16v kyselee; Juoko "kaikki" teinit? Jäänkö jostain pois juomattomuudellani?
Mua on alkanu viimeaikoina ahdistaa tää aihe. Oon omista kavereista ainoa, joka ei koskaan juo. Pari vuotta itteeni vanhemmilta kavereilta tulee nyt kesällä jatkuvaan faceen kuvapäivityksiä terrasilta juomien kera ja kokoajan kuulee, et jotkut on juomas.
Juteltiin joskus juomisesta kaveriporukas, ja kukaan mun kavereista ei meinannu uskoo, etten mie juo. Kysymykset oli suuntaan, et "kuinka usein sää heräät oudoista paikoista, ootko koskaan heränny putkasta, pahimmat jutut mitä oot tehny kännis" jne jne, ja ku oon vastannu etten juo, nii kaikki on ollu ihan "ööö...". Ja osan näistä kavereista oon tuntenu jo vuosia, osan ihan ala-asteelta asti. Nyt oon jääny vähän yksin, kun en koskaan lähde mukaan minnekkään juomaan.
Tiiän vaan muutaman nuoren, jotka ei juo. Yks on sellanen vähän hiljainen, kokoajan nenä kiinni kirjassa, eli vähän niikun minä. Toinen sit on himourjeilija, jonka harrastukselle ei alkoholi oikein sovi.
Mie en tiiä tuunko mie katumaan sitten vanhempana, että mun koko muoruus menee vaan siinä, et mie istun joka viikonloppu yksin kotona lukemassa kirjaa tai istumassa koneella. Et onpa paljon juttuja, mitä muistella sit vanhempana. En oo ikinä tainnu olla ulkona kello yhdentoista jälkeen koiran pissittämis-lenkkejä mukaan laskematta. Villi nuoruus(ko?).
Mun ei edes olisi vaikeaa hommata juomia, kun löytyy pari täysi-ikäistä kaveria ja 18-v poikaystävä. Poikaystävä ei juo, on joskus ennen meidän tutustumista vuosia sitten maistanut olutta ja sensellasta, mutta juominen ei oo jääny päälle. Ei oo juonu meidän parin vuoden seurustelun aikana yhtään. Täytän itse 17-v loppuvuodesta.
Onko täällä ketään, joka ei juonut nuorena, ja mitä mieltä ootte siitä? Kaduttaako minuu si vanhempana, et tyyliin jokaisen perjantain mie käytän istumalla koneella, siinä missä muut pitää hauskaa kavereiden kesken?
Kommentit (47)
Te, jotka ette ole nuorena juoneet, ette voi sanoa, ettei ei jää jostain paitsi - ettehän te sitä tiedä! Vain sellainen, joka on juonut, voi kertoa jääkö jostain paitsi.
Ja mitä tarkoittaa juoda - vetää kännit vai opetella sivistynyttä alkoholin käyttöä?
Itse olen teininä vetänyt kännejä, aika harvakseltaan tosin, ja voin kertoa, että on jäänyt sekä hyviä että vähemmän hyviä muistoja. Mutta sitähän se elämä on aina, kaikessa on hyvät ja huonot puolensa. Pääsääntöisesti muistelen niitä aikoja kuitenkin hyvällä, en tehnyt mitään hirveitä tyhmyyksiä, joten kaduttavaa ei ole jäänyt. Ehkä menetin neitsyyteni liian aikaisin, mutta toisaalta olin silloin selvinpäin, joten alkoholin piikkiin ei sitä voi laittaa :-)
Mun oma teinini opettelee kotona kohtuullista alkoholin käyttöä: jos mieheni paistaa vaikka pihvit, niin kaikki yli 15v-vuotiaat saavat lasiin tilkan punkkua. Yritän välittää seuraavalle sukupolvelle sellaista sivistynyttä eurooppalaista alkoholinkäyttöä. Koska alkoholi ei ole meillä kiellettyä, niin meidän teineillä ei ole tarvetta sitä vetää "uhmakkuudessaankaan". Jos teinini haluaa juoda enemmän, niin ollaan sovittu, että tekee sen kotona valvotusti. Kesällä 17v. teinini otti 3-4 sidua mökillä, oli vähän hiprakassa - ei ongelmaa ja kaikilla oli hauskaa.
