Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aupair päätös ahdistaa :(

Vierailija
04.08.2014 |

Aupairiksi lähteminen alkaa tuntua elämäni suurimmalta virheeltä. 

Ensinnäkin tajusin että en ole valmis muuttamaan pois kotoa, etenkään toiseen maahan. Pahinta on kuitenkin se että tajusin valinneeni ihan väärän perheen. Perhe antoi alkuun itsestään  vähän erilaisen kuvan, ja nyt he joskus puhelimessa puhuttaessa laittavat luurit ja muutenkin vaikuttavat kireiltä ja tylyiltä. Kiireisenä perheenä tulen ilmeisesti ottamaan aika ison vastuun sekä monesta lapsesta että kodinhoidosta, mikä ei ole ongelma mutta pelkään että jos teen virheen tai en heti osaa niin ymmärrystä ei löydy. Täytän siis loppuvuodesta 19. Eniten pelottaa autolla ajaminen vieraassa kulttuurissa, kun en koe oloani hyväksi Suomen liikenteessäkään. Inhoan autolla ajamista muutenkin, enkä ole hyvä kuski. Ajatus lasten kuljettamisesta autolla esimerkiksi liukkaissa olosuhteissa on todella pelottava. Ja autolla ajaminen on välttämättömyys siellä.

Vaikka en voi syyttää muita kuin itseäni, tunsin tulevani vähän painostetuksi sillä tuo perhe vaati heti kirjallisen sopimuksen tekemistä ja diilin lukkoon lyömistä heti. Tavallaan ymmärrettävää, mutta jälkikäteen ymmärrän että olisi pitänyt miettiä kauemmin eikä uskoa niitä mairitteluita, nyt kun virallisen sopimuksen jälkeen ääni kellossa muuttui. Miten voisin yrittää koota itseni? Olen ihan poikki, en ole nukkunut moneen viikkoon kunnolla ja olen todella ahdistunut kokoajan. Avauduin tänne kun en keksinyt muutakaan paikkaa mihin voisi anonyymina avautua. 

Kommentit (116)

Vierailija
81/116 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei itä tarvitse hävetä, että peruu. Ihmiset tekee virhearviointja. Epäilet. Luota siihen. Vaikka olisikin ok perhe, niin he löytävät kyllä toisen ja sinä löydät toisen. Ei sinun tarvitse ottaa vastuuta kaikista ja kaikesta. Etsi sellainen perhe, joka tuntuu sinusta kivalta. Itsesyytely on aika turhaa, mutta ymmärrettävää. Kylä sinä saat vlalita. Se perhe kyllä pärjää. On ne pärjänneet ennenkin. Ehkä sinne sopisi paremmin joku, joka on siitä maasta ja osaa kielen. Ei sinun tarvitse ruveta sinne äitipuoleksi asemaan. Etsi rohkeasti uusi paikka j sano heipat tuolle asialle.olet menossa ihan vapaaehtoisesti jonnekin. Ei ole pakkoa. Sinä saat valita.

Vierailija
82/116 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/116 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tolla perheellä ei oo sulle mitään väliä, vaikka suuttuisivat. ÄLÄ MENE!

Vierailija
84/116 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt voit soitella kaikki kiinnostavat koulut läpi ja kysellä peruutuspaikkoja. Saat koulupaikkan, opiskelet ja lähdet opiskelijavaihtoon

Vierailija
85/116 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei peru tähän asti sovittu ja ala ettiä uutta perhettä. Mistä olit tähän mennessä kattonu ja ettiny perheitä? Ite selailin aupairworld.comia ja sieltä löysin unelmaperheen. Tosin ensin itekin olin 1 kk sellasess perheessä, missä en viihtyny yhtään. Mut paljon helpompaa perua diili ENNEN ku meet sinne. Meinaan oli ihan jäätävät 2 vkoa sen jälkeen ku kerroin et oon päättäny vaihtaa perhettä...

