Putin kaataa Finnairin!
http://m.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288722354646.html
Taitaa sattua Suomea ja pahasti.
Kommentit (239)
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 12:07"]
Suomen pitäisi nyt aloittaa kahdenväliset neuvottelut Venäjän kanssa niin että Suomi pääsee pois Venäjän pakotelistalta ja Venäjä saa Suomessa omat intressinsä turvattua. Ei tässä ole mitään järkeä että Suomi joutuu kärsimään jostain 2000 kilometrin päässä olevasta hässäkästä, johon Suomi ei ole millään tavalla osallinen.
[/quote]
1587 kilometriä on Aleksanteri II:n patsaalta Helsingistä Leninin patsaalle Donetskiin.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 08:57"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 08:54"]
Naiviuden huippu on se kun joku luulee että iso valtio rupeaa kärsimään jonkun toisen takia. Se on täysin naurettavaa. Yksikään euroopan maa ei lähde sotaan toisen maan takia.
[/quote]
Aika moni Euroopan maa kokee tärkeäksi olla mukana USAn ja YK:n operaatioissa, vaikka Nato-jäsenyys ei niihin velvoitakaan.
[/quote]
Haloo, niin tehdään vain syrjäkylillä eli neekerimaissa ja muualla, jonne voi laittaa palkkasotilaita. On aivan eri asia päättää, että laitetaanpa Venäjän kaltaista suurmaata vastaan oikea sota pystyyn. Tapetaan 100 000 omaa poikaa sen takia, että jokin Suomen kaltainen pikkumaa venäjälän kyljessä on pulassa ja siedetään median, kansalaisten, itkevien äitien hätä...
EI tule tapahtumaan. Koettakaa tajuta, että on maita ja MAITA. Johonkin YK:n hyökkäyksiin lähdetään mukaan vain, jos ne eivät ole kohtuuttomia uhrauksia itseltä vaativia. Ei niillä voi perustella jotain sellaista tulevaisuuden tilannetta, jossa on ihan eri mittaluokan pelurit vastakkain ja lopputulemana aivan erilainen määrä uhreja ja taloudellista kaaosta.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 12:35"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 12:34"]
No kenet ajattelit laittaa tilalle Venäjän johtoon? Sergei Udaltsovin? Oisko tosi hyvä?
[/quote]
Jokos av-palstalla valitaan maailman johtajatkin?
[/quote]
Putinin kaatumista on helppo huudella palstoilla. Vaikeampi on osoittaa tilalle uskottavaa vaihtoehtoa. Kannattaa muistaa, että Jeltsinin aika Venäjällä oli kaoottista syöksykierrettä.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 12:41"]
Haloo, niin tehdään vain syrjäkylillä eli neekerimaissa ja muualla, jonne voi laittaa palkkasotilaita. On aivan eri asia päättää, että laitetaanpa Venäjän kaltaista suurmaata vastaan oikea sota pystyyn. Tapetaan 100 000 omaa poikaa sen takia, että jokin Suomen kaltainen pikkumaa venäjälän kyljessä on pulassa ja siedetään median, kansalaisten, itkevien äitien hätä...
[/quote]
Haloo haloo. Eipä kukaan odotakaan EU:n tai Naton lähettävän divisioonittain jalkaväkeä Suomeen, kyllä se on suomalainen asevelvollinen joka sen työn tekee. Mutta ilmatuki, poliittinen ja materiaalinen tuki, tiedustelutiedot, merikuljetukset ja niiden suojaaminen, kaikki se on kullan arvoista ja nostaa kynnystä tulla rajan yli.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 12:47"]
[/quote]
Haloo haloo. Eipä kukaan odotakaan EU:n tai Naton lähettävän divisioonittain jalkaväkeä Suomeen, kyllä se on suomalainen asevelvollinen joka sen työn tekee. Mutta ilmatuki, poliittinen ja materiaalinen tuki, tiedustelutiedot, merikuljetukset ja niiden suojaaminen, kaikki se on kullan arvoista ja nostaa kynnystä tulla rajan yli.
