Kalliiksi tulee hankkia lapselle vaatteita!! Miten muut selviätte?
Meillä molemmat lapset ovat venähtäneet niin kovasti etteivät viime syksyiset/talviset vaatteet enään sovi päälle. Kaikki housut ja paidat pieniä. Samoin ulkoilu vaatteet ja kengät pieniä. Laskin että tulee kokonaisuudessaan noin 900€ sisävaatteet ja lenkkarit (t-paidat, pitkähihaiset, housut, sukat, villapaidat, neuleet jne.) sekä syys- ja talvitakit, - housut, pipot, kengät ym. toiset 900€ ellei enenmänkin! eli kokonaisuudessaan noin 2000€ ja tämä vaatekaappien uusiminen tapahtuu noin joka toinen vuosi..
Kommentit (177)
Samaa mieltä monien edellisten kanssa että ainakaan kenkiä ei tule alennusmyynneistä ostettu elleivät tule heti käyttöön. Kokemus on opettanut ettei jalan numero kasva ihan säännöllisellä käyrällä joten niiden kohdalla epäonnistumisen riski on suurin. Meillä ei ole paljoa säilytystilaa muutenkaan joten en halua hamstrata tavaraa nurkkiin "kun halavalla sai" vaan pyrin ylipäätään ostamaan harkitusti. Lapset yleensä käyttävät niitä muutamia lempivaatteita ja sitten kaappiin jää pölyttymään ne vähemmän mieleiset.
Meille ei voi tilata netistä, eikä mitään ostaa sovittamatta. Lapsella on atooppinen kosketusherkkä iho. Talvihaalarienkin mittasuhteita on vaikea hahmottaa, eikä niitä edes käytä kuin max ekaluokkalaiset. Minä stressaannun vaatehankinnoista valtavasti tuon iho-ongelman takia ja vaatteita on vaikea löytää.
Ensinn270762-262 näin yksi konsti on tedä lastenvaaterinki. Joko perheen/suvun sisällä tai sitten ystävien kesken. Vaatteet ja kengät kiertoon. Niin se on maalla toiminu kautta aikain ja toimii edelleenkin.
Jos sulla ei ole ketään jonka kanssa kierrättää niin kirpputoreilta löytää pikkurahalla ihan hyviä vaatteita. Myyt omasi ja ostat tilalle uutta.
Jos kuitenkin olet sen verran ronkeli ettei käytetty kelpaa niin sitten aloitat/opeettelet ompelemaan itse vaatteet lapsille. Kenkiä löytää kohtuu hintaan kun ei etsi mekkituotteita. Samoin vaatteitakin.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 12:15"]
Ei meillä ole ketään sukulaisia joilta kinuta kalliita vaatteita. Hyvä säästövinkki: maksata muilla. Joopa.
[/quote]
???? Vaate on paljon parempi lahjatoive kuin lelut (joita on monessa perheessä ihan liikaa). Ja isommille lapsille vaikka muutaman kympin lahjakortti h&m:n. Saavatpahan ostaa mieleistään..
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 10:55"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 10:44"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 10:37"]
31 sitten tulee vielä se, että yhden ainoan vauvan kanssa kotona lorvivalla äidillä on ehkä hotusen enemmän aikaa maleksia niillä kirppareilla kuin useamman kouluikäisen työssäkäyvällä äidillä. Joka kuskaa lapsia harrastuksiin illat ja kokkaa ruoat.
Lopeta jo, ääliö.
[/quote]
Eli sinua harmittaa kun olen saanut rahaa säästymään ostamalla lapselleni vaatteet kirpputorilta? Ei ole minun syyni, jos et itse ole lorvinut ja maleksinut vanhempainvapaalla. Ääliöksi haukkuminen ei tee susta kyllä yhtään fiksumpaa.
Enkä mä nyt oikein ymmärrä mun lyttäämistä ja alapeukuttamista. Onko se tosiaan noin kauhea asia, että olen tähän mennessä saanut lapselleni vaatteet halvalla? Ja vielä kauheampaa tuntuu olevan se, että käyn kirpputorilla, hyi minua.
[/quote]
Oletko ajatellut, että juuri sinunlaisten takia yhteiskunta on tässä tilanteessa. Nyt pitää kuluttaa, eikä maata sen rahan päällä. Kaupanalalta häviää työpaikkoja ja pääomaa valuu ulkomaille. Mutta oma napa lähin napa. Kuka kouluttaa sinun lapsesi, kuka luo hänelle työpaikkoja ja muita yhteiskunnanpalveluja jne.
