Umpinainen vaalea näppylä kasvoissa, ei puhkea millään
Eli kasvoissa on jonkin aikaa ollut pieni vaalea näppylä, joka ei puhkea millään. Tuntuu, että se on aika syvällä. Kun venytän ihoa siitä kohtaa niin vaalea näppylä tulee esille, mutta se ei vaan puhkea. Iho on tosi siisti ja näppylä ei ole kipeä (niin kuin esim. ihonalainen finni on). Onkohan tämä ehkä umpikomedo ja miten tällaisestä pääsee eroon? Kellään kokemuksia?
Kommentit (20)
Vierailija kirjoitti:
Dermatologille! Älä täältä kysy, tyhmä!
Olipas epämiellyttävä vastaus! Miksi edes vaivauduit vastaamaan…
Selvä melanooma. Kannattaa mennä lääkärille jos haluat elää vielä 2 vuoden päästä.
Vierailija kirjoitti:
Selvä melanooma. Kannattaa mennä lääkärille jos haluat elää vielä 2 vuoden päästä.
???!
Se on varmaan miliumi. Sen saat pois kun neulalla rikot ihon uloimman kerroksen, niin että pallukka mahtuu ulos.
partaterällä viilto. muista desinfioida iho, kädet, ja väline.
Se on luufinni. Googlaa, tuo miliumi vissiin virallisempi nimi. Poisto-ohjeita löytyy. Tulee esim jos kädellä nojaa juuri siihen kohtaan eikä iho pääse hengittämään.
Vierailija kirjoitti:
Se on varmaan miliumi. Sen saat pois kun neulalla rikot ihon uloimman kerroksen, niin että pallukka mahtuu ulos.
Älkää hyvät ihmiset itse menkö mitään mysteerinäppyjä puhkomaan. Pahimmillaan saatte sepsiksen ja se on sitten huonompi juttu.
Itselläni oli kasvoissa näppylä, jota kauan aikaa luulin finniksi, joka ei vaan jotenkin kypsy. No, se olikin sitten tyvisolusyöpä. En sano, että sinulla on sama, mutta ehkä lääkäri on kuitenkin oikeampi osoite avun hakemiseen kuin vauvapalsta.
Luufinni. En suosittele poistamaan itse, vaan kosmetologilla. Tyttäreni kasvot meinasivat halvaantua kun itse yritti sitä poistaa, joutui päivystykseen ja monta päivää naama turvoksissa.
Itse olen luufinnit aina poistanut. Desifioidulla neulalla repäissyt ihon rikki ja sitten puristamalla pois. Lopuksi pienen haavan desifiointi.
Vierailija kirjoitti:
Luufinni. En suosittele poistamaan itse, vaan kosmetologilla. Tyttäreni kasvot meinasivat halvaantua kun itse yritti sitä poistaa, joutui päivystykseen ja monta päivää naama turvoksissa.
Mitenhän se oli sitä yrittänyt poistaa, jos kasvot meinasi halvaantua?
Ei sen poisto vaadi muuta kuin desinfioidulla neulalla rikkoo ihon ohuen pintakerroksen. Ei tuollaisesta toimenpiteestä mitenkään voi halvaantua.
Miksi luufinni/milium on saanut niin paljon kannatusta, vaikka ap kertoo näppylän olevan ihon sisällä ja tulevan näkyviin vain ihoa venytettäessä? Eikö miliumit ole selvästi näkyvissä?
Itselläni on vaalea näppylä, joka kylläkin on ihon päällä. Alkuun se oli pienempi, mutta ajan kanssa on hieman kasvanut. Jonkinlainen luomi lienee kyseessä, mutta ei kuitenkaan sen kokoinen, että viitsisin lähteä leikkauttamaan pois.
Minulla oli samanlainen tyylinen leuassa. Ei ollu miliumi, kävin yksityisellä ihotautilääkärillä joka teki siihen jäädytyshoidon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenhän se oli sitä yrittänyt poistaa, jos kasvot meinasi halvaantua?
Ei sen poisto vaadi muuta kuin desinfioidulla neulalla rikkoo ihon ohuen pintakerroksen. Ei tuollaisesta toimenpiteestä mitenkään voi halvaantua.
Vai niin. Sinähän se tiedät. Oli desinfioitu neulat jne, mutta verenkiertoon pääsi bakteeri ja tuli verenmyrkytys. Mutta onnea vaan omille poistoillesi.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen luufinnit aina poistanut. Desifioidulla neulalla repäissyt ihon rikki ja sitten puristamalla pois. Lopuksi pienen haavan desifiointi.
Minäkin tein noin vielä viime kesään asti. Sitten ihan normaaliin tapaan poistin poskipäästä yhden, sepä ei parantunutkaan kunnolla vaan jätti jälkeensä ruman punaisen läikän jota parantelen vieläkin. En tiedä vaaleneeko koskaan pois vai vaurioituiko joku hiusverisuoni tms siitä kohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi luufinni/milium on saanut niin paljon kannatusta, vaikka ap kertoo näppylän olevan ihon sisällä ja tulevan näkyviin vain ihoa venytettäessä? Eikö miliumit ole selvästi näkyvissä?
Itselläni on vaalea näppylä, joka kylläkin on ihon päällä. Alkuun se oli pienempi, mutta ajan kanssa on hieman kasvanut. Jonkinlainen luomi lienee kyseessä, mutta ei kuitenkaan sen kokoinen, että viitsisin lähteä leikkauttamaan pois.
Miksi muuten pitää päästä eroon näppyläatä joka tulee esiin vain kun ihoa venyttää?
Täällä on taas varsinaiset keittiökirurgit ja oman elämänsä aseptiikkasankarit vauhdissa. Jokainen toki tekee vapaassa maassa kuten tykkää, mutta tämä ei todellakaan ole se palsta, josta lääketieteellisiin pulmiin kannattaa vastauksia hakea.
Dermatologille! Älä täältä kysy, tyhmä!