Summa summarum: mitään örvellyskännejä (ja siihen liittyviä mokaamisia) en suosittele, mutta mikset maistaisi joskus vaikka viiniä jonkun aikuisen kanssa, niin tiedät vähän, että mistä alkoholin nauttimisessa on kyse!
Terveisin, 44v. nuorekas mutsi
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 13:15"]Ole ylpeä juomattomuudestasi. Minäkään en juo. En ole koskaan vetänyt kännejä. Tosin omassa kaveripiirissäni ei sellaisia tyyppejä ole, jotka itsekään joisivat. Mutta mieti: haluatko pilata elämäsi kännäämällä vain siksi että tuntisit olosi cooliksi muiden edessä? Omia aivoja kannattaa käyttää.
T. 17 v.
[/quote]
En minä halua itteäni "cooliksi" tuntea, en vaan yhtään tiedä miltä edes pieni humala tuntuu. Muttei ehkä ole järkevää turmella omaa päätä alkoholilla näin nuorena. Olen vain niin epävarma kaikesta :/ Aiemmin olinkin ylpeä juomattomuudestani, mutta ehkä tämä vaihe menee kohta ohi :)
ap
Eivät kaikki juo, mutta taidat olla harvinaisuus.
Pidä siitä kiinni. Suostu olemaan tässä asiassa porukan outolintu. Sä et todellakaan menetä mitään. Ja ryypätä ehti myöhemminkin jos on pakko..
Säästyy rahat ja terveys. Säästyt noloilta mokilta.
Mä olen 42 v ns. perjantaijuoppo. Tavan vuoksi pitää se olut avata duunin jälkeen ja siitä se ajatus sitten lähtee. Joskus jää yhteen, usemmin kymmeneen. Pikku kännissä on kiva ollakin, mutta aika tyhjäähän se on. Isommat kiksit saan lenkiltä tai joltain keikalta.
Kaveripiiri on valitettavan samanlaista.
Itekseni taas eilen vannoin, että ens perjantaina en ota mitään. Vituttaa, kun menee yksi päivä turhuuden turruttamiseen.
Viisas pysyis erossa päihteistä kokonaan.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 13:07"]lapsi mene pois AV-lta. Miksi helvetissä kysyt TÄÄLTÄ jos muut teinit juo?!
ps. Eihän kenenkään av-laisen oma pikku mussukka juo alaikäisenä.
[/quote]
-ll- Onko täällä ketään, joka ei juonut nuorena, ja mitä mieltä ootte siitä? Kaduttaako minuu si vanhempana, et tyyliin jokaisen perjantain mie käytän istumalla koneella, siinä missä muut pitää hauskaa kavereiden kesken? -ll-
Minäkään en ole montaa kertaa nuorena juonut, isäni myös alkoholisti, ja minä en saa alkoholista mitään muuta kuin että alkaa väsyttää. Tyttäreni joka täyttää ensi kuussa 20, ei ole tainnut kertaaakaan käydä baarissa, eikä ole koskaan mitään ostanut alkosta. Hänellä on kavereita jotka juo, ja kavereita jotka ei juo. Kaverit on löytyneet lähinnä harrastusten parista, jotka sattuu lähes kaikki olemaan seurakunnan järjestämiä, hän on ollut isosena, vetänyt tyttökerhoa, ollut kuorossa ja tanssiryhmässä ja vetänyt nuoremmille tytöille tanssiryhmää. Ei siinä ryypääämisessä ole oikeasti mitään hienoa, eikä niitä mokailuja ole hieno vanhempana muistella, vaan niitä häpeää, ja toivoo että ei olisi tehnyt. En käsitä ollenkaan miksi nuoruuden pitäisi olla erityisen villi, varsinkin jos ei elämä ole lapsenakaan ollut ruusuilla tanssimista. Kiva nuoruus on parempi, sellainen jota on mukava vanhempana muistella, ja lapsilleenkin voi siitä kertoa. Kuka ihme haluaa muistella kuinka kännipäissään tuli raiskatuksi ja seuraavana päivänä oksenteli ja haki katumuspillereitä apteekista?
