Tilanne, jolloin mietit, onko keskustelukumppani tynnyrissä kasvanut
-Mainitsin kaverilleni (minua nuorempi, 22-vuotias nainen) jotakin Star Warsista, elokuvista siis keskusteltiin. Tämä kysyi, että mikä se on.
Kommentit (300)
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 11:12"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 10:51"]Tiedättekö muuten, miksi näin on? Miksei tilavuus pienene aina nollaan asti vaan miksi juuri joku 2 tai 4 on se luku, jolloin vesi on tiheimmillään?
Tämä on sellainen tieto, että melkein jokainen sen tietää, mutta samalla harva tulee ajatelleeksi, miksi juuri tuossa asteluvussa on se huippu.
[/quote]
Yleensä nesteet ovat tiheimpiä lähellä jäätymispistettään, joka tietysti ei ole välttämättä nolla celciusta.
Puhtaan veden molekyylit sitoutuvat tiukimmin eli lähimmäs toisiaan +4 asteessa, mutta syy on hankalampi selittää lyhyesti ja ilman fysiikan termejä... Sidosenergia vain käyttäytyy noin lämpötilan suhteen molekyylim rakenteesta johtuen.
[/quote]
Mun exä ei uskonut että tulipaloa voi sammuttaa vedyn ja hapen yhdisteellä !
Lukion biologian tunnilla eräs tyttö oli vankasti sitä mieltä, että ihminen ruskettuu lämmöstä- eli esimerkiksi saunassa ollessa.
Mieheni ei ole tuntenut kauaa ilmansuuntia eikä puulajeja. Monta muutakin yleissivistykseen kuuluvaa asiaa olen joutunut opettamaan hänelle. Ei silti ole varsinaisesti tyhmä, on vain ns. äitinsä poika. On kuitenkin aikuisella iällä ollut jopa halukas oppimaan asioita, ilmeisesti lapsena hänelle ei kotona opetettu juuri mitään ja koulukaan ei niin kiinnostanut. Passiiviset ja sivistymättömät/ei-mistään-kiinnostuneet vanhemmat voivat tehdä lapsuudenkodista tynnyrin.
Mun entinen kundikaveri (oltiin silloin 24 v) luuli, et nainen voi tulla raskaaks vain silloin kun sillä on kuukautiset. Valtiotieteen tohtori nykyään on hän. Oli kuulemma aina pistäny kuulosistin pauselle, kun oli ihmisen biologiaa koulussa 'ku ne on niin ällöjä juttuja'. Mun piti ihan tosissaan rautalangasta vääntää, miten ihmiset lisääntyy.
Uusavuton työkaverini tuli yhtenä aamuna ylpeänä töihin ja kertoi tehneensä lettuja. Ei mitään valmislettuja, vaan ihan itse tehtyjä. Hän oli löytänyt kaupan hyllyltä lettujauheen, johon lisättiin vain vettä!
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 02:40"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 02:19"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 02:17"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 02:13"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 02:02"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 01:54"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 01:48"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 00:58"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 00:38"]
Mun korviin kuulostaa myös todella omituiselta, jos ihminen kertoo, ettei ole koskaan käynyt vaikka ulkomailla tai edes harrastanut oikein kotimaanmatkailuakaan.
[/quote]
Tämä ei välttämättä kerro sivistymättömyydestä, vaan siitä ettei kaikilla ole rahaa matkustella.
[/quote]
Matkustelu ei välttämättä ole lainkaan kallista (viikonloppureissun saa tehtyä hyvin parilla satasella/henkilö) eikä sitä tarvi joka vuosi tai joka toinenkaan vuosi harrastaa. Väitän siis, että kyse on ennemmin, ettei kyseisiä ihmisiä kiinnosta nähdä kotikaupunkia/-maata kauempia alueita, jos ei ole koko elämän aikana saanut kertaakaan käytyä sen ulkopuolella. Elämä on valintoja ja tuo on ihan ok valinta, mutta kyllä se silti mulle antaa vähän tynnyrissä kasvaneen kuvan ihmisestä.
