Kodin vankina omistushaluisen miehen vuoksi
Masentaa olla aina kotona. Ollut jo yli kymmenen vuotta. Niin kauan, kuin nykyinen parisuhde kestänyt. On se noloa, että 43-vuotias ja ei mitään omaa elämää. Syy: mies kontrolloiva ja omistushaluinen, sekä mustasukkainen. Ei halua päästää minua yksin minnekään. Haluaisin yksin olla vaikka kaupungilla, ostoskeskuksissa, käydä kahvilla ym. Minulla ei ole mitään ihmissuhteita parisuhteen lisäksi. Enkä ole töissä. Mieskin on eläkkeellä ja aina kotona. Masentaa ainainen kotona istuminen. Elämä menee ihan hukkaan. Rahaa on vähän, mutta en nyt sitä kaipaa. Kunhan olisi elämä jotenkin normaalimpaa. Olen ehdottanut miehelle jotain harrastuksia, ettei aina istuisi kotona. Ei käy. Olen ehdottanut itselleni harrastusta. Hyvin epäluuloinen suhtautuminen. Olen sanonut, että haluaisin joskus mennä ja tehdä yksin jotain. Mies ei ymmärrä miksi minun pitäisi tehdä jotain yksin tai miksi haluaisin omaa aikaa. Yleensäkään ei tunnu ymmärtävän, että minua ahdistaa istua kotona aina ja että muutakin elämää, kuin parisuhde pitäisi olla jokaisella. Olen ihan umpikujassa. Mikään puhe ei näytä auttavan. Mies on uhannut, että jos eroaisin hänestä niin vainoaisi minua lopun ikää. Sen sanonut muka huumorilla, mutta tuskinpa on huumoria vaan totta. Enkä uskalla alkaa ottamaan selvää, että mitä tapahtuisi. Välillä olen niin epätoivoinen ja yksinäinen, että jopa oman elämän lopettaminen tuntuu vaihtoehdolta. Onko kellään tällaista tilannetta? Mitä minun pitäisi tehdä?
Kommentit (74)
Eroa ja hanki apua! Mies ei tule tuosta mihinkään muuttumaan. Elä elämääsi vielä kun voit!
Ja siis unohtui kirjoittaa, että jos menen jonnekin niin mies seuraa minua tai näkee puhelimen paikannuksesta missä olen.
-Ap
Ihmiset kohtelevat sinua niin kuin annat heidän kohtelevan. Jos annat pelon hallita, niin sitten se hallitsee.
Ai mitäkö sinun pitäisi tehdä? Lue tuo kirjoituksesi ajatuksella, että joku muu on sen kirjoittanut, ja anna hänelle neuvo, jota noudatat itse.
Mene turvakotiin, pystytkö pakenemaan kotoa?
No, itsepä miehenne ja elämänne valitsette.
Nyt lähde ja äkkiä. Raha-asiat on pieni huoli tuon rinnalla!
Käypä lueskelemassa osoitteessa nettiturvakoti.fi. Eiköhän onnellinen elämä odota vielä sinuakin, älä heitä toivoa.
Ota tuonne yhteyttä. Siellä on myös chat, jos et halua soittaa. Parisuhteesi on sairas ja miehesi käyttää (ainakin) henkistä väkivaltaa. Kenenkään ei pidä alistua elämään tuollaista elämää.
Ellei tämä ole trolli niin hae apua asap.
Vaikea ulkopuolisena ymmärtää miten olet antanut tilanteen mennä tuolle tasolle. En siis syytä sinua mistään, mutta ihmettelen että et ole vielä itse tehnyt johtopäätöksiä. Ehkä jo vuosia sitten.
Käveletkö myös kadulla miehesi takana?
Vierailija kirjoitti:
Ja siis unohtui kirjoittaa, että jos menen jonnekin niin mies seuraa minua tai näkee puhelimen paikannuksesta missä olen.
-Ap
Höpsistä. Ei hän pysty sinua seuraamaan. Jos pelottaa, otat uuden puhelin ja uuden numeron. Ota vanhaan puhelimeen halvin mahdollinen liittymä, niitä saa ihan muutamalla eurolla. Ja sitten jätä vanha puhelin uuteen kotiisi ja lähde uuden puhelimesi kanssa kulkemaan. Lopulta lakkautat vanhan numeron, etkä kerro uutta ex-miehellesi. Ja tietysti sinulla pitää olla omat tunnukset palvelimelle, eikä niin että käytät miehen hankkimaa puhelinta ja tunnuksia. Muuta toiselle paikkakunnalle ja ota salainen osoite. Lapsia?
Oletko miettinyt, miksi koet, että sinun pitäisi saada lupa mieheltäsi harrastuksiin tai ihmisten tapaamiseen? Se ei ole ihan normaalia parisuhteessa.
Sinun täytyy etsiä apua. Soita johonkin kriisipuhelimeen. Tilanteesi on kamala eikä tule paranemaan. Täältä et ehkä saa oikeanlaista apua koska tilanteesti on oikeasti paha. Okei, ei väkivaltaa, mutta mies vitsillä uhkailee sen suuntaista. Usko, hae apua tänään, nyt heti. Soita kriisipuhelimeen heti.
Lähde. Mahdollisimman kauas, eri kaupunkiin. Salaat kaikki tiedot, maistraatin kautta. Ensialkuun vaikka turvakodin kautta. Uusi puhelin ja liittymä tottakai, ettei saa seurattua. Mukaan vain välttämätön, henkkarit, pankkikortti jne.
Paikannus puhelimessa, ei kiitos! Mitään syytä sellaiselle ei ole, ahdistaisi jos joku seuraisi ja kyselisi miksi olit siellä täällä ja tuolla. En suostuisi.
Ap:lle sanoisin, juokse ja lujaa,mitä pikemmin sen parempi.
Vierailija kirjoitti:
Käypä lueskelemassa osoitteessa nettiturvakoti.fi. Eiköhän onnellinen elämä odota vielä sinuakin, älä heitä toivoa.
Kiitos kauniista vastauksesta! Alkoi ihan itkettämään tuo ”älä heitä toivoa”. Käyn lukemassa.
-Ap
Tuota, selvästi sairasta ja rikollista, kuten varmasti ymmärrät. Kannattaa todellakin olla yhteydessä auttaviin tahoihin (turvakoti, naisten linja, rikosuripäivystykseeen. j.n.e.).
Kunnon suunnitelma erosta ja sen jälkeen toteutus. Uusi koti, nimen vaihto, yhteystietojen vaihto, turvakielto, välien totaalinen katkaiseminen. Muutto toiselle paikkakunnalle mahdollisimman kauas, ei mitään yhteyttä mieheen tai yhteisiin tuttuihin. Sometilit pois. Muutto niin, että mies ei tiedä tai ole paikalla. Kenellekään sellaiselle ei tietoa uusista kuvioista, joka voisi kertoa miehelle.
Sitten vain uutta elämää kohti ja nauttimaan normaalista arjesta ja iloisista asioista! Miksi jäisit vapaaehtoiseen vankilaan? Haluatko todella kuluttaa ainoan elämäsi noin?
Aika helppo. Joko eroat tai vietät elämäsi siellä. Ei siihen ole muita vastauksia. Vuokraa asunto ja hanki sitten miehelle lähestymiskielto jos tarpeen.