Mitä "hauskoja" vikoja lspsestasi löydettiin päiväkodissa?
Kommentit (161)
Mä ihan aidosti teen työtäni lapsianne ajatellen ja pyrin avoimella keskustelulla yhdessä vanhempien kanssa rakentamaan ehjää kuvaa lapsesta. Siihen kuuluvat ne "hassut viatkin", jos niitä nyt vängällä haluaa vikoina pitää. Minulle jokainen lapsi on ihana, arvokas yksilö ja jaan tämän ajattelutapani kyllä aika monen kollegan kanssa. Hiukan aina hämmentää nämä pätemisen tarpeeseen jne. liittyvät kommentit.
Sama lto
Mun pojasta todettiin että on hyvä huumorintaju, sanavalmis, ei tykkää piirtämisestä, tykkää peleistä, fiksu
Ei mene läpi tuo että kaikki lapset on ihania,ei tasan oo
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 16:05"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 13:56"]Nelivuotiaani ei osannut tehdä kuperkeikkaa, ilmeisesti olisi kuulunut osata koska toimintaterpeutilla käytiin, kerran.
[/quote] kuperkeikka on sellainen että pienten lasten täytyy osata tehdä se
Mä en ole koko 30 vuoden elinikänäni osannut kärrynpyörää, oon varmaan nyt kyllä tosi pahasti kehityksessä jäljessä, menenkin sinne toimintaterapeutille :D
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 13:32"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 13:10"]
Meidän pojassa oli kamalasti vikoja
- halusi valita oman kansion eikä suostunut ottamaan punaista (koko muu porukka sai valita punaisen tai sinisen, poika oli viimeinen valitsija ja jäljellä oli vain punaisia. Hän ilmoitti, että on epäreilua, ettei saa valita ja päätyi päiväkodissa nurkkaan häpeämään puheitaan. Ostin pojalle Angry Birds -kansion, joka puolestaan aiheutti ongelmia, koska muilla ei sellaista ollut. Vetosin poikani oikeuteen valita, hän valitsi vihaiset linnut).
- poika oli liian rauhallinen (ei suuttunut selkeästä kiusanteosta)
- poika oli väkivaltainen (kolmen viikon kiusaamisen jälkeen ilmoitti kiusaajille, että jos se ei lopu, niin se lopetetaan väkisin - tädit koki, että poika aikoo olla väkivaltainen, poika tarkoitti, että vanhemmille ilmoitetaan jne.)
- poika luki väärin (luki kokonaisia sanoja, ei äänteitä)
- poika kirjoitti väärin (5v ei saa osata kirjoittaa!)
- poika ei laulanut tai lauloi liian lujaa
- poika tiesi liikaa (lapset ei saa katsoa uutisia)
- pojalla oli huono hienomotoriikka (ja silti hän osasi piirtää, kirjoittaa, napittaa takin, solmia kengännauhat)
- poika oli kaikin tavoin epäkelpo POJAKSI
Kaikesta tästä huolimatta tai ehkä juuri siksi hän erikoistuu neurologiaan.
[/quote]
Angry birds -peli julkaistiin vuonna 2009. Jos olet ostanut Angry birds -kansion sen jälkeen pojallesi päiväkotiin ja hän nyt vuonna 2014 erikoistuu neurologiaan, niin hattua nostan! ;)
Ja jatkoksi kysyn, mikä päiväkodeissa raivostuttaa niin paljon, että täytyy valehdella lapsensa saaneen niissä ala-arvoista kohtelua?
[/quote]
LOOOOOL! Sairaalaanko ostit neurologiaan erikoistuvalle pojallesi Angry Birds -kansion? Voi tietty muut lekurit ja potilaatkin katsoa pitkään! Oliko ne toiset lääkärit kateellisia? Hahaha
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 13:41"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 13:18"]
Ja tästä huolimatta 90% väestä tuntuu olevan sitä mieltä, että yliopistotasoinen koulutus on liian korkea lastentarhaan. :-)
Pidä kotona ja hoida itse!
