Monet käy salilla mutta miksi niillä ei ole juurikaan lihaksia vaikka nostavat rautaa?
Näyttävät melkein samalta kuin kuka tahansa kadulla liikkuja. Kuinka isot lihakset voi saada natuna?
Kommentit (117)
Lihakset on hyvä juttu mutta kohtuus kaikessa.
Monelle salitreeni on jonkin päälajin tukilaji. Esimerkiksi monet tavoitteelliset kestävyysurheilijat tekevät salitreeniä, koska hyvä lihaskunto auttaa rasitusvammojen ennaltaehkäisyssä. Maratoonarikin hyötyy paljon ihan kunnollisilla painoilla tehdystä salitreenistä, mutta lihasmassan määrää ei tietenkään pyritä kasvattamaan. Kun suunnittelee saliohjelman hyvin, voi saada melkoisesti voimaa ilman, että lihasmassan määrä kasvaa kovin näkyvästi.
Kävin pari vuotta sitten salilla vain ja ainoastaan pitääkseni itseni kunnossa. Tavoitteena siis jaksaa arjessa ja kyetä tekemään vaikka niitä lumitöitä tulevaisuudessakin. Fysioterapeutti laati ohjelma, jotta aika-ajoin päivitettiin.
Nyt korona-aikaan en ole salilla käynyt, mutta hommasin kotiin erilaisia välineitä käsipainoista tasapainolautaan. Eihän sitä yhtä tehokkaasti tietenkään harjoituksia tee kotona kuin ohjatussa ryhmässä, mutta tulee nyt jotain sentään tehtyä.
Luultavasti enemmistö ikäisistäni naisista käy salilla samasta syystä eikä näyttäviä lihaksia hankkiakseen.
T: N56
Omalla kohdallani koen, että kyse on kahdesta seikasta: matalasta testosteronitasosta ja siitä, ettei ruokavalio ole optimaalinen eli en esimerkiksi bulkkaa.
Vaatisi minun kohdallani aikamoista paneutumista ruokavalioon, enkä vain jaksa sitä edestakaisin laihduttamista ja massan kasvattamista.
Joskus näen salilla lihaksikkaita ja aidosti myös voimakkaita naisia. Heillä on usein jo se olemus sellainen, että heidän testosteronitasonsa on todennäköisesti minua korkeampi.
Toki kovaa treeniä tarvitaan, mutta itselläni on käytössä jo failuret, rest pauset, pudotukset, superit, yhden kovan sarjan tekniikka jne. En jaksa enkä pysty tämän kovempaa enää treenaamaan yksin. Onneksi tavoitteenani ei ole maksimaalinen lihaskasvu, vaan oman itsensä voittaminen ja hauskuus.
Vierailija kirjoitti:
Lihasten koko ei kerro voimantuotosta. Bodareilla harvemmin on voimaa. Lähinnä heillä on lihakset niin kipeitä pumppailuista. Mitta jos ap haluaa isommat lihakset niin sitten pitää bodata, jos voimaa, niin sitten voimatreeniä.
Minä taas suosittelisin tuota miesten voimistelua. Heillä jos joillain näyttää olevan suuret lihakset, voimaa ja kestävyyttä. Nuo esim. renkaissa pärjäävät voimistelijat osoittavat kyllä ihailtavaa voimaa ja kestävyyttä ja silti heidän keho on kauniin sopusuhtainen.
Vierailija kirjoitti:
Penkkipunnerrus on paras ylävartalon voimantuottoa mittaava suorite. Penkki ei anna anteeksi. Kirjotteleeko siellä heikko penkkaaja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En hae isoja lihaksia vaan kestävyyttä.
Salilla käyn silloin kun en pääse uimaan, hiihtämään tai hyötyliikuntaan.Omat poikani ja vävyni ovat paljon vahvempia kuin minä, kun mittarina käytetään punttien nostoa. Samoin lihakset ovan näyttävät. Itse olen enempi uimarityyppisesti lihaksikas.
Mutta kestävyys heillä on onneton. Se on nähty taas yhteisessä mökin rakennusprojektissa. Koska paikalle ei pääse helposti koneilla, on siellä ollut paljon kanki- ja lapiohommia, betonin tekoa myllyllä, hiekan kärräystä, hirsien nostelua, jne.
Nuoret miehet alkavat hyytyä hommasta riippuen puolen tunnin tai kahden tunnin jälkeen. Loppuu vaain puhti massiivisista lihaksista. Minä, 30- vuotta vanhempana ukkona, jaksan painaa useamman normi työpäivän putkeen. Samoin toinen vävy, joka hiihtää ja meloo. Näin vaikka hän porukan hintelimmän näköinen
Ei niistä komeista lihaksista ole kuin haittaa, jos pitää hetkellistä ponnistusta kauemmin jotain tehdä.
