Hirvein työ jota olet elämäsi aikana tehnyt?
Missä elämäntilanteessa siihen jouduit (esim. opiskeluaikojen lisätienesti, kesätyö...), kauanko työskentelit ko. paikassa ja mikä teki työstä hirveää? Suostuisitko uudelleen?
Kommentit (601)
Nuorena tuli tehtyä monenlaista opiskelujen ohella. Yksi yököttävimmistä oli huoltoasemalla työskennellessä siivota miesten vessoja. Sitä kusen ja paskan määrää lattioilla ja välillä seinilläkin...
Mansikanpoiminta oli fyysisesti raskasta, kun piti kyykkiä siellä maantasolla. Sateella paleli ja hikoili yhtäaikaa sadevarusteiden sisällä, helteellä taas aurinko poltti ihon. Inhottavinta oli se, kun piti välillä poimia kannattamia mansikoita, eli nyppäistä sormin pois kanta kaikista kerätyistä mansikoista. Mansikan hedelmälihaa jäi kynsien alle kipeäksi kerrokseksi, ja lähti pois vasta kynnen kasvaessa.
Kolmena kesänä olimme silti kaveriporukan kanssa Suonenjoella mansikanpoiminnassa. Parasta olikin vapaa-ajan vietto iltaisin yhdessä, kun asuttiin mökeissä, uitiin ja saunottiin. Palkka oli kyllä todella surkea ja aamuisin aikainen herätys.
Mukavin työ oli vaatemyyjänä toimiminen. Silloin ei vielä seurattu myyjäkohtaisia myyntejä lainkaan, ja oli kiva kun sai ilmaisia "työvaatteita" sekä alennusta muutenkin ostoksista. Tykkäsin erityisesti tehdä osastojen somistuksia. Niihin tuli ohjeistuksia mutta paljon sai käyttää omaa luovuuttakin. Olihan se toki rankkaa olla jalkojen päällä pitkät työvuorot, eikä palkkakaan ollut suuri, mutta melkein kaikki muu oli mukavaa hyvässä työporukassa.
Oi aikoja...
Ei niinkään ne työt, mutta ne "työkaverit".
Ei meinannut tulla mitään mieleen, kaikki työ ollut kivaa.
Yksi sentään: työhaastattelussa hyväksyjänä mukana ollut ryhmän lastentarhanope ei pyytäessäni auttanut tai neuvonut. Onneksi muiden ryhmien opet opastivat talon tavoille ja suoriuduin kiitettävästi tuosta muutaman kuukauden jaksosta ihanien erityislasten opena.
Luulen, että kyseisellä tyypillä oli itsetunto-ongelmia.
Hirveää ei ole ollut koskaan. Olen ollut metsän raivauksessa, istutuksessa ja kylvössä, kuntoilupaikkojen hoitajana, talonmiehen hommissa ja Postin töissä.
Pappi, ette tiedä, miten paljon henkisesti sairaita työntekijöitä on seurakunnissa. Naispapit kauheimpia juonittelijoita ja juoruilijoita. Eikä miespapit sen parempia. Kirkkoherroiksi kun pääsevät, ei mitään rajaa käytöksessä.
Puhelinmyynti. Jaksoin sitä peräti yhden (1) päivän. Seuraavana päivänä vaan jätin menemättä töihin, se oli niin kauheaa.
Liukuhihna. Ei ollut fyysisesti raskasta mutta henkisesti kyllä muutama kk tuli siinä seisottua.
Käytännössä teet samaa liikettä 8h päivässä. Liike jonka apina oppisi 30sekunnissa. Jokainen työpäivä ihan samanlainen. Jokainen tauko ihan samanlainen..
Vierailija kirjoitti:
Aloittaessani lukemaan tätä ketjua, olin siinä luulossa että olen joutunut tekemään kovastikin rankkaa työtä ja kärsinyt rahapulassa paskasta työstä. Vähänpä tiesin.
