Onko kouluratsastus kärsimystä hevoselle?
Etenkin harjoittelu.
Miten hevonen saadaan tekemään näitä temppuja?
Kommentit (504)
Vierailija kirjoitti:
Uliuli. Kyllä nyt sua mahtaa harmittaa kun joutuu varomaa salakuvaajia, ettei jää kiinni eläinrääkkäyksestä.
Mun puolesta valokuvaajia saa olla vaikka joka seinämällä, en ole eläissäni kohdellut hevosia tai muitakaan eläimiä julmasti. Hevonen koulutetaan hiljalleen rakkaudella ja kärsivällisyydellä. Ei väkivallalla koulutettu eläin luota omistajaa. En käytä muita kuolaimia kuin nivelkuolainta. eikä eläinteni suuta tai muualtakaan ole löytynyt vaurioita vaikka eläinlääkäri on tarkistanut. Mutta sinulla on ehkä omantunnonvaivoja aiheesta? Ehkä siksi näet väkivaltaa kaikkialla?
Sinä et taida kilpailla olympialaisissa, mikä on harmillista. Mielestäni eläinrääkkääjät joutaisi ulos sieltä ja valvonta paremmaksi. Ei voi olla niin, että eläinsuojelu ja väärinkäytöksistä kiinnijääminen on salakuvaajien vastuulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikein koulutettuna ei. Valitettavasti monet yrittävät kouluttaa hevosen oikoteitä käyttämällä esim. väkivalloin.
Hevosen kouluttaminen on viime kädessä kivulla uhkaamista, siitä ei pääse yhtään mihinkään. Jotkut täällä kertovat esimerkkejä siitä kun hevonen tekee temppunsa miltei käsin koskematta mutta eivät kerro miten siihen tilanteeseen on päästy: Koulutettu hevonen tietää että ellei tottele niitä hellävaraisia vinkkejä, tulee kohta hieman vahvempia ja sitten vielä vahvempia kunnes johonkin sattuu.
Jos sinä koulutat hevosia noin, teen välittömästi Elsu:n
Vierailija kirjoitti:
Uliuli. Kyllä nyt sua mahtaa harmittaa kun joutuu varomaa salakuvaajia, ettei jää kiinni eläinrääkkäyksestä.
Mun puolesta valokuvaajia saa olla vaikka joka seinämällä, en ole eläissäni kohdellut hevosia tai muitakaan eläimiä julmasti. Hevonen koulutetaan hiljalleen rakkaudella ja kärsivällisyydellä. Ei väkivallalla koulutettu eläin luota omistajaa. En käytä muita kuolaimia kuin nivelkuolainta. eikä eläinteni suuta tai muualtakaan ole löytynyt vaurioita vaikka eläinlääkäri on tarkistanut. Mutta sinulla on ehkä omantunnonvaivoja aiheesta? Ehkä siksi näet väkivaltaa kaikkialla?
Olet risririitainen. Kitiset kun joku puolustaa hevosten oikeutta elää ilman joitakin olympialaisissa nähtyjä välineitä ja koulutusmetodeita, mutta samalla itse sanot toimivasi eettisesti. Sun ratsastus ja hevosenpito ei ole ongelmana, mutta hevosen raippaaminen laadukkamman askelluksen perässä on.
Sinä et taida kilpailla olympialaisissa, mikä on harmillista. Mielestäni eläinrääkkääjät joutaisi ulos sieltä ja valvonta paremmaksi. Ei voi olla niin, että eläinsuojelu ja väärinkäytöksistä kiinnijääminen on salakuvaajien vastuulla.
Minun mielestä eläinsuojelun pitäisi tehdä pistotarkastuksia usein ja kaikilla talleilla, jotta pahoinpitelijät saadaan kiinni, esim. kyljet , suu ja jalat pitäisi tarkistaa usein. Mutta väkisinkin herää kysymys julkaisijan motiiveista tuon panttaamisen takia.
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestä eläinsuojelun pitäisi tehdä pistotarkastuksia usein ja kaikilla talleilla, jotta pahoinpitelijät saadaan kiinni, esim. kyljet , suu ja jalat p
Eläinlääkärit eivät uskalla, koska saavat niin paljon paskaa niskaan, uhkauksia, maine ja työt menee.
