Kodin vankina omistushaluisen miehen vuoksi
Masentaa olla aina kotona. Ollut jo yli kymmenen vuotta. Niin kauan, kuin nykyinen parisuhde kestänyt. On se noloa, että 43-vuotias ja ei mitään omaa elämää. Syy: mies kontrolloiva ja omistushaluinen, sekä mustasukkainen. Ei halua päästää minua yksin minnekään. Haluaisin yksin olla vaikka kaupungilla, ostoskeskuksissa, käydä kahvilla ym. Minulla ei ole mitään ihmissuhteita parisuhteen lisäksi. Enkä ole töissä. Mieskin on eläkkeellä ja aina kotona. Masentaa ainainen kotona istuminen. Elämä menee ihan hukkaan. Rahaa on vähän, mutta en nyt sitä kaipaa. Kunhan olisi elämä jotenkin normaalimpaa. Olen ehdottanut miehelle jotain harrastuksia, ettei aina istuisi kotona. Ei käy. Olen ehdottanut itselleni harrastusta. Hyvin epäluuloinen suhtautuminen. Olen sanonut, että haluaisin joskus mennä ja tehdä yksin jotain. Mies ei ymmärrä miksi minun pitäisi tehdä jotain yksin tai miksi haluaisin omaa aikaa. Yleensäkään ei tunnu ymmärtävän, että minua ahdistaa istua kotona aina ja että muutakin elämää, kuin parisuhde pitäisi olla jokaisella. Olen ihan umpikujassa. Mikään puhe ei näytä auttavan. Mies on uhannut, että jos eroaisin hänestä niin vainoaisi minua lopun ikää. Sen sanonut muka huumorilla, mutta tuskinpa on huumoria vaan totta. Enkä uskalla alkaa ottamaan selvää, että mitä tapahtuisi. Välillä olen niin epätoivoinen ja yksinäinen, että jopa oman elämän lopettaminen tuntuu vaihtoehdolta. Onko kellään tällaista tilannetta? Mitä minun pitäisi tehdä?
Kommentit (74)
Herran jestas.. sähän olet kuin vanki !
Nyt teet elämälläsi jotain mukavaa vielä ennen kuin kuolla kupsahdat !
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, kuinka tuollaiseen tilanteeseen joutuu, koska olen itsekin samantyyppisessä tilanteessa ollut.
Olet vihdoin havahtunut näkemään tilanteesi ja haluat siihen muutosta - hienoa!!Mikäli epäilet miehesi alkavan väkivaltaiseksi tai vainoamaan sinua, sinun on lähdettävä salaa ja yllättäen, vain kadottava. Nyt tarvitset suunnitelman.
Järjestä ensin (jo tänään/huomenna) pankkiasiasi siten, että kaikki raha-asiasi ovat erillään miehestä. Jos mahdollista, kerää pientä vararahastoa tilille.
Soita jollekin auttavalle taholle (ylempänä jo hyviä vinkkejä), sieltä saat henkistä tukea ja käytännön neuvoja.
Yritä löytää edullinen vuokra-asunto. Parempi, jos pystyt vaihtamaan paikkakuntaa. Jos et löydä, turvakotikin on vaihtoehto, mikäli päätät lähteä kiireellä.
Jos mahdollista, tee kotona "suursiivous", mieti samalla, mitkä tavarat haluat ehdottomasti mukaasi ja järjestä ne siten, että saat ne nopeasti kyytiin.
Kun olet päättänyt lähdön hetken, voit liittyä tulevan asuinpaikkasi roskalava-ryhmään, josta saat kätevästi kaikenlaista huonekalua ja tavaraa, jotta pääset uudessa kodissasi elämisen alkuun. Tätä tulet tarvitsemaan heti muutettuasi, mikäli muutat vuokra-asuntoon.
Tee puhelimen vaihto kuten yllä on neuvottu.
