Miksi ystäväni ei kerro miehensä äidin kuolinsyytä?
Miksi ei voi kertoa?
Itse olen kyllä kertonut....
Kommentit (107)
Kylläpäs on ihmeen paljon lukutaidottomia ja viestin sisältöä ymmärtämättömiä tässä ketjussa tullut ilmi.
Aloituksen laatija ei tuo esille missään kohtaa avausaiheessaan, että hän olisi kärttämällä kärttänyt ja utsinut ystävältään ystävänsä anopin kuolemaan johtanutta syytä.
Joo, älyn lahjattomuus on osittain tällä palstalla tullut monenkin viestinsä räpeltäjästä esiin ja suoranainen hölmöys. Anonyymit nimittelee toinen toisiaan tietämättä, ketä edes haukkuvat!
Vierailija kirjoitti:
Kuinka kauan kuolemasta on kulunut aikaa? Tiedätkö, onko hän itse saanut jo tiedon siitä, mikä on anoppinsa kuolinsyy? Ei ole mitenkään itsestään selvää, että miniälle kerrotaan anopin kuolinsyy.
Näin voikin olla, että ap:n ystävä ei edes itsekkään tiedä tai hänelle ei ole kerrottu, mihin hänen miehensä anoppi on aikoinaan vuosikymmeniä sitten kuollut., jos apn ystävä ei ole ollut vielä miehensä kanssakaan tuntenutkaan ja parisuhteessa, kun anoppinsa on menehtynyt. Toinen vaihtoehto on se, että ap:n ystävää on kielletty kertomasta anoppinsa kuolinsyytä kenellekään, vaikka hän sen tietääkin.
Meitä on näköjään niin erilaisia.
Mun mielestä olisi luonnollista kertoa vaikkapa, Maire-tädistä, joka oli lakkametsässä ja karhu raateli hänet ja hän kuoli tai Maurista, joka menehtyi kun heidän karaokekerhon bussi ajoi Espanjassa päin rekka-autoa.
Mutta, jos Maire tai Mauri menehtyi johonkin tautiin tai vaivaan, niin pliis, mulle ei tarvitse kertoa Mairen munasarjasyövästä tai Maurin asbestinpurluhommissa nuoruudessa tuhoutuneista keuhkoista. Terveystiedot on yksityisasia, vaikka henkilö olisi jo menehtynytkin! Minä EN halua tietää! (Ehkä ainoastaan jos oma verisukulainen menehtyisi johonkin perinnölliseen juttuun, mitä minunkin olisi syytä tarkkailla, ei muuten).
Pikkuisen kunnioitusta nyt niitä vainajia kohtaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, täällä porukka ei siis kerro ystävälleen, mihin tautiin tms. appiukko tai anoppi on kuollut.
Huh millaista porukkaa tällä palstalla liikkuu.No en totisesti kerro. En kerro anopin sairauksiakaan. Eipä silti, eivät oo ystävät kyselleetkään, miksi niin tekisitvätkään????? Mitä ko. tiedolla tekisivät? Onneksi mun ystävät ovat täysjärkisiä.
Mun ystävistäni kaikki ne taasen ovat täysillä järjillä varustettuja, jotka ovat kertoneet myös läheistensä ihmisten kuolinsyyn, mutta onnekseni minun ystäväpiirissäni ei ole tuonkaltaisia vähäjärkisiä, jotka eivät jostain syystä voi kertoa, mihin joku sukulaisensa on kuollut.
Vierailija kirjoitti:
Onko vainaja yhä patologisella, jossa kuolinsyytä vielä tutkitaan?
Koeta olla hienotunteinen. Näin leskenä olen törmännyt moniin läheisensa menettäisiin eri sururyhmissä ja suurin osa haluaa olla kertomatta kuolinsyytä. Kyse voi olla siitäkin, että kuolinsyystä puhuminen voi tehdä todella kipeää ja sen hyväksymisen prosessi on yhä kesken. Anna siis muille suremisen rauha.