[/quote]
Nimenomaan ja vielä se, että nato ei ole antanut mitään syytä sille, ettei turvatakuut pitäisi: kuten todettua, jos ne eivät jokaisen jäsenvaltion kohdalla pidä, niin natoa ei tule enää olemaan.
Ja tärkein pointti natossa on ennaltaehkäisevä vaikutus: Venäjä on nyt hyökkäillyt vain heikompia naapurimaitaan vastaan.
EI tule tapahtumaan. Koettakaa tajuta, että on maita ja MAITA.
[/quote]
Niinpä niin. Noinhan Venäjällä puhutaan Ukrainasta ja Baltiastakin, että eiväthän ne nyt ihan itsenäisiä, vakavasti otettavia valtioita ole, kyllä me ne katsomme meille kuuluviksi vaikka nyt vähän vastaan ämppyilevät.
Niin, täällä joku Stubbin lehdistöavustaja huuteli, että Putlerin lähtölaskenta on alkanut?
http://yle.fi/uutiset/putinin_suosio_nousussa_venajalla/7398460
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 07:38"]
http://m.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288722354646.html
Taitaa sattua Suomea ja pahasti.
[/quote]
Hyvä! loppuu se iänikuinen kinastelu säästöohjelmista! tämä ei satu Suomea yhtään, kyllä muut yhtiöt lentää
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 13:28"]
En itse usko tähän. Tottakai Venäjä vaikuttaa Suomen talouteen, mutta itse en sanoisi, että saisi jyrättyä suohon: enemmän se vaikuttaisi Suomeen negatiivisesti, jos lähdetään komppaamaan Venäjää, koska silloin suomalaisten ei kannata odottaa sitä, että Suomen kaikki muut kauppakumppanit suhtautuisivat Suomeen suopeasti. Sen lisäksi Venäjä on Suomelle turvallisuuspoliittinen uhka. Sen takia Suomen pitää alkaa nyt suuntautumaan muualle ja antaa Venäjän upota omaan suohonsa. Jonka se on ihan itse omalla toiminnallaan järjestänyt.
Ja kannattaa muistaa se, että jos Venäjästä ollaan missään suhteessa riippuvaisia, niin Venäjä voi hamaan tulevaisuuteen asti kiristää Suomea ihan millä tahansa verukkeella. Se ei ole luotettava kauppakumppani ja siihen pitää suhtautua juuri sillä tavalla.
[/quote]
Ja kääntäen: Siitä että olemme Venäjälle mahdollisimman hankala ei millään tavalla auta asemaamme EU-kumppaneihimme päin. Saksa ei osta suomelta yhtään moottorinsylinteriä enempää, vaikka vittuilisimme Venäjälle kuinka.
Tuosta riippuvuuden vähentämisestä olen samaa mieltä. Sitä on vain vaikea tietyissä oloissa saavuttaa ilman, että Venäjä ottaa siitä nokkiinsa ja haittaa meidän elämäämme suuresti.
Mä jotenkin luulen, että näillä vaikutusten vähättelijöillä ei vain ole mitään käryä siitä, miten tärkeä tuo yksi vaivainen lentoyhteys on välillisesti Suomelle, ei ainoastaan Finnairille. Jos sitä ei yhtäkkiä ole, niin 90-luvun alun lama jää pieneksi. Stubbkin on tänään ottanut järjen sikäli käteen, että on todennut viimein että VÄLILLISILLÄ vaikutuksilla Suomeen saadaan näillä pakoitteilla talouskriisi aikaiseksi, ikään kuin sitä ei olisi ollut jo.
Noh, ei mahda minkään. Suomen johto on puolensa valinnut. Toivottavasti nukkuvat yönsä hyvin kun sen vaikutukset muutaman viikon päästä realisoituvat Finnairin alasajoon.
Pääasia että ollaan eurooppalaisia. Ehkä sieltä jotain ruoka-apu lähetyksiä tulee sitten kun Suomen elitaso on jossain Moldovan tasolla.