Oletan, että sinulla ei ole käytössäsi autoa? Suunnittele, kuinka järjestät lähtösi. Tilaatko kylmästi muuttoauton pihaan; alkaako mies rettelöimään, kun muuttofirman kuski on paikalla? Vai lähdetkö silloin, kun mies on kaupassa/muilla asioilla? Vai lähdetkö itse omille asioillesi, mutta et palaakaan takaisin? Itse osannet sanoa, mikä omalla kohdallasi toimii parhaiten; itse pakkasin miehen poissa ollessa ja lähdin muuttoauton kyydillä (sovin etukäteen). Mies tuli kotiin kesken lastauksen, mutta ei kehdannut alkaa käymään ylettömän hankalaksi.
Muista muuttoilmoitus, avioerohakemus ja yhteystietojen salaaminen heti muuttaessa; ota näistä selvää jo etukäteen, niin saat ne sujuvasti hoidettua.
Tää menee ohi aiheen ja varmaan vähän epäsopivaakin, mut olisipa jännittävää lukea kirja, jonka päähenkilö tekee kuvaamasi lähdön ja seurattaisi hänen elämäänsä sen jälkeen.
Sen jälkeen nauti uudesta elämästäsi, jonka juuri itsellesi lahjoitit!
Lähde salaa. Suunnittele kaikki varovaisesti. Salaa kaikki. Älä anna miehelle mitään mahdollisuutta puhua sinulle enää, eli manipuloida ja uhkailla. Katkaise kaikki yhteydet häneen. Älä kerro olinpaikkaasi edes sukulaisillesi sillä mies osaa itkeä tuhertaen pyytää tiedot heiltä itselleen.
Ole varovainen!
Narsistienuhrientuki ry. Lue narsistiryhmien keskusteluja esim. suomi24. Poista sivuhistoria ettei miehesi näe mitä olet selannut. Kirjojakin on kuten Sieluani et saa ja Naamiona terve mieli
Itse lähdin salaa. Salasin osoitetiedot mutta silti ne vuosi.
Ihana onnen tunne oli olla vapaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, kuinka tuollaiseen tilanteeseen joutuu, koska olen itsekin samantyyppisessä tilanteessa ollut.
Olet vihdoin havahtunut näkemään tilanteesi ja haluat siihen muutosta - hienoa!!Mikäli epäilet miehesi alkavan väkivaltaiseksi tai vainoamaan sinua, sinun on lähdettävä salaa ja yllättäen, vain kadottava. Nyt tarvitset suunnitelman.
Järjestä ensin (jo tänään/huomenna) pankkiasiasi siten, että kaikki raha-asiasi ovat erillään miehestä. Jos mahdollista, kerää pientä vararahastoa tilille.
Soita jollekin auttavalle taholle (ylempänä jo hyviä vinkkejä), sieltä saat henkistä tukea ja käytännön neuvoja.
Yritä löytää edullinen vuokra-asunto. Parempi, jos pystyt vaihtamaan paikkakuntaa. Jos et löydä, turvakotikin on vaihtoehto, mikäli päätät lähteä kiireellä.
Jos mahdollista, tee kotona "suursiivous", mieti samalla, mitkä tavarat haluat ehdottomasti mukaasi ja järjestä ne siten, että saat ne nopeasti kyytiin.
Kun olet päättänyt lähdön hetken, voit liittyä tulevan asuinpaikkasi roskalava-ryhmään, josta saat kätevästi kaikenlaista huonekalua ja tavaraa, jotta pääset uudessa kodissasi elämisen alkuun. Tätä tulet tarvitsemaan heti muutettuasi, mikäli muutat vuokra-asuntoon.
Oletan, että sinulla ei ole käytössäsi autoa? Suunnittele, kuinka järjestät lähtösi. Tilaatko kylmästi muuttoauton pihaan; alkaako mies rettelöimään, kun muuttofirman kuski on paikalla? Vai lähdetkö silloin, kun mies on kaupassa/muilla asioilla? Vai lähdetkö itse omille asioillesi, mutta et palaakaan takaisin? Itse osannet sanoa, mikä omalla kohdallasi toimii parhaiten; itse pakkasin miehen poissa ollessa ja lähdin muuttoauton kyydillä (sovin etukäteen). Mies tuli kotiin kesken lastauksen, mutta ei kehdannut alkaa käymään ylettömän hankalaksi.