Missä kohtaa olen kertonut, etten olisi antanut ystävälleni ja hänen anoppinsa läheisille suremiseensa rauhaa, etenkin, kun ystäväni ei edes ole ollut miehensä kanssa kuvioissakaan mukana, kun hänen anoppinsa jo kuoli. Vuosia sitten. Hölmökö oot vai muuten vaan vähällä järjellä täytetty?
Usein jollain tasolla kuolinsyykin puheeksi tulee, tyyliin suolistosyöpä. Ei tartte eritellä mikä kohta ohut/paksusuolessa. Opiksikin on, että tarkkailkaa vointejanne.
Jos anoppi teki vaikka suici den! Ehkä noloa kertoa.
Oma naapurini kuoli yllättäen. Hänen puolisonsa kävi asiasta kertomassa henkilökohtaisesti. Kysyin, saisinko kysyä kuolinsyytä. Puoliso sanoi, että ei tahdo syytä kertoa. Muiden naapureiden kanssa tultiin tulokseen, että oli tappanut itsensä tai kännissä telonut itsensä. Olisi varmasti vainajaa kunnioittaen ollut helpompi kertoa totuus, kuin että koko piha jäi käsitykseen itsemurhasta ja tämä ”tieto” siirtyi seuraavillekin asukkaille.
Vierailija kirjoitti:
Aika sairaalloista ap:ltä, että lohdutuksen sijaan utelee kuolinsyytä. 🤮
Aika sairaanloinen olet itse, kun kuvittelet, että ystäväni anoppi on juuri eilen kuollut, ja kun en ole edes udellut, kun ei ole kerrottu, niin olen antanut pimittää koko kuolinsyyn. Yleensä mun piireissä normisti ihmiset kertovat kuolemaan johtaneet syytkin, kun joku kuolee lähipiiristään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, täällä porukka ei siis kerro ystävälleen, mihin tautiin tms. appiukko tai anoppi on kuollut.
Huh millaista porukkaa tällä palstalla liikkuu.No en totisesti kerro. En kerro anopin sairauksiakaan. Eipä silti, eivät oo ystävät kyselleetkään, miksi niin tekisitvätkään????? Mitä ko. tiedolla tekisivät? Onneksi mun ystävät ovat täysjärkisiä.
Mun ystävistäni kaikki ne taasen ovat täysillä järjillä varustettuja, jotka ovat kertoneet myös läheistensä ihmisten kuolinsyyn, mutta onnekseni minun ystäväpiirissäni ei ole tuonkaltaisia vähäjärkisiä, jotka eivät jostain syystä voi kertoa, mihin joku sukulaisensa on kuollut.
V*ttu mikä typerys tässäkin taas. Miksi ihmeessä sua kiinnostaa niin paljon? Se on loppupeleissä vainajan oma asia, ei utelliaiden idareitten joille asia ei edes kuulu.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Lopetetaanko sitten uteliaisuus ihmisten kuolinsyistäkin. Lopettakoot sitten iltapäivälehdet ja Seiskan kaltaiset juorulehdet julkistamasta ihmisten kuolemista ja aiheuttajista juttujaan kokonaan.
Vielä mitä, kummasti vaan kiinnostaa, mihin kuoli se ja se julkkis, miksi sitten ei saisi olla kiinnostunut ystävänsä anopin kuolinsyistäkin, ihminenhän se on ei-julkkiskin, tietääkseni.
Julkkikset ovat itse valinneet elämäntavan, jossa heidänkin laariinsa sataa jotain aina kun juorulehdet tekevät vielä isompaa bisnestä retostelemalla heidän asioillaan. Tavallinen tossunkuluttaja ei ole myynyt yksityisyyttään siten kuin julkkikset.
Vierailija kirjoitti:
Usein jollain tasolla kuolinsyykin puheeksi tulee, tyyliin suolistosyöpä. Ei tartte eritellä mikä kohta ohut/paksusuolessa. Opiksikin on, että tarkkailkaa vointejanne.
