Kodin vankina omistushaluisen miehen vuoksi
Masentaa olla aina kotona. Ollut jo yli kymmenen vuotta. Niin kauan, kuin nykyinen parisuhde kestänyt. On se noloa, että 43-vuotias ja ei mitään omaa elämää. Syy: mies kontrolloiva ja omistushaluinen, sekä mustasukkainen. Ei halua päästää minua yksin minnekään. Haluaisin yksin olla vaikka kaupungilla, ostoskeskuksissa, käydä kahvilla ym. Minulla ei ole mitään ihmissuhteita parisuhteen lisäksi. Enkä ole töissä. Mieskin on eläkkeellä ja aina kotona. Masentaa ainainen kotona istuminen. Elämä menee ihan hukkaan. Rahaa on vähän, mutta en nyt sitä kaipaa. Kunhan olisi elämä jotenkin normaalimpaa. Olen ehdottanut miehelle jotain harrastuksia, ettei aina istuisi kotona. Ei käy. Olen ehdottanut itselleni harrastusta. Hyvin epäluuloinen suhtautuminen. Olen sanonut, että haluaisin joskus mennä ja tehdä yksin jotain. Mies ei ymmärrä miksi minun pitäisi tehdä jotain yksin tai miksi haluaisin omaa aikaa. Yleensäkään ei tunnu ymmärtävän, että minua ahdistaa istua kotona aina ja että muutakin elämää, kuin parisuhde pitäisi olla jokaisella. Olen ihan umpikujassa. Mikään puhe ei näytä auttavan. Mies on uhannut, että jos eroaisin hänestä niin vainoaisi minua lopun ikää. Sen sanonut muka huumorilla, mutta tuskinpa on huumoria vaan totta. Enkä uskalla alkaa ottamaan selvää, että mitä tapahtuisi. Välillä olen niin epätoivoinen ja yksinäinen, että jopa oman elämän lopettaminen tuntuu vaihtoehdolta. Onko kellään tällaista tilannetta? Mitä minun pitäisi tehdä?
Kommentit (74)
Jos tarinasi ei ole totta, niin ainakin se on totta eräällä opiskelukaverillani. Hän sai aikuisena mennä opiskelemaan, mutta muutoin sairaseläkkeellä oleva mies vahtii aivan kaikkea.
Pahin vanginvartija olet kuitenkin sinä itse. Vuosien saatossa olet alistunut ja tottunut, joten on vain sinusta kiinni totutatko miehesi siihen miten käyt lenkillä ja harrastuksissa. Jos et uskalla muuta, niin mene kävelylle. Ensin lyhyt, sitten pitempi lenkki ja joskus unohdat puhelimen kotiin päästäksesi vaikkapa kahville jonnekin.
Saat rohkeutta, itseluottamusta ja kenties näet lopulta,miten miehesi kohtelee sinua. Olet onneksi jo siihen herännyt, ettei elämäsi ole niin kuin pitäisi normaalimmassa ihmissuhteessa, Niinpä neuvoni koskevatkin myös sinua itsesi huijaamista, Joudut harjoittelemaan pienin askelin omaa vapauttasi. Rohkeus kasvaa vain harjoittelemalla.
Toimi hyvä nainen!
Itsellä oli sama tilanne, toimi sinä nopeammin.
Jälkikäteen kamalat olot, kun miettiin 15 vuotta, mitkä meni hukkaan.
Minulla oli kavereita ja harrastuskavereita. Ne kaikki jäi ajan mittaan. Oli helpompi jäädä kotiin kuin vängätä jokaisesta pienestäkin menosta.
Työpaikkakin oli lopulta mennä, kun mies lähetteli viestejä sinne. Oli aivan varma, että minulla on sieltä joku mies, enhän muuten hänestä eroaisi.
