Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ymmärrä: pidetäänkö kihlasormusta ja vihkisormusta samassa sormessa?

Vierailija
03.08.2014 |

Ensinnäkin pitääkö kaksi sormusta hankkia? Tai jos ei niin mitkä sormukset alttarilla vaihdetaan jos kihlasormukset on jo aiemmin vaihdettu? Sitten jos hankitaan molemmat niin pidetäänkö niitä oikeasti yhtä aikaa vasemmassa nimettömässä?? Sehän on ihan älytöntä ja näyttääkin rumalta.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ja miehelläni on vain vihkisormukset. Kihlasormuksia ei ollut missään vaiheessa.

Vierailija
22/49 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään tätä tiennyt ennen kuin joskus parikymppisenä. Äidilläni on vain vihkisormus, isoäitien sormuksia en muista ja muiden naisten sormiin ilmeisesti en ollut kiinnittänyt huomiota kun en ainakaan muistanut nähneeni useampia. Häissäkään en ole koskaan käynyt niin en ole tuoreita morsiamiakaan päässyt onnittelemaan ja ihailemaan sormuksia. Tähän vielä päälle se, että tv-viihteessä aina näkyi vain yksi sormus... 

Itse en ole osannut ikinä käyttää minkäänlaisia sormuksia, että varmaan jos minä tästä joskus kihloihin ja naimisiin päädyn, niin tuskinpa tulen kahta sormusta käyttämään eikä mielestäni ole tarvetta hankkiakaan, oli perinne tai ei. Mutta eihän se nyt rumalta näytä - omaan silmääni vain vähän "hassua" kun en lähipiirissäni ole huomannut kyseistä tapaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen vähän sympatiaa AP:ta kohtaan, koska olin itsekin "tynnyrissä kasvanut", etten tiennyt näistä kihla- ja vihkisormusvirityksistä kuin vasta aikuisiällä. Ironista tosin, äidilläni on sekä kihla- että vihkisormus sormessa, mutten erityisemmin miettinyt asiaa. Muita ihmisiä tavatessa katsoin heitä silmiin eikä sormiin. Ehkä aikoinaan ajattelin, että alttarilla annetaan kihlasormukset siunattavaksi ja sitten takaisin sormeen.

Mutta en ymmärrä AP:n vankkaa mielipidettä, että vihkisormus rumentaisi kihlasormusta sormessa. Netissä olen nähnyt monia kauniita sormusyhdistelmiä, etten tuomitsisi vihkisormusta sormen rumentajaksi.

Vierailija
24/49 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miksei voi googlata näitä ihmetyksen aiheita. Kuvahaulla jopa näkee, miltä näyttää, kun on kaksi sormusta samassa kädessä. AV tuntuu vaan olevan monelle ainoa tiedonlähde. Raasut :(

Vierailija
25/49 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanko oikeasti prinsessat hiiltyvät, jos ei joku niin turhaa asiaa tiedä kuin jostain sormuksista? Teillä ei ilmeisesti ole kovin suuria asioita elämässänne käsiteltävänä, jos tämä asia on niin merkittävä, että ap täytyy asiasta haukkua. 

Vierailija
26/49 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me arabit laitetaan oikean. Käden nimettömään se sormus ja sitten hääpäivänä seremoniassa siirretään vasempaan (siis mies siirtää vaimon sormuksen ja toisinpäin). Jotkut sitten käyttävät kahta sormusta erikseen esim. Tätini. Afrikkalainen ystäväni kertoi, että heillä kihlasormus on keskisormessa :) näin siis meilläpäin, muiden vastaajien tavoin olen sitä mieltä, että suomessa käytetään kahta sormusta, yksi kun kositaan ja toinen kun vihitään (näin siis olen kuullut)

Vierailija
27/49 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain naisella on kaksi sormusta vasemmassa nimettömässä. Miehellä on ainoastaan yksi sormus. Toisissa kulttuureissa voi olla toisessa kädessä kuin meillä.

Jokainen pari sopii keskenään, käyttääkö sormuksia. Joissain töissä on sormuksen käyttö kielletty.

Vierailija
28/49 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kauhistus. Oma äitini ei ole ikinä pitänyt sormusta/sormuksia, enkä minäkään noista asioista ole tiennyt, tai ole asia edes kiinnostanut. Itse olen kaavaillut nyt naimisiinmenoa suunnitellessa, etten ala mitään puristavia sormuksia pitämäänkään, mutta mies vähän jo tulistuu ajatuksestakin, joten täytyypä sitten miettiä mitä tehdä. Iso mollukka taitaa olla vielä tulossa kun mies on jenkki. :( 

Vierailija
29/49 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 15:33"]

En ole nähnyt kovin usein näitä kahden sormuksen viritelmiä kolmesta puhumattakaan! Yleensä kaikilla on kuitenkin vain yksi sormus. Miksi kukaan haluaa kahta pitää, eikö se tunnukin epämukavalta? -AP

[/quote]

