Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

2-vuotias YLISUOJELLAAN imbesilliksi

Vierailija
05.08.2014 |

Kävin mieheni ja lasteni kanssa viikonloppuna kylässä perheessä, jossa on 2-vuotias lapsi. Olin aivan järkyttynyt siitä, kuinka lasta kohdeltiin kuin alle yksivuotiasta vauvaa.

* Lapsi ei saanut kävellä muuten, kuin kädestä kiinni pidettynä. Ettei vain kaadu. Vaikka kun silmä vältti, osasi aivan hyvin kävellä ja jopa ottaa juoksuaskeleita yksinkin. Vanhemmat vaan pelkäävät kuollakseen, että lapsi pyllähtää, huom jopa pehmeällä nurmikolla!!

* Lapsi ei saanut leikkiä max 5cm rantavedessä ilman, että samalla pidettiin kädestä kiinni. Ettei vain pyllähdä veteen. 

* Lapsi ei saa mennä yksin matalissakaan rappusissa.

* Lasta varoitetaan kynnyksistä ja jopa pienistä kumpareista matossa. (samalla kun talutetaan kädestä pitäen)

* Lasta pidetään koko ajan sylissä ja hössötetään.

* Lapsi ei saanut syödä samaa ruokaa kuin aikuiset, vaan hän söi muovilusikalla purkkiruokaa.

* Lapsi ei puhu kuin max 2 sanaa ("äiti" & "ei"), eikä häntä rohkaista eikä opasteta kommunikoimaan millään tavalla. Käytännössä lapsi on aivan mykkä, ei edes ääntele.

* Lapsella ei ole mitään sosiaalisia taitoja, tuntuu että hänet on ylisuojeltu aivan avuttomaksi. 

Mitä ihmettä vanhemmat oikein kuvittelevat tekevänsä!

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 14:04"]Lapseni eskariryhmässä oli poika, joka oli äidin kanssa ollut kotona 6-vuotiaaksi saakka. Ei kavereita, ei kerhoja ei mitään. Pari ekaa viikkoa kykki kuulemma pianon takana piilossa. Oli koko elämänsä syönyt muovilusikalla, poikani ihmetteli kun tämä lapsi pelkäsi haarukkaa.

Nyt on neljännelle menossa ja normaalimman oloinen. Vanhempainilloissa olen huomannut että äiti on tosi outo. Ilmoitti jo nyt ettei poika lähde seiska luokalla leirikouluun, koska se on vaarallista.

[/quote] Tätä juuri tarkoitan. Siis jumankauta, että oikein vanhempainilloissa olet huomannut, että äiti on outo. Uskokaa nyt perhana sentään, että te ette millään voi tietää mikä lapsella on. Esimerkiksi sensoristen integraation häiriö saa lapsen usein pelkäämään asioita. Meillä pelätään muita lapsia, vessaa ja väärän väristä lippistä. Neuvolan testeissä pärjää silti ikätasollaan. En tosiaankaan huutelee lapseni diagnoosia muille miten sattuu. Itse kuitenkin tiedän, että esim kiipeilytelineissä ja rappusissa lapseni voi loukkaantua vakavasti, koska hänen aistitiedon käsittelyssä on epänormaalia.

Vierailija
22/31 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 14:13"][quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 13:58"][quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 13:52"]Kyllä näitä on. Tiedän kolmivuotiaita, jotka eivät saa mennä rappusia ilman, että vanhempi on kädessä kiinni koko ajan. Syödessä aina ruokalappu, käyttävät vain muovilusikkaa, ei haarukkaa ja veistä. Vanhemmat pilkkovat ruuan. Juovat nokkamukista. Ei yritystäkään vaipattomuuteen.

Jotkut näkevät lapsensa ikuisesti vauvoina...

[/quote] Kolmevuotiaana on OK käyttää vielä lusikkaa, etenkin jos on lähempänä kahta kuin neljää. Kolmevuotias voi olla tohelo rappusissa ja voi kastella.

