Kalliiksi tulee hankkia lapselle vaatteita!! Miten muut selviätte?
Meillä molemmat lapset ovat venähtäneet niin kovasti etteivät viime syksyiset/talviset vaatteet enään sovi päälle. Kaikki housut ja paidat pieniä. Samoin ulkoilu vaatteet ja kengät pieniä. Laskin että tulee kokonaisuudessaan noin 900€ sisävaatteet ja lenkkarit (t-paidat, pitkähihaiset, housut, sukat, villapaidat, neuleet jne.) sekä syys- ja talvitakit, - housut, pipot, kengät ym. toiset 900€ ellei enenmänkin! eli kokonaisuudessaan noin 2000€ ja tämä vaatekaappien uusiminen tapahtuu noin joka toinen vuosi..
Kommentit (177)
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 10:49"]
Miksi alapeukkuja??
[/quote]
siis aloitukselle? onko rahaa mennyt liikaa vai tuntuuko aloitus marinalta vai mikä mättää??
Meillä lapset ikähaarukalla 3-21vuotta. Vaatehankinnoissa pärjätään ennakoimalla sekä alet ja kirpputorit. Kauhean pahasti ei ole kausihankinnat koskaan käyneet talouden päälle.
Meillä ei mitenkään mene noin paljoa. Nytkin tilasin. Neljät housut, neljälle lapselle sukkia hintaan 70€. Ulkoilupuvut kahdelle maksoi 60€, lassien. Remun toppapuvut ostin -50% viime talvena. Goretexet ostan aina -50/-70%.
koskaan en kirpparilta, alesta suurimman osan.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 10:44"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 10:37"]
31 sitten tulee vielä se, että yhden ainoan vauvan kanssa kotona lorvivalla äidillä on ehkä hotusen enemmän aikaa maleksia niillä kirppareilla kuin useamman kouluikäisen työssäkäyvällä äidillä. Joka kuskaa lapsia harrastuksiin illat ja kokkaa ruoat.
Lopeta jo, ääliö.
[/quote]
Eli sinua harmittaa kun olen saanut rahaa säästymään ostamalla lapselleni vaatteet kirpputorilta? Ei ole minun syyni, jos et itse ole lorvinut ja maleksinut vanhempainvapaalla. Ääliöksi haukkuminen ei tee susta kyllä yhtään fiksumpaa.
Enkä mä nyt oikein ymmärrä mun lyttäämistä ja alapeukuttamista. Onko se tosiaan noin kauhea asia, että olen tähän mennessä saanut lapselleni vaatteet halvalla? Ja vielä kauheampaa tuntuu olevan se, että käyn kirpputorilla, hyi minua.
[/quote]
Oletko ajatellut, että juuri sinunlaisten takia yhteiskunta on tässä tilanteessa. Nyt pitää kuluttaa, eikä maata sen rahan päällä. Kaupanalalta häviää työpaikkoja ja pääomaa valuu ulkomaille. Mutta oma napa lähin napa. Kuka kouluttaa sinun lapsesi, kuka luo hänelle työpaikkoja ja muita yhteiskunnanpalveluja jne.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 10:40"]
Miten kukaan ihminen voi olla niin itsekäs että ostaa omalle lapselleen tai lapsilleen vaatteet kirpputoreilta tai ylipäätään käytettynä?! Todella ällöttävää. Jos lapsia tekee,pitää talous olla kunnossa.
[/quote]
Onhan se tosi itsekästä ja törkeää, jos ei kuormita kaatopaikkoja ja tuota lisää muovijätettä eläinten vatsalaukkuihin vaan ostaa käytettyä jos löytää. Tai ei vähennä/saastuta toisten lasten juomavettä turhalla puuvillan kasvatuksella, kun sen pohjaveden voisi juodakin... vaan mitä niistä intian ym räkänokista, jotka kuolevat likaiseen veteen tai sen puutteeseen, kunhan minä olen hyvä ihminen omalle ja ostan hänelle kaikki uutta ja parasta!
