Estävätkö lapset sinua rikastumasta?
Toisessa ketjussa ksyttiin, minne keskituloisten ihmisten rahat menevät, kun mitään ei saada koskaan säästöön. Minulla on yksisanainen vastaus, joka ei välttämättä miellytä tämän palstan lukijoita: lapsiin.
Esikoislapsen elättäminen maksaa keskimäärin 600 euroa kuussa 18 vuoden ajalle jyvitettynä. (Ks. Sattumalta tuo on juuri se summa, jonka laitan joka kuukausi syrjään. Samassa ajassa, kun yhden lapsen perhe on köyhtynyt 130 000 euroa, meidän kahden ihmisen perheemme on vaurastunut noin 400 000 euroa (oletetaan 5 % vuotuinen tuotto). Siis puolen miljoonan ero lapsettoman pariskunnan eduksi!
Lapsettomalla pariskunnalla on aina parempi elintaso kuin saman verran ansaitsevalla lapsiperheellä. Tämä kannattaa ottaa huomioon, kun tekee päätöstä lasten hankkimisesta.
Kommentit (83)
Ei, sijoitamme lapsiimme. Saamme sijoituksemme moninkertaisena takaisin nyt ja tulevaisuudessa.
Väitän, että minulla on päinvastoin. Koska meillä on lapset, en tuhlaa rahojani kaikenlaiseen turhaan vaan säästän ja sijoitan ja hankin vaikka asuntoja, joista saa siedettävän tuoton ilman, että täytyy nähdä vaivaa. Ilman lapsia minulla ei olisi kaikkea tätä maallista hyvää ja lasten ansiosta on kaikenlaista muutakin iloa elämässä.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 19:09"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 17:24"]
No itseasiassa tässä perheessä ainakin vähän mietitään tuota kyseistä asiaa. Saadaan iso asunto, hieno auto ja rahaa jää vielä aika paljon säästöön sen jälkeen. En sano, että materiaali toisi onnen, vaan puolisoni. Eli en ole varma, haluammeko välttämättä ketään mukaan tähän arkeemme. Puolensa molemmissa elämäntavoissa.
[/quote]
Juuri näin. Kaikilla ei ole tosiaan mitään palavaa, kaiken muun alleen peittävää halua saada lapsia. Silloin yleensä kykenee näkemään erilaisten elämäntapojen hyvät ja huonot puolet ja tekemään päätöksen sen perusteella. -ap
[/quote]
Niin, kaikilla ei ole. Mutta aika suurella osalla on. Minulla on yksi lapsi ja palava hinku saada toinen, mahdollisesti kolmas. Ai miksikö? En tiedä, tiedän vain että en voi olla päivääkään ajattelematta ja suunnittelematta sitä. Olen aina halunnut lapsia. Se, että olisin jäänyt lapsettomaksi olisi ollut elämäni suurin tragedia. En tiedä, olisinko jaksanut elää niin. Ja olen korkeakoulutettu, jos se kiinnostaa.
Kummankin saa jos lykkää vähän lasten tekoa. Lapset aikasintaan 30 v.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 19:15"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 19:09"]
No itseasiassa tässä perheessä ainakin vähän mietitään tuota kyseistä asiaa. Saadaan iso asunto, hieno auto ja rahaa jää vielä aika paljon säästöön sen jälkeen. En sano, että materiaali toisi onnen, vaan puolisoni. Eli en ole varma, haluammeko välttämättä ketään mukaan tähän arkeemme. Puolensa molemmissa elämäntavoissa.
[/quote]
Juuri näin. Kaikilla ei ole tosiaan mitään palavaa, kaiken muun alleen peittävää halua saada lapsia. Silloin yleensä kykenee näkemään erilaisten elämäntapojen hyvät ja huonot puolet ja tekemään päätöksen sen perusteella. -ap
[/quote]
Niin, kaikilla ei ole. Mutta aika suurella osalla on. Minulla on yksi lapsi ja palava hinku saada toinen, mahdollisesti kolmas. Ai miksikö? En tiedä, tiedän vain että en voi olla päivääkään ajattelematta ja suunnittelematta sitä. Olen aina halunnut lapsia. Se, että olisin jäänyt lapsettomaksi olisi ollut elämäni suurin tragedia. En tiedä, olisinko jaksanut elää niin. Ja olen korkeakoulutettu, jos se kiinnostaa.
[/quote]
Tuo kuulostaa pakkomielteeltä.