Jos haluaa olla hyvä kankihommissa, kannattaa harrastaa kankihommia. Jos haluaa olla hyvä punttihommissa, kannattaa harrastaa punttihommia. Kuitenkin tärkeintä on se paljonko nostaa pankista, koska silloin voi ulkoistaa fyysiset työt muille.
Penkkipunnerrus on on miehillä maailman turhin laji. Naiset tietysti voi yrittää työntää miehiä loitommalle, mutta jos naisella on kova penkkitulos niin miehet kaikkoaa jo muutenkin.
Löysin vetoa tuosta 😚Penkki mittaa ylävartalon voimaa ja lisäksi antaa jonneille niitä leveitä hartioita. Jos pitäis valita yksittäinen kuntoilu liike penkki/veto/kyykky, niin ottaisin vedon, mutta fiksu tekee tietenkin noita kaikkia.
mies53v
Lisäravinteista kreatiini on sellainen, että sen pitäisi auttaa ihan kaikilla lihasten näkymistä. Juju on siinä, että se kerryttää nestettä lihaksiin, joten ne totta kai näyttävät isommilta. Tämän ptäisi olla suht. turvallinen aine, suositellaan jopa vanhuksille lihasten ylläpitämiseksi. On vaan tosi pahan makuista!
Suurin osa on pelkkiä teeskentelijöitä. Onhan se sinäänsä hyvä, että ostavat sen vuoden salikortin ja käyvät siellä pari kertaa niin saa sali tuloja, joilla voidaan ylläpitää saunaa, kylmäallasta ja muuta kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Lihasten koko ei kerro voimantuotosta. Bodareilla harvemmin on voimaa. Lähinnä heillä on lihakset niin kipeitä pumppailuista. Mitta jos ap haluaa isommat lihakset niin sitten pitää bodata, jos voimaa, niin sitten voimatreeniä.
Itse asiassa lihaksen poikkipinta-ala on merkittävin voimantuottoa edustava tekijä. Tämän vuoksi kaikissa voimalajeissa on painoluokat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa lihaksen poikkipinta-ala on merkittävin voimantuottoa edustava tekijä. Tämän vuoksi kaikissa voimalajeissa on painoluokat.
Voimannostaja on kehonrakentajaa voimakkaampi, mutta molemmat ovat treenaamatonta ihmistä isompia ja vahvempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhutaanko miehistä vai naisista?
Miehistä, taitaa olla niin että natuna ei saa kunnon lihaksia.
Ei saa ei, eikä ne ole vain isot bodarit jotka roinaavat, myös kalsarimallit roinaavat. Toki voit syödä itsellesi korkean rasvaprosentin ja vaatteet päällä tavallinen kaduntallaaja näkee sinut isona bodarina.
On erikoista, että miesmallien ja erinäisten näyttelijöiden (kuten joku tuolla osuvasti kirjoitti) yms. roinaamisesta ei puhuta enempää. Tosiasiahan on, että aivan kuin ammattikehonrakentajillakin, noillakin on taloudelliset syyt näyttää mahdollisimman hyvältä. Käytännössä lihaksikkaalta ja vähärasvaiselta, vaikka lihaskoko ei nyt kehonrakentajan luokkaa olisikaan ja roinaamalla noiden tavoitteiden saavuttaminen ja ylläpitäminen on helpompaa kuin natuna.
Välillä tuntuu unohtuvan se, että roinaaminen ei suinkaan tarkoita sitä, että matti meikäläinen muuttuisi kuukaudessa ammattikehonrakentajan näköiseksi, vaan kyse voi olla paljon “tavallisemmasta” tasosta. Eikä kuka vaan tule ammattikehonrakentajan näköiseksi vaikka kuinka roinaisi, ellei sattumoisin omaa juuri tuohon lajiin sopivia geenejä muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ja siksi myös muurahainen tekee suhteessa valtavia tuloksia painoonsa nähden, verrattuna vaikka karhuun. Lihas (voima) tulee poikki-pinta alasta (A^2) ja massa tilavuudesta (V^3), eli jos voima kaksinkertaistuu niin massa tulee 4 kertaiseksi. Hermotus sitten erikseen..
mies53v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En hae isoja lihaksia vaan kestävyyttä.
Salilla käyn silloin kun en pääse uimaan, hiihtämään tai hyötyliikuntaan.Omat poikani ja vävyni ovat paljon vahvempia kuin minä, kun mittarina käytetään punttien nostoa. Samoin lihakset ovan näyttävät. Itse olen enempi uimarityyppisesti lihaksikas.
Mutta kestävyys heillä on onneton. Se on nähty taas yhteisessä mökin rakennusprojektissa. Koska paikalle ei pääse helposti koneilla, on siellä ollut paljon kanki- ja lapiohommia, betonin tekoa myllyllä, hiekan kärräystä, hirsien nostelua, jne.