Jos anoppi teki vaikka suici den! Ehkä noloa kertoa.
Se kertoo, joka haluaa kertoa, ja muut ottavat siitä opiksi sen, minkä haluavat ja osaavat.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpäs on ihmeen paljon lukutaidottomia ja viestin sisältöä ymmärtämättömiä tässä ketjussa tullut ilmi.
Aloituksen laatija ei tuo esille missään kohtaa avausaiheessaan, että hän olisi kärttämällä kärttänyt ja utsinut ystävältään ystävänsä anopin kuolemaan johtanutta syytä.
Joo, älyn lahjattomuus on osittain tällä palstalla tullut monenkin viestinsä räpeltäjästä esiin ja suoranainen hölmöys. Anonyymit nimittelee toinen toisiaan tietämättä, ketä edes haukkuvat!
Jos AP ei ole urkkinut, hän joka tapauksessa olettaa, että tekeillä on jotain hämärää; hänelle ei ole kerrottu kuolinsyytä. T....i mikä t....i.
Vierailija kirjoitti:
No jopas täällä on hurskaita ja parempia ihmisiä. Kyllähän se on täysin luonnollista, että kuolinsyy kiinnostaa ja kummastuttaa, miksi syytä ei voi kertoa. Kuolema on kuitenkin täysin luonnollinen asia.
Kuolema on, kuten sanottu, täysin normaali asia . Miksi se sitten sua noin kummastuttaa????
.
.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ihmiset kertovat muille ihmisille, miksi joku kuoli. Minusta olisi outoa ja epänormaalia, jos en kertoisi vastaavasti, mihin joku kuoli.
Oletko sinä sitten valmis kertomaan omien lähisukulaisten kuolisyitä ystävillesi? Olisihan aika omituinen keskustelun aihe ellei molemmat olisi menettäneet vaikka isovanhempiaan samoihin aikoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jopas täällä on hurskaita ja parempia ihmisiä. Kyllähän se on täysin luonnollista, että kuolinsyy kiinnostaa ja kummastuttaa, miksi syytä ei voi kertoa. Kuolema on kuitenkin täysin luonnollinen asia.
Jos ei kysymättä kerro, niin aika outoa ruveta utelemaan ja tivaamaan. Syyt siihen, miksi ei kerro, ei uteliaalle kuulu.
Tivaaminen toki on outoa, mutta kuolinsyyn kysyminen on täysin luonnollista. Taatusti itsekin kuolinsyytä kysyisit, mikä on täysin normaali reaktio kuolinuutisen kuultua.
En vaankaan kysyisi. " Otan osaa miehesi äidin kuolemaan. Mihin/ miten muuten kuoli, kiinnostaa".
Hei, mie sain tietää, mihin mun yhden työkaverini/työystävän anoppi on kuollut. Työkaverini aviomiehen sisko oli kertonut edesmenneen äitinsä kuolinsyyn eräälle mun tutulle, ja hän taasen sitten erään asian yhteydessä kertoi minulle.
Totesin vaan, että aina näköjään joku ihan puskista tuntee toisen jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
V*ttu mikä typerys tässäkin taas. Miksi ihmeessä sua kiinnostaa niin paljon? Se on loppupeleissä vainajan oma asia, ei utelliaiden idareitten joille asia ei edes kuulu.
Ohis
Vainajan oma asia vaiko, jos vainaja on murhattu, niin vainajan oma asiako, jos ja kun joku muu on murhannut, eikä itse itseään????
Nyt suu suppuun.
T: ystävän miehen mutsi.
Vierailija kirjoitti:
En tiennytkään, että nykyaikanakin esim. itsari on vaikea syy kerrottavaksi muille ihmisille.
Ja jos on horjahtanut kännipäissään kiukaaseen tai nukahtanut saunaan, ja kuollut, niin miksi pitää vaieta?
Miksi ei saisi vaieta?
Missä näet aloitusviestin kirjoittajan mainitsevan urkkineen ko. asiaa?