavasta vammasta ja aborttia haettiin valviralta tänään. Epäselväksi jäi saako noin pieni vielä nimen / oman hautauksen / nimen hautakiveen ja miten se käytännössä onnistuu?
Olisi suuri helpotus jos olisi paikka minne mennä isosiskojen kanssa.
Kommentit (75)
Meidän vauva kuoli kohtuun rv22 ja meiltä kysyttiin haluammeko pienokaisemme omaan hautaan vai yhteistuhkaukseen. Sairaalan kappelissa pidimme hautajaiset (ja samalla hän sai kasteessa nimen). Hautausmaalle järjestimme haudan ja hautakiven. Sairaalassa neuvotaan hyvin. Olin niin surunmurtamana etten pysty muistamaan yksityiskohtia. Voimia teille! Oman lapsen kuolemasta ei selviä koskaan...
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 20:57"]Lastahan ei kasteta joten niemä hänellä ei virallisesti ole.
Ikävä tilanne mutta toisaalta abortti kuulostaa pahalta.
Itse menetin lapseni 4 viikkoa sitten. Raskaus oli viikoilla 24 ja lapsesta ei löytynyt mitään vikaa mutta kaikki tutkimukset ei vielä ole valmistunut. Tuntui kamalalta synnyttää kuollut lapsi. Viikoilla 24 se vauva todellakin on jo pieni ihminen.
Jokatapauksessa siinä piti sitten selvittää miten halutaan lapsi haudata ja me päädyimme tuhkaukseen. Kirkkoherranvirastosta sanottiin että lapsen voi haudata omaan sukuhautaan. Me kuitenkin päädyimme tuhkaukseen ja pistimme lapselle muistopaikan isovanhempiensa pihaan. Kyseessä oli meidän ensimmäinen lapsi ja isovamhempien ensimmäinen lapsenlapsi joten halusimme lapsemme mahdollisimman lähelle. Tuhkat siroteltiin sinne pihalle myös.
Toisaalta en näe syytä miksei hautapaikkaa voisi lapselle laittaa mutta nimeähän syntymättömällä lapsella ei ole virallisesti vaikka vanhemmat nimen antaisi.
Ohi aiheen sen verran että ajatus abortista noilla viikoilla tuntuu ihan kamalalta oman kokemuksen jälkeen, itse en kykenisi vaikka tietäisin että joku on vialla. Syytän itseäni jo nyt kaikesta vaikka vika ei ollut minun. Toisaalta olisi kovin itsekästä antaa lapsen kärsiä vain siksi kun itse ei kykene keskeyttämään...en tiedä. Olen vähän väärä henkilö nyt siitä puhumaan. Pahoitteluni sekavasta tekstistä. Taisi olla melkolailla pohdintaa vain tämä loppu
[/quote]
liikaa olet joutunut kärsimään :( olen pahoillani puolestasi..
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 20:57"]
Lastahan ei kasteta joten niemä hänellä ei virallisesti ole.
Ikävä tilanne mutta toisaalta abortti kuulostaa pahalta.
Itse menetin lapseni 4 viikkoa sitten. Raskaus oli viikoilla 24 ja lapsesta ei löytynyt mitään vikaa mutta kaikki tutkimukset ei vielä ole valmistunut. Tuntui kamalalta synnyttää kuollut lapsi. Viikoilla 24 se vauva todellakin on jo pieni ihminen.
Jokatapauksessa siinä piti sitten selvittää miten halutaan lapsi haudata ja me päädyimme tuhkaukseen. Kirkkoherranvirastosta sanottiin että lapsen voi haudata omaan sukuhautaan. Me kuitenkin päädyimme tuhkaukseen ja pistimme lapselle muistopaikan isovanhempiensa pihaan. Kyseessä oli meidän ensimmäinen lapsi ja isovamhempien ensimmäinen lapsenlapsi joten halusimme lapsemme mahdollisimman lähelle. Tuhkat siroteltiin sinne pihalle myös.
Toisaalta en näe syytä miksei hautapaikkaa voisi lapselle laittaa mutta nimeähän syntymättömällä lapsella ei ole virallisesti vaikka vanhemmat nimen antaisi.