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 13:24"]
-ll- Onko täällä ketään, joka ei juonut nuorena, ja mitä mieltä ootte siitä? Kaduttaako minuu si vanhempana, et tyyliin jokaisen perjantain mie käytän istumalla koneella, siinä missä muut pitää hauskaa kavereiden kesken? -ll-
[/quote]
En juonut nuorena. Ei kaduta pätkääkään. Hauskaa voi pitää ilmankin alkoholia.
Nykyään kyllä käytän alkoholia, mutta on kiva tietää, että ilmankin pärjää, eikä alkoholi ole mitenkään pakollinen osa nykyisen ystäväpiirini juhlia ja illanviettoja.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 13:21"]Te, jotka ette ole nuorena juoneet, ette voi sanoa, ettei ei jää jostain paitsi - ettehän te sitä tiedä! Vain sellainen, joka on juonut, voi kertoa jääkö jostain paitsi.
Ja mitä tarkoittaa juoda - vetää kännit vai opetella sivistynyttä alkoholin käyttöä?
Itse olen teininä vetänyt kännejä, aika harvakseltaan tosin, ja voin kertoa, että on jäänyt sekä hyviä että vähemmän hyviä muistoja. Mutta sitähän se elämä on aina, kaikessa on hyvät ja huonot puolensa. Pääsääntöisesti muistelen niitä aikoja kuitenkin hyvällä, en tehnyt mitään hirveitä tyhmyyksiä, joten kaduttavaa ei ole jäänyt. Ehkä menetin neitsyyteni liian aikaisin, mutta toisaalta olin silloin selvinpäin, joten alkoholin piikkiin ei sitä voi laittaa :-)
Mun oma teinini opettelee kotona kohtuullista alkoholin käyttöä: jos mieheni paistaa vaikka pihvit, niin kaikki yli 15v-vuotiaat saavat lasiin tilkan punkkua. Yritän välittää seuraavalle sukupolvelle sellaista sivistynyttä eurooppalaista alkoholinkäyttöä. Koska alkoholi ei ole meillä kiellettyä, niin meidän teineillä ei ole tarvetta sitä vetää "uhmakkuudessaankaan". Jos teinini haluaa juoda enemmän, niin ollaan sovittu, että tekee sen kotona valvotusti. Kesällä 17v. teinini otti 3-4 sidua mökillä, oli vähän hiprakassa - ei ongelmaa ja kaikilla oli hauskaa.
Summa summarum: mitään örvellyskännejä (ja siihen liittyviä mokaamisia) en suosittele, mutta mikset maistaisi joskus vaikka viiniä jonkun aikuisen kanssa, niin tiedät vähän, että mistä alkoholin nauttimisessa on kyse!
Terveisin, 44v. nuorekas mutsi
[/quote]
En ehkä kännejä haluaisi vetää, mutta haluaisin tietää miltä humala tuntuu :/ Kotona meillä ei pahemmin käytetä alkoholia, niin en kotonakaan oikein voi oppia minkäänlaista alkoholin käyttöä.
ap
Minun mielestäni on ollut tutkimuksia, että raittiiden nuorten määrä on jopa lisääntynyt, niin että on tullut ääriöilmiöt: Toiset vetää änkykät, toiset ei ota ollenkaan.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 13:22"]Eivät kaikki juo, mutta taidat olla harvinaisuus.
Pidä siitä kiinni. Suostu olemaan tässä asiassa porukan outolintu. Sä et todellakaan menetä mitään. Ja ryypätä ehti myöhemminkin jos on pakko..
Säästyy rahat ja terveys. Säästyt noloilta mokilta.
