Tuleeko lastensuojeluilmoitus jos lapsella on reikiä hampaissa?
9-vuotiaalla on takana oleva maitohammas murentunut ja se on kipeä. Olen varaamassa aikaa hammaslääkäriin. Hampaissa on varmaan reikiä muuallakin. Lapsi syö melkein joka päivä karkkia kavereiden kanssa, kun aina jollain on herkkuja. Hampaat pesee päivittäin. Mutta tuleeko ilmoitus?
Kommentit (72)
Ei normaalista reikiintymisestä lasua tule. Jos hampaita ei pese puoleen vuoteen, niin siitä ehkä.
Vähän sivukommenttina, mutta jos pelkää reikien vuoksi lasua, auttaisiko lapsen vieminen yksityiselle tai ulkomaille hammashoitoon?
Vierailija kirjoitti:
No meillä ei lastensuojelu vähääkään välittänyt siitä, kun exästä on tehty ilmoitus, ja yksi asia mikä mielestäni oli erittäin huolestuttavaa, että 5 -vuotiaalla oli paljon reikiä hampaissa!
Tyttö on vuoroviikoin meillä, ja olin ihmeissäni kun käytiin hamppilääkärissä, ja löysi ainakin kolme reikää, koska meillä pestiin ja pestään tutön hampaat.
Edelleen häneltä on löytynyt reiän alkuja, vaikka me pesemme niitä hampaita.
Tytön isällä ne omatkin hampaat taitaa ennemmin mädäntyä suussa....
Lasun mielestä kaikki asiat on hyvin isän luona, vaikka kerroin huoliani mm. Alkoholin käytöstä.
Nyt tää tyttö valitti yksi kerta, kun isänsä juoksuttaa häntä aina hakemaan oluen kaapista tai kellarista, jos mökillä ovat.
Ai että kun pistää vihaks. Mutta mitäpä se lasu tälle voisi mitään. Munhan tässä pitäisi lähteä käräjille, mikä sekin veisi ihan hirveesti aikaa.
Lasun mielestä meidän pitää keskenään riidellä tästä hampaitten pesun tärkeydestä. Mutta kun ei miehen päähän mahdu, että ne hampaat on tärkeät lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen niin iloinen kun mun lapsi täyttää vuoden päästä 18 ja pääsen vihdoin eroon lastensuojelun pelosta ja voin elää rauhassa. 18 vuotta on pitkä aika kun kaikesta pitää miettiä että tuleeko tästä lasu. 17 vuotta olen säästynyt
Mistä voi tulla tuollainen pelko. Ei lastensuojelu ole rangaistus. Se on apu jos lasta kohdellaan kaltoin. Ellei sitten syytä pelkoon ja tehnyt jotain tosi väärin lapselle. Toivottavasti ei.
Miten se on apua, että jos minulla ja lastensuojelulla on erilainen näkemys siitä, että mikä on lapsen parhaaksi tai ylipäätään ok asia tehdä, niin lastensuojelu ajaa oman näkemyksensä läpi pakkokeinoilla uhkaamalla?
Ei tule.
Jos reikä hampaassa, se on tullut karies-bakteerista, eikä karkkien syömisestä. Lapset saavat sokeria jo äidin vatsassa, lapsivedestä ja myöhemmin rintamaidossa.
Itselläni tulee hampaisiin reikiä, vaikka pesen säännöllisesti, enkä syö karkkeja, kun en tykkää niistä tai muuta makeaa.
Mies 44v ja eikä koskaan hampaissa reikiä, samoin teini 16v. Ja molemmat pesevät hampaita milloin muistavat ja syövät sokeria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen niin iloinen kun mun lapsi täyttää vuoden päästä 18 ja pääsen vihdoin eroon lastensuojelun pelosta ja voin elää rauhassa. 18 vuotta on pitkä aika kun kaikesta pitää miettiä että tuleeko tästä lasu. 17 vuotta olen säästynyt
Mistä voi tulla tuollainen pelko. Ei lastensuojelu ole rangaistus. Se on apu jos lasta kohdellaan kaltoin. Ellei sitten syytä pelkoon ja tehnyt jotain tosi väärin lapselle. Toivottavasti ei.
Miten se on apua, että jos minulla ja lastensuojelulla on erilainen näkemys siitä, että mikä on lapsen parhaaksi tai ylipäätään ok asia tehdä, niin lastensuojelu ajaa oman näkemyksensä läpi pakkokeinoilla uhkaamalla?
Onhan rikosilmoituskin apua. Ihminen opetetaan vankilassa kunnon kansalaiseksi, kun ei ole siihen mennessä ymmärtänyt omaa etuaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä voit etukäteen tietää näkemyserot?
Joku hampaassa oleva reikä ei ole lasun asia, kun se tulee kariesbakteerista.
Lasun paikka olisi silloin, jos lapsi ei olisi koskaan pessyt hampaita, ei omistaisi hammasharjaa jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No meillä ei lastensuojelu vähääkään välittänyt siitä, kun exästä on tehty ilmoitus, ja yksi asia mikä mielestäni oli erittäin huolestuttavaa, että 5 -vuotiaalla oli paljon reikiä hampaissa!
Tyttö on vuoroviikoin meillä, ja olin ihmeissäni kun käytiin hamppilääkärissä, ja löysi ainakin kolme reikää, koska meillä pestiin ja pestään tutön hampaat.
Edelleen häneltä on löytynyt reiän alkuja, vaikka me pesemme niitä hampaita.
Tytön isällä ne omatkin hampaat taitaa ennemmin mädäntyä suussa....Lasun mielestä kaikki asiat on hyvin isän luona, vaikka kerroin huoliani mm. Alkoholin käytöstä.
