Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä "hauskoja" vikoja lspsestasi löydettiin päiväkodissa?

Vierailija
05.08.2014 |

Minun lapseni piirsi liian usein.

Kommentit (161)

Vierailija
41/161 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 14:33"][quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 13:20"]

Apua, meillä lapsi menossa tässä kuussa pk...mitähän siitä keksitään. :/

[/quote]

Saat vielä monet naurut, odotahan vain kun hoitajat pääsevät analysoimaan jälkikasvuasi :)

On hyvä muistaa, että he eivät ole joka alan ammattilaisia ja katsovat lapsia enemmistön näkökulmasta; jos joku poikkeaa kehitystasoltaan tai muuten normina pidetystä, hälytyskello kilahtaa päässä välittömästi. Itse tunnet lapsesi parhaiten, joten puheiden ja analyysien voi antaa valua toisesta korvasta sujuvasti ulos samantien.

[/quote]

Luulen ettei se monia vanhempia naurata.

Monet loukkaantuvat, uskovat tai suuttuvat ja ne valitukset saattavat jopa tuntua suuriltakin asioilta silloin. Vanhemmat ovat kumman herkkiä lapsistaan ja tämmöistä arvosteluasioista.

Vuosien päästä se voi naurattaa.

Vierailija
42/161 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 17:18"]

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 17:10"]Tätäkin ketjua lukiessani tulee vain mieleen yksi kysymys: Mistä kumpuaa tällainen "viha" lastentarhanopettajia kohtaan?

He yrittävät tehdä parhaansa päivittäin, jotta juuri TEIDÄN lapsillanne olisi hyvä olla päiväkodissa. 

[/quote]

Ja minä mietin mistä kumpuaa tuo asenteesi, että kaikki yrittävät ja tekevät parhaansa. Jos salassapitosäännökset eivät olisi niin tiukat, pyörtäisit uskosi alta aikayksikön.

[/quote]

Jos tälle linjalle lähdetään, voisi listata jokaisesta ammattikunnasta työntekijöitä, jotka eivät tee "parastaan työssään" tms. 

Tottakai aina joukkoon mahtuu sellaisia, JOKAISELLA ALALLA! Jospa ei tehtäisi kärpäsestä härkäsiä ja leimattaisia koko ammattikuntaa muutamien tapausten perusteella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/161 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 17:34"]

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 13:10"]Meidän pojassa oli kamalasti vikoja

- halusi valita oman kansion eikä suostunut ottamaan punaista (koko muu porukka sai valita punaisen tai sinisen, poika oli viimeinen valitsija ja jäljellä oli vain punaisia. Hän ilmoitti, että on epäreilua, ettei saa valita ja päätyi päiväkodissa nurkkaan häpeämään puheitaan. Ostin pojalle Angry Birds -kansion, joka puolestaan aiheutti ongelmia, koska muilla ei sellaista ollut. Vetosin poikani oikeuteen valita, hän valitsi vihaiset linnut).

- poika oli liian rauhallinen (ei suuttunut selkeästä kiusanteosta)

- poika oli väkivaltainen (kolmen viikon kiusaamisen jälkeen ilmoitti kiusaajille, että jos se ei lopu, niin se lopetetaan väkisin - tädit koki, että poika aikoo olla väkivaltainen, poika tarkoitti, että vanhemmille ilmoitetaan jne.)

- poika luki väärin (luki kokonaisia sanoja, ei äänteitä)

- poika kirjoitti väärin (5v ei saa osata kirjoittaa!)

- poika ei laulanut tai lauloi liian lujaa

- poika tiesi liikaa (lapset ei saa katsoa uutisia)

- pojalla oli huono hienomotoriikka (ja silti hän osasi piirtää, kirjoittaa, napittaa takin, solmia kengännauhat)

- poika oli kaikin tavoin epäkelpo POJAKSI

Kaikesta tästä huolimatta tai ehkä juuri siksi hän erikoistuu neurologiaan.

[/quote]

Öö, tuota noin. Angry birds on ollut markkinoilla kauanko, vuodesta 2006 tai jotain. Jos poikasi olisi silloin ollut vaikka 6-vuotias, hän nyt olisi 14-vuotias. Ja "erikoistuu neurologiaan"????????

Olepa tarkempi ensi kerralla provoilusi kanssa.