Kyllä se perinteisin tapa on pitää kahta sormusta naisilla, miehillä yleensä vain yksi sormus (kihla- ja vihkisormus on sama). Kihlasormus on merkki kihlautumisesta. Vihkisormus lisätään avioitumisen yhteydessä. Silloin näkee helposti, onko nainen aviossa vai vielä kihloissa. Itse pidän kihla- ja vihkisormusta rinnakkain, koska 1) pidän niiden yhdistelmästä, 2) haluan kaikkien näkevän, että olen naimisissa ja 3) myös kihlasormus antaa minulle muistoja on tunnearvoltaan hyvin tärkeä. Kihlasormukseni on tavallinen, vihkisormus kivellinen. Jotkut laittavat kihlasormukseen kiviupotuksen, kun ensimmäinen lapsi syntyy. Äidilläni on vasemmassa nimettömässä kolme sormusta.

Nykyään jotkut käyttävät vain vihkisormusta nimettömässään, mutta tämä ei ole perinteinen tapa. Jotkut suurikivelliset sormukset tai muodoiltaan tietynlaiset ovat sellaisia, että käytännössä niiden rinnalle on mahdotonta yhdistää toista sormusta.

Vierailija
30/49 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea ap, hyvin otti provosi tulta tällaisena hellepäivänä! :D

Vierailija
31/49 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkähän takia miehillä sitten on vain se yksi sormus? Eivätkö halua näyttää että ovat naimisissakin jo jos naiset kerran pitävät kahta siksi että näkee että ei ole pelkästään kihloissa vasta? -AP

Vierailija
32/49 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen provo, en minäkään näistä sormusasioista ole tiennyt aiemmin, eikä ole erityisemmin kiinnostanutkaan. -Ohis

Vierailija
33/49 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaah, mun tuttavapiirissä ei juuri kukaan pidä edes noita sormuksia vaikka naimisissa ovatkin, taitaa olla tapana joissain piireissä, eikä juurikaan sitten toisissa.

Vierailija
34/49 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 16:05"]

Jaah, mun tuttavapiirissä ei juuri kukaan pidä edes noita sormuksia vaikka naimisissa ovatkin, taitaa olla tapana joissain piireissä, eikä juurikaan sitten toisissa.

[/quote]

Niin joo, pettäjäpiireissä tuskinpa käytetään sormuksia.

Vierailija
35/49 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 16:03"]

Minkähän takia miehillä sitten on vain se yksi sormus? Eivätkö halua näyttää että ovat naimisissakin jo jos naiset kerran pitävät kahta siksi että näkee että ei ole pelkästään kihloissa vasta? -AP

[/quote]

Jokin perinne tuo on. Liittyiskö siihen, että miehen on ollut aikoinaan tapana maksaa naisen sormukset. Naiselle "mies hankkii" kaksi sormusta, miehelle riittää yksi. Miehet eivät muutenkaan juuri koruja pidä.

Vierailija
36/49 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten sitä sormusta ei tarvita todistelemaan, että tässä ollaan varattuja ja naimisissa, vaan luotetaan toiseen ilman sormuksiakin. Meinaatko etteivät sormusihmiset saa sitä sormusta sopivasti pois sormestaan kun menevät baariin pettämään?

Vierailija
37/49 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö naisen ostaa miehelle kihlasormus?

Vierailija
38/49 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 15:29"]

[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 15:19"]

Kun en oikeasti tiennyt tätä aiemmin että pidetään KAHTA tai USEAMPAA sormusta samassa sormessa! Mitä järkeä siinä on, miksei kihlasormus riitä? Miksi ihmeessä se vihkisormus hankitaan siihen vielä rumentamaan? Vanhempani eivät ole naimisissa niin en ole heilläkään tällaisia viritelmiä nähnyt. -AP

[/quote]

Se nyt vaan sattuu olemaan perinteinen suomalainen tapa. Tosin jos tiukasti suomalaisten perinteiden mukaan mennään, niin se vihkisormus ei ainakaan sitä kombinaatiota rumenna - kihlasormus on sellainen sileä rinkula, vihkisormuksessa sitten timantteja tai muita kiviä.

Nykyään on yleistymässä ulkomailta tullut tapa, että ostetaan hienompi kihlasormus, ja eihän kukaan kiellä tekemästä ihan omallakin tavalla.

[/quote]

No tuohan nyt on vain mielipidekysymys. Henk.koht. en ole nähnyt yhtäkään kaunista kivellistä tai muutoin "koristeltua" sormusta. Blankot pyöristämättömät ovat tyylikkäimpiä.

Vierailija
39/49 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 16:05"]

[/quote]

Näin epäilemättä on.

Vierailija
40/49 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 16:17"]

Pitääkö naisen ostaa miehelle kihlasormus?

[/quote]

Tietenkin. Vai miehen itseänsäkö se pitäisi itselleen ostaa? Kilhaan itseni. Jeesjees. :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kahdeksan