Listataan keskiluokan statussymboolit
Aloitan:
TrippTrapp
Artek-huonekalut
Lokki-valaisin
Kommentit (87)
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 16:30"]
Ei keskiluokalla mitää statussymboleita enää ole. Ei ole varaa, kun keskuluokka rahoittaa järjettömillä veroilla aika monen tämänkin ketjun kirjoittelijoiden elämää ja lisäksi saa vielä haukut päälle, jos haluaisi muun auton, kun KIA:n. Täällä pitäisi olla kiitollinen sille, että keskiluokka mukisematta on suostunut maksumieheksi Suomessa.
[/quote]
Itsehän äänestätte vaaleista toiseen ne samat hyypiöt eduskuntaan asioistanne päättämään. Vaikka yksi äänestäjä heräisikin, sitä kohti riittää 10 sellaista jotka äänestävät kuten ennenkin koska joko kaikki on heillä hyvin tai muutosta ei uskalleta edes ajatella.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 15:49"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 15:42"]
Aloitan:
TrippTrapp
Artek-huonekalut
Lokki-valaisin
[/quote]
Senkun menet kauppaan ja ostat itsellesikin, niin ei tarvi täällä kateellisena naukua. ;)
[/quote]
Ei taida lapsilisät ja muut tuet riittää. :D
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 16:50"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 16:30"]
Ei keskiluokalla mitää statussymboleita enää ole. Ei ole varaa, kun keskuluokka rahoittaa järjettömillä veroilla aika monen tämänkin ketjun kirjoittelijoiden elämää ja lisäksi saa vielä haukut päälle, jos haluaisi muun auton, kun KIA:n. Täällä pitäisi olla kiitollinen sille, että ekeskiluokka mukisematta on suostunut maksumieheksi Suomessa.
[/quote]
Itsehän äänestätte vaaleista toiseen ne samat hyypiöt eduskuntaan asioistanne päättämään. Vaikka yksi äänestäjä heräisikin, sitä kohti riittää 10 sellaista jotka äänestävät kuten ennenkin koska joko kaikki on heillä hyvin tai muutosta ei uskalleta edes ajatella.
[/quote]Ei siitä ole kiinni, koska Suomessa muodostetaan konsesushallituksia puolueiden keske, joilla ei ole mitään yhteistä keskenään ja äänestäjän ääni ei kuulu.
Luokista kiinnostuneen kannattaa tehdä tämä testi: http://www.hs.fi/datajournalismi/a1305759784361
Kokoajan pälätätte aiheen ohi. Statussymboleista oli nyt puhe.
ap
no vitsit viesti hävisi! Luulin ettei meillä ole mitään lueteltuja asioita mutta löytyi sentään jotain:
- viinaharrastus; mies kerää viskejä ja grappaa mutta ne haetaan paikan päältä ei Alkosta
- Arabian 1900 luvun alun astiasto saatiin kihlajaislahjaksi suvulta
- iPhone on miehen työpuhelin
- talo on n 250m2 valkoinen kivitalo (!)
- vähintään 2 ulkomaanmatkaa vuodessa (yht 6 vkoa)
- miehellä on 2 Massimo Duttin t-paitaa. Ne on ostettu Duttin tehtaanmyymälästä Istanbulista (jep tehdään Turkissa) ja ihan mielettömän hyvälaatuisia: 4 vuotta/200 pesua ja uudenveroisia!
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 18:03"]
no vitsit viesti hävisi! Luulin ettei meillä ole mitään lueteltuja asioita mutta löytyi sentään jotain:
- viinaharrastus; mies kerää viskejä ja grappaa mutta ne haetaan paikan päältä ei Alkosta
- miehellä on 2 Massimo Duttin t-paitaa. Ne on ostettu Duttin tehtaanmyymälästä Istanbulista (jep tehdään Turkissa) ja ihan mielettömän hyvälaatuisia: 4 vuotta/200 pesua ja uudenveroisia!
[/quote]
Turkkilainen T-paita. Varsinainen statussymboli...
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 16:11"]
Harrastukset: tennis, golf, veneily, ratsastus
Menopeli: Audi, BMW
Tekstiilit: Marimekko, Vallila, Finlayson
Astiat: Arabia, Pentik, Iittala
Sisustustuotteet: Pentik, Finnish Design shop. Inessa, Scandinavian design center
Sänky: Hästens
Kahvi: Starbucks
[/quote]
Finlayson? Arabia? Iittala? Herätys nyt!
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 18:18"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 18:03"]
[/quote]
Turkkilainen T-paita. Varsinainen statussymboli...
[/quote]
No sehän tässä naurattaakin, mikä ihmeen statussymbooli :) Mutta ostaisin miehelle lisääkin kun on niin hyvää laatua! Meillä ei merkit meinaa mitään, vain laatu - vielä jos saa edullisesti.
47
Musta tässä keskustelussa hiukan liioitellaan, koska keskiluokka tarkoittaa taviksia. Ei mitään erityistä elitismiä vaan tavallista, työssäkäyvää enemmistöä.
Eli keskiluokkaa kuvaa kaikki "keskinmääräinen" tyyliin Toyota, VW yms. autona, asuntona rivari tai omakotitalo, turistikohteena ikisuosikit jne.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 17:42"]
Kokoajan pälätätte aiheen ohi. Statussymboleista oli nyt puhe.
ap
[/quote] Pikkusen on vaikea luetella mitään jos ei sitä keskiluokkaa ole määritelty. Muutenhan voi heittää ihan mitä vaan eikä koko listaamisessa ole mitään järkeä. Mä nyt tässä sanon että lada on keskiluokan statussymboli.