Mä olen 42 v ns. perjantaijuoppo. Tavan vuoksi pitää se olut avata duunin jälkeen ja siitä se ajatus sitten lähtee. Joskus jää yhteen, usemmin kymmeneen. Pikku kännissä on kiva ollakin, mutta aika tyhjäähän se on. Isommat kiksit saan lenkiltä tai joltain keikalta.
Kaveripiiri on valitettavan samanlaista.
Itekseni taas eilen vannoin, että ens perjantaina en ota mitään. Vituttaa, kun menee yksi päivä turhuuden turruttamiseen.
Viisas pysyis erossa päihteistä kokonaan.
[/quote]
Muutamalle mun kavereille, jotka täyttivät 18v nyt alkukesästä, on juominen jääny vähän päälle :/ Vähintään joka viikonloppu, joskus myös arkena, pitää päästä juomaan. Pelkään, että itsellekkin jäisi juominen päääle ja sit alkaisi kierre siitä irti.
ap
Minulla on 18v tyttö, joka 15v asti on toitottanut minulle, että kaikki juo. Niin hän kuin kaikki hänen kaverinsa. Tiedän, että näin on, mutta nyt kun sisko on 15v en tiedä yhtään teiniä hänen kaveripiiristään joka voisi. Niin fiksuja tyttöjä, että tuskin juovat jatkossakaan. Jos jotain voisin omasta nuoruudestani muuttaa niin jättäisin teini- ja nuoruusiän kännit väliin.
Olen 20 vuotias ja en oo ikinä ollu kännissä. Olen tyytyväinen itseeni, vaikka kaikki aina kattookin silmät pyöreinä et miten en oo voinu olla. Muutaman saatan sillon tällön ottaa, en haluu ravata koko ajan vessassa tai olla myöhemmin pissat housussa ja oksut rinnuksilla. Vaikka kaverit meniskin illanviettoihin, missä jotkut juo, ei se tarkota ettei sinne voi mennä mukaan. Itse ollut monissa bileissä ja puisto piknikeillä mukana ihan selvänä. Älä eristäydy ikäisistäsi kavereista, sitä tulet katumaan myöhemmin!
Mun kaveri aloitti kännibileissä käymisen jo 11-vuotiaana ja välillä menin itsekin mukaan. Ei siinä mitään hauskaa tai hienoa ollut, paljon parempia nuoruusmuistoja saat, jos pidät tyttöjen pyjamabileet ja menette yhdessä yöuinnille tai vastaavaa.
Sulla on huonoja kavereita. Luultavasti jäät paitsi monesta ongelmasta ja ikävästä tapahtumasta.
Meidän kolmesta tytöstä vain yhdellä oli vähän taipumusta maisteluun alaikäisenä.
Hyvin sitä ehtii sotekea elämäänsä alkoholin kanssa, vaikka alottaisi vasta 18 vuotiaana.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 13:30"]
Minun mielestäni on ollut tutkimuksia, että raittiiden nuorten määrä on jopa lisääntynyt, niin että on tullut ääriöilmiöt: Toiset vetää änkykät, toiset ei ota ollenkaan.
[/quote]Täysraittiiden nuorten määrä kasvaa joka ikäluokassa. Nuoret tulevat aivan oikeasti fiksummiksi.
Minä olin johonkin 22-vuotiaaksi asti raivoraitis ja ekan kerran humalassa joskus 23-vuotiaana. Silloin yhden kesän aikana kävin bilettämässä, sen jälkeen on ollut hiljaisempaa. Nykyisin juon epäsäännöllisesti ja laiskasti, yleensä vain yhden alkoholiannoksen kerrallaan ja muutaman kerran vuodessa kaksi. Pihvin kanssa menee punaviinilasillinen ja kavereiden kanssa seurustellessa voin ravintolassa juoda oluen tai kaksi. Yhtä olutta ryystän kaksi tuntia, joten eihän siinä edes humalaan tule. Tällainen kohtuukäyttäjä sinustakin varmaan tulee, jos joskus päätät alkoholinkäyttöä opetella.