Erosta tulee kamala, varaudu siihen. Ainakin mun exä seurasi mua ja pitkään, esimerkiksi istui autossaan kyttäämässä, kun tulin harratuksesta, jonka aloitin jälleen jne. Jossain vaiheessa sitten luovutti, kun ei sitä miestä koskaan missään nähnyt, oli siis vakuuttunut, että minulla on se mies, jonka takia hänet on jätetty.
Yritin viimeiseen asti puhua, mutta ei tuollaisiin puheet auta.
Minun puhelinta ei paikanneta. Minä tule. Ja menen enkä kysele mieheltä liikoja enkä etenkään päästääkö
Äidilläni oli vähän samantyylinen tilanne. Hän olisi halunnut käydä katsomassa jotain kaupungin nähtävyyksiä isän kanssa, mutta isä ei halunnut. Tänä päivänä en ymmärrä miksi hän ei lähtenyt yksin. Vaikka kaupunginmuseossa voi olla kiva käydä. Älä ihmeessä anna miehen iva vaikuttaa sinuun. Jos se ei sinua sinne päästä yksin, niin kannatta jo ottaa rikosuhripäivystykseen tai turvakotiin yhteyttä.
Kiitos kaikista hyvistä vastauksista ja neuvoista. Ne avaavat silmiäni näkemään enemmän sen, että parisuhteeni on sairas. Toki olen muutenkin niin ajatellut. Mies on aina ollut samanlainen. Jotenkin en vain jaksa taistella vastaan niin tilanne on mennyt tällaiseksi. Olen kait luovuttanut jotenkin, kun yrittänyt vaikka mitä ja mikään ei tunnu auttavan. Mielestäni olen liian yksinäinen niin mies saa liikaa valtaa minuun, kun minulla ei ole mitään omaa elämää, eikä muita ihmisiä. Tällä hetkellä ei ole fyysistä väkivaltaa, mutta sitä on ennen ollut, joten siksi pelkään miestä. Hän on hyvin aggressiivinen ihminen ja pystyy helposti olemaan väkivaltainen. Jos olisi normaalimpi ihminen niin uskaltaisin enemmän uhmata häntä.
-Ap
Soita Nollalinjaan (nollalinja.fi), numero 080 005 005. Saat apua ja siellä tieto mm. avoimista turvakotipaikoista ympäri Suomen.
Vierailija kirjoitti:
SATUTÄTI taas vauhdissa🤥
Näitä oikeasti ja valitettavasti on. Yllättävän paljon. Saatat tunteakin tällaisen tapauksen tajuamatta itse heidän todellista luonnettaan.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikista hyvistä vastauksista ja neuvoista. Ne avaavat silmiäni näkemään enemmän sen, että parisuhteeni on sairas. Toki olen muutenkin niin ajatellut. Mies on aina ollut samanlainen. Jotenkin en vain jaksa taistella vastaan niin tilanne on mennyt tällaiseksi. Olen kait luovuttanut jotenkin, kun yrittänyt vaikka mitä ja mikään ei tunnu auttavan. Mielestäni olen liian yksinäinen niin mies saa liikaa valtaa minuun, kun minulla ei ole mitään omaa elämää, eikä muita ihmisiä. Tällä hetkellä ei ole fyysistä väkivaltaa, mutta sitä on ennen ollut, joten siksi pelkään miestä. Hän on hyvin aggressiivinen ihminen ja pystyy helposti olemaan väkivaltainen. Jos olisi normaalimpi ihminen niin uskaltaisin enemmän uhmata häntä.
-Ap
Olin tuollaisessa suhteessa vajaan vuoden. Lopulta ahdisti niin, että pää meinasi räjähtää. Mies epäili ihan kaikkea ja epäilyt pahenivat koko ajan.
Ero on vielä niin tuore, että olen ihan tolaltani kokemastani. Se mies, josta olisin halunnut turvaa ja rakkautta, olikin sulkenut minut vankilaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SATUTÄTI taas vauhdissa🤥
Näitä oikeasti ja valitettavasti on. Yllättävän paljon. Saatat tunteakin tällaisen tapauksen tajuamatta itse heidän todellista luonnettaan.