Keskiluokalla on tyypillisesti keskiaikainen linna. Siitä tulee se keski-
Olen luullut kuuluvani ainakin alempaan keskiluokkaan, mutta kun luen viestejänne, totean olevani köyhälistöä. Ei minulla ole koskaan ollut varaa esim. Artekin huonekaluihin, Lokki-valaisimiin, Marimekon tai Vallilan tekstiileihin, puhumattakaan mistään Volvosta, moottoriveneestä tai kesämökistä. Ulkomaillakaan en ole käynyt muuta kuin opiskeluun ja työhön liittyvillä matkoilla vuosia sitten. Kanasaaret saavat olla minulta rauhassa.
Finlaysonin vuodetekstiilejä on, samoin Arabian ja Iittalan astioita, joita on voinut ostaa vähän kerrallaan, mutta myös edullista, mutta laadukasta englantilaista posliinia. Sänky on laadukas, muttei Hästens. Pentikin astiat ja sisustustavarat eivät minua puhuttele millään tavalla. Ja lopuksi kahvikin on vain tavallista Juhla mokkaa. Ai niin, onhan minulla yhdet Pentikin poronnahkarukkaset jostain 80-luvulta!
Ainoat merkkituotteet taitavat olla muutamat Adidaksen verkkarit ja t-paidat, jotka ovat kestäviä ja mukavia. Napapaitoja en pukisi ylleni maksustakaan! Stockmannillakaan en ole käynyt kuin muutaman kerran elämässäni. Tutumpi ostospaikka on Tokmanni!
Ja kuitenkin olen hyvin koulutettu virkanainen, joka tienaa kohtalaisen hyvin. Mutta kun olen aina elättänyt itse itseni ja maksanut kalliit asuntolainat, ei rahaa ole juuri jäänyt turhuuteen, kuten statussymboleihin tai viinaan ja tupakkaan. Mutta en minä valita, itse olen elämäntapani valinnut.
Mielestäni täällä on lueteltu paljon asioita, kutenMarimekot, Finlaysonit, jotka ovat keskiluokan normaalia tavaraa.
Statussymboli on taas varakkuuden tai yhteiskunnallisen aseman symboli ja niitä tässä hain. Eli jotain ekstraa, jolla keskiluokka haluaa ilmentää olevansa sitä mitä on. Jokainen toki ilmentää tavallaan, mutta jotkut tavarat ja esineet nousevat trendeiksi tietyn luokan kesken ja näitä voidaan kutsua statussymboleiksi. Näistä siis tunnistaa keskiluokkaa.
ap
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 18:49"]
Olen luullut kuuluvani ainakin alempaan keskiluokkaan, mutta kun luen viestejänne, totean olevani köyhälistöä. Ei minulla ole koskaan ollut varaa esim. Artekin huonekaluihin, Lokki-valaisimiin, Marimekon tai Vallilan tekstiileihin, puhumattakaan mistään Volvosta, moottoriveneestä tai kesämökistä. Ulkomaillakaan en ole käynyt muuta kuin opiskeluun ja työhön liittyvillä matkoilla vuosia sitten. Kanasaaret saavat olla minulta rauhassa.
Finlaysonin vuodetekstiilejä on, samoin Arabian ja Iittalan astioita, joita on voinut ostaa vähän kerrallaan, mutta myös edullista, mutta laadukasta englantilaista posliinia. Sänky on laadukas, muttei Hästens. Pentikin astiat ja sisustustavarat eivät minua puhuttele millään tavalla. Ja lopuksi kahvikin on vain tavallista Juhla mokkaa. Ai niin, onhan minulla yhdet Pentikin poronnahkarukkaset jostain 80-luvulta!
Ainoat merkkituotteet taitavat olla muutamat Adidaksen verkkarit ja t-paidat, jotka ovat kestäviä ja mukavia. Napapaitoja en pukisi ylleni maksustakaan! Stockmannillakaan en ole käynyt kuin muutaman kerran elämässäni. Tutumpi ostospaikka on Tokmanni!
Ja kuitenkin olen hyvin koulutettu virkanainen, joka tienaa kohtalaisen hyvin. Mutta kun olen aina elättänyt itse itseni ja maksanut kalliit asuntolainat, ei rahaa ole juuri jäänyt turhuuteen, kuten statussymboleihin tai viinaan ja tupakkaan. Mutta en minä valita, itse olen elämäntapani valinnut.
[/quote]
Englantilainen posliini ei ole laadukasta.
Kukas ajaa sitten Mersulla? Taksikuskit ja romanit?
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 19:00"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 18:49"]
[/quote]
Englantilainen posliini ei ole laadukasta.
[/quote]
Royal Doulton? Wedgwood? Royal Worchester?
Tästähän on jo lista: http://www.vauva.fi/keskustelu/3965460/ketju/keskiluokan_statussymbolit
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 15:42"]
Aloitan:
TrippTrapp
Artek-huonekalut
Lokki-valaisin
[/quote]Ostaako oikeasti noita enää kukaan? Nehän ovat ihan out ja mummokamaa. Tai pikemminkin muumiokamaa.
Ei keskiluokalla mitää statussymboleita enää ole. Ei ole varaa, kun keskuluokka rahoittaa järjettömillä veroilla aika monen tämänkin ketjun kirjoittelijoiden elämää ja lisäksi saa vielä haukut päälle, jos haluaisi muun auton, kun KIA:n. Täällä pitäisi olla kiitollinen sille, että keskiluokka mukisematta on suostunut maksumieheksi Suomessa.