En todellakaan kadu, että on kännisekoilut jääneet väliin. Olin jo lukioikäisenä sitä mieltä, että kännääminen on ihan tyhmää. Edelleen olen sitä mieltä, että noloa jos oksentaa kännissä tai juo niin paljon että tulee krapula. Itselläni ei koskaan ole krapulaa ollut ja olen siitä ylpeä.
Niistä kännäävistä lukiokavereista tuli kyllä lopulta ihan kunnon kansalaisia, lääkäreitä ja sellaisia. Että ei se nuoruuden kännäily kaikkien kohdalla katuojaankaan vie. Monet ikätovereista (40+) ovat kyllä tiukasti sitä mieltä, että kännisekoilu kuuluu nuoruuteen ja jostain on jäänyt paitsi, jos tämän tärkeän kehitysvaiheen on skipannut. Itse olen eri mieltä.
Saat olla kyllä tosi tyytyväinen siitä, että olet löytänyt itsellesi raittiin poikaystävän! Pidä hänestä lujasti kiinni!
Omista opiskeluajoista täytyy sanoa, että olin kyllä täysillä mukana kaikissa teekkaritouhuissa, vaikken ensimmäisinä vuosina mitään juonutkaan. Lauloin juomalauluja samalla antaumuksella kuin muutkin, vaikka omassa lasissa oli limua. Voit siis ihan hyvin riekkua muiden mukana, jos niin haluat, vaikka itse olet selvin päin. Sitten kun ikä riittää siihen, että pääset ravintolaan sisään.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 13:42"]Minulla on 18v tyttö, joka 15v asti on toitottanut minulle, että kaikki juo. Niin hän kuin kaikki hänen kaverinsa. Tiedän, että näin on, mutta nyt kun sisko on 15v en tiedä yhtään teiniä hänen kaveripiiristään joka voisi. Niin fiksuja tyttöjä, että tuskin juovat jatkossakaan. Jos jotain voisin omasta nuoruudestani muuttaa niin jättäisin teini- ja nuoruusiän kännit väliin.
[/quote]
Minä vähän oonkin koittanu kompensoida juomattomuuttani urheilemalla useena päivänä viikossa :) Juominen ja urheilu ei pahemmin sovi yhteen.
ap
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 13:55"][quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 13:42"]Minulla on 18v tyttö, joka 15v asti on toitottanut minulle, että kaikki juo. Niin hän kuin kaikki hänen kaverinsa. Tiedän, että näin on, mutta nyt kun sisko on 15v en tiedä yhtään teiniä hänen kaveripiiristään joka voisi. Niin fiksuja tyttöjä, että tuskin juovat jatkossakaan. Jos jotain voisin omasta nuoruudestani muuttaa niin jättäisin teini- ja nuoruusiän kännit väliin.
[/quote]
Minä vähän oonkin koittanu kompensoida juomattomuuttani urheilemalla useena päivänä viikossa :) Juominen ja urheilu ei pahemmin sovi yhteen.
ap
[/quote] hyvä ap! T sossu
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 13:54"]Minä olin johonkin 22-vuotiaaksi asti raivoraitis ja ekan kerran humalassa joskus 23-vuotiaana. Silloin yhden kesän aikana kävin bilettämässä, sen jälkeen on ollut hiljaisempaa. Nykyisin juon epäsäännöllisesti ja laiskasti, yleensä vain yhden alkoholiannoksen kerrallaan ja muutaman kerran vuodessa kaksi. Pihvin kanssa menee punaviinilasillinen ja kavereiden kanssa seurustellessa voin ravintolassa juoda oluen tai kaksi. Yhtä olutta ryystän kaksi tuntia, joten eihän siinä edes humalaan tule. Tällainen kohtuukäyttäjä sinustakin varmaan tulee, jos joskus päätät alkoholinkäyttöä opetella.
En todellakaan kadu, että on kännisekoilut jääneet väliin. Olin jo lukioikäisenä sitä mieltä, että kännääminen on ihan tyhmää. Edelleen olen sitä mieltä, että noloa jos oksentaa kännissä tai juo niin paljon että tulee krapula. Itselläni ei koskaan ole krapulaa ollut ja olen siitä ylpeä.
