Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuleeko lastensuojeluilmoitus jos lapsella on reikiä hampaissa?

Vierailija
26.07.2021 |

9-vuotiaalla on takana oleva maitohammas murentunut ja se on kipeä. Olen varaamassa aikaa hammaslääkäriin. Hampaissa on varmaan reikiä muuallakin. Lapsi syö melkein joka päivä karkkia kavereiden kanssa, kun aina jollain on herkkuja. Hampaat pesee päivittäin. Mutta tuleeko ilmoitus?

Kommentit (72)

Vierailija
1/72 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan tulee. Ja olisikin ihan hyvä. Asiaan kiinnitettäisiin huomiota

Vierailija
2/72 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No enpä ole ennen kuullut vastaavaa. Kannattaisiko kuitenkin panostaa terveellisempään ruokaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/72 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hampaidenhoidon laiminlyönti on ongelma siinä missä muunkin terveydenhoidon laiminlyönti.

Vierailija
4/72 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, jos hoidatat hampaat kuntoon.

Lapsikin saattaa alkaa suhtautua vakavammin karkkeihin ja hammashygieniaan tutustuttuaan hammaslääkärin ikävämpiin puoliin.

Karkkipäivä kerran viikossa pitäisi riittää.

Vierailija
5/72 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö tiennyt aiemmin, että reikiä on? Miksi annat syödä paljon karkkia?

Vierailija
6/72 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en tiedä mitä se lasu siinä auttaisi. Jakamalla porkkanaa ja laittamalla teidät suuhygienistille. Jos lapsesi syö kavereillaan herkut, niin niistä kavereiden perheistä se ilmoitus pitäisi sillon tehdä.

Vierailija
7/72 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edes hammaslääkäriin ei voi mennä ilman lastensuojelupelotetta. Luvassa entistä enemmän ongelmia kun ihmiset eivät sinnekään uskalla enää lasta viedä.

Vierailija
8/72 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee lasu.

Vierailija
9/72 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No enpä ole ennen kuullut vastaavaa. Kannattaisiko kuitenkin panostaa terveellisempään ruokaan?

Mä olen! Päiväkodista kaverin lapsesta tehtiin.

Vierailija
10/72 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on nykyään ihan hirveetä. Lasu milloin mistäkin.

- ulkosuomalainen

Vierailija
11/72 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edes hammaslääkäriin ei voi mennä ilman lastensuojelupelotetta. Luvassa entistä enemmän ongelmia kun ihmiset eivät sinnekään uskalla enää lasta viedä.

Tää on niin totta. Vein lapseni, silloin 8v, päivystykseen vääntyneen sormen vuoksi. Oli koulussa välkällä sattunut kun olivat pelanneet jotain. Lääkäri haastatteli pojan minun kuullen ja sitten vielä itsestään. Oli kuulemma kysynyt samat kysymykset. Vasta jälkikäteen olen tajunnut, että lääkäri yritti varmaan selvittää olenko MINÄ vääntänyt lapsen sormea... 🙄

Vierailija
12/72 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tulisi? Joillain reikiintyy hampaat vaikka pesisivät niitä kolmesti päivässä, kun taas jotkut voivat jättää hammashuollon retuperälle ja silti ovat huippukunnossa. Sen sijaan jos lapsi jättää menemättä sovittuihin käynteihin tai vanhempi vähättelee ongelmaa niin silloin voidaan olla huolissaan.

Vierailija
13/72 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en usko, että tulisi ilmoitus. Eri jos hampaat mätänevät suuhun tms. T. Sos.tt

Vierailija
14/72 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen! Päiväkodista kaverin lapsesta tehtiin.

Anteeksi mitä? Siis oliko suu joku musta haiseva monttu vai mitä ihmettä?

Vierailija
15/72 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen niin iloinen kun mun lapsi täyttää vuoden päästä 18 ja pääsen vihdoin eroon lastensuojelun pelosta ja voin elää rauhassa. 18 vuotta on pitkä aika kun kaikesta pitää miettiä että tuleeko tästä lasu. 17 vuotta olen säästynyt

Vierailija
16/72 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä ei lastensuojelu vähääkään välittänyt siitä, kun exästä on tehty ilmoitus, ja yksi asia mikä mielestäni oli erittäin huolestuttavaa, että 5 -vuotiaalla oli paljon reikiä hampaissa!