Säälin ennemminkin sitä toista ääripäätä koskevia lapsia. Heitä, jotka joutuvat tekemään kaiken itse ilman poikkeuksia ja kaikki pitää osata täydellisesti ja mahdollisimman nuorena. Kuule, en tiedä yhtäkään teiniä, joka ei noita tekisi, jos kyse on terveestä ihmisestä! Puhumattakaan aikuisesta. Itse nukuin äitini vieressä lähes viidennelle luokalle. Pyöritrlkää vain silmiänne. Normaali työssä käyvä aikuinen minusta tuli, jonka lapset nukkuvat omissa vuoteessaan.

[/quote]

Miten 3v voi olla lähempänä kahta kuin neljää vuotta?

[/quote] Kysytkö tosissas?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän 2v lapsen vanhemmat ovat itse hyvin varovaisia ja epäsosiaalisia lähes nelikymppisiä ihmisiä. Varsinkin äiti on semmoinen, että stressaa ihan älyttömästi täysin arkipäiväisten asioiden vuoksi. Eivät ole näiden kahden vuoden aikana juuri poistuneet kotoaan, kun "lapsi on niin ujo emmekä tiedä miten hän reagoisi uuteen ympäristöön". 

Lapsen isä tuntuu oikein ylpeilevän sillä, miten heidän pikku lapsosensa ei välitä muista lapsista, vaan nököttää mieluummin yksin jossain nurkassa palapeliä kokoamassa. Onko se nyt mikään ihme, kun lasta ei edes päästetä muiden lähelle, ettei tule pöpöjä, ei satu onnettomuuksia (joku voi vaikka motata leikkiautolla päähän" jne.

Aivan ihmeellistä meininkiä, kaikki toki vanhempien mielestä vain lapsen parhaaksi.

-AP

Vierailija
24/31 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 14:08"]

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 14:04"]Lapseni eskariryhmässä oli poika, joka oli äidin kanssa ollut kotona 6-vuotiaaksi saakka. Ei kavereita, ei kerhoja ei mitään. Pari ekaa viikkoa kykki kuulemma pianon takana piilossa. Oli koko elämänsä syönyt muovilusikalla, poikani ihmetteli kun tämä lapsi pelkäsi haarukkaa.

Nyt on neljännelle menossa ja normaalimman oloinen. Vanhempainilloissa olen huomannut että äiti on tosi outo. Ilmoitti jo nyt ettei poika lähde seiska luokalla leirikouluun, koska se on vaarallista.

[/quote]Mutta katsoa, kun palstapieruämmien mukaan virikehoito on kielletty.

[/quote]

Siinäkö ovat vaihtoehdot? Virikehoitoa tai kotona sängyn alla? Eikö äiti voi sieltä kotoa lähteä lapsen kanssa leikkipuistoon tai lapsi leikkiä naapurin lasten kanssa?

Vierailija
25/31 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perus suomimeininki "älä työnnä nokkaa muiden asioihin", juuri tästä asenteesta johtuen täällä tapahtuu perheissä kamalia asioita kun ketään ei kiinnosta, eikä ketään saisi kiinnostaa. Minä olisin huolissaan, itse olisin yrittänyt keskustella heidän kanssaan kasvatusasioista (toisaalta minulla on helppo kasvatuksesta puhua kun olen kasvatustieteidenmaisteri ja pystyn perustelemaan kantani :D). Komppaan edellistä, ota yhteyttä heidän neuvolaan ja kysy voisivatko he jotenkin neuvoa tätä perhettä, erityisesti puheenkehityksestä.

Vierailija
26/31 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 14:19"]Tämän 2v lapsen vanhemmat ovat itse hyvin varovaisia ja epäsosiaalisia lähes nelikymppisiä ihmisiä. Varsinkin äiti on semmoinen, että stressaa ihan älyttömästi täysin arkipäiväisten asioiden vuoksi. Eivät ole näiden kahden vuoden aikana juuri poistuneet kotoaan, kun "lapsi on niin ujo emmekä tiedä miten hän reagoisi uuteen ympäristöön". 

