Sano mulle jotain että laihtuisin?
Olen 165 cm pitkä ja painan 85kg. Oon 27-vuotias ensi kesänä naimisiin menevä nainen. Miten saisin itseni laihtumaan? En jaksa enää tätä itsekurittomuuttani ja saamattomuuttani.
Kommentit (45)
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 15:07"]Syö aamupalaksi puuroa kera tuoreiden marjojen. Syö lounaaksi keittoa (esim. pinaattikeittoa kananmunalla).
Jätä ensimmäisiksi viikoiksi välipalat väliin, mutta juo sen sijaan vettä. Syö päivälliseksi maustamatonta (tarkoitan tällä ei hunajamarinoitua) kanaa ja salaattia. Lisukkeeksi vähän tummaa riisiä. Iltapalaksi puuroa tai maustamatonta viiliä/rahkaa marjojen tai hedelmien kera. Tee itsellesi paperille ei-lista eli lista mitä et missään tapauksessa halua syödä tai et saa enää syödä. Jos sinulla on epäsäännölliset ruokailuajat, korjaa ne. Minä laihduin tällä tekniikalla 2 viikossa 5 kiloa. Tietysti liikut vähintään tunnin päivässä.
[/quote]
hyvin oot laihtunu. Mulla samalla tapaa lähtenyt vain 2kg kolmessa vkossa :(
Jos sä et ala laihduttaa NYT, niin et sä taida laihtua koskaan.
Laihduttaminen on paljon pääkopasta kiinni.
Paljon sulla on siihen halua ja paljon sulla on oikeasti tahdonvoimaa. Näitä asioita tässä nyt punnitaan.
AP, ihan kuin minä olisin kirjoittanut tuon!
Itsekin painoin vajaa vuosi sitten 68kg, nyt yli 80 :/ herkut maistuu aivan liikaa.
Täältä sain myös hyviä neuvoja ja tsemppiä :)
Sun kannattaa selvittää, miten paljon/missä ajassa haluat laihduttaa. Mikä on sulle realistinen painonpudotustavoite esim. 5 kk päähän. Otat selvää, mikä on sun pituudelle terveellinen paino. Pidät ruokapäiväkirjaa ja tutkit sitä kriittisesti. Mittaat aloituspainon ja punnitset itsesi kerran vk.
Teet ruokavalioon tarvittavat muutokset ruokapäiväkirjan pohjalta. Kiinnitä huomiota ruuan laatuun ja annoskokoihin. Naposteletko pitkin päivää vai onko ruokavälit liian pitkiä ja se kostautuu illalla? Syötkö valmisruokia, makeita ja suolaisia herkkuja, ns. tyhjiä kaloreita? Sun täytyy syödä säännöllisesti. Itse ruokailen n. 3 tunnin välein ja syön yhden lämpimän ruuan päivässä. Pyrin noudattamaan lautasmallia. Vain kokeilemalla selviää sulle sopiva tyyli.
Itse aloitan kunnon aamiaisella, puolen päivän maissa välipalatyyppinen lounas ja kahvi, 15-16 maissa lämmin ruoka, klo 18 välipala ja klo 21 iltapala. Päivän aikana yritän ujuttaa ruokailuihin niin vihanneksia kuin hedelmiä. Syön tavallista kotiruokaa, ruisleipääkin ja maitotuotteita. Yritän välttää sokerillisia ja keinomakeutettuja tuotteita, valmisruokia. Vältän valmisruokia. Maustan jogurtin tai rahkan esim. marjoilla, mehukeitolla, hunajalla, hedelmillä. Katson mitä leivälle laitan, salaateissa teen kastikkeen kermaviilistä itse.
En varsinaisesti kieltäydy mistään, mutta yritän pitää kaiken kohtuudessa. Itse en usko ns. herkkupäiviin. Otan sen pullan tai palan kakkua jos haluan, enkä tee siitä numeroa. MUTTA en tee niin joka päivä ja muistan KOHTUUDEN.
En tiedä miten paljon liikut, mutta yritä saada liikunta sun arkeen vaikka 3-4 pvnä viikossa. Itse pidän kuntoa yllä reippaalla kävelyllä, satunnaisella juoksulla ja pyöräilyllä. Talvisin hiihdän ja harrastan lumikävelyä. Jos tykkäät salilla olosta mene sinne. Itse pidän myös hyötyliikuntaa tärkeänä.
Tuosta punnitsemisesta vielä, että itse en usko niinkään vaa'an lukemiin vaan siihen miltä vaatteet tuntuvat ja miten ne istuvat. Vierastan ajatusta siitä, että esim. tietyn pituisena sun täytyy painaa sen ja sen verran. Sitä alkaa liikaa tuijottamaan niitä lukemia eikä kokonaisuutta. Kuitenkin ehkä sun on hyvä noin aluksi punnita itsesi silloin tällöin ja vyötärönympäryksenkin pituus kertoo sulle paljon, mikä sun tilanne oikeesti on ja miten se painonoudotuksen myötä etenee.