[/quote]
Sanotaan, että matkustelu avartaa, ymmärtää paremmin erilaisia ihmisiä. Oletkohan sinä matkustellut liian vähän, jos et tajua, että tynnyristä pääsee pois matkustamatta mihinkään?
[/quote]
Pääsee tietenkin, mutta kyllä se nyt silti on mun korvaan outoa, ettei ole KOSKAAN matkustanut. En sano, että pitäisi olla himomatkustelija, mutta ettei ikinä? Ei ole edes kokeillut matkustelua?
Yhtä outoa kuin, ettei aikuinen ihminen suostu maistamaan itselleen uusia ruokia/ruoka-aineita (allergiat on asia erikseen) tai ihminen joka ei ole esim. koskaan käynyt katsomassa elokuvia/teatteria.
[/quote]Ei minusta kuulosta oudolta, jos ihminen kertoo, ettei ole matkustellut ikinä missään, eihän kaikki mene edes uimahalliin uimaan, vaikka uida osaavatkin. Esim. eräs iäkäs uimataitoinen sukulaisnainen ei ole koskaan mennyt uimaan halleihin tai kylpylöihin, ja vain sen takia, että hän ei tahdo saada minkäänlaisia tarttuvia tauteja kyseisistä paikoista, vaikkei hän varsinaisesti ole mikään bakteerikammoinen, niin jollain tavalla ymmärrän häntä, koska vaaranahan on saada esim. jalkasilsa uimahallista tai vaikkapa kihomatoja.
Ei minua haittaa millään muotoa, jos joku toinen ihminen ei ole matkustellut ikinä kotikuntaansa kauempana.
[/quote] Netissä "matkailu" on halpaa reissuamista, ja telkkarissa pyörii jos minkäkinlaisia matkaohjelmia - maisemat vaihtuvat isolla tauluteeveen ruudulla, vaikka itse istut mukavasti tai makaat sohvalla/tuolissa.
Pakkaaminen on ärsyttävää, itse en tykkää moisesta askareesta, puolet pakkausajasta menee miettimiseen, otanko tuon vaatteen mukaan vaiko nuo kengät tms.? Meillä naisilla menee vielä lastatessa kosmeettisia tuotteita mukaan ja meikkejä jne.
[/quote]korjaan: ....Meillä naisilla menee siis aikaa.....pakatessa:)
[/quote]
Puhu vaan omasta puolestasi, mutta älä yleistä. Ei ole mitään "meitä naisia". Mä olen reissanut 34ssä maassa, enkä meikkaa lainkaan. Matkatavarani ovat aina kevyitä ja olen salamannopea pakkaaja.
[/quote]OKei, sä et sitten meikkaa lainkaan kuten minä tai sitten olet mies. Miehen matkalle pakkaaminen onkin helpompaa kuin naisten.
Eräs tuttuni ei osaa kuukausien nimiä eikä järjestystä... Joutuu aina sormilla laskemaan, mikä kuukausi tulee milloinkin, tyyliin onko heinäkuu kesäkuun jälkeen, ja onko maaliskuu vuoden kolmas kuukausi.
Ja ei siis ole mikään ns. eritystapaus, vaan korkeasti koulutettu yli kolmekymppinen...
Yksi ravitsemispuolelta restonomiksi valmistunut tuttu ei tiennyt, mitä couscous on. Tai siis kuvitteli sen olevan joku kasvi. Piti vääntää ihan rautalangasta, että couscous ei siis kasva missään pensaassa, vaan on prosessoitua vehnää...
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 19:19"]
Aina kun kommunikoin suomalaisen miehen kanssa. Se on maailman suurin tynnyrissä kasvanut sika.