Olet risririitainen. Kitiset kun joku puolustaa hevosten oikeutta elää ilman joitakin olympialaisissa nähtyjä välineitä ja koulutusmetodeita, mutta samalla itse sanot toimivasi eettisesti. Sun ratsastus ja hevosenpito ei ole ongelmana, mutta hevosen raippaaminen laadukkamman askelluksen perässä on.
Nyt vääristelet asiaa. Totta kai raippaaminen, suusta repiminen, pahoinpitely on väärin, enkä pidä kannuksista, enkä kankikuolaimista. Ne pitäisi kieltää lailla. Mutta koko hevosurheilua ei pidä kieltää. Se on sama, kuin heität lapsen pois pesuveden mukana.
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestä eläinsuojelun pitäisi tehdä pistotarkastuksia usein ja kaikilla talleilla, jotta pahoinpitelijät saadaan kiinni, esim. kyljet , suu ja jalat p
Oli motiivi mikä tahansa, niin paljastuksen vaikutus vaikkapa juuri noiden sun toivomien asioiden edistämiseksi oli varsin edullinen. Joten itse en keskity ihmettelemään toisen motiiveja, pääasia että hevosten hyvinvointi ja hevosurheilun eettisyys on tapetilla ja antaa painetta parempaan valvontaan ja eläinsuojelulakiin.
hevosten naamoista näkee, että haluaisivat pois. Tulee ihan surullinen olo katsoessa. Miettikääpä omalle kohdalle, jos joku tökkisi kannuksilla kylkiin ja repisi kuolaimista.
Vierailija kirjoitti:
Nyt vääristelet asiaa. Totta kai raippaaminen, suusta repiminen, pahoinpitely on väärin, enkä pidä kannuksi
Minäkään ole kieltämässä hevosurheilua kokonaan. Sen vain on tapahduttava hevosen ehdoilla ja silloin siitä valitettavasti häviää iso osa näyttävyydestä. Enkä usko, että se sellaisenaan kelpaisi enää Olympialaisiin.
Niin onhan se keskustelu hyvästä, mutta minua ilahduttaisi enemmän tieto, ettei kyseisen hevosen olisi tarvinnut kärsiä, panttaajan vuoksi. Eikö se ole tärkeintä? Charlottelle pitäisi antaa hevosen julmasta kohtelusta elinikäinen kilpailukielto. Se toimisi muille varoituksena.
Vierailija kirjoitti:
hevosten naamoista näkee, että haluaisivat pois. Tulee ihan surullinen olo katsoessa. Miettikääpä omalle kohdalle, jos joku tökkisi kannuksilla kylkiin ja repisi kuolaimista.
Nykyseksiä.
Vierailija kirjoitti:
Niin onhan se keskustelu hyvästä, mutta minua ilahduttaisi enemmän tieto, ettei kyseisen hevosen olisi tarvinnut kärsiä, panttaajan vuoksi. Eikö se ole tärkeintä? Charlottelle pitäisi antaa hevosen julmasta kohtelusta elinikäinen kilpailukielto. Se toimisi muille varoituksena.
Ehkä kuvaaja on pitänyt raippaamista tuolloin vielä normaalina ja yllyke paljastukselle on tullut syystä tai toisesta just nyt, vaikkapa kostona. Ei voi tietää, mutta väliäkö sillä. Pääasia, että keskustelu ja sen vaikutukset etenee.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä tajua miksi kukaan kiukkuaa eläinvideon julkaisemisesta kun ongelma on eläinten kohtelu.
Oman pesän tai tässä tapauksessa ennemmin oman lajin suojelu menee kyllä pahasti yli, jos tämä on se pääasiallinen kiukun kohde.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvisikin miksi uusyliherkät eläinurheilun vastustajat saa tykkäyksiä, kiitti vinkistä. En tiennyt tuota.
Ei meidän tarvitse, kun sydän on puhdas niin muiden mielipiteillä ei ole väliä.
Seli seli.
T. HeliSeli_
Tuosta varusteiden laittoon liittyvästä väkivallasta, en edes muistanut tuota! Se oli ihan järjestään niin, että vähänkin vastaan laittavaa hevosta tökittiin polvella vatsaan.
Tein niin koska opastettiin. Mutta aika pian huomasin, että ei tarvitse olla väkivaltainen.
Hevonen ei jaksa pullistella vatsaa kovin pitkään ja kiristelin satulavyötä pikkuhiljaa. Oli paljon kivempaa laittaa hevosia valmiiksi ratsastustunnille, kun ei heti tarvinnut alkaa tapella.