Tyttö on vuoroviikoin meillä, ja olin ihmeissäni kun käytiin hamppilääkärissä, ja löysi ainakin kolme reikää, koska meillä pestiin ja pestään tutön hampaat.

Edelleen häneltä on löytynyt reiän alkuja, vaikka me pesemme niitä hampaita.

Tytön isällä ne omatkin hampaat taitaa ennemmin mädäntyä suussa....

Vierailija
17/72 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narskuttaako lapsi unissaan? Mun lapsilla tuollaista murentumista/kulumista ja särkyä on ollut, vaikka reikiä ei ole ollutkaan. Molemmat ovat perineet minulta taipumuksen hampaiden narskuttamiseen öisin. Maitohampaat on niin pehmeää materiaalia, että ne kuluu herkästi, ja se aiheuttaa kipua kun juuri/hermo on siinä ihan alla (en nyt varmaan osaa tarkkoja termejä käyttää). Pysyvien hampaiden kanssa sitä on seurattu tarkemmin ja tarvittaessa sitten purentakiskot käyttöön. Toistaiseksi on niiltä vältytty ja narskuttaminen on molemmilla vähentynyt iän myötä.

Vierailija
18/72 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee lasu.

hei trolli? Mikä sinulla on? Onko paha mieli tai muuta? En viitsi sanoa mitään ilkeää koska oikeasti jos vaikka hankala elämäntilanne jos tänne aamulla jo huijaa tuollaista. Tsemppiä päivään. Oikeasti. Täällä ei kannata viettää kauan aikaa eikä päivittäin, vie energiaa vaan ja on koukuttava huonolla tavalla. Kato netflixiä.

Eli ei tule mitään lasua. Sitä lasua muuten jostain syystä pelätään vaikka kyse on avusta.

Moni perhe voisi kaivata sitä apua mutta eivät sitä saa vaikka tarve olisikin. Eli esim teini tai masentunut lapsi voi saada mm rahaa harrastaa tai lapsi voi saada oman työntekijän joka auttaa stressissä ja murheissa.

Kyse ei ole rangaistuksesta.

Ei lapsia oteta pois valitettavasti edes niissä perheissä joissa olisi tarve. Ei ole resursseja.

Kantsii hoitaa hampaat kuntoon. Joka ilta muistuttaa pesusta. Niin välttyy sitten harmeilta kun tulee ne pysyvät hampaat.

Vierailija
19/72 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on niin totta. Vein lapseni, silloin 8v, päivystykseen vääntyneen sormen vuoksi. Oli koulussa välkällä sattunut kun olivat pelanneet jotain. Lääkäri haastatteli pojan minun kuullen ja sitten vielä itsestään. Oli kuulemma kysynyt samat kysymykset. Vasta jälkikäteen olen tajunnut, että lääkäri yritti varmaan selvittää olenko MINÄ vääntänyt lapsen sormea... 🙄

En tiedä tuleeko yllätyksenä, mutta sellaisiakin vanhempia on jotka lasta vahingoittavat. Lääkäri ei ole selvännäkijä ja täytti kyllä virkavastuunsa kyselemällä lapselta vamman synnystä. Turha tästä on mieltään pahoittaa. Vai oletko aidosti sitä mieltä, että vammojen syntymisestä ei saisi lapselta kysellä? Kuinka silloin voitaisiin lapseen kohdistuva väkivalta havaita? Näkeekö vanhemmasta päällepäin, kuka kohtelee lastaan kaltoin?

Vierailija
20/72 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen niin iloinen kun mun lapsi täyttää vuoden päästä 18 ja pääsen vihdoin eroon lastensuojelun pelosta ja voin elää rauhassa. 18 vuotta on pitkä aika kun kaikesta pitää miettiä että tuleeko tästä lasu. 17 vuotta olen säästynyt

Mistä voi tulla tuollainen pelko. Ei lastensuojelu ole rangaistus. Se on apu jos lasta kohdellaan kaltoin. Ellei sitten syytä pelkoon ja tehnyt jotain tosi väärin lapselle. Toivottavasti ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän viisi