[/quote]
Jos edellistä väität, niin et ole tavannut suomalaisia miehiä, eli sekoitat nyt muuhun rotuun. Suomalainen mies on paras, voisin sanoa että sika hyvä tyyppi. En vaihtais ikuna.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 02:40"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 02:19"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 02:17"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 02:13"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 02:02"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 01:54"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 01:48"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 00:58"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 00:38"]
Mun korviin kuulostaa myös todella omituiselta, jos ihminen kertoo, ettei ole koskaan käynyt vaikka ulkomailla tai edes harrastanut oikein kotimaanmatkailuakaan.
[/quote]
Tämä ei välttämättä kerro sivistymättömyydestä, vaan siitä ettei kaikilla ole rahaa matkustella.
[/quote]
Matkustelu ei välttämättä ole lainkaan kallista (viikonloppureissun saa tehtyä hyvin parilla satasella/henkilö) eikä sitä tarvi joka vuosi tai joka toinenkaan vuosi harrastaa. Väitän siis, että kyse on ennemmin, ettei kyseisiä ihmisiä kiinnosta nähdä kotikaupunkia/-maata kauempia alueita, jos ei ole koko elämän aikana saanut kertaakaan käytyä sen ulkopuolella. Elämä on valintoja ja tuo on ihan ok valinta, mutta kyllä se silti mulle antaa vähän tynnyrissä kasvaneen kuvan ihmisestä.
[/quote]
Sanotaan, että matkustelu avartaa, ymmärtää paremmin erilaisia ihmisiä. Oletkohan sinä matkustellut liian vähän, jos et tajua, että tynnyristä pääsee pois matkustamatta mihinkään?
[/quote]
Pääsee tietenkin, mutta kyllä se nyt silti on mun korvaan outoa, ettei ole KOSKAAN matkustanut. En sano, että pitäisi olla himomatkustelija, mutta ettei ikinä? Ei ole edes kokeillut matkustelua?
Yhtä outoa kuin, ettei aikuinen ihminen suostu maistamaan itselleen uusia ruokia/ruoka-aineita (allergiat on asia erikseen) tai ihminen joka ei ole esim. koskaan käynyt katsomassa elokuvia/teatteria.
[/quote]Ei minusta kuulosta oudolta, jos ihminen kertoo, ettei ole matkustellut ikinä missään, eihän kaikki mene edes uimahalliin uimaan, vaikka uida osaavatkin. Esim. eräs iäkäs uimataitoinen sukulaisnainen ei ole koskaan mennyt uimaan halleihin tai kylpylöihin, ja vain sen takia, että hän ei tahdo saada minkäänlaisia tarttuvia tauteja kyseisistä paikoista, vaikkei hän varsinaisesti ole mikään bakteerikammoinen, niin jollain tavalla ymmärrän häntä, koska vaaranahan on saada esim. jalkasilsa uimahallista tai vaikkapa kihomatoja.
Ei minua haittaa millään muotoa, jos joku toinen ihminen ei ole matkustellut ikinä kotikuntaansa kauempana.
[/quote] Netissä "matkailu" on halpaa reissuamista, ja telkkarissa pyörii jos minkäkinlaisia matkaohjelmia - maisemat vaihtuvat isolla tauluteeveen ruudulla, vaikka itse istut mukavasti tai makaat sohvalla/tuolissa.
Pakkaaminen on ärsyttävää, itse en tykkää moisesta askareesta, puolet pakkausajasta menee miettimiseen, otanko tuon vaatteen mukaan vaiko nuo kengät tms.? Meillä naisilla menee vielä lastatessa kosmeettisia tuotteita mukaan ja meikkejä jne.
[/quote]korjaan: ....Meillä naisilla menee siis aikaa.....pakatessa:)
[/quote]
Puhu vaan omasta puolestasi, mutta älä yleistä. Ei ole mitään "meitä naisia". Mä olen reissanut 34ssä maassa, enkä meikkaa lainkaan. Matkatavarani ovat aina kevyitä ja olen salamannopea pakkaaja.