Kannattaa olla ihan onnellinen, jos lapsi kasvaa. Meillä 14-vuotias poika, 160 cm ja on kasvanut 11-14 v välillä vain 5-10 cm. 8-vuotiaana ostetut kengät on sopivat. On murrosiässä, ääni muuttunut yms. mutta kasvua ei tapahdu.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 10:32"]
Tarviiko vaatteita olla niin jumalaton määrä?
[/quote]
hankin 6kpl housuja, 6kpl pitkähihaisia, 6kpl t-paitoja, 6kpl villapaitoja/neuleita, sukkia&pikkareita, gollege housut+paita ja lenkkarit, huivi, toppaliivi ja vielä etsinnässä kevyt takki, kevyt pipo, kumisaappaat ja sateenvarjo sekä siistimmät syyskengät. Eli 6 vaatekertaa per lapsi. lisäksi saavat pitää niitä nafteja leikkipuistoissa ja mökillä
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 10:55"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 10:44"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 10:37"]
31 sitten tulee vielä se, että yhden ainoan vauvan kanssa kotona lorvivalla äidillä on ehkä hotusen enemmän aikaa maleksia niillä kirppareilla kuin useamman kouluikäisen työssäkäyvällä äidillä. Joka kuskaa lapsia harrastuksiin illat ja kokkaa ruoat.
Lopeta jo, ääliö.
[/quote]
Eli sinua harmittaa kun olen saanut rahaa säästymään ostamalla lapselleni vaatteet kirpputorilta? Ei ole minun syyni, jos et itse ole lorvinut ja maleksinut vanhempainvapaalla. Ääliöksi haukkuminen ei tee susta kyllä yhtään fiksumpaa.
Enkä mä nyt oikein ymmärrä mun lyttäämistä ja alapeukuttamista. Onko se tosiaan noin kauhea asia, että olen tähän mennessä saanut lapselleni vaatteet halvalla? Ja vielä kauheampaa tuntuu olevan se, että käyn kirpputorilla, hyi minua.
[/quote]
Oletko ajatellut, että juuri sinunlaisten takia yhteiskunta on tässä tilanteessa. Nyt pitää kuluttaa, eikä maata sen rahan päällä. Kaupanalalta häviää työpaikkoja ja pääomaa valuu ulkomaille. Mutta oma napa lähin napa. Kuka kouluttaa sinun lapsesi, kuka luo hänelle työpaikkoja ja muita yhteiskunnanpalveluja jne.
[/quote]
Ahaa, eli minä olen syyllinen Suomen huonoon taloustilanteeseen koska olen vanhempainvapaalla, ostan kirpputoreilta ja koitan tuoda leivän pöytään sillä tuella, joka minulle on myönnetty?
Mutta jos olisin vienyt lapseni hoitoon hänen täyttäessään 3kk, tuhlaisin rahani uusiin vaatteisiin, joita lapsi voi käyttää vain 1-2kk ja söisimme vettä ja leipää, olisin hyvä äiti?
Ei oikeasti voi olla todellista, teet niin tai näin, aina jonkun mielestä tekee väärin :D
122:n poika on varmasn tyttö kun noin lyhyt.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 17:12"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 16:33"]
Hassua kun väitetään että isommille lapsille ei löydy kirpparilta :) Itse on aika aktiivinen kävijä ja voin sanoa että siistejä, ehjiä merkkivaatteita löytyy kyllä ikään katsomatta. Itse myös aktiivisesti myyn vaatteita ja muistan pitää Kirppis hinnat :)
[/quote]
No ei sieltä ihan oikeasti löydy yli 100cm pojille siistiä. En ole merkkien perään mutta polvet pitäisi olla ehjät. Selvästi näkee että tytöille muutenkin ostetaan ja kierrätetään enemmän vaatteita, sillä joka kerta kipputorilla käydessäni löydän tosi kauniita, kivoja ja hyväkuntoisia tyttöjen vaatteita joista sitten soittelen kavereilleni että ostanko teille. Omille pojilleni en löydä mitään. Ehkä meillä on erilaiset käsitykset hyväkuntoisesta.
[/quote]
Tai sitten poikien vaatteet menee heti.
Voihan olla, että tytöille ostetaan enemmä "pyhä"vaatteita joten ne eivät kulu niin paljon. En minäkään kyllä osta jotain nukkasia verkkareita vaain kyllä täytyy olla kunnossa.