Lapsen isä tuntuu oikein ylpeilevän sillä, miten heidän pikku lapsosensa ei välitä muista lapsista, vaan nököttää mieluummin yksin jossain nurkassa palapeliä kokoamassa. Onko se nyt mikään ihme, kun lasta ei edes päästetä muiden lähelle, ettei tule pöpöjä, ei satu onnettomuuksia (joku voi vaikka motata leikkiautolla päähän" jne.

Aivan ihmeellistä meininkiä, kaikki toki vanhempien mielestä vain lapsen parhaaksi.

-AP

[/quote] Miksi avaudut siitä täällä? Lapsi ei ole sinun, eikä asia kuulu sinulle, usko jo. Tuo ei millään tasolla täytä edes lastensuojelun kriteerejä. Mene muualle sekopää arvostelija.

Vierailija
27/31 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 14:21"]

Perus suomimeininki "älä työnnä nokkaa muiden asioihin", juuri tästä asenteesta johtuen täällä tapahtuu perheissä kamalia asioita kun ketään ei kiinnosta, eikä ketään saisi kiinnostaa. Minä olisin huolissaan, itse olisin yrittänyt keskustella heidän kanssaan kasvatusasioista (toisaalta minulla on helppo kasvatuksesta puhua kun olen kasvatustieteidenmaisteri ja pystyn perustelemaan kantani :D). Komppaan edellistä, ota yhteyttä heidän neuvolaan ja kysy voisivatko he jotenkin neuvoa tätä perhettä, erityisesti puheenkehityksestä.

[/quote]

Niin, voisihan sitä kysyä neuvolasta, mitä mieltä he ovat asiasta.

-AP

Vierailija
28/31 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 14:28"][quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 14:21"]

[/quote]

Niin, voisihan sitä kysyä neuvolasta, mitä mieltä he ovat asiasta.

-AP

[/quote] Neuvolalla on vaitiolovelvollisuus.

Vierailija
29/31 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 14:22"]

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 14:19"]Tämän 2v lapsen vanhemmat ovat itse hyvin varovaisia ja epäsosiaalisia lähes nelikymppisiä ihmisiä. Varsinkin äiti on semmoinen, että stressaa ihan älyttömästi täysin arkipäiväisten asioiden vuoksi. Eivät ole näiden kahden vuoden aikana juuri poistuneet kotoaan, kun "lapsi on niin ujo emmekä tiedä miten hän reagoisi uuteen ympäristöön". 

-AP

[/quote] Miksi avaudut siitä täällä? Lapsi ei ole sinun, eikä asia kuulu sinulle, usko jo. Tuo ei millään tasolla täytä edes lastensuojelun kriteerejä. Mene muualle sekopää arvostelija.

[/quote]

Vai sekopää arvostelija, kaikkea sitä kuuleekin! Kiitos spontaanista ja aidosta nauruntyrskähdyksestä :) <3

-AP

Vierailija
30/31 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä yksi kysymys palstan raivottarille, onko todellakin mielestännne aivan normaalia, ettei 2-vuotiaalle syötetä mitään muuta kuin vauvan purkkiruokaa? Vanhemmat pelkäävät, ettei lapsi tykkäisi normaalista ruuasta, joten eivät ole edes tarjonneet sitä. Lapsi ei saa syödäkseen mitään tuoretta jotain valmiiksi pilkottua kurkunsiivua lukuunottamatta. 

-AP

Vierailija
31/31 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

SI-häiriön joku jo täällä mainitsikin, meillä oli samanlainen ylivarovainen taapero, joka tarvitsi sitä tukea paljon alkuun. Edelleen 10veenä liikkuminen poikkeaa ikätasostaan huomattavasti, vaikka terapiat onkin käynyt.

en minäkään näitä diagnooseja ole muuten kuulutellut kuin kysyttäessä.

suuret möykyt ruuissa voi aiheuttaa näille lapsille kakomista..