Nuoret miehet alkavat hyytyä hommasta riippuen puolen tunnin tai kahden tunnin jälkeen. Loppuu vaain puhti massiivisista lihaksista. Minä, 30- vuotta vanhempana ukkona, jaksan painaa useamman normi työpäivän putkeen. Samoin toinen vävy, joka hiihtää ja meloo. Näin vaikka hän porukan hintelimmän näköinen
Ei niistä komeista lihaksista ole kuin haittaa, jos pitää hetkellistä ponnistusta kauemmin jotain tehdä.
Jos haluaa olla hyvä kankihommissa, kannattaa harrastaa kankihommia. Jos haluaa olla hyvä punttihommissa, kannattaa harrastaa punttihommia. Kuitenkin tärkeintä on se paljonko nostaa pankista, koska silloin voi ulkoistaa fyysiset työt muille.
No, en minä nyt työkseni kankihommia tee, ihan vaan bitinnypläystä päätteen ääressä. Vapaa-ajalla sitten kestävyyspainotteista monipuolisesti lihaksiin vaikuttavaa liikuntaa, että jaksaa päätetyötä ilman fysioterapeutilla ravaamista.
Pointtini oli se, että teidän termein "kynäniska narukätenä" jaksan niitä kankihommia paremmin kuin lihaksia salilla kasvattava jälkikasvuni.
En ulkoista kanki-, kirves ja lapiohommia kun se on osa kuntosaliani ja harastus. Rahasta se ei niinkään ole kiinni.
Epäilen, että pitkän päälle lihasten kasvatus ilman kestävyyttä ei ole terveellistä, etenkään niillä "roinilla"
Näillä menee pari asiaa pieleen. Siis heillä jotka yrittävät muuttaa kehoaan kauneusihanteeseen päin mutta ei onnistu.
Salilla käydään, siis käydään muttei riittävästi eikä nousujohteisesti lisätä painoa ja/tai tehoa.
Ollaan läskejä vaikka rauta nousee eli syödään päin seiniä. Näkyvät lihakset vaativat matalaa rasvaprosenttia eli täytyy katsoa todella tarkasti makroravinteensa.
Näitä noudattamalla keho muuttuu aivan varmasti mutta vahvatkin feilaavat yleensä dieetin kohdalla.
-
Minä käyn salilla, jotta saisi pidettyä yllä edes jonkinlaisen lihaskunnon. Tavoitteena on, että toimintakykyni kestää seuraavat 30-40 vuotta hyvänä. Suurin osa salini treenaajista näyttäisi olevan samanlaisia, ihan tavallisia ihmisiä, joiden tarkoitus on harrastaa liikuntaa muista kuin ulkonäkösyistä. Salilla käy paljon myös eläkeläisiä.
salittaja kirjoitti:
Minä käyn salilla, jotta saisi pidettyä yllä edes jonkinlaisen lihaskunnon. Tavoitteena on, että toimintakykyni kestää seuraavat 30-40 vuotta hyvänä. Suurin osa salini treenaajista näyttäisi olevan samanlaisia, ihan tavallisia ihmisiä, joiden tarkoitus on harrastaa liikuntaa muista kuin ulkonäkösyistä. Salilla käy paljon myös eläkeläisiä.
Lihasvoiman kasvattaminen on toimintakyvyn kannalta parempi idea kuin pelkkä ylläpitäminen.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa on pelkkiä teeskentelijöitä. Onhan se sinäänsä hyvä, että ostavat sen vuoden salikortin ja käyvät siellä pari kertaa niin saa sali tuloja, joilla voidaan ylläpitää saunaa, kylmäallasta ja muuta kivaa.
Tämä. Yllättävää kuinka harva tekee salilla ihan tosissaan, esimerkiksi että alkaa puuskuttaa ja hikoilla selvästi.
Sanoisin että 85 % tekee kevyttä tai melko kevyttä treeniä. Sillä tavalla ei myöskään saa näkyviä tuloksia. Olen itse käynyt pian 20v salilla ja työ näkyy kehossa.
En tymmärrä miten kukaan jaksaa käydä salilla vuodesta toiseen jos eivät kuitenkaan lisää rasitusta koko ajan.
Monella naisella 90% treeniajasta menee puhelimen näppäämiseen, painoihin nojailuun ja kaverin treenin katselemiseen.
Monet miehet taas tekevät muutaman toiston sarjoja ja sitten taas näpätään puhelimesta uutta musaa tai treenipäiväkirjaa.
Siinä lienee yleisimmät syyt.
Bodarithan ei kykene yhtään mihinkään kestävyyttä vaativaan toimintaan.