"jotain että laihtuisin"
Nonni, nyt on sanottu.
Itse laihduttajana olisin iloinen jos joku tekisiminulle ruokalistan mitä noudattaa. Ns.ulkoapäin tulevia ohjeita pystyn seuraamaan mutta itse en aina onnistu omin avuin. Voisiko joku kunnallinen ravitsemusneuvoja auttaa sinua? Onkohan sellaisia olemassakaan...
Tässä oma päivön ruokalista:
Aamupala: Rahka 250g, mehukeitto 1,5 dl sokeriton, kauraleseitä 1 tl, mustikoita 0,5 dl ja omena
Lounas: 200g kanajauhelihaa, sipuli ja 1 dl ruispastaa (paistan rapsi öljyssä kanan)
Välipala: 2,5 dl ravatonta jugurttia, mehukeitto 1,5 dl sokeriton, mustikoita 0,5 dl ja omena
Treenin jälkeen juon proteiinijuoman (Whey)
päivällinen: puuroa (veteen) 130g, mustikoita, 2 riisikakkua ja omena
Iltapala: Maitorahka 250g, mehukeitto 1,5 dl (sokeriton), kauraleseitä, mustikoita 0,5 dl ja omena
En tiedä onko tämä nyt terveellisin vaihtoehto, mutta näin olen itse saanut pudotettua painoa olen 10 vastaaja kiloja lähtenyt -14kg. Ruokavalio on omasta mielestäni tärkein laihduttajalle, liikunta totta kai tehostaa laihduttamista. Itse olen aina urheillut, tuloksia ei tullut ennen kuin muutin omaa ruokavaliota.
Vaihtelen ruokia, mutta pääsääntöisesti kaikki mitä syön on itsetehtyä.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 18:58"]Tässä oma päivön ruokalista:
Aamupala: Rahka 250g, mehukeitto 1,5 dl sokeriton, kauraleseitä 1 tl, mustikoita 0,5 dl ja omena
Lounas: 200g kanajauhelihaa, sipuli ja 1 dl ruispastaa (paistan rapsi öljyssä kanan)
Välipala: 2,5 dl ravatonta jugurttia, mehukeitto 1,5 dl sokeriton, mustikoita 0,5 dl ja omena
Treenin jälkeen juon proteiinijuoman (Whey)
päivällinen: puuroa (veteen) 130g, mustikoita, 2 riisikakkua ja omena
Iltapala: Maitorahka 250g, mehukeitto 1,5 dl (sokeriton), kauraleseitä, mustikoita 0,5 dl ja omena
En tiedä onko tämä nyt terveellisin vaihtoehto, mutta näin olen itse saanut pudotettua painoa olen 10 vastaaja kiloja lähtenyt -14kg. Ruokavalio on omasta mielestäni tärkein laihduttajalle, liikunta totta kai tehostaa laihduttamista. Itse olen aina urheillut, tuloksia ei tullut ennen kuin muutin omaa ruokavaliota.
Vaihtelen ruokia, mutta pääsääntöisesti kaikki mitä syön on itsetehtyä.
[/quote]
Huomioni kiinnitti se ettet syö yhtään kasviksia. Tuon kananliha aterian vastaparina voisi minun mielestäni olla ihan hyvin kasviksia pastan sijasta. Tai sekã että.
tässä oli ainoastaan tämän päivän ruokani ja yleensä syönkin salaattia päivälliseksi :) vaihtelen jotten kyllästy :) 41
Lopeta laihduttaminen ja ala syödä terveellisesti. Lopeta energiapitoisten juomien juominen.
Älä laihdu. Musta on kiva näyttää sua paremmalta :)
Lähde jonkun kanssa treeneihin. Harrasta siellä missä koet sen mukavaksi. Mene jo.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 14:13"]
Olen 165 cm pitkä ja painan 85kg. Oon 27-vuotias ensi kesänä naimisiin menevä nainen. Miten saisin itseni laihtumaan? En jaksa enää tätä itsekurittomuuttani ja saamattomuuttani.
[/quote]
Ota itsellesi masteri.
Alat vähitellen. Älä keskitä ajatuksia laihtumiseen vaan pysyvään elämänmuutokseen.
"Minä olen hyvä. Minä olen kaunis. Minä olen onnellinen."
Toista peilin edessä joka päivä viisi kertaa. (Mielellään useammankin kerran päivässä.)
Vitsi mitä tyyppejä te olette, kiitos niin paljon!! Paljon hyviä järkeviä neuvoja, myös suggestioita joiden uskon toimivan. Kävin kirjautumassa kiloklubiin vain huomatakseni että olen kirjautunut sinne jo 2009... Jolloin olen painanut 68 kiloa. Mua rupes oikeasti itkettämään, en tajua miten olen voinut antaa tän tapahtua. Mun tuleva mieheni on rakastunut 68-kiloiseen naiseen ja on menossa naimisiin 85-kiloisen kanssa... Ahdistavaa. Mä haluan tehdä tän nyt, en myöhemmin, vaan nyt.
Kiitos.