Ohi aiheen sen verran että ajatus abortista noilla viikoilla tuntuu ihan kamalalta oman kokemuksen jälkeen, itse en kykenisi vaikka tietäisin että joku on vialla. Syytän itseäni jo nyt kaikesta vaikka vika ei ollut minun. Toisaalta olisi kovin itsekästä antaa lapsen kärsiä vain siksi kun itse ei kykene keskeyttämään...en tiedä. Olen vähän väärä henkilö nyt siitä puhumaan. Pahoitteluni sekavasta tekstistä. Taisi olla melkolailla pohdintaa vain tämä loppu
[/quote]
Tuota samaa mietin. Olen numero 16. Eli se, joka myös menetti lapsen kesken raskauden. Eli tuntui hyvin vaikealta luopua lapsesta ja synnyttää kuollut vauva. Mutta ihan oikeasti ymmärrän, että tuossa tilanteessa aborttiin päädytään. Todella paljon voimia sinulle Ap! Voit hakea tukea/apua myös Käpy ry:ltä. Enkeleitä, halauksia ja voimia kovin paljon!
Nro 16
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 21:00"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 20:52"]Meillä kuoli vauva kohtuun rv 30. Sikiötä ei nimetä virallisesti, vaan hän kulki nimellä poika ja sukunimi perässä. Luulen, että saatte haudata. Suomessa rv22 kuolleilla sikiöillä/vauvoilla on hautausvelvollisuus. Me siis hautasimme vauvamme. Laitamme hänelle kiven, johon tulee hänelle ajateltu nimi.
Kuinka pahasti vauvanne on vammautunut? Onko täysin mahdoton ajatus pitää hänet tai katsoa, miten luonto hoitaa asian?
Voimia perheellenne!
[/quote]
Jo se että tuossa vaiheessa lääkärit puoltavat keskeytystä kertoo että sikiöllä on todella vaikeita vammoja. Miksi pitäisi ruveta pitkittämään ja odottelemaan luonnollista synnytystä? Tuo on kuitenkin sellainen asia joka ei odottelulla miksikään muutu. Mitä pikemmin vanhemmat pääsevät tekemään surutyötään sen paremoi.
[/quote]
Onko väärin kysyä? Eihän kirjoittaja tuomitse tai muuta vastaavaa. Hän vain kysyi, kuinka pahasta vammautumisesta on kysymys.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 21:00"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 20:52"]Meillä kuoli vauva kohtuun rv 30. Sikiötä ei nimetä virallisesti, vaan hän kulki nimellä poika ja sukunimi perässä. Luulen, että saatte haudata. Suomessa rv22 kuolleilla sikiöillä/vauvoilla on hautausvelvollisuus. Me siis hautasimme vauvamme. Laitamme hänelle kiven, johon tulee hänelle ajateltu nimi.
Kuinka pahasti vauvanne on vammautunut? Onko täysin mahdoton ajatus pitää hänet tai katsoa, miten luonto hoitaa asian?
Voimia perheellenne!
[/quote]
Jo se että tuossa vaiheessa lääkärit puoltavat keskeytystä kertoo että sikiöllä on todella vaikeita vammoja. Miksi pitäisi ruveta pitkittämään ja odottelemaan luonnollista synnytystä? Tuo on kuitenkin sellainen asia joka ei odottelulla miksikään muutu. Mitä pikemmin vanhemmat pääsevät tekemään surutyötään sen paremoi.
[/quote]
Lääkärit puoltavat? Missä tapauksessa? Mä en todellakaan usko, et lääkärit saa tällasiin asioihin ottaa kantaa suuntaan tai toiseen. Faktat voi kerto, mut en usko, että on ammattietiikan mukaista puoltaa ai vastustaa aborttia.
Ei vaikeasti vammaisia ihmisiä tapeta. Ei se ole oikein. Ihmisillä on oikeus elää, myös vammasilla ja lääketiedekin voi erehtyä.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 21:08"]
Ei vaikeasti vammaisia ihmisiä tapeta. Ei se ole oikein. Ihmisillä on oikeus elää, myös vammasilla ja lääketiedekin voi erehtyä.
[/quote]
Tai lähinnä ihmiset, jotka lääketiedettä harjoittaa ;) Ja lisäisin vielä, että todella radikaaleja ultravirheitä on tapahtunut ihan lähipiirissä.
Kyseessä ei ole oikea lapsi, joten nimi tuntuu liioittelulta.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 21:10"]Kyseessä ei ole oikea lapsi, joten nimi tuntuu liioittelulta.
[/quote]
mikäs se on? Nukke? Voi kuule kyllä se lapsi on.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 21:08"]
Ihmisillä on oikeus elää, myös vammasilla ja tiedekin voi erehtyä.