Kuten joku kirjoittikin, ei niitä vaatteita paljon tarvitse. Pyykkikoneet linkoaa kuiviksi ja jos on lattilämpö tai kuivausrumpu niin yön yli kuivahtaa.
Itselläni meni n. 6 v hoksata tämä, ei määrä vaan laatu. Hamstrasin kirppareilta lapsille kasvunvaraa. Kaapit ja varasto täynnä epämääräistä nyssäkkää. Lopulta en muistanut, mit "edullisia löytöjä" olinkaan tehnyt ja monet koot oli menneet ohi.
Nyt on avarammat kaapit ja järjestys pysyy. Lapset valitsevat yleensä ne tietyt vaatteet. Harkiten teen ostoja ja joskus kierrään kirppareita lähinnä urheilukamoja katsastaen.
Kengät ollaan aina ostettu uutena sovittaen. Saattaa käydä kalliiksi hutiosto, jos ei sovita.
Mutta, vähällä pärjää, niin lasten kuin aikuistenkin vaatemäärällä !
Niin, minä olen yrittäjä. En tod jouda lorvimaan. Kahden lapsen kanssa yksi kuukausi vapaata per nuppi. Sen jälkeen hoidin yritystä illat ja päiväuniajat. Lapset kotihoidossa 4- ja 6-vuotiaiksi, nyt koululaisina edelleen tulevat kotiin, jossa äiti paikalla, tosin nyt kotitoimistossa. Kaikki vaatteet ostin käytettyinä siihen asti että vanhin lapsi oli yhdeksän. Ostin ne könttänä kahdesti vuodessa sellaiselta äidiltä, joka käytti paaaljon aikaa ja rahaa lastenvaatteisiin. Loput noista vaatteista kahden lapsen jälkeen myin, käytin rätteinä ja loput leikkelin matonkuteiksi.
Kumpikohan meistä on maan taloutta pitänyt pystyssä? Tällä hetkellä yritykseni työllistää jo 15.
Ääliö.
123, 125 ja 127 (jos muistin numerot oikein). Mikä vittua teitä vaivaa? Ei kukaan voi itse pituuteensa vaikuttaa. Mistä sinä tiedät, vaikka 122:n poika kasvaisi kasvupyrähdyksessä vaikka 30 cm? Taidat olla itse lyhyt ja katkera siitä ja siksi mollaat täällä muita.
t. lapsena pienuudestaan kiusattu, ei 122
Pittuskasvu pojilla menee juuri niin, että yhtäkkiä voi yläasteella tulla sitä pituutta paljonkin.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 10:40"]Miten kukaan ihminen voi olla niin itsekäs että ostaa omalle lapselleen tai lapsilleen vaatteet kirpputoreilta tai ylipäätään käytettynä?! Todella ällöttävää. Jos lapsia tekee,pitää talous olla kunnossa.
[/quote]
Ei kai kukaan mitään ällöttävää roskaa käytettynä ostakaan.
Molemmilta pojiltani on jäänyt uudenveroisia ja jopa käyttämättömiä vaatteita.
Minusta olisi ollut typerää heittää ne roskiin, koska ovat käytettyjä.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 19:55"][quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 10:40"]Miten kukaan ihminen voi olla niin itsekäs että ostaa omalle lapselleen tai lapsilleen vaatteet kirpputoreilta tai ylipäätään käytettynä?! Todella ällöttävää. Jos lapsia tekee,pitää talous olla kunnossa.
[/quote]
Ei kai kukaan mitään ällöttävää roskaa käytettynä ostakaan.
Molemmilta pojiltani on jäänyt uudenveroisia ja jopa käyttämättömiä vaatteita.
Minusta olisi ollut typerää heittää ne roskiin, koska ovat käytettyjä.
[/quote]
Korjaan "käytettyjä". ;)
nro 130
Minä olen jo tuohon pojan vaatteisiin käyttänyt toista tuhatta euroa vaikka poika on vasta 9pv vanha
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 10:49"]
Miksi alapeukkuja??
[/quote]
Kateelliset mammat vauhdissa :)