[/quote]  hahhaaaa, joo 14 v erikoistuu neurologiaan, hahhaaaaaaaaaaaaaaaaa

Vierailija
44/161 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 17:13"]

Mun kolmesta lapsesta vain yksi on ollut päiväkodissa, vain eskarissa. Muuten on joko hoidettu kaikki kotona tai olleet pph:lla.

Täytyy kyllä sanoa, että olisivat saaneet siellä päiväkodissa keskittyä enemmän työntekoon kuin työntekijöiden keskinäisiin ongelmiin. Siellä hävisi paperit, mikään viesti ei kulkenut mihinkään suuntaan ellei käynyt itse henkilökohtaisesti sanomassa asiasta jokaiselle työntekijälle, ja esim. isovanhempien päivästä unohdettiin kertoa meille puolipäiväisille ja sitten moitittiin, kun ei oltu itse älytty kysyä asiasta. Pahin oli se, kun olin kertonut kaikille hoitajille, että menen seuraavan viikon maanantaina sairaalaan käynnistämään synnytystä, ja siinä voi mennä useampi päivä, mutta jos ja kun synnytys sattuu käynnistymään eskaripäivän aikana, lapseni hakee henkilö x. Jätin asiasta myös kirjallisen ilmoituksen hoitajien toimistoon. No, maanantaina kuitenkin pällisteltiin, että miksei mieheni ole sairaalassa synnytyksessä, kun haki lapsen, joten mies sitten selittää miten noi käynnistysprosessit etenee. Kun synnytys sitten lopulta käynnistyi, mies vei lapsen aamulla eskariin ja sanoi erikseen, että henkilö x hakee, koska mies lähtee nyt synnytykseen paikalle. Kun henkilö x meni lastani hakemaan, oli hävinnyt se lappu ja ilmeisesti muistikin mennyt kaikilta, ja sieltä oltiin jo soittamassa mulle synnytyssaliin että voidaanko antaa lapsi tämän x:n matkaan...

No, lapsikin oli tietysti kovin viallinen. Mun olisi pitänyt kieltää häntä lukemasta, kun osasi jo, koska koulussa tulee tylsää sitten. Lapsella on tuntoaistin yliherkkyyttä, josta kerroin eskarin alkaessa, mutta siitä paasattiin että jos he laittaa lähetteen toimintaterapiaan. Totesin, että hoitokuviot on kunnossa olleet jo pari vuotta, kiitos vaan. Myöhemmin luin papereista, etten kuulemma ollut halukas toimintaterapiaan. No, siellä oli oikeasti käyty jo niiden parin vuoden aikana eikä lisätoimille ollut tarvetta. Lapsi oli myös liian ujo, kiltti ja erityisesti aivan liian oikeudenmukainen. Ja yliempaattinenkin.

Lastenhoitoalalle tuntuu usein päätyvän niitä, jotka on loistavia työssään, monesti he on alempien koulutusasteen käyneitä, mutta yhtä usein niitäkin, jotka luulee että kirjaviisaudella voi lyödä maalaisjärjen ja unohtaa temperamentin, luonteen, henkilökohtaisten erojen vaikutuksen lapseen. Nämä taas usein on niitä LTO-koulutuksen käyneitä. Itse työskentelen nuorisotyön puolella, ja viimeisen viiden vuoden aikana on tullut vastaan vain yksi nuori, josta pystyin heti ensitapaamisella toteamaan, että diagnoosi puuttuu ja tämä se pitäisi olla. LTO:t on varmaan lääkäreitäkin pätevämpiä, kun voivat tehdä useita kymmeniä diagnooseja vuodessa...

[/quote]  eltot ja keltot tarkkailee lapsia joissa epäillään olevan jotain häikkää ja laitetaan eteenpäin saamaan joko hoitoa, toimintaterapiaa jne.

Vierailija
45/161 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 13:10"]Meidän pojassa oli kamalasti vikoja

- halusi valita oman kansion eikä suostunut ottamaan punaista (koko muu porukka sai valita punaisen tai sinisen, poika oli viimeinen valitsija ja jäljellä oli vain punaisia. Hän ilmoitti, että on epäreilua, ettei saa valita ja päätyi päiväkodissa nurkkaan häpeämään puheitaan. Ostin pojalle Angry Birds -kansion, joka puolestaan aiheutti ongelmia, koska muilla ei sellaista ollut. Vetosin poikani oikeuteen valita, hän valitsi vihaiset linnut).