Enikeis; Otetaan iso ruotsinlaiva, ja sen pääravintola buffet. Asiakkaita kerralla sisälle varmaan 300 ( en enää muista tarkkaan), kesällähän laivat on täyteen buukattu, joten niin myös buffa. Yksi kattaus kestää 1,5h - 2h ja tämän jälkeen siivotaan pöydät, katetaan uudestaan ja aletaan alusta taas. Kattauksia vedetään siinä päivän mittaan monta peräkkäin. Parin tunnin tauko ja alkaa illalliskattaukset.
Mennääpä tiskiin. Siellä on iso tiskikone ja metrikaupalla pitkä rosterinen tiskipöytä. Tälle pöydälle tarjoilijat kantaa alkuruoka-pääruoka-jälkiruoka lautasia semmoiset metrin pinot jokainen, useita. Laseja pakkikaupalla. kahvikuppeja, liköörilaseja, konjakkilaseja.
Jokainen lautanen ja jälkiruokamalja laitetaan tiskipakkiin, huuhdella
Aika paha. Silloin kun itse olin laivoilla töissä, niin työn raskautta helpotettiin juomalla työnantajan piikkiin joka ilta, aika huolella. Hauskaa oli kyllä. Viimeisenä iltana ennen vapaaviikon alkua kaikki meni ajoissa ja selvänä nukkumaan, että ehtii vähän levätä.
Olin Espoossa töissä hieman syrjemmällä sijaitsevassa kahvilassa jossa omistaja lähenteli ja oli jatkuvasti iholla ja kertoi mauttomia vitsejä! Tein sinne ihan muutamia vuoroja vain, mutta muistan että oli tosi ahdistava tunnelma siellä! Olen niin nuori etten edes tajunnut ekan vuoron jälkeen sanoa että en kyllä enää tule!
Vierailija kirjoitti:
Ei niinkään ne työt, mutta ne "työkaverit".
Toisin päin: työ oli perunan pussitusta hämärässä kellarissa, linjasto piti kovaa meteliä, puhe ei kuulunut, heiteltiin toisiamme 'leikkisästi' mädillä perunoilla, irvisteltiin ja ilmeiltiin... mullan pöly oli mahdoton.
Karsee työ, huiput työkaverit. Oli kevättalvi, tultiin tauolle kirkkaaseen auringonpaisteeseen silmät sikkurassa kuin myyrät kolostaan. 40v sitten, muistan vieläkin sen vehkeen, millä rautalanka kierrettiin paperisäkin suuhun. Ja ne lajikkeet: Matilda, Nicola, Siikli...
Alkukesästä koin elämäni rakkauden :) :) :)
Puhelinmyynnille ääni täältäkin. Sanoisin myös, että siivoustyö Tielaitoksella. Ukot katsoi kiusallaan aikuisviihdettä ja huuteli. Ne ketkä ei olleet töissä, olivat jättäneet joko ruudut auki tai sitten kiinnittäneet lappuja sinne tänne, missä luki "ensin työt, sitten vasta *** kuvia". Olin nuori enkä uskaltanut asiasta kertoa kenellekään.
Hoitoala. Koko ajan hirveä kiire, tieto ei kulje joten lisäselvittelyjä saat tehdä koko ajan, asiakkaita ei ehdi kohdata oikeasti, on vain raivolla tehtävä pakolliset asiat, työ aiheuttaa fyysisiä vaivoja ja kipuja epäergonomisuuden vuoksi, kritiikkiä ja vihaa sataa niskaan kun teet hommat byrokratiasääntöviidakon mukaan, olet yhteiskunnassa alinta kastia.
Pahimpana tietysti työilmapiiri. Ilkeitä ja vihaisia ns. vain suorapuheisia ja temperamenttisia naisia täynnä. Eli koko aikaista juoruamista, ilkeilyä, asiallisiin huomiohin/kysymyksiin jotka tulisi hoitaa niin vastataan kuin jälkeenjääneelle tai vähätellen.