[/quote]
Koppasin. Kestävän kehityksen kasvatuksen tavoite on ristiriidassa, sen kanssa mitä yhteiskunta meiltä odottaa. Mitä tapahtuu, jos kestävän kehityksen tavoite toteutuu ja kaikki oppii kuluttamaan järkevästi ja vastuullisesti, ostetaan vain tarpeellista, ja kierrätetään jne.
Talouselämän edustajien viesti on kuitenkin, että talous kääntysi parempaan suuntaan, jos rohkaisisimme mielemme ja kuluttaisimme ostelisimme tarpeetontakin.Taloukasvu on kuitenkin tällä hetkellä prioriteetti nro. 1 ja yksittäisen kansalaisen velvollisuus on kantaa kortensa kekoon kuluttamalla mahdollisemman paljon.
Mitä ???? Ei kaikilla ole sukulaisia joille esittää noita toiveita! Käsitätkö! Ei lelu- eikä lahjakorttitoiveita.
Yleensähän ne vaatteet menee kerta vuoteen uusiksi, kunnes kasvu lakkaa. Me ollaan selvitty, koska 1) meillä on vain yksi lapsi ja 2) miehellä on työpaikka.
Minä menen juuri myymään pojan vaatteita kirppikselle ja mukana on kerran käytettyjä vaatteita jotka jäivät pieniksi.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 12:37"]
Yleensähän ne vaatteet menee kerta vuoteen uusiksi, kunnes kasvu lakkaa. Me ollaan selvitty, koska 1) meillä on vain yksi lapsi ja 2) miehellä on työpaikka.
[/quote]
Viime aikoina ei ole seurattu kulutusta, mutta joskus 2007-2008 pidettiin kirjaa menoista ja silloin nuo vaatemenot oli sen 2000€/vuosi. Saman verran aikuisilla ja lapsilla, 2000€ kullakin. Melko perusvaatetta ostetaan, ei osteta siis mitään kalliita designer merkkejä vaan ihan jotain Benettonia ja Esprittiä.
Vauva tuloillaan ja lähes kaikki facen kirpparilta käytettynä tai muuten tutuilta käytettynä ostettu tai saatu. Säästö on valtava!
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 12:53"]
Off topic: saako mistään tällä hetkellä toppaa alehinnoin? Välikausivaatetta saa, sen tiedän (esim Jesper&Junior), mutta mites toppa...
[/quote]
katso netistä Ticket, Reima, zalando, googleta "lastenvaatteet netistä" ja saat pienempien nettimyyjien sivuja. Koot aika hakusalla mutta kun käyttää aikaa ja vaivaa niin varmasti jotain löytyy
Yksi keino säästää vaatekuluissa on se, että pidentää vaatteiden käyttöaikaa. Meidän tyttö piti pienenä vaatteita vaan yhden päivän ja silloin niitä piti olla enemmänkin, että niitä riitti edes kahdeksi viikoksi eikä ollut jatkuvasti samat vaatteet päällä. Jostain 10-vuotiaasta eteenpäin sovittiin, että hän pitää paitoja (ja liivejä) ja housuja kaksi päivää ja vaihtaa vain alushousut ja sukat päivittäin. Tällä systeemillä riittää viidet farkut hyvin, ei tarvitse ostaa niin paljon niitä kalliita vaatekappaleita. Paitoja jos on 10 niin riittää oikein mainiosti.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 10:15"]
Meillä molemmat lapset ovat venähtäneet niin kovasti etteivät viime syksyiset/talviset vaatteet enään sovi päälle. Kaikki housut ja paidat pieniä. Samoin ulkoilu vaatteet ja kengät pieniä. Laskin että tulee kokonaisuudessaan noin 900€ sisävaatteet ja lenkkarit (t-paidat, pitkähihaiset, housut, sukat, villapaidat, neuleet jne.) sekä syys- ja talvitakit, - housut, pipot, kengät ym. toiset 900€ ellei enenmänkin! eli kokonaisuudessaan noin 2000€ ja tämä vaatekaappien uusiminen tapahtuu noin joka toinen vuosi..
