Tuleeko lastensuojeluilmoitus jos lapsella on reikiä hampaissa?
9-vuotiaalla on takana oleva maitohammas murentunut ja se on kipeä. Olen varaamassa aikaa hammaslääkäriin. Hampaissa on varmaan reikiä muuallakin. Lapsi syö melkein joka päivä karkkia kavereiden kanssa, kun aina jollain on herkkuja. Hampaat pesee päivittäin. Mutta tuleeko ilmoitus?
Kommentit (72)
Enpä usko, että tulee.
Omalta samanikäiseltä paikattu useita hampaita. Pesemme hänen hampaat yhtä hyvin kuin muidenkin lasten, joilla ei ole yhtään reikiä emmekä napostele. Uskoisin, että keskosuus on jotenkin vaikuttanut lapsen hampaisiin eli kiille ei ole muodostunut kunnolla.
Ainahan sitä valitusta tulee, mutta ei suostuta ottaa sanallakaan kantaa siihen että voisko se johtua myös
jostain muusta kun meistä. Ei ilmeisesti ole mahdollista... Ikinä ei sentään ole lasuista mitään puhuttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen niin iloinen kun mun lapsi täyttää vuoden päästä 18 ja pääsen vihdoin eroon lastensuojelun pelosta ja voin elää rauhassa. 18 vuotta on pitkä aika kun kaikesta pitää miettiä että tuleeko tästä lasu. 17 vuotta olen säästynyt
Mistä voi tulla tuollainen pelko. Ei lastensuojelu ole rangaistus. Se on apu jos lasta kohdellaan kaltoin. Ellei sitten syytä pelkoon ja tehnyt jotain tosi väärin lapselle. Toivottavasti ei.
Tämä pelko sai alkunsa lapsen ollessa vauva. Varasin neuvola-aikaa ja th ehdotti aamuaikaa. Kysyin että voisinko saada iltapäiväajan kun nukutaan vielä aamulla (mentiin vauvan kanssa nukkumaan klo 01-02 ja herättiin klo 10-11). Th oli sitä mieltä että noin myöhäinen nukkumaan meno ei ole vauvalle hyväksi ja rytmiä pitää muuttaa. Ihmettelin että miksi ihmeessä kun minä ja lapsi saadaan tarpeeksi unta. Vastaus oli että vauvan pitää herätä viimeistään klo 7 koska se on terveellinen rytmi. Ja jos rytmin siirto ei onnistu hän joutuu tekemään lastensuojeluilmoituksen. Sen jälkeen varasin kaikki neuvola-ajat aamuun ja herätin vauva kesken unien. Ja varoin viimeiseen asti sanomasta mitään poikkipuolista sanaa. Esim täysimetin 6kk mutta neuvolassa sanoin että kiinteät on aloitettu 5kk iässä. Tuon kokemuksen jälkeen olen ollut hyvin tarkka siitä kelle kaikille kerron miten me oikeasti eletään. Ja lapsella on aina ollut kaikki hyvin, sitä ei tarvitse epäillä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen niin iloinen kun mun lapsi täyttää vuoden päästä 18 ja pääsen vihdoin eroon lastensuojelun pelosta ja voin elää rauhassa. 18 vuotta on pitkä aika kun kaikesta pitää miettiä että tuleeko tästä lasu. 17 vuotta olen säästynyt
Mistä voi tulla tuollainen pelko. Ei lastensuojelu ole rangaistus. Se on apu jos lasta kohdellaan kaltoin. Ellei sitten syytä pelkoon ja tehnyt jotain tosi väärin lapselle. Toivottavasti ei.