Ainaki sillon ku mä etin hostperhettä ni sillä sivustolla oli hirmunen määrä perheitä ja eri alotusajankohtia ja aupairsuhteen pituuksia. Lähetät useemmalle perheelle viestin ja skypettelet tai soittelet monen kanssa, niin saat parhaiten tietää kenen kanssa kemiat klikkaa. Pelkkä teksti on usein liian neutraalia että vois päätellä pelaako homma hyvin. Rohkeutta ja onnea matkaan!!

T: Tasan kaks vuotta sitten auppariksi lähtenyt

Vierailija
86/116 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peru se diili!

Usko vaistoaisi

Vierailija
87/116 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina voi perua jos siltä tuntuu7 mutta voi olla että sinusta ei ole muutenkaan lähtijäksi.

Vierailija
88/116 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 09:05"]Aina voi perua jos siltä tuntuu7 mutta voi olla että sinusta ei ole muutenkaan lähtijäksi.

[/quote]

Komppi.

Vierailija
89/116 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro, minkä päätöksen teit? Mitkä vaihtoehdot kotona ovat?

Yleensä uskoisin liikkeellelähdön kannattavan ja kokemusta karttuu.

Vierailija
90/116 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, kerro, mitä päätit.

Vierailija
91/116 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peru ja etsi uusi normaali perhe. Tossa perheessä on kotain mätää

Vierailija
92/116 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse au pairina Etelä-Englannissa 18-vuotiaana aika ujona nuorena tyttönä. Kokemus oli kaikin puolin hyvä, vaikkei perhe ollutkaan unelmien täyttymys (harvoin kai onkaan, mutta yhteiselo sujui silti ihan ok). Ehdottomasti suosittelisin sinulle, ettet jätä au pair-vuotta väliin! Kuitenkin tuo perhe ei oikein kuulosta hyvältä, joten peruisin heille menon millä tahansa tekosyyllä (ei siitä tule ongelmia sinulle, semmoista vaan sattuu) ja etsisin uuden perheen vaikka ihan toisesta maasta, löytyy takuulla! Ei kaikissa Euroopan maissa koulut ala elokuussa, vaan pikemmikin syyskuussa, joten aikaa on vielä. Ja tosiaan jostain mukavasta kaupungista eikä maaseudulta. Samoin jos ajaminen tuntuu vastenmieliseltä, ei kaikissa perheissä tarvitse ajaa autoa, ei minunkaan tarvinnut. Tsemppiä ja rohkeutta sinulle :o)

Vierailija
93/116 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, miten kävi, mitä teit? :)

Vierailija
94/116 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 21:20"]

[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 21:00"]

37 jatkaa vielä että musta toi opiskelupaikan saaminen yllättäen on uskottava ja hyvä syy. Siitä ei voi kauheasti alkaa nillittämään, se on mukamas sun satsaamista tulevaisuuteen. Eli perhe varmasti antaa sun mennä. Keksit vaan uskottavan tarinan. Mä tunnen ihmisiä jotka on päässeet todellakin täydennyshaussa ulkomaille ja suomeen opiskelemaan juuri elokuussa jne. Eli tieto tulee myöhään. Jos pelkäät tarinan uskottavuutta, valjasta vaikka äitisi olemaan tarinassa mukana ja anna puhelin sille, tai sitten jopa väärennä joku suomenkielinen tervetuloa kouluun lappu. En usko että ne tuollaista kysyy.

Edelleen oon kuitenkin sitä mieltä että kannattaa mennä au pairiksi, mutta kivaan perheeseen ja rauhassa valitset sen. Sun olokin varmasti helpottaa kun saat aloittaa perheen etsimisen tyhjältä pöydältä. Miltäs kuulostaa? :) Varmaan se perheen äiti on närkästynyt kun kuulee tästä mutta so what.

[/quote] Tämän perheen kohdalla mihinkään inhimmilliseen syyhyn tukeutuminen ei auta, sillä jo kun tuohon terveydelliseen seikkaan vedoten jouduin sanomaan että tuloni myöhästyy viikolla, perheen isä närkästyi niin paljon ettei vastannut ollenkaan ja laittoi luurit. Eli varmaan pitäisi melkeinpä vedota siihen että kuolin, haha. Äitiähän tuossa perheessä ei olekaan, mikä on kyllä suuri miinus. 

