Tilanne, jolloin mietit, onko keskustelukumppani tynnyrissä kasvanut
-Mainitsin kaverilleni (minua nuorempi, 22-vuotias nainen) jotakin Star Warsista, elokuvista siis keskusteltiin. Tämä kysyi, että mikä se on.
Kommentit (300)
"Ai oliks Ozzy Osbourne se American Idol tuomari?"
"Ei. Steven Tyler Aerosmithista."
"Häh... Eiks Aerosmithissa oo se millä on ne meikit?"
"Alice Cooper vai Gene Simmons? "
"Kuka on Gene Simmons?"
"Kissin laulaja."
"Ai onks se se kielityyppi?"
"On."
"Mut kuka se Cooper on? En tunne naislaulajia."
*syvä henkinen facepalm*
Tää jatkui vielä serkun löytäessä Rollareiden paidan mun kaapista, halutessa lainata sitä luokkakuvaan ja mun kysyessä että kuunteleeko sekin Rolling Stonesia ja hänen kysyessään mikä on Rolling Stones.
Juu... Serķkuni kuuntelee Justin Bieberiä.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 10:51"]Tiedättekö muuten, miksi näin on? Miksei tilavuus pienene aina nollaan asti vaan miksi juuri joku 2 tai 4 on se luku, jolloin vesi on tiheimmillään?
Tämä on sellainen tieto, että melkein jokainen sen tietää, mutta samalla harva tulee ajatelleeksi, miksi juuri tuossa asteluvussa on se huippu.
[/quote]
Yleensä nesteet ovat tiheimpiä lähellä jäätymispistettään, joka tietysti ei ole välttämättä nolla celciusta.
Puhtaan veden molekyylit sitoutuvat tiukimmin eli lähimmäs toisiaan +4 asteessa, mutta syy on hankalampi selittää lyhyesti ja ilman fysiikan termejä... Sidosenergia vain käyttäytyy noin lämpötilan suhteen molekyylim rakenteesta johtuen.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 11:09"]
"Kuka on Gene Simmons?"
"Kissin laulaja."
"On."
*syvä henkinen facepalm*
Tää jatkui vielä serkun löytäessä Rollareiden paidan mun kaapista, halutessa lainata sitä luokkakuvaan ja mun kysyessä että kuunteleeko sekin Rolling Stonesia ja hänen kysyessään mikä on Rolling Stones.
[/quote]
No jos on nuori (luokkakuvaan menossa) niin ei mikään ihme ettei tiedä jotain Rollareita.
Se oli 22. Kolmatta vuotta amiksessa lukion jälkeen. Mä olin tuolloin 17. :D En mäkään kuuntele kuin niitä old school rokkareita, mutta kyllä mä tiedän keitä vaikka Madonna, Janis Joplin ja One Direction on.
Henkilö, joka oli sitä mieltä että KAIKKI saavat perintöä, että kaikille jää se vähintään vanhempien asunto myytäväksi ja siitä saa rahaa.
Kun jäisikin...
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 11:14"]
"Kuka on Gene Simmons?"
"Kissin laulaja."
"On."
*syvä henkinen facepalm*
[/quote]
No jos on nuori (luokkakuvaan menossa) niin ei mikään ihme ettei tiedä jotain Rollareita.
[/quote]
No kyllä se vähän ihme on. Tai ainakin sitä tynnyrissä kasvamista. Rollarit on kuitenkin aika monta vuosikymmentä keikkailleen, ja jatkavat edelleen. Ei nuoruuden tarvitse tarkoittaa täyttä tietämättömyyttä.
-Ei alkuperäisen lainauksen kirjoittaja
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 11:20"][quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 11:14"]
"Kuka on Gene Simmons?"
"Kissin laulaja."
"On."
*syvä henkinen facepalm*
[/quote]
[/quote]
No kyllä se vähän ihme on. Tai ainakin sitä tynnyrissä kasvamista. Rollarit on kuitenkin aika monta vuosikymmentä keikkailleen, ja jatkavat edelleen. Ei nuoruuden tarvitse tarkoittaa täyttä tietämättömyyttä.