80% hevosista laskee päänsä suitsien laittoa varten, ei tarvitse vetää tai painaa.
Hermostunut hevonen on monesti rauhoittunut, kun sille antaa enemmän ohjia. Itse olen ratsastanut 30v sitten ja meno oli väkivaltaa täynnä, kun tarkemmin miettii.
Itsekin olin oikeilla jäljillä, että hevosta täytyy kuunnella ja tallin ilkein heppa ei vaan kestä kovaa käsittelyä. Osoitin sille ystävällisyyttä, niin se alkoi tervehtiä minua höristen jonkin ajan kuluttua.
Tämä heppa oli sellainen, että uhitteli näykkimisellä, huitoi hännällä ja potki itseään mahan alle kun sitä satuloitiin. Hevonen tarvitsi vain vähän aikaa ja ymmärrystä, niin se olikin ihan kiltti.
Sain aina ratsastaa sillä, monet pelkäsivät sitä tuon uhittelun takia 😀
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikein koulutettuna ei. Valitettavasti monet yrittävät kouluttaa hevosen oikoteitä käyttämällä esim. väkivalloin.
Hevosen kouluttaminen on viime kädessä kivulla uhkaamista, siitä ei pääse yhtään mihinkään. Jotkut täällä kertovat esimerkkejä siitä kun hevonen tekee temppunsa miltei käsin koskematta mutta eivät kerro miten siihen tilanteeseen on päästy: Koulutettu hevonen tietää että ellei tottele niitä hellävaraisia vinkkejä, tulee kohta hieman vahvempia ja sitten vielä vahvempia kunnes johonkin sattuu.
Itse en niitä kouluta mutta näin sanoo henkilö, joka kouluttaa:
"Vaikka se oikeassa suupielessä tuntuva merkki ei normaalisti aiheuta kipua, se saattaa kuitenkin yltyä kivuksikin saakka, mikäli hevonen ei päätään käännä. Kun painetta lisätään asteittain silloin kun hevonen ei reagoi, kutsutaan tätä voimistuvien apujen käyttämiseksi. Tämä tarkoittaa sitä, että aina kun hevoselle annetaan vihje eli merkki toimia tietyllä tavalla, se annetaan ensin kevyesti. Ensimmäisen merkin jälkeen merkkiä asteittain voimistetaan, kunnes eläin reagoi halutulla tavalla. Näin eläin oppii, että ensin hyvin kevyenä annettu pohjeapu tarvittaessa kasvaa ja voimistuu, muuttuen koko ajan yhä epämiellyttävämmäksi. Tämän seurauksena eläin oppii reagoimaan jo siihen kevyeen apuun, välttyäkseen ikävämmältä avulta."
https://www.ratsastusakatemia.fi/kirjoitelmia/ratsastuksen_tabu.php
Omiin korviini tuo kuulostaa siltä että hevonen opetetaan ymmärtämään tottelemattomuudesta ennen pitkää seuraavan kipua?
Hevonenhan on ansainnut turpaan ja raipalla lautasille kun se PERSEILEE. Eli tahalleen ovat ihmisille hankalia :-)
On olemassa myos tapa kasitella hevosia jossa yhteistyo ei perustu pelkoon, epamukavuuteen tai jopa kipuun. Luottamus tekniikka. Ei ole suosittua hevosihmisten parissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en niitä kouluta mutta näin sanoo henkilö, joka kouluttaa:
"Vaikka se oikeassa suupielessä tuntuva merkki
Hevosia voi myös kouluttaa täysin positiivisin menetelmin, kuten koiria makupaloilla. Mutta tämä on kukkahatutätien pelleilyä hevospiireissä, joille nauretaan. Perinteinen koulutus sitten perustuu hevosen haluun välttää painetta. Hevonen tuntee ihollaan pienenkin kosketuksen, joten välivaltaa ei periaatteessa tarvita kun taitava kouluttaja osaa hyödyntää hevosen herkkyyttä oikein. Mutta kyllä, hevonen tuntee asian epämiellyttävänä ja väistää -> myödätään ja poistetaan paine -> palkkio. Aloittelevat ratsastajat eivät tätä hallitse ja siksi ratsastuskoulujen hevoset ovat usein tahmeita. Ne turtuvat jatkuvaan paineeseen.
Seli seli.