En välitä rikastua rahallisesti, mutta tarvitsen rahaa turvallisuudentunteeksi. Minulla on reilut parikymmentätuhatta rahaa sijoituksessa, joka on ns omaa pahanpäivän varaa, johon en koske kuin äärimmäisessä hädässä tai tarpeessa. Muuta varallisuutta en tarvitse, mutta säästän säännöllisesti tilille, josta voin ottaa isomman hankinnan tullen tai vaikka lomamatkaan. Asunnon ostimme vain kodiksi, emme sijoutukseksi, vaikka kaipa se siksi myös lasketaan. Olemme pienituloisia ja haluamme vielä yhden, eli kolmannen lapsen. Eli lyhyesti: minulle riittää vähemmän rahaa, kunhan saan ne lapset. Rahaa tulee olla kuitenkin sen verran, että saamme heidät hyvin elätettyä.
Meitä lapsi on auttanut vaurastumaan. Kun lapsi syntyi, aloimme säästää hänelle. Itsellä rahat meni huolettomaan kulutusjuhlaan. Kun lapselle oli seitsemän vuoden jälkeen pienistä kuukausisäästöistä kertynyt 15000€, aloimme miettiä, että hitsi, pitäisikö säästää itsellekin kun tuo pitkäjänteinen säästäminen näköjään kannattaa.
Pidimme alkuun kirjaa menoistamme nähdäksemme minne rahat menevät ja sitten järkeistimme rahankäyttöä. Emme luopuneet mistään tärkeästä, mutta esim. taksilla ajelua vähensin huomattavasti :-) Lähinnä aloimme katsoa kaupassa, mitä kaikki maksaa ja aloimme tehdä edullisempia valintoja. Sitä kautta aloimme itsellekin saada säästöön.
Vaikka ei tässä mitään rikkaita olla, niin talouden suunnittelu on paljon paremmalla tolalla kuin dinkkuaikoina, jolloin kävimme useammin ravintolassa syömässä. Toki silloinkin laitoimme toisen palkan säästöön ja elimme toisen palkalla, mutta silti sitä rahaa tuntui riittävän melko mukavasti. Ne säästöt meni sitten isompaan asuntoon, kun lapsi ilmoitti tulostaan.
Minä ainakin saan tyydytystä siitä, että oma lapsi pääsee näkemään maailmaa ja kokeilemaan erilaisia harrastuksia. Ja meidän säästämällä pesämunalla hän tekee yhden ulkomaanreissun vuodessa, jos pärjäilee muuten omillaan. Sitten kun meistä aika jättää, hänelle jää enemmän taloudellista liikkumavaraa. Voi vaikka jättää päivätyönsä ja ryhtyä elämäntapataiteilijaksi :-)
Lapsen myötä on tullut myös sellainen pidemmän tähtäimen suunnittelu. Mihin lapseton säästää? Eläkepäiville. Minun sijoitushorisontti ylettyy haudan taakse. Mietin niitä tulevia sukupolvia, jotka pääsevät ponnistamaan elämään meidän jättämän varallisuuden turvin. Jos pelaavat korttinsa oikein eivätkä lisäänny kuin kanit, niin jo kaksi polvea eteenpäin voi olla aika vaurasta porukkaa :-) Minua ei haittaa, ettei se vauraus osu vielä omalle kohdalle, saan tyydytystä siitä ajatuksesta, että me aloitimme sen sukupolvien vaurastumisen ketjun.
Lapsetonta ehkä vastaavasti motivoi se, että hän voi jättää omaisuutensa kelle huvittaa. Voi kettuilla haudan takaa viimeisen kerran viheliäisille sukulaisille jättämällä omaisuutensa Kontulan Perussuomalaisille.
Onko tää nyt joku uutinen jollekkin? Että lasten elättämiseen menee rahaa? Ei hyvää päivää....
Mulla on 400 000, mutta ei yhtään lasta. Ei se rahan olemassaolo mitenkään lämmitä mieltä. Olisi ihan erilainen rikkaus, jos olisi oma perhe.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 20:02"]
Onko tää nyt joku uutinen jollekkin? Että lasten elättämiseen menee rahaa? Ei hyvää päivää....
[/quote]
Niin kuin sanoin, kaikki varmasti tietävät, että lasten elättämiseen kuluu rahaa. Läheskään kaikki eivät kuitenkaan etukäteen tule ajatelleeksi, kuinka suurista eroista puhutaan. Tämä on sääli. Kaikki elämän tärkeimmät päätökset kannattaa tehdä parhaan saatavilla olevan tiedon perusteella.
Muutama on tuonut tässä ketjussa esiin sen, että vasta lapsen myötä on ryhdistäydytty taloudenpidossa ja kiinnostuttu varallisuuden kartuttamisesta tulevaisuuden menoja varten. Tämä on toki yksilötasolla aivan totta. Lapsettoman ihmisen suurempi taloudellinen pelivara saman verran ansaitsevaan lapsiperheeseen nähden menee täysin hukkaan, jos ei säästä. Mahdollisuudet ovat kuitenkin lapsettomalla paremmat. -ap
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 20:12"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 20:02"]
[/quote]
Niin kuin sanoin, kaikki varmasti tietävät, että lasten elättämiseen kuluu rahaa. Läheskään kaikki eivät kuitenkaan etukäteen tule ajatelleeksi, kuinka suurista eroista puhutaan. Tämä on sääli. Kaikki elämän tärkeimmät päätökset kannattaa tehdä parhaan saatavilla olevan tiedon perusteella.