[/quote]
Totta turiset, kun reissaa melkein elämäntyönään, oppii pakkaamaan valikoiden ja nopeesti :)
Kaverini tutkaili lukion mantsan tunnilla Euroopan karttaa ja tokaisi, että "eiks Irlanti oo tuo saappaan mallinen maa?" Voi luoja meinasin pudota... Siinä selvisi myös että, hän hädin tuskin tietää minkään Euroopan maan sijaintia. Kyseessä on opettajien tyttö vielä!
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 23:22"]
Kaverini tutkaili lukion mantsan tunnilla Euroopan karttaa ja tokaisi, että "eiks Irlanti oo tuo saappaan mallinen maa?" Voi luoja meinasin pudota... Siinä selvisi myös että, hän hädin tuskin tietää minkään Euroopan maan sijaintia. Kyseessä on opettajien tyttö vielä!
OMG!!!!!!!!!!!!
[/quote]
Aika monen kaksvitosen työkaverin kanssa on saanut oikoa käsityksiä siitä, että naisilla ei ala vaihdevuodet heti kun he täyttävät 40. Uskomattoman monella on se käsitys! Aloin odottaa kuopusta 41-vuotiaana ja 26-vuotiaan työkaverin ensimmäinen järkyttynyt toteamus oli: eiks sulla oo jo vaihdevuodet! Samaa kuulin sen jälkeen usein, ETENKIN miehiltä, jopa ikäisiltäni :D
(Lapsi syntyi täysin terveenä ja on nykyisin reipas 4-vuotias tyttö).
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 19:57"]Kaveri luuli että ihminen tuottaa itse energiasta kaikki tarvitsemansa ravintoaineet. Eli hänen mielestään kaikki syödyt kalorit ovat samanarvoisia. Oli yllättynyt kun kerroin että suurin osa vitamiineista ja mineraaleista on pakko saada ravinnosta, muuten niistä tulee puutos. 30v ihminen.
[/quote]
En nyt lukenut koko ketjua, että josko joku on jo kommentoinut tätä. Haluan päteä nyt vähän.
Tarkoitit varmaan, että "ruuat" ovat samanarvoisia tai että kaikki ravinto on samanarvoista kaverisi mielestä. Kalorithan oikeastaan ovat samanarvoisua, koska kalorihan tarkoittaa vaan energian yksikköä ja energia nyt on, ...no energiaa.
-Olin menossa keski-suomesta turkuun ja 30v kaverilla olisi ollut vaasaan jotain vietävää. Ehdotti josko veisin mukanani, olisi ainakin samalla suunnalla... Inhoan muuten näitä tilanteita, en haluaisi nolata toista!
- 60v nainen kysyi mitä tarkoitan sovinistilla
Itse maatilalla asuvana tietyt perusjutut ollut tuttuja ihan pienestä saakka, ja välillä ihmetyttää kuinka pihalla jotkut voi olla itselle niin päivänselvistä asioista. Joku luulee että lehmä lypsää ihan syntyjään, tipuja voi tulla mistä munista vaan, siitoshärkä jne.
Teineinä eräs ystäväni kauhisteli että miten uskallan nukkua poikakaverini kanssa samassa sängyssä. Hänen äitinsä oli sanonut että voi tulla raskaaksi jos nukkuu vierekkäin... :"D sitten kun halutaan lapsia niin voi nukkua vierekkäin.
Terveystiedontunneilla kyllä on selitetty aivan toisin mutta silti kaverini luuli niin monta vuotta vaikka kuinka selitin miten asia oikeasti on... :Dd
Hän luuli että myös siitä tulee raskaaksi jos mies koskettaa tissiä... :D meni kerran aivan paniikkiin ja itkien soitti mulle kun poikaystävä koski tissiä paidan alta... Ja tämä ystävä pisti poikaystävän lätkimään tissinkoskemisen takia kun ei päässyt yli järkytyksestä... "Oisin voinu tulla raskaaks! :("
Onneksi nykyään tämä ystävä on täysin maanpinnalla näiden asioiden tietämyksestä onneksi :D yhdessä nauretaan niille asioille mitä silloin 15-16veenä tämä ystävä oli luullut :D kaikkea sitä.