- poika oli väkivaltainen (kolmen viikon kiusaamisen jälkeen ilmoitti kiusaajille, että jos se ei lopu, niin se lopetetaan väkisin - tädit koki, että poika aikoo olla väkivaltainen, poika tarkoitti, että vanhemmille ilmoitetaan jne.)

- pojalla oli huono hienomotoriikka (ja silti hän osasi piirtää, kirjoittaa, napittaa takin, solmia kengännauhat)

[/quote]

Erikoistuu neurologiaan ja valitsi päiväkodissa angry birds kansion :o olen hämmentynyt :o minkä ikäisenä on lääkiksen aloittanut :D ?

Vierailija
46/161 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä päiväkodeissa keskitytään vahvuuksiin. Jos on jotain poikkeavaa kehityksessä, niin asia otetaan esille. Jos lapsi piirtää liikaa, eikä leiki tms. niin minusta on aiheellista ottaa asia ainakin puheeksi. Jos näiden asioiden annetaan olla, syytetään päiväkotia. Lasten havainnointi on päiväkodin tehtävä.

Vierailija
47/161 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 15:34"]Itsehän olen toiminut lastenhoitajana parisen vuotta muutamassa perheessä ja voin kertoa, että olin todella tyytyväinen ihan kaikkeen, jäi todella hyvä maku ja kivat työtodistukset! (: Kela maksoi palkan, joka oli yksinasuvalle pienivuokraiselle ihan sopiva + muutaman kolikon sain juurikin kotitöistä ja ruuanlaitosta, perheet olivat aivan ihania ja tuntui todella hyvältä tavata vanhempia, jotka olivat aidosti kiinnostuneita lastensa ajatuksista, leikeistä ja päivän oivalluksista. Kuitenkin työ on "oikea työ", eli se ei ole pelkkää vaahterasiirappia -> Hoitajan pitää osata ajatella turvallisuutta, ymmärtää lapsen ajatustapoja, olla hygienia- ja ensiaputaitoinen, muistaa vaitiolovelvollisuus yms. Hoitajaa voi pyytää myös pitämään lapsista vihkoon päiväkirjaa. Mutta joustavuus ja kodinomaisuus olivat ehdottomasti parhaimpia puolia! 

Ainoa huono, mutta luonnollinen puoli oli ja tulee aina olemaan se, että työsuhteen päätyttyä lapsia jää ikävä. Olen nyt puoli vuotta töiden lopettamisen jälkeen (opiskelu, lääkeala) ajatellut lapsia usein, mutta ikävä on vaihtumassa onneksi kultaisiksi muistoiksi.. :)

[/quote]

Jännä miten samanlaista tekstiä tuon kotihoitoa hehkuttavan mamman kanssa ;)

Vierailija
48/161 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 17:10"]Tätäkin ketjua lukiessani tulee vain mieleen yksi kysymys: Mistä kumpuaa tällainen "viha" lastentarhanopettajia kohtaan?

He yrittävät tehdä parhaansa päivittäin, jotta juuri TEIDÄN lapsillanne olisi hyvä olla päiväkodissa. 

[/quote]

Totta kai sinne alalle sopimattomiakin ja mätämunia mahtuu.

Vai kuvitteletko tosiaan että näin iso joukko keksisi nämä kaikki.

Olisiko sinulla asenteissa vikaa.

Vierailija
49/161 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 17:34"]

[/quote]

Öö, tuota noin. Angry birds on ollut markkinoilla kauanko, vuodesta 2006 tai jotain. Jos poikasi olisi silloin ollut vaikka 6-vuotias, hän nyt olisi 14-vuotias. Ja "erikoistuu neurologiaan"????????

Olepa tarkempi ensi kerralla provoilusi kanssa.

[/quote]

Mietin, että tämä lista oli varmaan ihan tosi. Tuo neurologiaan erikoistuminen sitten vanhemman toive.

Vierailija
50/161 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 17:35"][quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 17:18"]

[/quote]

Ja minä mietin mistä kumpuaa tuo asenteesi, että kaikki yrittävät ja tekevät parhaansa. Jos salassapitosäännökset eivät olisi niin tiukat, pyörtäisit uskosi alta aikayksikön.

[/quote]

Jos tälle linjalle lähdetään, voisi listata jokaisesta ammattikunnasta työntekijöitä, jotka eivät tee "parastaan työssään" tms. 

Tottakai aina joukkoon mahtuu sellaisia, JOKAISELLA ALALLA! Jospa ei tehtäisi kärpäsestä härkäsiä ja leimattaisia koko ammattikuntaa muutamien tapausten perusteella.

[/quote]

Eikö ketjussa ole heti enemmän kuin muutama tapaus.

Vierailija
51/161 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lto:t eivät havainnoistaan puhuisi vanhemmille, oltaisi vihaisia, kun ei kukaan havainnoi lapsia ja huomaa mahdollisia kehityksen viivästymiä. AIna täytyy muistaa, että kyseessä on tässäkin ketjussa vain yhden ihmisen ( usein äiti) näkökulma asiaan, eikä esille tule päiväkodin työntekijöiden näkökulmaa. 

Vierailija
52/161 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 17:26"][quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 17:11"][quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 17:03"][quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 16:48"][quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 15:35"][quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 13:18"]Ja tästä huolimatta 90% väestä tuntuu olevan sitä mieltä, että yliopistotasoinen koulutus on liian korkea lastentarhaan. :-)

[/quote]

No mutta siinähän se vika juuri onkin. Nämä ltonatsit, jotka ovat katkeria, kun eivät ole opettajia, pätevät joka käänteessä. Turhempaa ei olekaan kuin LTO:n koulutus! Sinne hakeutuu kaikki, jotka eivät opettajaksi pysty lukemaan, ja sitten katkerana tylytetään lapsia ja vanhempia, tyyliin minä tiedän kaikesta kaiken!

[/quote]

Nyt menin hiljaiseksi. Ihanko oikeasti ajattelet näin? Minä en ole koskaan halunnut kouluun töihin. Päiväkodissa työskentely on vapaampaa, antaa mahdollisuuksia vaikka mihin, luovuutta ja leikkiä arki täynnä! Lisäksi alle kouluikäiset ovat mielestäni aivan ihania!

Koulutukseltani olen kasvatustieteen, erityisesti varhaiskasvatuksen, maisteri. Ja hemmetin ylpeä koulutuksestani ja mikä tärkeintä, olen hyvä työssäni!

[/quote]

Kyllä, ihan oikeasti ajattelen, ja tiedän etten ole ainoa. Työni puolesta, vanhempana ja laajan ystävä ja tuttavapiirin "ansiosta" olen mielipiteeni muodostanut ja ikää minulla on 60 vuotta, että pitkältä ajalta on kokemusta karttunut. Epäilemättä joukossa on asiansa osaaviakin, mutta ammattikuntaa leimaakapeakatseisuus, kateus, pikkusieluusuus ja aivan suhteeton pätemusen tarve. Minulla on itsellä lapsia (toki jo aikuisia) suvussa ja ystävä- ja tuttavapiirissä sekä lto:a ja

pklasten vanhempia ja työni puolestallen pääsdyt/joutunut aiheeseen tutustumaan.

[/quote]

Mä olen käsittänyt, että mustavalkoisuudesta pääsee iän karttuessa hekin, jotka sellaiseen ovat taipuvaisia, mutta....

Kyllä, pk-hlöstössä on ihmisiä, jotka eivät osaa asioita ilmaista tai puuttuvat epäolennaisuuksiin, mutta todellako leimaat heidän takiaan koko alan? Mulla on nelikymppisenä täysin vastainen kuva päiväkodin työntekijöistä, ihan omiin ja laajan ystäväpiirin kokemuksiin pohjautuen. Mm. Muutama hyvin sivistynyt, avarakatseinen ja fiksu varhaiskasvatuksen ammattilainen ovat saaneet minut vakavasti alalle harkitsemaan.

Ja sitten on tätä leimaamista! Jaksaa aina vaan ällistyttää. Mitäs ajattelet kampaajista?