Pakotteista ei ole ollut tähänkään asti Euroopalle mitään hyötyä itse kiistan, eli Ukrainan kriisin ratkaisemisessa. Päin vastoin, Venäjä on vain ahdistunut niistä, valmistelee vastapakotteita ja kerää joukkoja Ukrainan rajalle uudestaan ja jokainen pakotekierros hankaloittaa diplomaattisen ratkaisun löytymistä. Tulee mieleen Albert Einsteinin kuuluisa lause: "Hulluutta on se, että tekee samat asiat uudelleen ja uudelleen ja odottaa eri tuloksia."
Että noin niinkuin niille, jotka ajattelevat näistä pakotteista olevan jotain hyötyä.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 13:10"]
Mitkäköhän maat? Jos puhut Baltian maista ja vastaavista niin en kutsuisi niitä valtioksi. Valtio on alue joka puolustaa omaa maataan, jolla on kyky pyörittää oman maan energia ja muu huolto jne. Näistä maista yksikään ei pysy pystyssä ilman jatkuvaa ulkopuolista ilmaista tukea.
[/quote]
Ja eihän Venäjä pidä Ukrainaakaan valtiona. Onneksi te Tehtaankadun porukka pomoinenne ette ole yksin päättämässä, millä valtiolla on lupa olla olemassa ja mikä ei.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 13:39"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 13:28"]
En itse usko tähän. Tottakai Venäjä vaikuttaa Suomen talouteen, mutta itse en sanoisi, että saisi jyrättyä suohon: enemmän se vaikuttaisi Suomeen negatiivisesti, jos lähdetään komppaamaan Venäjää, koska silloin suomalaisten ei kannata odottaa sitä, että Suomen kaikki muut kauppakumppanit suhtautuisivat Suomeen suopeasti. Sen lisäksi Venäjä on Suomelle turvallisuuspoliittinen uhka. Sen takia Suomen pitää alkaa nyt suuntautumaan muualle ja antaa Venäjän upota omaan suohonsa. Jonka se on ihan itse omalla toiminnallaan järjestänyt.
Ja kannattaa muistaa se, että jos Venäjästä ollaan missään suhteessa riippuvaisia, niin Venäjä voi hamaan tulevaisuuteen asti kiristää Suomea ihan millä tahansa verukkeella. Se ei ole luotettava kauppakumppani ja siihen pitää suhtautua juuri sillä tavalla.
[/quote]
Ja kääntäen: Siitä että olemme Venäjälle mahdollisimman hankala ei millään tavalla auta asemaamme EU-kumppaneihimme päin. Saksa ei osta suomelta yhtään moottorinsylinteriä enempää, vaikka vittuilisimme Venäjälle kuinka.
Tuosta riippuvuuden vähentämisestä olen samaa mieltä. Sitä on vain vaikea tietyissä oloissa saavuttaa ilman, että Venäjä ottaa siitä nokkiinsa ja haittaa meidän elämäämme suuresti.
Mä jotenkin luulen, että näillä vaikutusten vähättelijöillä ei vain ole mitään käryä siitä, miten tärkeä tuo yksi vaivainen lentoyhteys on välillisesti Suomelle, ei ainoastaan Finnairille. Jos sitä ei yhtäkkiä ole, niin 90-luvun alun lama jää pieneksi. Stubbkin on tänään ottanut järjen sikäli käteen, että on todennut viimein että VÄLILLISILLÄ vaikutuksilla Suomeen saadaan näillä pakoitteilla talouskriisi aikaiseksi, ikään kuin sitä ei olisi ollut jo.
Noh, ei mahda minkään. Suomen johto on puolensa valinnut. Toivottavasti nukkuvat yönsä hyvin kun sen vaikutukset muutaman viikon päästä realisoituvat Finnairin alasajoon.
Pääasia että ollaan eurooppalaisia. Ehkä sieltä jotain ruoka-apu lähetyksiä tulee sitten kun Suomen elitaso on jossain Moldovan tasolla.