Kiitos koko av:n väki tuesta ja piristävistä viesteistä. Tuntui hyvältä voida päästää paineita ulos ja puhua joillekin, sillä lähipiiristäni ei oikein ketään löydy joka ymmärtäisi tai jolle kehtaisin valittaa. Kiva saada asiallisia neuvoja. :)

T: ap

[/quote]Hei ihan oikeesti, ei tuollaisen perheen kanssa tule kyllä mistään mitään, täysin asiatonta toimintaa perheen isältä. Jos et ole heiltä saanut lentoja tms niin mitä se sopimus vaikuttaa missään? Maksat lennot takaisin ja silä selvä. Oliko niin ettei perheessä ole äitiä...? Itse en lähtisi maaseudulle jonkun ukon kanssa saman katon alle. Voi työnkuva laajentua hyvin epämiellyttävällä tavalla. Jos jotain menee pieleen niin kenen puoleen siellä kääntyy. He pettyvät jos et mene mutta so what. Et voi miellyttää kaikkia. Sepitä vaikka joku juttu liikenneonnettomuudesta jossa jalka meni poikki. Ei ne voi sitä mistään tarkistaa. Sen verran oudolta kuulostaa toi paikka että jättäisin väliin. 

Vierailija
95/116 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 21:59"]

Älä mene! Kuulostaa jopa pelottavalta perheeltä, mistä tiedät kuinka täysjärkinen se mies on? Mitä äidille on tapahtunut?

[/quote] En tiedä, mies ei ole maininnut. Heillä on ollut aiemminkin aupair, mutta itä-euroopasta. Eivät kuulema pitäneet hänestä, sen kummempia selittelemättä. 

Sopimuksessa on peruutusehdot vain siltä osin että paikan päällä sopimuksen saa jompikumpi irtisanoa hyvästä syystä kahden viikon varoitusajalla. 

T: ap

Vierailija
96/116 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä mene

Vierailija
97/116 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sun vanhemmat auta lainkaan? Jos olisin äitisi, en todellakaan päästäisi sinua tuonne!

Vierailija
98/116 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähtisi sinuna, vaikka nuorempana olisinkin ehkä lähtenyt ja tuntenut velvollisuutta ja en olisi kuunnellut itseäni. Nyt tekisin toisin. Jos äänensävy on muuttunut sopimuksen allekirjoituksen jälkeen niin pahempaa on todennäköisesti luvassa. 

Mitään seuraamuksia sinulle ei tule , pakko ei ole vastata puhelimeen tai sähköpostiin jos ilkeäksi alkavat.

Vierailija
99/116 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla ahdistaa tosi paljon tuon miehen reaktio siihen ettet tulisi sinne, voit tehdä näin -

Ilmoita sille ettet tulekaan, laita joku syy, sen jälkeen laitat puhelimessa sen numeron estoon, ja mailista sen mailit suoraan roskapostiin meneviksi, joten sun ei tarvitse kuulla siitä enää sen jälkeen.

Vierailija
100/116 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 19:37"]

Hei!

Muistan, että minulla oli vähän samantyylisiä pelkoja ennen kuin lähdin vaihto-opiskelijaksi. Olin alunperin tosi innostunut, mutta kun lähtöaika läheni, niin oikeasti toivoin, että ei tarvitsikaan lähteä. Näin jälkikäteen ajatellen kysymys oli kuitenkin vain siitä, että uusi ja tuntematon jännitti. Loppujen lopuksi siitä tuli oikein hyvä vuosi ja olen aina ollut (vuodesta on aikaa jo yli 20 vuotta) tosi tyytyväinen, että lähdin.

Minun neuvoni on siis se, että lähde. Jos perhe sitten vaikuttaa vielä muutaman viikon kuluttua mahdottomalta, niin kyllä sieltä aina pääsee pois.

[/quote]

Tuliko sinullekin sellainen olo, että sinua painostettiin ja että perhe ei tuntunut enää mukavalta? Et ainakaan maininnut noista asioista. Jos ei, niin ap:n tilanne on aivan erilainen, usein aavistukset osoittautuvat oikeiksi.

Ap, sinuna en lähtisi, niin saat taas nukutuksi :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä seitsemän