Nyt tää tyttö valitti yksi kerta, kun isänsä juoksuttaa häntä aina hakemaan oluen kaapista tai kellarista, jos mökillä ovat.
Ai että kun pistää vihaks. Mutta mitäpä se lasu tälle voisi mitään. Munhan tässä pitäisi lähteä käräjille, mikä sekin veisi ihan hirveesti aikaa.
Lasun mielestä meidän pitää keskenään riidellä tästä hampaitten pesun tärkeydestä. Mutta kun ei miehen päähän mahdu, että ne hampaat on tärkeät lapselle.
Sun ei auta muu kuin puhua lapsen kanssa hampaiden hoidon tärkeydestä. Ja osoittaa hyvää esimerkkiä. Lapsi oivaltaa, että voi itse pestä hampaita isän luona ja ottaa asiasta itse vastuun (sitten kun kykenee). Lapsen isää et saa muutettua. Laita vaikka lapselle mukaan joku tarrasysteemi, että voi laittaa itselleen tarran aina kun hampaat on pesty... Ehkä isäkin siitä herää?
Vierailija kirjoitti:
Ei tule.
Jos reikä hampaassa, se on tullut karies-bakteerista, eikä karkkien syömisestä. Lapset saavat sokeria jo äidin vatsassa, lapsivedestä ja myöhemmin rintamaidossa.
Itselläni tulee hampaisiin reikiä, vaikka pesen säännöllisesti, enkä syö karkkeja, kun en tykkää niistä tai muuta makeaa.
Mies 44v ja eikä koskaan hampaissa reikiä, samoin teini 16v. Ja molemmat pesevät hampaita milloin muistavat ja syövät sokeria.
Kyseinen bakteeri saadaan lapsuudessa (yleensä vanhemmilta). Siksi on tärkeää, ettei käytetä samoja lusikoita tai pussata suulle yms jossa se voisi siirtyä lapselle. Tulee elinikäinen riesa jos huonosti käy.
Hampaiden reikiintyminen johtuu kariesbakteerista ja suun huonosta bakteerikannasta.
Lapsi on todennäköisesti esim. syönyt samalla lusikalla ruokaa, jolla tuo kariesbakteeri on ollut. Tai juonut samasta lasista.
Vierailija kirjoitti:
Etkö tiennyt aiemmin, että reikiä on? Miksi annat syödä paljon karkkia?
Ei tule lastensuojelu ilmoitus.Suomi on mennyt ojasta allikoon.Kouluissa ei enää joka vuosi hammastarkistus.isoin syy reikiin.Aina ei syy reikiin,karkit,makeat ymm.Paljon perustuu perimät ja geenit,myös hammas luussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin etukäteen? Jos joku tekee lasun siitä, miten lasta on hoidettu tai kasvatettu pahennusta aiheuttavalla tavalla, ja sossu lähtee ajamaan sitä asiaa, eli tulee perhetyöntekijä soittamaan ovikelloa yms. niin pakkohan siitä on tehdä se johtopäätös, että sossu on lasun tekijän kanssa suunnilleen samoilla linjoilla.
Toisaalta ylipäätään on hyvin kyseenalaista, että Suomeen on luotu tällainen lapsiperheiden ilmiantojärjestelmä jossa perheasioista tehdään yhä laajemmin viranomaisasioita ja lietsotaan ilmiannon pelkoa ihmisissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku hampaassa oleva reikä ei ole lasun asia, kun se tulee kariesbakteerista.
Lasun paikka olisi silloin, jos lapsi ei olisi koskaan pessyt hampaita, ei omistaisi hammasharjaa jne.
Mä ainakin olen kuullut useasta tapauksesta, jossa hampaiden rei'istä on tullut lasuja. Siksi varmaan helpointa olisi hoidattaa lapsen hampaat yksityisellä ja vielä turvallisempaa olisi käyttää yksityisellä ulkomailla. Maallikkona ei välttämättä huomaa niitä reikiä, joten lasu olisi aika ikävä yllätys. Moni ei ehkä halua ottaa sitä riskiä. Siksi ehkä julkiselle puolelle ei kannata viedä lasta hammashoitoon, jos haluaa ottaa varman päälle.
No ei tule lasua. Meillä paikattiin 3 reikää 5- vuotiaalta.
Tajusin just, että tuleekohan paikatuista hampaistakin sitten lasu, kun huomataan jälkikäteen, että lapsi on käynyt yksityisellä ja meneekin julkiselle puolelle myöhemmin hammastarkastukseen? :(
Vierailija kirjoitti:
No ei tule lasua. Meillä paikattiin 3 reikää 5- vuotiaalta.
Teillä oli ehkä vain tuuria matkassa. Tuosta lasuttomuudesta ei ole mitään varmuutta.
Joku täällä kuvittelee, että yksityistä terveydenhuoltoa ei koskisi samat lait kuin julkisella puolella?
Vierailija kirjoitti:
Joku täällä kuvittelee, että yksityistä terveydenhuoltoa ei koskisi samat lait kuin julkisella puolella?
Ok, eli Viroon sitten hammashoitoon. Se kiinnostaisi, että tuleeko paikkaustenkin perusteella lasu.
Meillä lapsi alkoi syödä 9-10-vuotiaana karkkia päivittäin kavereiden luona. Aina jollakin on rahaa ja ostavat yhdessä tai sitten syö kavereiden luona. On lihonut vuodessa 5 kg ja hampaisiin tullit reikiä. Kotona syödään terveellisesti ja karkkipäivä on kerran viikossa.
Ohis. Älä ole niin tosissasi. Ap:kin trollailee omiaan.