Lastensuojeluilmoituksen paikka
Näin tänään kaupan parkkipaikalla kun äiti laittoi rajuin ottein n.4vuotiaan tytön väkisin autoon ja huusi tytölle niin että koko parkkipaikka raikui. Tyttö kiukutteli, rimpuili eikä suostunut autoon vaan olisi halunnut pienemmän sisaruksen paikalle.
Otin rekisterinumeron ylös ja selvitin auton omistajan, nyt mietin että teenkö ilmoituksen asiasta huomenna?
Kommentit (36)
En tekisi, vaikka äiti ei ehkä ihan mallikelpoisesti toiminutkaan... En minäkään toimi. Minäkin huudan joskus niin, että puutarha raikuu ja syystä. Meillä on toteltava!
Kas kun et itse mennyt näyttämään mallia Äitille, että kuinka tämä tilanne hoidetaan "paremmin"! :-D
Onko Itselläsi jälkikasvua??
...Kysyy utelias 100% yh-Äippä ;-)
Onko aloittajalla 4-vuotiasta lasta? Minullapa on. Huh heijaa! Korvat koristeena ja tottelevaisuus mitä milloinkin.
Onko aloittajalla 4-vuotiasta lasta? Minullapa on. Huh heijaa! Korvat koristeena ja tottelevaisuus mitä milloinkin.
Ihan oikeesti lähtenyt käsistä tämä lasuvouhotus!
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 23:26"]Ihan oikeesti lähtenyt käsistä tämä lasuvouhotus!
[/quote]
Ei ole. On parempi, että asioihin puututaan
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 23:30"][quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 23:26"]Ihan oikeesti lähtenyt käsistä tämä lasuvouhotus!
[/quote]
[/quote]
Järjenkäyttö myös sallittua.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 23:30"][quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 23:26"]Ihan oikeesti lähtenyt käsistä tämä lasuvouhotus!
[/quote]
[/quote]
Niin mutta ei ole aikaa puuttua niihin asioihin joihin oikeasti pitäisi puuttua kun nykyään ollaan tekemässä kaikesta ilmoitus jos vaan ei itseä joku asia nyt satu miellyttämään. Niin kuin esim. Ap tässä tapauksessa.
Sanoppa naisen ulkonäöstä vinkkiä. Se taisin nimittäin olla minä. Älä turhaan tee ilmoitusta koska väkivaltaa ei ole käytetty :)
Minä näinkin kaupassa eilen ihan oikean tilanteen missä olisi pitänyt tehdä ilmoitus. Äiti löi pientä 2-3 vuotiasta poikaansa Jumbon yhdessä kaupassa kovaa avarilla poskelle. Säikähdin oikein sitä ääntä mikä siitä läsähti. Poika ei ollut moksiskaan, oli varmaan tottunut äitinsä läväyttelyyn. Jäin siihen viereen ihan kauhuissani seisomaan ja tuijottamaan äitiä. Äiti oli niin kuin ei näkisikään minua, riuhtoi jotain lapsen kädestä ja huusi. Isä hymyili vieressä. Mietin jo siinä, että mites tästä ilmoituksen nyt sitten teen? Kenelle soitan ja miten saan pidettyä nämä ihmiset näköpiirissäni. Kunnes perhe alkoi puhumaan venäjää. Noh sitten tyydyin vain mulkoilemaan naista todella pahasti ja kommentoimaan suomeksi, että hullu nainen lyö lasta (omalle lapselleni siis selitin). Muuta en voinut tehdä...masentavaa. Venäjällä kun vissiin saa hakata lapsia :(
Huhhuh...
Miten ahdasmielinen pitää ihmisen olla jos jaksaa toisten asioihin noin puuttua... Vieläpä näin pieniin asioihin.
Tietty roti pitää lapsienkin pitää
Meillä asuu naapurissa poliisi, joka on minulle itselle todennut kasvattaneensa omat lapset kovalla kurilla ja ihmettelee lastensuojelu vouhotusta. Kertoi myös, että poliisin työssä näkee niin paljon nykyajan vapaan kasvatuksen tuloksia, että huh heijaa :) Suomessa lastensuojelu käyttää resurssinsa siihen kun joku kyttääjä, ilkeä naapuri tai muuten pahansuopa ihminen tehtailee jostakin ilmoituksia sen sijaan, että pelastaisivat oikeasti hädässä olevia lapsia.