Muista muuttoilmoitus, avioerohakemus ja yhteystietojen salaaminen heti muuttaessa; ota näistä selvää jo etukäteen, niin saat ne sujuvasti hoidettua.
Tää menee ohi aiheen ja varmaan vähän epäsopivaakin, mut olisipa jännittävää lukea kirja, jonka päähenkilö tekee kuvaamasi lähdön ja seurattaisi hänen elämäänsä sen jälkeen.
Oho.. Meni oma viesti sitten quoten sisäpuolelle, mut tässä uudestaan :
Sen jälkeen nauti uudesta elämästäsi, jonka juuri itsellesi lahjoitit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjat: Mian tarina kirjat ruotsista. Ei voi lopettaa lukemista kun kerran alkaa lukemaan.
Meillä on toisinpäin, minä olen mies ja joudun olemaan kotona koska vaimolla sairauksia. Ei päästä minua minnekään kahta tuntia pidempään.
Ei ole terve mies jos on kontrolloiva ja omistushaluinen sekä vielä mustasukkainen.
Pitäisi lopettaa provojen kirjoittaminen.
Tarkistaako mies nettisurffauksesi? Tyhjennä selausmuisti, jos teillä yhteinen älylaite.
Vierailija kirjoitti:
Ja siis unohtui kirjoittaa, että jos menen jonnekin niin mies seuraa minua tai näkee puhelimen paikannuksesta missä olen.
-Ap
No menet poliisille, niin ukko tulee valmiiksi mukana tai viesti menee perille kun katsoo seurantatietoja.
Ensin aloittajan täytyy itse olla henkisesti niin vahva ja varma, että pystyy lähtemään eikä palaa kun mies alkaa pyydellä ja anoo anteeksi ja lupaa muuttua.
Tai sitten pelkää kun mies uhkailee vaikka millä ja aloittaja katsoo helpommaksi palata.
Koko pakosuunnitelma ja itse pako menee pilalle jos hän sitten peruu sen ja palaa takaisin. Silloin on todella vaikeaa lähteä uudelleen. Varsinkin kun mies alkaa vahtia, jos mahdollista, vielä tarkemmin ja tekee aloittajan elämän, jos mahdollista, vieläkin sietämättömämmäksi.
Myös pelottavaa on oman elämän aloittaminen tuossa iässä. Kun ei ole edes ollut töissä niin töihinmenokin jo ajatuksena on vaikeaa. Tosin varmaan hänen pitää kouluttautua uudelleen johonkin ammattiin. Se kyllä toisi itsevarmuutta ja uutta ajateltavaa.
Kaikki järjestelyt tosiaan täysin salassa.
Vanha numero vaihdetaan johonkin halpaan liittymään. Se on voimassa, ettei mies ihmettele ja epäile. Uusi puhelinnumero ja halpa puhelinliittymä josta mies ei tiedä mitään.
Opeta mies sihen, että jätät vanhan puhelimen "vahingossa" kotiin.
Ala käydä vaikka pienellä kävelyllä, miehen vastustuksesta huolimatta.
Silloin voit hoitaa asiotasi.
Miten teillä on raha-asiat? Onko sinulla omaa tiliä lainkaan vai o ko kaikki miehen takana, kuten epäilen. Tarvitaanko pankkiasioihin miehen lupa tai allekirjoitus?
Jos ei ole omaa tiliä niin avaa se heti. Vain sellainen joka on sinun hallinnassasi. Jos mahdollista laita vaikka pikkusummia omalle tilillesi.
Osta uusi puhelin, hanki uudet tavarat uudessa osoitteessa (Torin annetaan osastolta saa ilmaiseksi), soita kaverille tms. läheiselle HETI!
Jos omaat luottotiedot saat Lumon kautta nopeasti uuden kämpän.
Valitse elämä,äläkä kuolemaa.
Joko ryhdyit järjestelemään lähtöä?