[/quote]

Haluatko että toistan? Kyllä, edelleen pysyn mielipiteeni takana. Sinä voi ja saat olla eri mieltä. Minulla on 32 vuoden kokemus, ja olen tutustunut "asiaan" monessa roolissa ja valitettavasti runsaassa määrin. Eniten on vaikuttanut työni kautta tullut kokemus. Osaltani tämä tuli nyt sanottua, jankkaaminen ei auta.

Sitä olen muuten joskus yrittänyt viimeisenä keinona muutamiem Lto:n kanssa, kun muu ei auttanut. Ei mennyt perille edes jankaten. MOT

[/quote]

Ihan mielenkiinnosta, missä roolissa olet kaikkien näiden lastentarhanopettajien kanssa toiminut?

Vierailija
53/161 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on kummallinen asenne teillä hoitohenkilökuntaa kohtaan. Miksi ihmeessä kiikutatte lapsenne päiväkotiin, jos heitä hoitavat ihmiset ovat mielestänne noin epämiellyttäviä eivätkä osaa työtään?

Niin kuin joku jo sanoikin lasten havainnointi on yksi tärkeimmistä tehtävistä, joita hoitajien tulee tehdä. Olisitte ennemmin tyytyväisiä, että asioista keskustellaan ja otetaan esille matalalla kynnyksellä kuin että odotettaisiin ja ihmeteltäisiin ja jahkailtaisiin loputtomiin, vaikka lapsi tarvitsisi tukea oppimiseen ja/tai kehitykseen. Eikä se tosiaan aina tarkoita, että kyseessä olisi jokin huoli, vaikka hoitajat jostain asiasta mainitsisivatkin.

Kasvatuskumppanuudesta puhutaan paljon ja vanhemmat sitä peräänkuuluttaa, mutta sitten kun yrittää lapsen asioista keskustella, kuullaan ne heti moitteina. Ei se ole todellakaan tarkoitus! Totta kai alalla työskentelee myös mätäpaiseita, mutta kyllä oman kokemukseni mukaan (olen joitain vuosia tehnyt sijaisuuksia) suurin osa ihan aidosti välittää lapsista ja haluaa rakentaa hyvän suhteen vanhempiin.

Sitten tuosta juoruilusta, laki sallii valitettavasti aivan epäinhimillisen suuret lapsiryhmät ja joskus ns. lapsiaines voi jossain yksittäisessä ryhmässä olla todella haastavaa, jolloin hoitajienkin jaksaminen vedetään aivan äärimmilleen. Kyllä silloin tulee kyseenalaistaneeksi senkin, miksi vanhemmat, jotka ovat kotona, kiikuttavat lapsensa kokopäiväiseen hoitoon. Tai on tiedossa, että jonkun vanhempi tekee lyhyttä päivää ja silti hakee lapsensa vasta viimeisien joukossa, herää kyllä kysymys, miksei ole halua viettää aikaa oman lapsensa kanssa.

Mutta hei äidit ja isät. Ihan ystävällisesti kysyn, miksi asenteenne teidän omia lapsianne hoitavia ihmisiä kohtaan on noin tyly? Miten kuvittelette palvelevanne lapsenne parasta sillä, että etsimällä etsitte moitittavaa päiväkodin henkilökunnasta? Luuletteko, ettei lapsenne aisti tätä asennetta?

Työtämme mekin yritämme tehdä ja alan olemme valinneet, koska lasten asiat ovat oikeasti meille tärkeitä (ainakin valtaosalle).

Vierailija
54/161 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojastani oltiin huolestuneita, ku oli "pikkuvanha" eli hoki muutamaa sananpartta, jotka oli kuullut mummoltaan. Ajattelivat, että oli perheen  pää 6-vuotiaana, koska olin yh. Ei olisi voinut enempää mennä pieleen.

Vierailija
55/161 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 15:31"]

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 13:18"]

Ja tästä huolimatta 90% väestä tuntuu olevan sitä mieltä, että yliopistotasoinen koulutus on liian korkea lastentarhaan. :-)

[/quote]

Valitettavasti yliopistokoulutus ei takaa ystävällistä asennetta eikä maalaisjärkeä. Nämä löytyvät aivan yhtä todennäköisesti myös alemman koulutustason lastenhoitajilta.