[/quote]
Hitto millähän takaisin sen että saisin tuleville lapsilleni asiallisen ja sivistyneen hoitajan..;o Tää just kammottaa jos joku kauhea juntti hoitaisi lastani.
[/quote]
Ymmärrättekö mammat, että vaikka ootte noin herkkänahkaisia, suurin osa näistä EI OLE tarkoitettu kritiikiksi tai "vioiksi" vaan kyse on kasvatuskumppanuudesta. Ts. päiväkodin väki haluaa kertoa teille missä mennään. Jos esim. on tullut skismaa muiden lasten kanssa, hlökunnan on parempi kertoa siitä kuin että kuulisit vain lapsen version. Älkää ottako kaikkea niin itseenne, vaikka teille se kultamussukka onkin just täydellinen.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 16:48"][quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 15:35"][quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 13:18"]Ja tästä huolimatta 90% väestä tuntuu olevan sitä mieltä, että yliopistotasoinen koulutus on liian korkea lastentarhaan. :-)
[/quote]
No mutta siinähän se vika juuri onkin. Nämä ltonatsit, jotka ovat katkeria, kun eivät ole opettajia, pätevät joka käänteessä. Turhempaa ei olekaan kuin LTO:n koulutus! Sinne hakeutuu kaikki, jotka eivät opettajaksi pysty lukemaan, ja sitten katkerana tylytetään lapsia ja vanhempia, tyyliin minä tiedän kaikesta kaiken!
[/quote]
Nyt menin hiljaiseksi. Ihanko oikeasti ajattelet näin? Minä en ole koskaan halunnut kouluun töihin. Päiväkodissa työskentely on vapaampaa, antaa mahdollisuuksia vaikka mihin, luovuutta ja leikkiä arki täynnä! Lisäksi alle kouluikäiset ovat mielestäni aivan ihania!
Koulutukseltani olen kasvatustieteen, erityisesti varhaiskasvatuksen, maisteri. Ja hemmetin ylpeä koulutuksestani ja mikä tärkeintä, olen hyvä työssäni!
[/quote]
Kyllä, ihan oikeasti ajattelen, ja tiedän etten ole ainoa. Työni puolesta, vanhempana ja laajan ystävä ja tuttavapiirin "ansiosta" olen mielipiteeni muodostanut ja ikää minulla on 60 vuotta, että pitkältä ajalta on kokemusta karttunut. Epäilemättä joukossa on asiansa osaaviakin, mutta ammattikuntaa leimaakapeakatseisuus, kateus, pikkusieluusuus ja aivan suhteeton pätemusen tarve. Minulla on itsellä lapsia (toki jo aikuisia) suvussa ja ystävä- ja tuttavapiirissä sekä lto:a ja
pklasten vanhempia ja työni puolestallen pääsdyt/joutunut aiheeseen tutustumaan.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 17:00"]Ymmärrättekö mammat, että vaikka ootte noin herkkänahkaisia, suurin osa näistä EI OLE tarkoitettu kritiikiksi tai "vioiksi" vaan kyse on kasvatuskumppanuudesta. Ts. päiväkodin väki haluaa kertoa teille missä mennään. Jos esim. on tullut skismaa muiden lasten kanssa, hlökunnan on parempi kertoa siitä kuin että kuulisit vain lapsen version. Älkää ottako kaikkea niin itseenne, vaikka teille se kultamussukka onkin just täydellinen.
Kylläpäs on kasvatuskumppanilla asiallinen asenne. Kultamussukkanne. Mutta ilmeisesti olet Lto, asenne ainakin on ihan kuin heillä on.
[/quote]
Mun mielestä on hyvä ja toivottavaa että pvk seuraa kehitystä, varsinkin koska itselläni on yksi monisairas lapsi, jolla monta eri hoitavaa lääkäriä, jotka tarvitsee näitä tietoja.