Niistä kännäävistä lukiokavereista tuli kyllä lopulta ihan kunnon kansalaisia, lääkäreitä ja sellaisia. Että ei se nuoruuden kännäily kaikkien kohdalla katuojaankaan vie. Monet ikätovereista (40+) ovat kyllä tiukasti sitä mieltä, että kännisekoilu kuuluu nuoruuteen ja jostain on jäänyt paitsi, jos tämän tärkeän kehitysvaiheen on skipannut. Itse olen eri mieltä.
Saat olla kyllä tosi tyytyväinen siitä, että olet löytänyt itsellesi raittiin poikaystävän! Pidä hänestä lujasti kiinni!
Omista opiskeluajoista täytyy sanoa, että olin kyllä täysillä mukana kaikissa teekkaritouhuissa, vaikken ensimmäisinä vuosina mitään juonutkaan. Lauloin juomalauluja samalla antaumuksella kuin muutkin, vaikka omassa lasissa oli limua. Voit siis ihan hyvin riekkua muiden mukana, jos niin haluat, vaikka itse olet selvin päin. Sitten kun ikä riittää siihen, että pääset ravintolaan sisään.
[/quote]
Ehkä munkin pitäis jättää juominen siihen asti, että osaisin käyttää alkoholia kohtuullisesti. Vaikken nyt vielä edes juo, mutta nyt se menisi siihen että kavereiden kanssa jossain/jonkun kaverin tai kaverinkaverin luona, kun ei ikä riitä vielä baariin asti. Porukassa kun tyhmyydellä on tapana tiivistyä :)
ap
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 13:15"]
Jos jäisin kiinni. Satun vaan olemaan täällä mun paikassa ainoo nuori, joka ei juo tai ole juonut :/
ap
[/quote]
Jos olet sijoitettuna jonnekin, niin ymmärrät varmaan itsekin että ne kaikki nuoret siellä tulevat enemmän tai vähemmän ongelmaisista perheistä? Ja ovat varmaan kotoakin saaneet mallia sellaisesta perisuomalaisesta kännäämisestä, joka alkaa hilpeästä nousuhumalasta ja päättyy itkun kautta sammumiseen. Niillä on monilla varmaan paha olla ja haluavat päänsä sekaisin keinolla millä hyvänsä.
Se porukka, minkä kanssa asut, ei todellakaan edusta mitään keskimääräistä nuorisoa! On paljon nuoria, joilla on tasapainoiset vanhemmat ja jotka ovat saaneet kotoa riittävästi rakkautta ja turvaa. Ja niillä on samanlaisia kavereita ja he puuhastelevat yhteisten mielenkiintojensa parissa. Ja panostavat koulutyöhön. Kuka edes ehtisi kännätä, kun koulu ja harrastukset yhdessä kavereiden kanssa tai yksin vievät kaiken ajan? Se ylijäävä aika menee nenä kirjassa tai piirrellessä.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 13:14"]No sun iässä en juonut, enkä juonut kun täytin kahdeksantoista. No hirveesti ei ollut rahaakaan, mutta vaikka joku olis tarjonnutkin, ei vaan kiinnostanut. 14- vuotiaana aloin käydä bändejä kattomassa (biletin täysillä, en olis joutanutkaan juomaan) ja lavatansseissa.
Nuorena nämä, jotka joivat usein ottivat loukkauksena, jos ei kelvannut tai sitten alkoivat pyydellä anteeksi, toivottavasti nykyään ei ole sellaista, jospa ihmiset olisivat avarakatseisempia nykyisin.
Nykyisin keski-ikäisenä saatan juoda ruualla viiniä, ravintolassa drinkin, viiniä mutta yleensä tökkää kahden jälkeen. Kotona meillä on aina alkoholia, vaikka kumpikin juo sitä ehkä kerran kaksi kuukaudessa.
[/quote]
No ainakin rahaa sit säästyy :) Sen rahan voisinkin käyttää sitten lempibändin lippuihin, jos joku joskus tulisi tännepäin.
ap