Naiseuteen kasvaminen - miten teitä opastettiin?
Onko teillä muistoja siitä, miten naiseuteen äitinne kasvatti teitä? Vai oliko kaikki vaittua hyshys -asiaa.
Varmaankin eri sukupolvien äideillä eri suhtautuminen seksuaalisuuteen, mutta siksi kai olisikin hyvä kuulla joku poikileikkaus, miten näitä asioita on käsitelty teillä ja minkäikäluokan äideistä on kyse.
Kommentit (31)
Meillä ei paljon naiseuteen liittyvistä asioista puhuttu. Kuukautisista äiti puhui vasta kun ne alkoivat. Esim. seksistä ei puhuttu mitenkään. Tai no, kerran. Olin lähdössä laivalle 18-vuotiaana ja äiti tokaisi, että ei sitten mitään seksijuttuja. Että näin. Toivon, että omien lasteni kanssa asioista voisi puhua avoimemmin.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 20:57"]
kopio tuosta toisesta ketjusta, miksi?
[/quote]
no ei oo pakko jatkaa tätä. ajattelin, että olis erikseen tämmönen seksuaalisuuteen keskittyvä ketju - mut jos hajotaa, voitte lopettaa tän ihan vapaasti.
Mitäköhän se naiseuteen kasvaminen oikeen tarkoittaa? Jotain 50-luvun sukupuolirooleja vai? Nyt on siis tosiaankin vuosi 2014.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 21:05"]
Meillä ei paljon naiseuteen liittyvistä asioista puhuttu. Kuukautisista äiti puhui vasta kun ne alkoivat. Esim. seksistä ei puhuttu mitenkään. Tai no, kerran. Olin lähdössä laivalle 18-vuotiaana ja äiti tokaisi, että ei sitten mitään seksijuttuja. Että näin. Toivon, että omien lasteni kanssa asioista voisi puhua avoimemmin.
[/quote]
Siis miten ajattelit puhua seksistä lastesi kanssa? Ja miksi? Siis käytännön asioista, ehkäisystä, asennoista tms.? Vai siitä että miltä se tuntuu kun harrastaa seksiä, henkisellä tasolla? Vai mitä ihmettä?
Meikkaaminen: ei todellakaan.
Hiukset: pitkät hiukset sai laittaa ylös, mutta pelin edessä ei saanut olla kauaa ilman "poikia se vaan aattelee"-pilkkaa (hiukseni eivät ole niitä helpoimpia edes ammattilaisille)
Vaatteet: ei sitten mitään sievää tai värikästä, myyjät kyllä joskus yritti
Huomiota ei saanut itseensä vetää.
Olin niin huono leipomaan ja muissa kodin askareissa, että minua valmennettiin siihen, ettei minua kukaan huoli jo kymmenvuotiaasta. Kotitalous oli koulussa 10 ja seurakunnassa minua kyllä tarvittiin keittiöpiiaksi, kiitoksia tuli.
Sinkkuna olen elellyt.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 21:12"][quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 21:05"]
[/quote]
Siis miten ajattelit puhua seksistä lastesi kanssa? Ja miksi? Siis käytännön asioista, ehkäisystä, asennoista tms.? Vai siitä että miltä se tuntuu kun harrastaa seksiä, henkisellä tasolla? Vai mitä ihmettä?
[/quote]
Ehkäisystä. Ja miksi, no sanotaanko niin että oli hyvin ahdistavaa kasvaa kodissa jossa seksi oli tabu ja häpesin kuollakseni, kun ensimmäisen poikaystävän myötä hankin pillerit, vaikka eihän siinä mitään hävettävää ollut. En halua, että omat lapseni joutuisivat tuntemaan samaa.
Asennot saavat opetella aivan itse, ei äidin niihin tarvitse puuttua.
Olen avioton lapsi ja oli selvää, että annettiin ymmärtää - sanoitta - että perinnettä ei pidä jatkaa. Meillä ei yleensäkään puhuttu naiseksi kasvamisesta mitään, se oli häpeällistä. Kun olimme vaikka uimarannalla, niin äiti meni aina piiloon vaihtamaan vaatteet, ettei kukaan näkisi häntä alasti. Saunassakin kävin yksin jo alakouluikäisenä. Miesväki "kasvatti" kaksimielisyyksiä latelemalla. Hyi, että inhotti!
Meikata sain, vaatteet ja alusvaatteet oon saanut valita aina itse, korvikset ja korkkarit juhliin jo ala-asteella.. Kannustettiin kauneutee, hyvään käytökseen, naisellisuuteen. Äiti opetti meikkaamaan ja nyppimään kulmat jnejne.
Poikien kanssa en (olisi) saanut hengata ennen 18 v.. Seksistä ei puhuttu yhtään. Kun paljastin 16v seurustelevani, äiti haukkui huoraksi.
Äitini on latino, niinku jotku lattarikulttuuria tuntevat saattoi arvata.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 21:30"][quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 21:12"][quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 21:05"]
[/quote]
[/quote]
Ehkäisystä. Ja miksi, no sanotaanko niin että oli hyvin ahdistavaa kasvaa kodissa jossa seksi oli tabu ja häpesin kuollakseni, kun ensimmäisen poikaystävän myötä hankin pillerit, vaikka eihän siinä mitään hävettävää ollut. En halua, että omat lapseni joutuisivat tuntemaan samaa.
Asennot saavat opetella aivan itse, ei äidin niihin tarvitse puuttua.
[/quote]
Mäkin ajattelen, että lasten kanssa olisi hyvä puhua ehkäisystä ja ylipäätään ihmissuhteisiin liittyvistä asioista. Ei mitään vaivautunutta väkisin väännettyä, mutta seurustelusta ja sellaisesta - tarpeeksi aikaisin jo. Ja minusta voi hyvin sanoa, ettei ole se ja sama kenen kanssa lapsia saa, koska on tärkeää, että omien lasten vanhempi ei ole hullu.
Ei mitenkään, asuin isän kanssa.