TOINEN asia on sitten että heitellään mutupohjalta diagnooseja, kun lääkärit tarvitsee niihin monia tutkimuksia ja pitkää harkintaa. Jotkut (harvat) LTO:t luulee oikeasti olevansa neuropsykologian profesdoreita tms. Olen myös törmännyt yhteen, joks piti itseään ortopedinä.
Tätäkin ketjua lukiessani tulee vain mieleen yksi kysymys: Mistä kumpuaa tällainen "viha" lastentarhanopettajia kohtaan?
He yrittävät tehdä parhaansa päivittäin, jotta juuri TEIDÄN lapsillanne olisi hyvä olla päiväkodissa.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 17:03"][quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 16:48"][quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 15:35"][quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 13:18"]Ja tästä huolimatta 90% väestä tuntuu olevan sitä mieltä, että yliopistotasoinen koulutus on liian korkea lastentarhaan. :-)
[/quote]
No mutta siinähän se vika juuri onkin. Nämä ltonatsit, jotka ovat katkeria, kun eivät ole opettajia, pätevät joka käänteessä. Turhempaa ei olekaan kuin LTO:n koulutus! Sinne hakeutuu kaikki, jotka eivät opettajaksi pysty lukemaan, ja sitten katkerana tylytetään lapsia ja vanhempia, tyyliin minä tiedän kaikesta kaiken!
[/quote]
Nyt menin hiljaiseksi. Ihanko oikeasti ajattelet näin? Minä en ole koskaan halunnut kouluun töihin. Päiväkodissa työskentely on vapaampaa, antaa mahdollisuuksia vaikka mihin, luovuutta ja leikkiä arki täynnä! Lisäksi alle kouluikäiset ovat mielestäni aivan ihania!
Koulutukseltani olen kasvatustieteen, erityisesti varhaiskasvatuksen, maisteri. Ja hemmetin ylpeä koulutuksestani ja mikä tärkeintä, olen hyvä työssäni!
[/quote]
Kyllä, ihan oikeasti ajattelen, ja tiedän etten ole ainoa. Työni puolesta, vanhempana ja laajan ystävä ja tuttavapiirin "ansiosta" olen mielipiteeni muodostanut ja ikää minulla on 60 vuotta, että pitkältä ajalta on kokemusta karttunut. Epäilemättä joukossa on asiansa osaaviakin, mutta ammattikuntaa leimaakapeakatseisuus, kateus, pikkusieluusuus ja aivan suhteeton pätemusen tarve. Minulla on itsellä lapsia (toki jo aikuisia) suvussa ja ystävä- ja tuttavapiirissä sekä lto:a ja
pklasten vanhempia ja työni puolestallen pääsdyt/joutunut aiheeseen tutustumaan.
[/quote]
Mä olen käsittänyt, että mustavalkoisuudesta pääsee iän karttuessa hekin, jotka sellaiseen ovat taipuvaisia, mutta....
Kyllä, pk-hlöstössä on ihmisiä, jotka eivät osaa asioita ilmaista tai puuttuvat epäolennaisuuksiin, mutta todellako leimaat heidän takiaan koko alan? Mulla on nelikymppisenä täysin vastainen kuva päiväkodin työntekijöistä, ihan omiin ja laajan ystäväpiirin kokemuksiin pohjautuen. Mm. Muutama hyvin sivistynyt, avarakatseinen ja fiksu varhaiskasvatuksen ammattilainen ovat saaneet minut vakavasti alalle harkitsemaan.
Ja sitten on tätä leimaamista! Jaksaa aina vaan ällistyttää. Mitäs ajattelet kampaajista?