Muutama on tuonut tässä ketjussa esiin sen, että vasta lapsen myötä on ryhdistäydytty taloudenpidossa ja kiinnostuttu varallisuuden kartuttamisesta tulevaisuuden menoja varten. Tämä on toki yksilötasolla aivan totta. Lapsettoman ihmisen suurempi taloudellinen pelivara saman verran ansaitsevaan lapsiperheeseen nähden menee täysin hukkaan, jos ei säästä. Mahdollisuudet ovat kuitenkin lapsettomalla paremmat. -ap
[/quote]
mitä sä nyt jankkaat selvää asiaa
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 20:17"]
mitä sä nyt jankkaat selvää asiaa
[/quote]
Hyvä juttu, jos asia on sinulle selvä. :) -ap
Saako ap kysyä, että paljonko tuo 600 e on sinun/teidän nettotuloista ja säästättekö siis molemmat tuon 600 e vai onko tuo yhteensä säästetty määrä?
[quote author="melba" time="06.08.2014 klo 21:11"]
Saako ap kysyä, että paljonko tuo 600 e on sinun/teidän nettotuloista ja säästättekö siis molemmat tuon 600 e vai onko tuo yhteensä säästetty määrä?
[/quote]
Säästämme tällä hetkellä molemmat 600 euroa kuussa, koska matalat korot tekevät asuntolainan nopeasta takaisinmaksusta vähemmän järkevää. Nettotulomme ovat viime vuosina olleet yhteensä jotakin 75 000 ja 80 000 euron väliltä. Minusta on hyvä periaate säästää 15-20 % nettotuloista, jos se vain on mahdollista. Parhaimmillaan olemme säästäneet 60 % tuloistamme muutaman kuukauden ajan, kun piti äkkiä rahoittaa pidempi reissu. -ap
Kiva kun vastasit. Itse säästän lasten ohella nyt kaikkinensa (as.lainan lyhennys + sijotukset) noin 20% tuloista. 10% menee siis nettotuloista sijoituksiin.
Meillä pienet tulot ja 2 lasta, silti saamme säästöön noin 700 euroa kuukaudessa plus vielä asuntolainan lyhennys. Tosin nyt pitää hommata auto, niin vähän vähemmän tulee jäämään säästöön, kuitenkin tarpeeksi tulevaisuuden varalle.
Ei koska meitä ei niin rikastuminen kiinkosta. Hyvin pärjätään ja se riittää, laina saadaan maksettua ja säästöönkin jää. Jos ei lasta olisi niin voihan se olla että oltaisiin molemmat vaikka opiskelijoita.
[quote author="melba" time="06.08.2014 klo 21:47"]
Kiva kun vastasit. Itse säästän lasten ohella nyt kaikkinensa (as.lainan lyhennys + sijotukset) noin 20% tuloista. 10% menee siis nettotuloista sijoituksiin.
[/quote]
Tämä kuulostaa hyvältä. Toivottavasti pääset myös nauttimaan työsi hedelmistä. :) -ap
Lasten tulo on poistanut multa halun "rikastua". Ennen lapsia olin ahne, tein hullun lailla töitä. Nyt osaan ottaa rennosti, lähteä töistä ajoissa. Koska on kiire kotiin, puuhailemaan lasten kanssa. Uimaan, pelaamaan pihalle futista poikien kanssa, kalaan, metsään majaa rakentamaan. Hienoa puuhaa.
Lapsen kasvua ja kehitystä on hieno seurata. Miten taidot karttuu ja mitä itse tärkeinä pitämiä taitoja voi opettaa lapsille. Ja huomata miten monessa asiassa lapset alkavat pian opettaa isäänsä. Hienoa.
En vaihtaisi hetkiä lasten kanssa rahaan ja rikkauksiin. Tuntuisi jotenkin typerältä esim isänpäivänä tuijottaa 1000€ seteliä, silittää sitä ja ihailla sitä kuin suurta saavutusta. Tämänkin olen saavuttanut kun en hankkinut lapsia.
Ehdottomasti mieluummin katson lapsiani ja heidän omin käsin tekemiään lahjoja. Niitä on koulun käsityötunnilla tehty ja tuntuu hienolta nähdä lapsen oma ylpeys saadessaan ojentaa itse tekemänsä lahjan.
On hienoa että maailmassa on kolme ihmistä, jotka kutsuvat sinua sanalla: isä.
[/quote]