[/quote]
No on se Finnair mahtavan suuri yhtiö jos sen ongelmat kaatavat koko maan.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 13:33"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 13:26"]
Tuota noin. Mä mieluummin mielistelisin Venäjää kuin ryhtyisin sotimaan niitä vastaan. Mun mielestä Suomella ei nyt vaan ole mitään muuta vaihtoehtoa kuin yrittää pysyä väleissä Venäjän kanssa ja välttää kaikkia konflikteja.
Tämä Eu ja pakotteet on pahasti semmonen konflikti, että huolestuttaa. Sen muuten sanon myös, että jos tulee sota niin mä olen ensimmäisenä heiluttamassa valkosta lippua. Suomi oli 1800 luvun Venäjän vallan alla eikä se nyt niin huonoa aikaa ollut ainakaan sen hirstorian valossa mitä olen lukenut. Ei ainakaan huonompaa kuin Ruotsin alusmaana olo.
[/quote]
Voi hyvä luoja! Mua huolestuttaa tämäntasoinen tietämättömyys miehitysvallan alaisuudessa elämisestä!
[/quote]Ihan vapaasti vaan. 1800 luvulla Suomeen rakennettiin yhtä sun toista fiksua Venäjän toimesta. Nyt itsenäisyyden aikana ei juur ole mitään hyvää enää tehty vuosikymmeniin vaan järjestelmällisesti ajetaan alas ihan kaikkea.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 13:47"]
Ihan vapaasti vaan. 1800 luvulla Suomeen rakennettiin yhtä sun toista fiksua Venäjän toimesta.
[/quote]
Se Venäjä murhattiin 1917.
Niin mitäs siinä riitelette? Suomen valtiollinen johto on ilmoittanut liittoutuvansa Venäjää vastaan. Nyt pitäisi alkaa löytymään sitä yhtenäisyyttä kansasta. Täällä vaan riidellään keskenään. Polttopuusavottaan rauhoittumaan, talvi tulee.
Muutamia hassuja väitteitä ketjusta:
"Eu:lla ei ole mitään asevoimia." - Eipä varmaan, pari ydinasevaltaakin joukossa.
"Venäjällä ei ole mitään korkeaa teknologiaa" - Hämmästyisit niiden ydinaseista.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 13:39"]
[/quote]
Suomen ei tarvitse olla "mahdollisimman hankala", vaan olla mukana pakotteissa, joita esimerkiksi EU:ssa kaavaillaan. Ja kyllä, ne tulevat vaikuttamaan Suomen talouteen negatiivisesti (lyhyellä aikavälillä). Kannattaa kuitenkin pitää mielessä se, että Venäjä on menossa kovaa vauhtia taas paskavaltion suuntaa (ja onkin sitä jo), se on täydellisesti epäluotettava kauppakumppani (siellä ei markkinat ole vapaita, vaan täysinn sisäisen ja kansainvälisen politiikan välineitä).
Jos Venäjä ottaa nokkiinsa siitä, että Suomi ei halua olla Venäjästä missään määri riippuvainen, niin se on voivoi. Se kun on nähty, että Venäjä a)käyttää kauppaa politiikan välineenä b) lähtee valloitusretkilleen ja uhkailee Suomeakin jatkuvasti, jos täällä edes uskalletaan julkiseti keskustella esim. Nato-jäsenyydestä.
Venäj'ällehän länsi on vihollinen, EU siis myös. Suomen uhkailu niin taloudellisesti kuin sotilaallisestikin on yksi strategia saada kiila eri EU-maiden väliin. Siellähän Putler myhäilee, kun Suomi on niin helppo kohde ja suomettumista haetaan taas, että Venäjä pääsisi taas päättämään Suomen sisäisistä asioista. Ja täällä hyödylliset idioootit huutavat suomettuneiduuden perään...
Pääasia on se, että me olemme ja kuulumme länsimaihin: sananvapaus, demokratia ja ihmisoikeudet ovat tärkeitä arvoja täällä. Venäjällä näitä on jo lähdetty ajamaan alas ja siellä ne taloudellisetkin näkymät ovat todella menossa alas. EU:ssa on toki omat ongelmansa ja esimerkiksi euro on ollut täysi floppi, mutta siltikin EU-jäsenyys on nyt varsinkin erittäin tärkeää. Vielä kun Natoon päästäisiin, niin voisi vähän jo huoahtaa helpotuksesta.
Mieluummin otan hetkellisesti paskat ajat ja niin, että Suomi voi itse päättää asioistaan, kuin olisin uppoavan Venäjän messissä, joissa ei ole mitään samoja arvoja kuin Suomessa.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 13:52"]
Niin mitäs siinä riitelette? Suomen valtiollinen johto on ilmoittanut liittoutuvansa Venäjää vastaan. Nyt pitäisi alkaa löytymään sitä yhtenäisyyttä kansasta. Täällä vaan riidellään keskenään. Polttopuusavottaan rauhoittumaan, talvi tulee.
Muutamia hassuja väitteitä ketjusta:
"Eu:lla ei ole mitään asevoimia." - Eipä varmaan, pari ydinasevaltaakin joukossa.
"Venäjällä ei ole mitään korkeaa teknologiaa" - Hämmästyisit niiden ydinaseista.
[/quote]Mitä yhtenäisyyttä? Minä ainakin vastustan Suomen johdon toimia ja päätöksiä. Ja sen mukaan myös vastaisuudessä äänestän ja toimin.
No on se Finnair mahtavan suuri yhtiö jos sen ongelmat kaatavat koko maan.
[/quote]
Kuulostaa humanistin puheelta. Ei taida olla ainakaan kovin kova kauppatieteellinen orientaatio?
Mietipä vielä, mikä merkitys lentoyhteyksillä on valtiolle:
- Jota ympäröi meri, vuoristot tai jatkossa todennäköisesti avoimen vihamielinen valtio
- Jonka talous perustuu pitkälti vientiin, koska omaa populaa on aivan liian vähän
- Jossa on yksi varteenotettavan kokoinen, valmiiksi lähes persaukinen lentoyhtiö, jonka syömähammasta ollaan juuri viemässä
- Jonka maakuntien yrityksistä valtaosa on täysin riippuvaisia olemassa olevista lentoyhteyksistä
Meinaat oikeasti, että työttömyyttä ja puutetta tulisi vain siedettävä määrä tässä skenaariossa?
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 13:33"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 13:26"]
Tuota noin. Mä mieluummin mielistelisin Venäjää kuin ryhtyisin sotimaan niitä vastaan. Mun mielestä Suomella ei nyt vaan ole mitään muuta vaihtoehtoa kuin yrittää pysyä väleissä Venäjän kanssa ja välttää kaikkia konflikteja.
Tämä Eu ja pakotteet on pahasti semmonen konflikti, että huolestuttaa. Sen muuten sanon myös, että jos tulee sota niin mä olen ensimmäisenä heiluttamassa valkosta lippua. Suomi oli 1800 luvun Venäjän vallan alla eikä se nyt niin huonoa aikaa ollut ainakaan sen hirstorian valossa mitä olen lukenut. Ei ainakaan huonompaa kuin Ruotsin alusmaana olo.
[/quote]
Voi hyvä luoja! Mua huolestuttaa tämäntasoinen tietämättömyys miehitysvallan alaisuudessa elämisestä!
[/quote]Ihan vapaasti vaan. 1800 luvulla Suomeen rakennettiin yhtä sun toista fiksua Venäjän toimesta. Nyt itsenäisyyden aikana ei juur ole mitään hyvää enää tehty vuosikymmeniin vaan järjestelmällisesti ajetaan alas ihan kaikkea.
[/quote]
Niinpä, fiksua rakennettiin, mitään sortoa ei harjoitettu, päin vastoin. Missä todellisuudessa sinä elät?
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 12:34"]
No kenet ajattelit laittaa tilalle Venäjän johtoon? Sergei Udaltsovin? Oisko tosi hyvä?
[/quote]
Jokos av-palstalla valitaan maailman johtajatkin?