Meidän pojassa oli kamalasti vikoja
- halusi valita oman kansion eikä suostunut ottamaan punaista (koko muu porukka sai valita punaisen tai sinisen, poika oli viimeinen valitsija ja jäljellä oli vain punaisia. Hän ilmoitti, että on epäreilua, ettei saa valita ja päätyi päiväkodissa nurkkaan häpeämään puheitaan. Ostin pojalle Angry Birds -kansion, joka puolestaan aiheutti ongelmia, koska muilla ei sellaista ollut. Vetosin poikani oikeuteen valita, hän valitsi vihaiset linnut).
- poika oli liian rauhallinen (ei suuttunut selkeästä kiusanteosta)
- poika oli väkivaltainen (kolmen viikon kiusaamisen jälkeen ilmoitti kiusaajille, että jos se ei lopu, niin se lopetetaan väkisin - tädit koki, että poika aikoo olla väkivaltainen, poika tarkoitti, että vanhemmille ilmoitetaan jne.)
- poika luki väärin (luki kokonaisia sanoja, ei äänteitä)
- poika kirjoitti väärin (5v ei saa osata kirjoittaa!)
- poika ei laulanut tai lauloi liian lujaa
- poika tiesi liikaa (lapset ei saa katsoa uutisia)
- pojalla oli huono hienomotoriikka (ja silti hän osasi piirtää, kirjoittaa, napittaa takin, solmia kengännauhat)
- poika oli kaikin tavoin epäkelpo POJAKSI
Kaikesta tästä huolimatta tai ehkä juuri siksi hän erikoistuu neurologiaan.
Kamalia nuo päiväkotien vikojen etsijät, saisivat hävetä. Jokaisesta löytyy kaivamalla ja liioittelemalla "vikaa". Mitenhän tuollainen hyödyttää lasta?
Olen niin iloinen, että on mahdollisuus olla kotiäiti.
Ja tästä huolimatta 90% väestä tuntuu olevan sitä mieltä, että yliopistotasoinen koulutus on liian korkea lastentarhaan. :-)
Apua, meillä lapsi menossa tässä kuussa pk...mitähän siitä keksitään. :/
4:n jutussa on jotain täysin kummallista. Jos äiti on ostanut pojalle Angry Birds -kansion päiväkoti-iässä, niin pojan täytyy olla tällä hetkellä selvästi alle 15-vuotias. Mistä äiti voi jo tietää, että poika erikoistuu neurologiaan?
Poikani leikki liikaa tyttöjen kanssa. Sehän oli tosi epänormaalia, koska ei riehunut muiden poikien kanssa eikä tykännyt liian äänekkäistä lapsista.
Päiväkodissa oltiin myös sitä mieltä, että lapsi on epänormaali -> kävi usein erityislastentarhanopettajan juttusilla. Annettiin kaikenlaisia tukitoimia, jotka eivät olleet tarpeellisia, mutta ryhmään saatiin lisäavustaja.
Meidän poika (viskari) pelaa kuulema kotona liikaa, kun keksii tasohyppelypelin kaltaisia leikkejä pihalla ja SAA KOKO RYHMÄN LEIKKIIN MUKAAN! Ajatella miten kamala poika, että keksii pihaleikin josta kaikki innostuu! Silloin kyllä meinasi kiehua. Sen sijaan kysyin asiallisesti, että nyt en ymmärtänyt mitä poika tekee väärin. Kerroin, että pelaa n. Kertaa viikossa puolituntia jos sitäkään. Yleensä kyllästyy peliin ja keksii jonkun leikin siitä.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 16:36"][quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 15:35"][quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 13:18"]Ja tästä huolimatta 90% väestä tuntuu olevan sitä mieltä, että yliopistotasoinen koulutus on liian korkea lastentarhaan. :-)
[/quote]
[/quote]
No hyvä, että itse olet löytänyt elämällesi tähdellisemmän koulutuksen!
Kuten tuolla lto totesi, jokainen kuulee asioista juuri sen mitä valikoi kuultavakseen. Tälle löytyy syynsä mm. itsetunnosta. Että pitäisikö joskus miettiä asioita vähän pidempään..?
[/quote]
Mites se menikään... se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa!