Mitä "hauskoja" vikoja lspsestasi löydettiin päiväkodissa?
Kommentit (161)
Mun tyttö oli liian nopea (voitti pojat juoksukilpailussa ja pojille tuli paha mieli), hikoili liikaa (eli liikkui liikaa pihaleikeissä) ja välitti liian vähän toisten tyttöjen mielipiteistä (ei haulunnut leikkiä pikkutilpehööreillä). Sain niin monet kilarit tyttäreni päiväkotiuran aikana, että koulun alettua tuntuu, että minusta on tullut ihan eri ihminen :)
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 20:26"][quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 20:10"][quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 20:02"]
Sitähän on tutkittukin, että pvk-työntekijöillä on hyvin stereotyyppinen sukupuolikäsitys ja siltä pohjalta ohjaavat lapsia.
[/quote]
Tästä on keskulteltu jo 70-80-luvulta lähtien eli miten päiväkodeissa on ahtaat raamit lapsen käytökselle, ja eritoteen sukupuolelle, eikä näköjään muutosta.
[/quote]
Tähän kyllä aika tavalla kiinnitetään huomiota nykyään, onneksi. Mutta aina joukkoon mahtuu niitä jääriä...
[/quote]
Olin omien lasteni päiväkotiin muutoin tyytyväinen, mutta minusta siellä vahvistettiin vanhoillisia sukupuolirooleja aivan tarpeettomasti. Esim. askartelutuokiossa pojille sahaamista ja naulaamista, tytöille kynsien lakkausta. Myös kevät- ja joulujuhlaesitykset oli erikseen tytöille ja pojille, tytöt sipsutteli tyllihamosissa, pojille oli räväkämpää menoa, mm. kuperkeikkoja.
Meidän lapsibon saanut ihan asiallisesti palautetta kehitys kohteista. Yksi asia jäi mieleen joka hieman huvittti. Pk kokee että lapsi vaatii liikaa perusteluja säännöille ja kielliille. On aina ollut siis sellainen ja vaatii kotonakin aina tietää kaiken mahdollisen ja mahdottoman mutta pk.n mielestä pojan tuöisi vähentää tätä. Minusta on ihan oikein että tädit jotuvat selittämään miksi tytöt saa lauttaa kirkossa oipon päähän poistuessaan mutta pojat joutuvat odottamaan ulos asti? tai miksi hän ei vasurina saa pitää aterimia toisinpäin?
Kokevat tämän hankalaksi siis pk:ssa :D
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 13:22"]
Meidän poika (viskari) pelaa kuulema kotona liikaa, kun keksii tasohyppelypelin kaltaisia leikkejä pihalla ja SAA KOKO RYHMÄN LEIKKIIN MUKAAN! Ajatella miten kamala poika, että keksii pihaleikin josta kaikki innostuu! Silloin kyllä meinasi kiehua. Sen sijaan kysyin asiallisesti, että nyt en ymmärtänyt mitä poika tekee väärin. Kerroin, että pelaa n. Kertaa viikossa puolituntia jos sitäkään. Yleensä kyllästyy peliin ja keksii jonkun leikin siitä.
[/quote]
Onko sulla Arttu Viskarin kanssa poika?
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 06:26"]
Meidän lapsibon saanut ihan asiallisesti palautetta kehitys kohteista. Yksi asia jäi mieleen joka hieman huvittti. Pk kokee että lapsi vaatii liikaa perusteluja säännöille ja kielliille. On aina ollut siis sellainen ja vaatii kotonakin aina tietää kaiken mahdollisen ja mahdottoman mutta pk.n mielestä pojan tuöisi vähentää tätä. Minusta on ihan oikein että tädit jotuvat selittämään miksi tytöt saa lauttaa kirkossa oipon päähän poistuessaan mutta pojat joutuvat odottamaan ulos asti? tai miksi hän ei vasurina saa pitää aterimia toisinpäin? Kokevat tämän hankalaksi siis pk:ssa :D
[/quote]
On ero sillä, että kysyy tällaisia ihmettelyn aiheita tai muuten huomioi ympäristöään ja kertoo ihmettelynkohteensa, mutta sittten jos ihan periaatteen vuoksi vaatii itsestäänselviin asioihin vastauksia kerta kerran jälkeen, ollaan ongelmissa. Esim. jos lapsi jankkaa, miksi on pestävä kädet päiväkotiin tultaessa tai miksi märällä kelillä laitetaan kumisaappaat, ei tällaiselle tarvitse mielestäni perustella muuten kuin että koska meillä täällä päiväkodissa on tällaiset tavat ja säännöt. Tällaisia jankkaajia ja perustelua vaativia tulee sitten meille kouluun ja tunnit kuluvat siihen, että jankkaaja vaatii perustelua kaikelle. Miksi on oltava hiljaa? Miksi Emma sai vastata vaikka Mikael viittasi myös? Miksi emme voi nyt mennä välitunnilla, kun aurinko paistaa? Vielä ensimmäisen luokan verran voi tällaiseen irrottaa aikaa, mutta mitä korkeammalle koulussa mennään, sitä vähemmän on aikaa vastata itsestäänselvyyksiin, kun sitä oikeaa opiskeltavaa aihettakin pitäisi käydä läpi. Monet jankkaajat oppivat jo pienenä vanhempiensa asenteesta, että on hienoa vaatia perusteluja joka asiaan eikä ymmärretä, miksi joku asia on ns. itsestään selvä (koulussa ei istuta ulkovaatteet päällä, ruokalaan jonotetaan jne) eikä sitä tarvitse selittää ja perustella ja mikä sitten on sellainen perustelua vaativa asia. Se hienosäätö on oikeasti mielettömän tärkeä ja sitä olisi suotava opettaa jo päiväkoti-ikäisellekin.
Jos lapsi on kuitenkin kohtelias ja pyytää nätisti selitystä asioihin, jotka häntä vaivaavat eikä tahallaan yritä vaatia aikuisen aikaa itselleen itsestäänselvyyksiä kyselemällä, ei tässä tietenkään ole ongelmaa.
No sehän kyllä tiedetään, että vanhemmat ovat todella herkkähipiäisiä lastensa suhteen. Suomalaiset ovat mielensäpahoittajia:) Vaikka tarkoitetaan hyvää, eli useimmiten lapsen parasta.
Miksi arvostelette lto:n koulutusta? Eikö ole hyvä, että meillä Suomessa edes yritetään antaa lapsille päivähoitoa, jossa henkilökunnalla on alan koulutus?
Ei ole henkilökunnan vika, että lapsiryhmät ovat liian suuria. Hlökunta kärsii siitä samalla tavalla kuin lapsetkin. Tähän asiaan jokainen täysi-ikäinen voi yrittää vaikuttaa äänestämällä:)
Tuttuni lapsella epäiltiin päiväkodissa autismia, kävi monissa tutkimuksissa ja lääkäri totesi ettei todellakaan ole. On muutenkin aina ollut tosi sosiaalinen O.o
Ei meillä mitään vikoja osoiteltu.
Meillä ei päiväkodissa ole keksitty mitään hauskoja tai ikäviäkään vikoja. Ollaan oltu tosi tyytyväisiä meidän päiväkotiin ja hoitajiin.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 19:43"][quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 17:25"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 16:57"]Ei mene läpi tuo että kaikki lapset on ihania,ei tasan oo
[/quote]
Paitsi, että on. Ammattilainen osaa mennä itseensä ja miettiä, miksi joku lapsista herättää negatiivisia tunteita. Siitä sitä kerää lähdetään purkamaan, oman toiminnan reflektoinnilla.
Kiintymys sitten syntyy yhteisistä kokemuksista. Ja aina kevätjuhlassa silmät kostuu, ne pienet "lainalapset" vaihtavat ryhmää eskariin ja lopulta lähtevät kouluun. Ja kaikista lämpimimmin muistelen niitä lapsia, joiden kanssa on "väännetty" eniten.
[/quote]
Näinhän se pitäisi olla, mutta eipä se vaan ole! Ihan turha on muuta inkuttaa.
[/quote]
No näin minulla ainakin on ja työkavereillani ja opiskelukavereillani myös. En mene takuuseen tuntemattomista ihmisistä, mutta todella vaikea on uskoa, että minä ja tuntemani lastentarhanopettajat oltaisiin jotain poikkeuksia ja kaikki muut aivan aivottomia idiootteja, joilla ammatillisuus täysin hukassa.
Ne tuntemani lastentarhanopettajat, jotka eivät alalla ole viihtyneet, ovat jo aikaa sitten vaihtaneet muihin töihin.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 20:10"][quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 20:02"]
Sitähän on tutkittukin, että pvk-työntekijöillä on hyvin stereotyyppinen sukupuolikäsitys ja siltä pohjalta ohjaavat lapsia.
[/quote]
Tästä on keskulteltu jo 70-80-luvulta lähtien eli miten päiväkodeissa on ahtaat raamit lapsen käytökselle, ja eritoteen sukupuolelle, eikä näköjään muutosta.
[/quote]
Tähän kyllä aika tavalla kiinnitetään huomiota nykyään, onneksi. Mutta aina joukkoon mahtuu niitä jääriä...
Minulla kaksi poikaa ja aikoinaan, kun olivat päiväkodissa, niin oltiin molempien poikien kohdalla huolestuneita matemaattisista taidoista..nyt vanhempi poikani on teknillisessä korkeakoulussa opiskelemassa matematiikkaa ja nuorempi poikani lukiossa ja matematiikka siellä on ollut numeroissa sanottuna 10 ja kuulemma opinto-ohjaajan mukaan on kumma, jollei poika kirjoita laudaturia yo-kirjoituksissa..että tallaista !
Mulla on päiväkodissa työkaverina tällainen lto, joka löytää kaikista lapsista jotain "vikaa". Asperger, hahmotushäiriö, puheentuotonongelmat... näitä löytyy. Päivät täyttyy tämän open palavereista erityisopettajien, puheterapeuttien, psykologien yms. kanssa. Yritän näitä sitten vanhemmille tasotella, kun ovat ihan shokissa keskustelujen jälkeen, kun lapsesta on taas löydetty jos jonkinlaista ongelmaa.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 13:10"]
Meidän pojassa oli kamalasti vikoja
- halusi valita oman kansion eikä suostunut ottamaan punaista (koko muu porukka sai valita punaisen tai sinisen, poika oli viimeinen valitsija ja jäljellä oli vain punaisia. Hän ilmoitti, että on epäreilua, ettei saa valita ja päätyi päiväkodissa nurkkaan häpeämään puheitaan. Ostin pojalle Angry Birds -kansion, joka puolestaan aiheutti ongelmia, koska muilla ei sellaista ollut. Vetosin poikani oikeuteen valita, hän valitsi vihaiset linnut).
- poika oli liian rauhallinen (ei suuttunut selkeästä kiusanteosta)
- poika oli väkivaltainen (kolmen viikon kiusaamisen jälkeen ilmoitti kiusaajille, että jos se ei lopu, niin se lopetetaan väkisin - tädit koki, että poika aikoo olla väkivaltainen, poika tarkoitti, että vanhemmille ilmoitetaan jne.)
- poika luki väärin (luki kokonaisia sanoja, ei äänteitä)
- poika kirjoitti väärin (5v ei saa osata kirjoittaa!)
- poika ei laulanut tai lauloi liian lujaa
- poika tiesi liikaa (lapset ei saa katsoa uutisia)
- pojalla oli huono hienomotoriikka (ja silti hän osasi piirtää, kirjoittaa, napittaa takin, solmia kengännauhat)
- poika oli kaikin tavoin epäkelpo POJAKSI
Kaikesta tästä huolimatta tai ehkä juuri siksi hän erikoistuu neurologiaan.
[/quote]
Angrybidsit ja nyt jo lääkäri:)
Lapsellani oli hoitajan mielestä liian hienoja vaatteita ja kehotti perhettämme keskittymään tärkeämpiin asioihin kuin rahan tienaamiseen ja kalliiden vaatteiden hankkimiseen. En viitsinyt kertoa, että kalliit vaatteet olivat rikkaan isoäidin hankkimia. Se ei kuulu hoitajalle miten vaatteemme hankimme.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 16:23"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 14:25"]
-liian hyvä kuulo
-liian taitava
-liian kauniita vaatteita
[/quote]
Mua kiinnostaisi tietää millä tavalla näistä liiallisista taidoista valitetaan ts. miten vanhemmille kerrotaan niiden olevan nimenomaan vikoja? Ovatko hoitajat ehdottaneet jotain toimenpiteitä että lapsi lakkaisi olemasta niin taitava? En tarkoita pelkästään tätä lainaamaani kommenttia vaan muitakin.