Itse olen tukkapöllyä ja vittaa saanut pienenä, kun olen pahoja tehnyt tai karkaillut tms.ja olenkin aina ollut hyvin käyttäytyvä ja toisia kunnioittava ihminen, enkä kärsi traumoista, vaan lähinnä huvittaa kun niitä muistelee.
Heti kun ap ensin kerrot minulle, miten tuollaisessa tilanteessa sitten toimitaan, voit saada minunkin auton rekkarin että voit siitäkin sitten ilmoittaa :D
Minulla on nimittäin 2v uhmaikäinen ja satunpa vielä olemaan raskaanakin. Ja kun se uhmaikäinen siinä kaupan pihassa päättää että ei haluakaan mennä turvaistuimeen vaan lähteä juoksemaan edestakaisin tai vaikkapa istua sinne tavalliselle penkille niin siinä on kuule vaihtoehdot pikkusen vähissä.
Voin:
A) päästää lapsen irti, pistää silmät kiinni ja rukoilla ettei se juokse auton alle
B) antaa periksi, luvata istumaan tavalliselle penkille ja täten vaarantaa lapseni hengen ja rikkoa lakia kun lapsi ei matkusta turvallisesti istuimessaan
TAI
C) pakottaa sen potkivan, riehuvan ja huutavan lapsen siihen penkkiin, taistella turvavyöt kiinni ja tietää että vaikka se huutaisi koko matkan kotiin, ainakin se on turvassa.
Niin että mistähän vaihtoehdoista se lasu ilmoitus oikeastaan pitäisi tehdä ja mistä ei?
Mekin laitettiin juuri tiedot salaisiksi. Ei ole pieniä lapsia mutta eräs muutilanne oli kerran ja täytyy sanoa että hulluja akkoja riittää!
Tee ihmeessä ilmoitus äidin holtittomasta käytöksestä. Kaikista perheistä löytyy syy ls-ilmoitukseen ja huostaanottoon kun tarpeeksi tutkitaan.
parkkipaikalla ei temppuilla, ihan lapsen oman turvallisuuden vuoksi. Jos lapsi yrittää karkailla lastaustilanteessa kaupan parkkipaikalla niin ehkäpä on ihan normaalia, että se vanhempi suuttuu. On tilanteita, jolloin ei keskustella vaan homma hoidetaan just siten kun aikuinen sanoo ja just sillä hetkellä.
Sitä kutsutaan kasvatukseksi ja rajojen asettamiseksi.
Toisekseen en lähtisi jonkub yksittäisen tilanteen perusteella vetämään lopullisia johtopäätöksiä: sivusta katsojana sitä näkee pienen osa kokonaisuutta - ehkä lasta on kielletty nätisti jo useamman kerran ja se viimeinen "ei" on jo suuttumisen kautta. Aikuinen saa suuttua lapselle, joskus lapsen on hyvä nähdä, missä raja kulkee ja että joskus on aika lopettaa.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 23:26"]
Ihan oikeesti lähtenyt käsistä tämä lasuvouhotus!
[/quote]
Hurjimmat huhut joita olen kuullut ovat olleet että jopa lapsettomista ihmisistä on tehty lastensuojeluilmoituksia. Siinä on sitten sekä sossuilla että kohteella itsellään ollut ihmettelemistä, kun on selvinnyt, että mitään lapsia ei ole eikä ole koskaan ollutkaan.
Mistä tiedät että halusi juuri pienemmän sisaruksen paikalle?
Juu ei ollut lastensuojeluilmoituksen paikka. Ei todellakaan. Tuo äiti sentään piti jöötä, että tuollainen peli ei vetele.
Älä vie resursseja joltakulta, joka oikeasti tarvitsee apua ja tukea. Esim. perheenisä pahoinpitelee äitiä, lapsia käytetään seksuaalisesti hyväksi, vanhemmat ovat aina kännissä jne.
Se, mitä näit, on normaalia elämää, mutta sunlaiset ilmoittajakyylät kyllä stressaa kurinpitotilanteessa ja lapselta kaiken raivon vastaan ottavia rajoja pitäviä äitejä/vanhempia.
Sinusta tulisi kauhea lastensuojelun työntekijä.