[/quote]
"Oikeus elää"? Eihän syntyminen mikään lottovoitto ole. Täällä kun elää, saa kokea hirvittäviä kärsimyksiä ja lopulta kuoleman. Kun jää syntymättä, säästyy kaikelta tältä kurjuudelta.
Saa haudata ja nimen saa hautakiveen. Kivienheittäjät voisivat itse kuvitella itsensä siihen tilanteeseen, ettei rakenneultrassa suurin jännityksen hetki olekaan se ennakkoon odotettu sukupuolen tutkiminen. Kun kätilö ultratessa menee hiljaiseksi ja hakee lääkärin paikalle, joka jo ensisilmäyksellä huomaa lapsen vammojen olevan kuolemaan johtavia, niin siinä ei paljon mieleen nouse, että miten siitä ällöttävästä vampulasta pääsee eroon vaan todellisuudessa sillä hetkellä mielen läpäisee järkyttävä tuska ja pelko sekä huoli lapsesta. Eikä menetystä tee yhtään helpommaksi vanhemmille se, että on mahdollisuus tehdä keskeytys, vaikka lapsen se tuskilta säästääkin.
Suosittelisin kaikille tuomitsijoille tutustumista siihen hirvittävien vammojen valikoimaan, joita vatsassa kasvavalla uudella elämällä voi olla. Kaikille ei ole luvassa elämää edes synnytykseen asti ja tuskat voivat olla järkyttävät.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 21:11"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 21:10"]Kyseessä ei ole oikea lapsi, joten nimi tuntuu liioittelulta.
[/quote]
[/quote]
Ei ole. Ihmisen sikiöstähän siinä on kysymys. Lapsi siitä tulee vasta joskus syntymän jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 21:13"]
Suosittelisin kaikille tuomitsijoille tutustumista siihen hirvittävien vammojen valikoimaan, joita vatsassa kasvavalla uudella elämällä voi olla. Kaikille ei ole luvassa elämää edes synnytykseen asti ja tuskat voivat olla järkyttävät.
[/quote]
Ööh. Miten näiden tuntemus liittyy asiaan?
Jos sillä lapsella tulee olemaan yhtään tervettä elintä, niin ole kiltti ja anna hänen kasvaa vielä hetki kohdussasi, synnytä hänet ja pelasta jonkun muun elämä elintenluovutuksella. Mikäli oikeasti hänestä ei ole elämään kohdun ulkopuolella.
Lapsethan vain ahdistuvat, jos vanhemmat höpöttävät ja hössöttävät jostakusta pikkusiskosta, jota ei koskaan varsinaisesti ollut. Minusta hautapaikka ei ole hyvä idea.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 21:11"]
[/quote]
[/quote]
Ei ole. Ihmisen sikiöstähän siinä on kysymys. Lapsi siitä tulee vasta joskus syntymän jälkeen.
[/quote]
No sä olet kyllä kehittänyt jonkun ihan oman teorian sitten, koska asiantuntijatkin pitävät mahdottomana vastata kysymykseen missä vaiheessa ihmisestä tulee ihminen. Mitään selkeää rajaa ei ole olemassa, on vaan jotin karkeita sopvittuja linjoja, jotka saattavat vaihdella kulttuureittain.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 21:14"]
[/quote]
Ööh. Miten näiden tuntemus liittyy asiaan?
[/quote]
Voisi näiden tuomitsijoiden ymmärrys hieman laajeta. He kun höpisevät yleensä söpöistä down-vauvoista, joilta riistetään elämä, eivätkä yhtään ymmärrä, että myöhäiset keskeytyksen tehdään yleensä vielä paljon vakavampien vammojen kohdalla.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 21:13"][quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 21:11"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Äiti joutuu silti synnyttämään sen "sikiön". Kyllä se lapsi on, mikä hänellä on silloin sylissään, ei sikiö.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 21:16"]
Jos sillä lapsella tulee olemaan yhtään tervettä elintä, niin ole kiltti ja anna hänen kasvaa vielä hetki kohdussasi, synnytä hänet ja pelasta jonkun muun elämä elintenluovutuksella. Mikäli oikeasti hänestä ei ole elämään kohdun ulkopuolella.
[/quote]
Kuka kasvattaa lasta vatsassaan jonkun muun varaosiksi. Sitäpaitsi vastasyntyneiden elimille ei paljon taida olla kysyntää elintenluovutusmarkkinoilla, ne kun sopivat vain erittäin pienille lapsille.
Voimia perheellenne!
[/quote]