[/quote]
Cooperkin on ollut kuvioissa tasan 50 vuotta.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 11:20"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 11:14"]
"Kuka on Gene Simmons?"
"Kissin laulaja."
"On."
*syvä henkinen facepalm*
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Joo luulishan sen tietävän kaikki. Mutta tän ketjun muihin juttuihin verrattuna aika kevyt.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 10:46"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 10:38"][quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 09:54"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 09:19"]joskus multa kysyttiin että "onko +4 asteinen vesi kylmintä?"
[/quote]
Koska kysymys on noin spesifi, niin tulee mieleen, että kysyjä on pohtinut veden tiheyttä, joka tosiaan on suurimmillaan +4:ssä celsius-asteessa.
[/quote]
Vain siinä tapauksessa, että vesi on makeaa vettä. Valtamerien suolaisessa vedessä tiheysmaksimi on jäätymispisteessä, joka on merivedelle noin -2°C.
[/quote]
Järvissäpä tuo on oleellista. Muuten ne jäätyisivät pohjasta, johon 0-asteinen vesi painuisi, jos olisi tiheintä. Nyt vähänkin syvemmässä vedessä tuo +4 on pohjalla ja pysyy sulana. Matalat tietysti viilenevät niin paljon, että kaikki vesi jäätyy.
[/quote]
Makean veden tiheysmaksimi saa aikaa järvien vesien täyskierron keväisin ja syksyisin. Syksyllä jäähtyvä vesi painuu pohjaan ja vesi sekoittuu, kunnes pinta jäähtyy alle neliasteiseksi ja sekoittuminen pysähtyy. Jos ja kun jäähtyminen jatkuu, järvi jäätyy pinnasta alkaen.
Keväällä tapahtuu päinvastoin. Pinnan nolla-asteinen vastikään sulanut vesi lämpenee ja painuu pohjaan ja vesi sekoittuu, kunnes vesi lämpenee yli neliasteiseksi, eikä enää sekoitu.
Merillä jäätyminen tapahtuu hieman monimutkaisemmin. Pinnan kylmä vesi sekoittuu syvempiin vesikerroksiin, mutta toisaalta pintaan alkaa muodostua myös pieniä jääkiteitä, jos on riittävän kylmää. Vähän kerrassaan kiteitä syntyy lisää. Olosuhteista riippuen ne saattavat alkaa kiinnittyä toisiinsa tavalla tai toisella ja alkaa muodostua tukevampaa jäätä. Jäätyminen voi alkaa myös, kun mereen sataa lunta.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 11:37"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 10:46"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 10:38"][quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 09:54"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 09:19"]joskus multa kysyttiin että "onko +4 asteinen vesi kylmintä?"
[/quote]
Koska kysymys on noin spesifi, niin tulee mieleen, että kysyjä on pohtinut veden tiheyttä, joka tosiaan on suurimmillaan +4:ssä celsius-asteessa.
[/quote]
Vain siinä tapauksessa, että vesi on makeaa vettä. Valtamerien suolaisessa vedessä tiheysmaksimi on jäätymispisteessä, joka on merivedelle noin -2°C.
[/quote]
Järvissäpä tuo on oleellista. Muuten ne jäätyisivät pohjasta, johon 0-asteinen vesi painuisi, jos olisi tiheintä. Nyt vähänkin syvemmässä vedessä tuo +4 on pohjalla ja pysyy sulana. Matalat tietysti viilenevät niin paljon, että kaikki vesi jäätyy.
[/quote]
Makean veden tiheysmaksimi saa aikaa järvien vesien täyskierron keväisin ja syksyisin. Syksyllä jäähtyvä vesi painuu pohjaan ja vesi sekoittuu, kunnes pinta jäähtyy alle neliasteiseksi ja sekoittuminen pysähtyy. Jos ja kun jäähtyminen jatkuu, järvi jäätyy pinnasta alkaen.
Keväällä tapahtuu päinvastoin. Pinnan nolla-asteinen vastikään sulanut vesi lämpenee ja painuu pohjaan ja vesi sekoittuu, kunnes vesi lämpenee yli neliasteiseksi, eikä enää sekoitu.