Opiskellassani eräs luokkakaveri oli uskoutu ut japanin kulttuurille ja kaikkeen japaniin liittyvään. Anime ja manga-juttuja joka päivä täytyi kuunnella. Iha än kiva että on asia josta tykkää, ja kuuntelin kun hän kertoi. Mutta jos porukassa keskustelimme, niin hän käänsi AINA keskustelun johonkin japaniin liittyvään ja kuinka japanissa tehdään kaikki paremmin ja japanilaiset miehet ovat parhaita miehiä maan päällä. Mitään en voinut sanoa ilman että tämä henkilö kommentoi kuinka "JAPANISSA TEHDÄÄN TOI ASIA SILLEEN ETTÄ..."
Tällä ihmisellä ei ole tietämystä mistään asioista kuin japaniin liittyvistä asioista.
Kerran hän kysyi "kuka on Lady Gaga?" Kun kuuli että puhumme siitä.
Leukani loksahti totaalisesti ja luulin oikeasti että se kysymys oli vitsi... Mutta ei.
Ainoa musiikki mitä tämä henkilö kuuntelee niin on vain ja ainoastaan japanilainen musiikki. Apua... :"D
Onneksi on opiskelut opiskeltu!!! :)
28-vuotias nainen luuli että maistraatissakaan ei pääse naimisiin ellei kuulu kirkkoon.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 12:32"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 05:23"][quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 00:38"]
Mä taas pidän tynnyrissä kasvaneena ihmistä, joka ei osaa nähdä omaa napaa pidemmälle ja jolla on hyvin vahvat negatiiviset ennakkoasenteet kaikkea uutta ja erilaista kohtaan. Ihmisestä tulee myös herkästi tynnyrissä kasvanut, jos koko elämänsä viettää samassa kylässä/kaupunginosassa. Mun korviin kuulostaa myös todella omituiselta, jos ihminen kertoo, ettei ole koskaan käynyt vaikka ulkomailla tai edes harrastanut oikein kotimaanmatkailuakaan.
[/quote] aamen! Pikkuserkkuni on asunut 46vuotta samalla kadunpätkällä etelä-pohjanmaalla. Tai on Se ollut joskus poi,kävi armeijan niinisalossa. Ei ole koskaan käynyt esim.helsingissä mutta Tampereella on käynyt kerran. Ei ole ikinä matkustanut edes Tallinnaan tai Tukholmaan. Eikä häntä edes kiinnosta,hän on ihan tyytyväinen elämäänsä noin. Hän käy pikkupitäjän paikallisessa ja siellä on ne samat ihmiset vuodesta toiseen. Toki hänen kanssaan ei voi juuri mistään keskustella ja hänellä on Se asenne että Seinäjoki on ainoa kaupunki ja Vaasa toinen mutta kun Se vaasakin on niin iso.... Joo,siis tälläinen ihminen on mielestäni tynnyrissä kasvanut.
[/quote]. Mäkin tunnistan tämän ihmistyypin. On niin musta-valkoiset mielipiteet asioista kun ei ole missään koskaan ollut. Terveisiä serkuille sinne seinäjoen kylkeen.
[/quote]
Länsimaisen nykyaikaisen filosofian klassikko Immanuel Kant ei elämänsä aikana poistunut kotikaupungistaan Königsbergistä. Eikä nuo antiikin klassikkofilosofitkaan paljoa matkustelleet kotiseutujensa ulkopuolelle.
Ei se matkustelu mikään autuaaksitekevä ole. Mieltä ja ajatuksia voi avartaa ihan missä vain. Vaikka kotonurkissa, jos vain on halua.