[/quote]

Niin, kyllä ne asiattomimmat palautteet tulevat nimenomaan näiltä yliopistokoulutetuilta, ei suinkaan lähihoitajilta. Kun ollaan koulussa opittu niistä kaikista kivoista kehityshäiriöistä ollaan niin kovin innokkaita niitä myös lapsista löytämään. :)

Vierailija
56/161 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 18:44"]

Kyllä on kummallinen asenne teillä hoitohenkilökuntaa kohtaan. Miksi ihmeessä kiikutatte lapsenne päiväkotiin, jos heitä hoitavat ihmiset ovat mielestänne noin epämiellyttäviä eivätkä osaa työtään?

Niin kuin joku jo sanoikin lasten havainnointi on yksi tärkeimmistä tehtävistä, joita hoitajien tulee tehdä. Olisitte ennemmin tyytyväisiä, että asioista keskustellaan ja otetaan esille matalalla kynnyksellä kuin että odotettaisiin ja ihmeteltäisiin ja jahkailtaisiin loputtomiin, vaikka lapsi tarvitsisi tukea oppimiseen ja/tai kehitykseen. Eikä se tosiaan aina tarkoita, että kyseessä olisi jokin huoli, vaikka hoitajat jostain asiasta mainitsisivatkin.

Kasvatuskumppanuudesta puhutaan paljon ja vanhemmat sitä peräänkuuluttaa, mutta sitten kun yrittää lapsen asioista keskustella, kuullaan ne heti moitteina. Ei se ole todellakaan tarkoitus! Totta kai alalla työskentelee myös mätäpaiseita, mutta kyllä oman kokemukseni mukaan (olen joitain vuosia tehnyt sijaisuuksia) suurin osa ihan aidosti välittää lapsista ja haluaa rakentaa hyvän suhteen vanhempiin.

Sitten tuosta juoruilusta, laki sallii valitettavasti aivan epäinhimillisen suuret lapsiryhmät ja joskus ns. lapsiaines voi jossain yksittäisessä ryhmässä olla todella haastavaa, jolloin hoitajienkin jaksaminen vedetään aivan äärimmilleen. Kyllä silloin tulee kyseenalaistaneeksi senkin, miksi vanhemmat, jotka ovat kotona, kiikuttavat lapsensa kokopäiväiseen hoitoon. Tai on tiedossa, että jonkun vanhempi tekee lyhyttä päivää ja silti hakee lapsensa vasta viimeisien joukossa, herää kyllä kysymys, miksei ole halua viettää aikaa oman lapsensa kanssa.

Mutta hei äidit ja isät. Ihan ystävällisesti kysyn, miksi asenteenne teidän omia lapsianne hoitavia ihmisiä kohtaan on noin tyly? Miten kuvittelette palvelevanne lapsenne parasta sillä, että etsimällä etsitte moitittavaa päiväkodin henkilökunnasta? Luuletteko, ettei lapsenne aisti tätä asennetta?

Työtämme mekin yritämme tehdä ja alan olemme valinneet, koska lasten asiat ovat oikeasti meille tärkeitä (ainakin valtaosalle).

[/quote]

En voisi enemmän olla kanssasi samaa mieltä. Jos päiväkoti on kerran niin karmea paikka, miksi ihmeessä tuotte lapsenne sinne? 

OT. Mielenkiintoista, kuinka aina joku jaksaa kummastella ja ihmetellä lto:n tarvetta opiskella yliopistossa. Miksi kukaan ei kyseenalaista luokanopettajien yliopistokoulutusta. Molempien tutkinnot ja työt ovat hyvin pajon samansuuntaisia.  

Vierailija
57/161 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 14:39"]

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 13:30"]

Mun lapsi laski liukuri väärässä asennossa -> kirjattiin yhdeksi syyksi toimintaterapeutin lähetteeseen

[/quote]

No syy voi olla se, että ei ola käyttänyt liukuria ennen. Lapsi voi myös hermostua tilanteessa jossa tekee jotain uutta ja joku vahtaa siinä. Tällaisissa hetken havainnoissa unohdetaan helposti tällaiset asiat.

Sanotaanko nyt näin, että jos esim. 5-vuotiaalla lapsella ei vielä ole mitään hajua siitä, missä asennossa liukuria olisi kätevin pitää, eikä tunnu hommaa oppivan sen enempää kädestä pitäen näyttämällä kuin muiden lasten antamasta mallistakaan, ei ole lainkaan yliampuvaa laittaa tätä yhdeksi syyksi jotta lapsi ohjataan toimintaterapeutille.