[/quote]
Niin se menee, että tyhmyydestä sakotetaan. Moni muu vanhempi on jo oppinut, että lapset kasvavat ja tarvitsevat säännöllisesti uusia vaatteita; alennusmyynnit käytetään hyväksi vähintään, moni ostaa lisäksi kirppareilta, tuttavilta tai second hand-liikkeistä (jos haluavat merkkivaatteita).
Meille on ostettu esimerkiksi 5-vuotiaalle jo valmiiksi talvikengät ja toppahaalari -50% ja -60% hinnalla keväällä, vedenpitävä syystakki kirppikseltä (kunto uutta vastaava), lenkkarit saatu kaveriperheeltä (lähes käyttämättömät), sisävaatteita, kuravaatteita, asusteita jne. 50-70% alennuksilla on ostettu keväästä alkaen. Vaatteet menevät myyntiin käytön jälkeen, niillä rahoilla saa hyvin ostettua taas seuraavaa kokoa.
Ihan heti ei tule mieleen mitä olisin ostanut normaalihinnalla viimeksi, voi olla että keväällä ostetut kumpparit eivät olleet tarjouksessa.
Ostin juuri vedenpitävät ulkoilupuvut kaksosille 70% alennuksella. 50€ yhteensä. gollarit oli 50% alessa. Ennakoin vähän ja väärin ennakoidut myyn pois. Uudet käyttämättömät, kaupan laput vielä kiinni, menee hyvin kaupaksi.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 12:15"]Ei meillä ole ketään sukulaisia joilta kinuta kalliita vaatteita. Hyvä säästövinkki: maksata muilla. Joopa.
[/quote] niinpä. Meillä muutama teini ja sitten sukulaisperhe kärkkyy koko ajan ilmaiseksi heidän suksia ja luistimia ja vaatteita. Varsinkin tytöllä hyvä maku vaatteiden suhteen ja onhan niihin uponnut rahaa. Kaikki pitäisi ilmaiseksi saada
Heh, nyt täällä pätee jo sellaisetkin jotka ei oo vielä synnyttäneetkään elävää lasta.
Kenkiä ei kannata ostella varastoon. Menee vain lapsen jalka pilalle!
Off topic: saako mistään tällä hetkellä toppaa alehinnoin? Välikausivaatetta saa, sen tiedän (esim Jesper&Junior), mutta mites toppa...
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 10:15"]
[/quote]
Mulla on 3 poikaa. Saan kolmelta ( välillä neljänneltäkin) taholta yhdellä pojalla käytössä olleita todella siistejä vaatteita megahalvalla. Yksi myy euron kappale vaate kuin vaate, toiselta kannan 4 isoa paperikassillista + yleensä kassi kenkiä ja luistimet, ja maksan siitä 50e.
Koska poikia on monta ja vaatteita tulee monelta taholta, voin katsoa jokaiselle omaan tyyliin sopivimmat vaatteet käyttöön. Ja veljesten ei tarvitse kulkea toistensa vanhoissa vaatteissa juurikaan.
Niin ja mä ostan myös tosi satunnaisesti jotain kirppareilta, mutta huomattavan usein ALEista. Ostan laadukkaita kenkiä varastoon, ja erityisesti ulkovaatteita, esim. seuraavan talven haalarin ostan yleensä -70% Aleista. Niin saa laadukkaan halvalla. Ja ei mun lapset kyllä ikinä ole mitenkään järjettömän yllättäväsi kasvaneet, vaan keskimäärin 6-9cm vuodessa. Tuo kolmen sentin mahdollinen heitto ei tee mitään jossain toppahaalarin koossa.
Mä en kyllä muutenkaan tajua mitään ylihysteriaan kengänkoon tai vaatekoon kanssa. Ei tietenkään osteta mitään montaa numeroa väärän kokoisia, mutta esim. Monoja ja luistimia meillä on kahden koon välein. Eli siinä missä vanha alkaa olla nafti, seuraava on villasukan kanssa ehkä hetken reilu, mutta erittäin pian sopiva.
Koluan kirppareita ja ostan vaatteita 1-2 numeroa isompina, kuin sillä hetkellä oikeasti tarvitsisi. Hyvin pärjää ainakin vuoden verran. Lisäksi pyrin ostamaan laadukkaita vaatteita, jotka kestävät kunnolla kulutusta ja joista saa vielä hyvän hinnan käytön jälkeenkin. Myyn itse pari kertaa vuodessa kirppareilla ja niillä tuloilla aikalailla kustannan osan uusista vaatteista.
Lapseni on nyt 3 vuotias.