Onko hoitoalalla kivoja työpaikkoja, niin laittaisin hakemusta sisään?
Lukiossa ollessani kesälomalla tarkastin laskuja akkufirmassa. Naputin laskukonetta päivät pitkät, pitkiä laskunauhoja tuli koneesta. Pari kuukautta tein tuota maailman tylsintä työtä, mutta siitä maksettiin palkkaa, joka oli tärkeintä. KIvat työkaverit.
1. Kesätyöpaikka - 15 vuotiaana mansikkapellolla satoi tai paistoi. Paarmoja, itikoita, selkään sattui ym. Ihan hirvetä.
Tiskaaminen ravintolassa, likaista pataa, pannu, lautasta ja kattilaa tuli jatkuvalla syötöllä ja mun piti suihkuttaa ne ja työntää hihnalle joka vie pesuun. Yksin sitä ei ehtinyt tekemään millään, kaikki vi..livat, kokit heittivät pannut takaisin hihnalle 'likainen!' - kommentillla.
Jos jossain vaiheessa ennen lounasta oli joku 15 sekunnin hiljainen hetki niin frau Führer tuli heti työntämään rättiä käteen, että saliin siitä siivoamaan kuin olisi jo!
Lähden kävelemään kesken kaiken, lopputilikin tuli vasta sen jälkeen kun eräs huonosta huumorintajustaan tunnettu kävi puhuttelemassa ravintolapäällikköä.
Ei nyt mitenkään hirvein työ sinänsä, mutta toivoisin, että ihmiset ylipäänsä muistaisivat että työntekijät ovat vain ihmisiä ja tekevät ohjeistuksen mukaisesti töitään. Ei heille tarvitse päätä aukoa siitä, varsinkin saman talon sisällä toimivat ammattiryhmät tuntuvat nokkivan toisiaan ymmärtämättä toisen ammatinkuvasta mitään
Esimerkkinä tein töitä päiväkodin keittiössä. Päiväkodin henkilökunta tuntui purkavan kaiken stressinsä meihin keittiötyöntekijöihin, valittivat myös jos ruoka oli pahaa eli ei ollut lasten mieleen -> nälkäiset lapset kiukuttelevat enemmän. Ei me niitä ruokalistoja suunnitella, toteutetaan vain se mikä on ylempänä määrätty. Jos ruokalistalla lukee kaalilaatikko, se kaalilaatikko laitetaan tarjolle vaikka tiedetään, ettei ole lasten suosikki. Samoin kukkakaali, ruusunmarja, herneet, mitä näitä nyt on. Sen ymmärtää, että lapset huutaa hyi! mutta että aikuiset ihmiset tulevat keittiöön valittamaan meille, jotka vain toteutamme työtämme tuntui hyvin absurdilta. Ihan kuin kiusallamme olisimme syöttäneet lasten inhokkeja. Käsittämätöntä. :/
H#%@etissä on oma paikka jokaiselle hoito-, ravintola-, ja muiden hierarkia-alojen tiuskijalle, tylyttäjälle, kiusaajalle ja työpäivistä helvettiä tekevälle kyylälle.
Koulusihteeri. Eikä työn kamaluus johtunut oppilaista, vaan opettajista jotka eivät pitäneet sihteerien, kouluavustajien, siivoojien ja keittäjien työtä minään.
Metalli paja. Olin 4kk töissä.. Työnkuva tilausten keräystä ja hiekka puhallusta.
Työaika 6-14.30. ei yksinkertaisesti pystynyt ja jaksanut työpäivän jälkeen tehdä yhtään mitään.. kokoajan sattui lihaksiin ym. Pe kun viikko oli ohi kävin monesti nukkumaan tyyliin 17.00 ja heräsin lauantaina.