[/quote]
Annas ku mä arvaan, mistä tässä oikeasti on ollut kyse:
-liian hyvä kuulo (on koko ajan korva pitkällä kuuntelemassa aikuisten juttuja ja huutaa niitä muille lapsille)
-liian taitava (kehuu koko ajan itseään, mä osaan sitä ja tätä, mä ooonki hyvä siinä ja siiinä ku äiti on sanonu nii)
-liian kauniita vaatteita (äiti on lastenvaatefriikki,lapsella on joka päivä vaaleat merkkivaatteet, ja jos niihin tulee yksikin likatahra mutsi vetää sellaset kilarit, että oksat pois. Niihin myöskään ei voi kirjottaa lapsen nimeä, koska sitten niiden jälleenmyyntiarvo laskee)
Hinkuuskä vaikka sitä ei tietenkään ollut. Köytin lääkärissä ja lääkäri ihmetteli mistä sellaisen keksin. Kokenut lastentarhanopettaja sen viisaana 'tiesi'. Toinen oli se, että hoitajan mielestä oli kyllä niin outoa, että lapsemme 1.5v leikkii nukella ja sitten heilutti käsiä ilmassa ja suhisi nukelle. Hoitajan ilme oli että minä kyllä tiedän millainen huono äiti olet lapselle, eihän lapsi muuten tee tuollaista kuin vain aikuisen mallin mukaan. Ei tullut mieleen että meilllä on kissa joka välillä pääsee lapselle vartioinnista huolimatta suhisemaan ja yrittää läpätä.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 17:03"][quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 16:48"][quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 15:35"][quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 13:18"]Ja tästä huolimatta 90% väestä tuntuu olevan sitä mieltä, että yliopistotasoinen koulutus on liian korkea lastentarhaan. :-)
[/quote]
No mutta siinähän se vika juuri onkin. Nämä ltonatsit, jotka ovat katkeria, kun eivät ole opettajia, pätevät joka käänteessä. Turhempaa ei olekaan kuin LTO:n koulutus! Sinne hakeutuu kaikki, jotka eivät opettajaksi pysty lukemaan, ja sitten katkerana tylytetään lapsia ja vanhempia, tyyliin minä tiedän kaikesta kaiken!
[/quote]
Nyt menin hiljaiseksi. Ihanko oikeasti ajattelet näin? Minä en ole koskaan halunnut kouluun töihin. Päiväkodissa työskentely on vapaampaa, antaa mahdollisuuksia vaikka mihin, luovuutta ja leikkiä arki täynnä! Lisäksi alle kouluikäiset ovat mielestäni aivan ihania!
Koulutukseltani olen kasvatustieteen, erityisesti varhaiskasvatuksen, maisteri. Ja hemmetin ylpeä koulutuksestani ja mikä tärkeintä, olen hyvä työssäni!
[/quote]
Kyllä, ihan oikeasti ajattelen, ja tiedän etten ole ainoa. Työni puolesta, vanhempana ja laajan ystävä ja tuttavapiirin "ansiosta" olen mielipiteeni muodostanut ja ikää minulla on 60 vuotta, että pitkältä ajalta on kokemusta karttunut. Epäilemättä joukossa on asiansa osaaviakin, mutta ammattikuntaa leimaakapeakatseisuus, kateus, pikkusieluusuus ja aivan suhteeton pätemusen tarve. Minulla on itsellä lapsia (toki jo aikuisia) suvussa ja ystävä- ja tuttavapiirissä sekä lto:a ja
pklasten vanhempia ja työni puolestallen pääsdyt/joutunut aiheeseen tutustumaa
Olen aivan samaa mieltä. Olen nähnyt tuon niin äitinä kuin muiden lastentarhan opettajien kollegans. Ja kyllä nuo mainitsemasi kyllä pitää paikkansa. Ikävä kyllä. Oman itsensä nostamista ja jotain ihme pätemistä. Terveisin: Jo onneksi jo pitkään oikea opettaja
Meillä valitettiin että poika laulaa liian kovaa.
Ja että pystypissalla pissaa housuihinsa ( oli tottunut kotona käymään istumapissalla).
Ja että on molempikätinen. Piirsi ja kirjoitti siis molemmilla käsillä yhtä lailla.
Mun poikani kiipeili pelkäämättä 3-v. Ekan viikon jälkeen kysyttiin, että saako antaa kiipeillä telineillä ilman aikuista alapuolella varmistamatta. Vei liikaa aikaa yhdeltä hoitajalta, kun muut ryhmän lapset tykkäsivät vain hiekkakakku-leikeistä. Poika sai luvallani kiipeillä ilman varmistajaa ja nauttia isompien kanssa telineistä. Terkuin nelosluokkalaisen apinan äiti. Ps Kiitokset päiväkotiin, kun pojan annettiin purkaa energiansa positiivisella tavalla!