Määrä yllättävästi lisääntynyt verrattuna kuuden vuoden takaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Läpä Läpä lässyn lää🤑
Ja lukijat uskoo joka sanan.
Eipä ole kovinkaan älykkäitä🤑
Kuvitteletko sinä, että tämä palsta on jokin älykkyystesti sille, erottaako aidon ja tekaistun jutun?
Olisi hiukka tylsä keskustelu, jos ainut mistä käytäisiin keskustelua olisi se, onko jokin kirjoitus aito vai ei.
Kannattaa ehkä hankkia jotain muuta tekemistä, jos itsetuntosi on siitä kiinni, että käyt pätemässä julistamalla toisten kirjoituksia huijauksiksi. Useimpien mieltä ei heilauta lainkaan se, onko aloittaja tosissaan vai ei - kiinnostava keskustelu syntyy oletuksesta, että on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Läpä Läpä lässyn lää🤑
Ja lukijat uskoo joka sanan.
Eipä ole kovinkaan älykkäitä🤑Kuvitteletko sinä, että tämä palsta on jokin älykkyystesti sille, erottaako aidon ja tekaistun jutun?
Olisi hiukka tylsä keskustelu, jos ainut mistä käytäisiin keskustelua olisi se, onko jokin kirjoitus aito vai ei.
Kannattaa ehkä hankkia jotain muuta tekemistä, jos itsetuntosi on siitä kiinni, että käyt pätemässä julistamalla toisten kirjoituksia huijauksiksi. Useimpien mieltä ei heilauta lainkaan se, onko aloittaja tosissaan vai ei - kiinnostava keskustelu syntyy oletuksesta, että on.
Ja tällaisia tapauksia valitettavasti ovat oikeasti olemassa, olisi sitten ap trolli tai ei.
Vierailija kirjoitti:
-Ap
Kuulostaa ehdottomasti siltä, että tilanne on vakava ja kannattaa ottaa yhteyttää auttaviin tahoihin, jotka eivät paina asioita villasella, vaan ymmärtävät tilanteen vakavuuden. Ei oma ohjelma parisuhteesa ole mikään "uhma" vaan ihan normaalia elämää.
Ero ja ilmoitus viranomaisille miehen uhkauksista. Vainoaminen on nimittäin rikos.
Olet aikuinen ihminen, eikä kenelläkään ole oikeutta seurata sijaintiasi kännykällä (paitsi no, poliisilla rikosta epäiltäessä) eikä määrätä saatko harrastaa.
Aivan uskomatonta että tännekin tulevat nämä luuserit kitisemään.
Vierailija kirjoitti:
Aivan uskomatonta että tännekin tulevat nämä luuserit kitisemään.
Siis viittaan noiden luuserimiesten kommentteihin jotka haisee ihan tänne asti puhelimen läpi, pilaamassa keskustelua.
Mistä kirjoitat? Muista poistaa sivuhistoria ja soitetut puhelut ja viestit!!!!
Naisiin kohdistuvasta väkivallasta käydyn keskustelun estäminen on tietyltä porukalta täällä ihan järjestäytynyttä toimintaa. Ensin keskustelua häiriköidään pilkkakommenteilla jolloin se lopulta poistetaan. Miehet haluavat häätää naiset matalan kynnyksen anonyymeiltä keskustelupalstoilta, koska näillä palstoilla naiset voivat jakaa kokemuksiaan, varoittaa toisiaan ja tukea toisiaan alistavista suhteista irrottautumisessa.
Palstan ylläpidon kannattaisi miettiä, haluaako se tukea naisten äänen vaimentamista vai pistää tehokkaammin bannia keskustelun paskojille.
Et ole vielä liian vanha ottaaksesi oman elämäsi omaan haltuusi.
Jos NYT et lähde, niin joskus 55-vuotiaana olet vihainen 43-vuotiaalle itsellesi.