Merillä jäätyminen tapahtuu hieman monimutkaisemmin. Pinnan kylmä vesi sekoittuu syvempiin vesikerroksiin, mutta toisaalta pintaan alkaa muodostua myös pieniä jääkiteitä, jos on riittävän kylmää. Vähän kerrassaan kiteitä syntyy lisää. Olosuhteista riippuen ne saattavat alkaa kiinnittyä toisiinsa tavalla tai toisella ja alkaa muodostua tukevampaa jäätä. Jäätyminen voi alkaa myös, kun mereen sataa lunta.
[/quote]
No kerroppa miksi jäähtyvä merivesi ei painu pohjaan, kuten järvissä.
Täällä on nyt monessa vastauksessa ilkuttu minua vastauksestani koskien toisen maailmansodan alkua. Tuo "1.9.1939 alkoi toinen maailmansota" oli siis Wikipedian kertomaa, katsokaa vaikka itse. Minä googlasin, kun edellinen ei omien sanojensa mukaan jaksanut. En siis ota täyttä vastuuta väitteen paikkansapitävyydestä. Mutta hienoa, että ketjuun ilmestyi tämän jälkeen historiasta tietäviä, jotka korjasivat kommenttiani. Opin itsekin tässä samalla uutta, mikä on aina positiivista :)
T. Se toisen maailmansodan alkamisesta kommentoinut
Eräs tuttavamies luuli että koneet (pyykinpesukone, astianpesukone....) lähtee käyntiin siitä kun vaan luukun laittaa kiinni. Hienosti osasi laittaa pesuaineet paikoilleen ja sitten oli tyytyväinen kun kansi/luukku oli kiinni.
Ei sitten tullut mieleen miettiä mikä niiden painikkeiden tehtävä noissa koneissa mahtaa olla....no nyt osaa jo, opastettiin mies pesuissa oikealle tielle.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 10:51"]
Tiedättekö muuten, miksi näin on? Miksei tilavuus pienene aina nollaan asti vaan miksi juuri joku 2 tai 4 on se luku, jolloin vesi on tiheimmillään?
Tämä on sellainen tieto, että melkein jokainen sen tietää, mutta samalla harva tulee ajatelleeksi, miksi juuri tuossa asteluvussa on se huippu.
[/quote]
Wikipedia ja Google auttavat. Selitys veden erikoisille ominaisuuksille ylittää useimpien osaamisen. Puhtaan makean veden tiheysmaksimin selittää pitkälti se, että vesi ei ole alkuaine, vaan molekyyli, jolla on aika epäsymmetrinen rakenne ja siitä seuraavat sähköiset ominaisuudet.
Poikaystävä, n. 30v ei oikeasti tiennyt missä Pariisi on, teki mieli lyödä pää seinään. Kyllä tiesin ettei ole maantieteellisissä jutuissa hyvä, mutta silti...
Mies, 47 v:
Kuukautisten aikaan tulee otollisimmin raskaaksi.
Naisten on vanhana miehiä helpompi siirtyä käyttämään vaippoja, koska "eikö ne siteiden koot vanhetessa suurene".
Mies ei ole koskaan käynyt sukupuolitautitestissä, eikä halua mielellään kondomia käyttää, suhteita on kuitenkin ollut. Silti: "Jos mulle tulee joku sukupuolitauti, niin tiedän sitten, että sain sen sulta."
Viisikymppinen mieshenkilö kehuu vanhaa läppäriään, kun se on niin hyvä vieläkin. Edelleen on alkuperäinen akku ja aina se akku kestää kun sitä käyttää ja samalla kone on virtajohdossa kiinni.
Tuli täysin yllätyksenä, että ei se homma niin mene, että konetta pidetään virtajohdossa kiinni ja siten ladataan akkua, jota siinä session aikana kulutetaan.
Hänelle oli aivan uutta tietoa se, että minun läppärini akku on jo mennyt niin huonoksi, että ei kestä ja ylikuumenee, joten akku on otettu irti ja konetta käytetään verkkovirralla.
Ihan koulutettu tuttu ei osaa aakkosia.
Minua hämmästytti kun parikymppiset nuoret eivät tienneet, mikä on Stonehenge.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 22:43"]
Vitsin hauskoja juttuja!
[/quote]
Aika tragikoomisia :(