Kyse ei ole siitä, että lasta pidettäisiin viallisena, vaan siitä, että päivähoidon henkilöstön työhön kuuluu huomata tällaisia asioita lapsista, koska se yleensä edesauttaa mahdollisimman varhaista avun saantia, jos tarvetta on. Juuri tällaiset pikkujutut, varsinkin ollessaan osa isompaa kokonaisuutta, voivat osoittaa sen, että lapsella on ehkä muitakin kehityksen pulmia. Tällöin on lapsen etu, että asia tutkitaan mahdollisimman varhain ja siksi päivähoidosta ohjataan eteenpäin esim. toimintaterapeutille. Puhun siis yleisesti, en mistään yksittäistapauksesta.

sh

[/quote]

Vierailija
58/161 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 14:51"]

Minulla ei ole lapsia, mutta kerron oman juttuni eli olin oppinut hienoja (suomennos: todella rumia) sanoja pienenä kun asuimme ulkomailla 80-luvulla, tottakai korttelin isommilta lapsilta jotka kävivät kansainvälistä koulua, joten kun muutimme Suomeen ja menin päiväkotiin niin opetin niitä muille lapsille ja heistä se oli todella hauskaa ja mielenkiintoista. Joku tädeistä hoksasi sitten että voi kauheaa kun lapset hoki sekaisin jotain pippelilutkaa ja paskapimpsaa eri kielillä ja paljastui että minä niitä olin runoillut ja muut jalostivat niitä sanoja sitten eteenpäin vielä mielenkiintoisemmiksi (kuten yllä). Äidilleni kerrottiin asiasta vakavalla naamalla mutta hänellä meinasi mennä pokka kun ei ollut minun koskaan kuullut mitään sellaista puhuneen. Kukaan tädeistä ei sanonut sanallakaan että onpa teillä kuitenkin kielellisesti lahjakas tyttö.

Tänä päivänä puhun neljää kieltä sujuvasti, plus kolmea muuta melko hyvin, ja osaan turistialkeet vielä kahdesta :D Kukaan tädeistä ei osannut ennustaa tätä minun tulevaa osaamista ja aivokapasiteettia, joten älkää uskoko niitä.

[/quote]

Sorry, mutta nyt en tajunnut. Olisiko niiden päiväkodin tätien pitänyt kehua kielenkäyttöäsi äidillesi tai naureskella sinun pippelilutka-verbaliikallesi?

Vierailija
59/161 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 16:42"]Lapseni oli erityisryhmässä tukilapsena eikä edes viikottain ryhmässä käynyt erityislastentarhanopettaja löytänyt lapsestani mitään edes "hauskaa" vikaa. Siitä mainitsivat muutamaan otteeseen, ettei lapsi nukkunut päiväunia ainoana koko ryhmässä. Varsinainen ongelma se ei ollut, ihmettelyä lähinnä.

[/quote]

No mutta hän olikin tukilapsena??? Olisko pitänyt olla vikaa?

Vierailija
60/161 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 15:35"][quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 13:18"]Ja tästä huolimatta 90% väestä tuntuu olevan sitä mieltä, että yliopistotasoinen koulutus on liian korkea lastentarhaan. :-)

[/quote]

No mutta siinähän se vika juuri onkin. Nämä ltonatsit, jotka ovat katkeria, kun eivät ole opettajia, pätevät joka käänteessä. Turhempaa ei olekaan kuin LTO:n koulutus! Sinne hakeutuu kaikki, jotka eivät opettajaksi pysty lukemaan, ja sitten katkerana tylytetään lapsia ja vanhempia, tyyliin minä tiedän kaikesta kaiken!

[/quote]

Nyt menin hiljaiseksi. Ihanko oikeasti ajattelet näin? Minä en ole koskaan halunnut kouluun töihin. Päiväkodissa työskentely on vapaampaa, antaa mahdollisuuksia vaikka mihin, luovuutta ja leikkiä arki täynnä! Lisäksi alle kouluikäiset ovat mielestäni aivan ihania!

Koulutukseltani olen kasvatustieteen, erityisesti varhaiskasvatuksen, maisteri. Ja hemmetin ylpeä koulutuksestani ja mikä tärkeintä, olen hyvä työssäni!