Tämä pelko sai alkunsa lapsen ollessa vauva. Varasin neuvola-aikaa ja th ehdotti aamuaikaa. Kysyin että voisinko saada iltapäiväajan kun nukutaan vielä aamulla (mentiin vauvan kanssa nukkumaan klo 01-02 ja herättiin klo 10-11). Th oli sitä mieltä että noin myöhäinen nukkumaan meno ei ole vauvalle hyväksi ja rytmiä pitää muuttaa. Ihmettelin että miksi ihmeessä kun minä ja lapsi saadaan tarpeeksi unta. Vastaus oli että vauvan pitää herätä viimeistään klo 7 koska se on terveellinen rytmi. Ja jos rytmin siirto ei onnistu hän joutuu tekemään lastensuojeluilmoituksen. Sen jälkeen varasin kaikki neuvola-ajat aamuun ja herätin vauva kesken unien. Ja varoin viimeiseen asti sanomasta mitään poikkipuolista sanaa. Esim täysimetin 6kk mutta neuvolassa sanoin että kiinteät on aloitettu 5kk iässä. Tuon kokemuksen jälkeen olen ollut hyvin tarkka siitä kelle kaikille kerron miten me oikeasti eletään. Ja lapsella on aina ollut kaikki hyvin, sitä ei tarvitse epäillä
Lisään vielä että tämä kokemus jätti minun lapsiluvun yhteen. Olisin halunnut lapsi muutaman lisää, mutta lastensuojelun pelko esti sen. Jos olisin saanut neuvolasta apua ja tukea uhkailun ja pelottelun sijaan, olisin säästynyt paljolta stressiltä ja lapsellani olisi mahdollisesti sisaruksia
On niitä lasuja vähemmästäkin tehty
Ei kai kukaan voi kysyä tällaista tosissaan?
Kerron nyt kaikille lääkäriä ja hammaslääkäriä jollakin tekosyyllä vältteleville, että yleenä lääkärit pitävät tärkeämpänä sitä, että potilas tulee hoidetuksi kuin ilmoituksen tekemistä. Onhan vastuu esimerkiksi autolla ajamisesta lääkärin antaman ajokiellon aikana potilaalle itsellään. Pahempi asia on se, että sairaus, hampaat tai vaikka eläin jää hoitamatta ilmoituksen pelossa. Kyllä ilmoitus tulee pikemminkin siksi, että ei hampaita hoideta, kun se on tuon ikäisille vielä ilmaista.
Lääkärin, ja myös hammas- ja eläinlääkärin työ on hoitaa ja tarvittaessa selvittää, mistä vaiva johtuu ja puuttua siihen. Jos se edellyttää jotain ilmoitusta viranomaiselle, niin sitten tehdään se. Pelkät reiät tai jonkun yksittäisen hampaan katkeaminen tai mureneminen ei anna aihetta mihinkään ilmoitukseen.
Oikeasti lasuja tulee aiheettomastikin, mutta hyvin harva niistä on lääkärin tai yleensä terveydenhoitohenkilön tekemä. Tavallisemmin se on kiusaa tekevä ex-puoliso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi piti selittää nukkumaanmenoaikoja? Olisit vaan sanonut, että aamupäivällä on muuta menoa ja kysynyt, olisiko vapaata iltapäiväaikaa.
Monelle vauvalle on aloitettu kiinteät jo 2 kuukauden iässä. Ei silloinkaan kerrottu neuvolassa, vaikka siihen aikaa ohje oli aloittaa 3 kuukauden ikäiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi piti selittää nukkumaanmenoaikoja? Olisit vaan sanonut, että aamupäivällä on muuta menoa ja kysynyt, olisiko vapaata iltapäiväaikaa.
Monelle vauvalle on aloitettu kiinteät jo 2 kuukauden iässä. Ei silloinkaan kerrottu neuvolassa, vaikka siihen aikaa ohje oli aloittaa 3 kuukauden ikäiselle.
Olin kokematon vanhempana enkä tajunnut ettei neuvolassa saa kertoa kaikkea. Tuo kokemus opetti miten siellä tulee käyttäytyä ja tuosta eteenpäin kerroin vain pakollisen ja senkin muunneltuna jos tilanne niin vaati
Kummallinen pelko ihmisillä täällä lasua kohtaan. Asiat heidän kanssaan menevät kyllä ihan ok jos tekee yhteistyötä.
Tuli näistä jutuista mieleen tämä tapaus. Lapsen äitiä kiinnosti vain vähätellä asiaa. Eli aika pahaksi saa päästä tilanne. Ihan parista reiästä ei tarvitse huolestua että lastensuojelu tulee kuvaan mukaan.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/34479677-16f4-44e6-8e3e-901ccb7c3acf
Monta asiaa on tullut tehtyä virheellisesti ts. väärin näin jälkikäteen ajateltuna. Nykyäänhän kaiken pitäisi olla niin täydellistä. No, ihan vapaasti, minä en ainakaan sellaiseen elämään suostu.
Ai minusta voidaan tehdä lasu, jos tarjoan karkkeja lasteni kavereille!?