16v kyselee; Juoko "kaikki" teinit? Jäänkö jostain pois juomattomuudellani?
Mua on alkanu viimeaikoina ahdistaa tää aihe. Oon omista kavereista ainoa, joka ei koskaan juo. Pari vuotta itteeni vanhemmilta kavereilta tulee nyt kesällä jatkuvaan faceen kuvapäivityksiä terrasilta juomien kera ja kokoajan kuulee, et jotkut on juomas.
Juteltiin joskus juomisesta kaveriporukas, ja kukaan mun kavereista ei meinannu uskoo, etten mie juo. Kysymykset oli suuntaan, et "kuinka usein sää heräät oudoista paikoista, ootko koskaan heränny putkasta, pahimmat jutut mitä oot tehny kännis" jne jne, ja ku oon vastannu etten juo, nii kaikki on ollu ihan "ööö...". Ja osan näistä kavereista oon tuntenu jo vuosia, osan ihan ala-asteelta asti. Nyt oon jääny vähän yksin, kun en koskaan lähde mukaan minnekkään juomaan.
Tiiän vaan muutaman nuoren, jotka ei juo. Yks on sellanen vähän hiljainen, kokoajan nenä kiinni kirjassa, eli vähän niikun minä. Toinen sit on himourjeilija, jonka harrastukselle ei alkoholi oikein sovi.
Mie en tiiä tuunko mie katumaan sitten vanhempana, että mun koko muoruus menee vaan siinä, et mie istun joka viikonloppu yksin kotona lukemassa kirjaa tai istumassa koneella. Et onpa paljon juttuja, mitä muistella sit vanhempana. En oo ikinä tainnu olla ulkona kello yhdentoista jälkeen koiran pissittämis-lenkkejä mukaan laskematta. Villi nuoruus(ko?).
Mun ei edes olisi vaikeaa hommata juomia, kun löytyy pari täysi-ikäistä kaveria ja 18-v poikaystävä. Poikaystävä ei juo, on joskus ennen meidän tutustumista vuosia sitten maistanut olutta ja sensellasta, mutta juominen ei oo jääny päälle. Ei oo juonu meidän parin vuoden seurustelun aikana yhtään. Täytän itse 17-v loppuvuodesta.
Onko täällä ketään, joka ei juonut nuorena, ja mitä mieltä ootte siitä? Kaduttaako minuu si vanhempana, et tyyliin jokaisen perjantain mie käytän istumalla koneella, siinä missä muut pitää hauskaa kavereiden kesken?
Kommentit (47)
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 14:04"][quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 13:15"]
Jos jäisin kiinni. Satun vaan olemaan täällä mun paikassa ainoo nuori, joka ei juo tai ole juonut :/
ap
[/quote]
Jos olet sijoitettuna jonnekin, niin ymmärrät varmaan itsekin että ne kaikki nuoret siellä tulevat enemmän tai vähemmän ongelmaisista perheistä? Ja ovat varmaan kotoakin saaneet mallia sellaisesta perisuomalaisesta kännäämisestä, joka alkaa hilpeästä nousuhumalasta ja päättyy itkun kautta sammumiseen. Niillä on monilla varmaan paha olla ja haluavat päänsä sekaisin keinolla millä hyvänsä.
Se porukka, minkä kanssa asut, ei todellakaan edusta mitään keskimääräistä nuorisoa! On paljon nuoria, joilla on tasapainoiset vanhemmat ja jotka ovat saaneet kotoa riittävästi rakkautta ja turvaa. Ja niillä on samanlaisia kavereita ja he puuhastelevat yhteisten mielenkiintojensa parissa. Ja panostavat koulutyöhön. Kuka edes ehtisi kännätä, kun koulu ja harrastukset yhdessä kavereiden kanssa tai yksin vievät kaiken ajan? Se ylijäävä aika menee nenä kirjassa tai piirrellessä.
[/quote]
Joo, oon kuullu vähän kaikkea muilta täällä. Osalla syynä on kotiolot, osalla oma olo. On sentään mun kavereilla perus kotiolot, ei alkoholin väärinkäyttöä ja sellaista, mitä osalla sijoitetuista nuorista on. Mut on meitä ihan kunnollisiakin sijoitettuja nuoria siltu olemassa :) Ei me kaikki juoda ja riehuta.
ap
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 14:05"]En juonut nuorena. En ole ikinä ollut humalassa. Valitsin itselleni vain sellaisia kavereita, jotka eivät painostaneet juomaan. Ne jotka painostivat eivät ansainneet kaveruuttani.
Olen aina osannut pitää hauskaa ilman alkoholia. Osaan myös olla iloluontoinen, nauraa, laulaa, tanssia, muutenkin heittäytyä hauskanpitoon ja leikitellä ihan selvin päin. Ei mitään ongelmaa, eikä koskaan krapulaa. Kaiken lisäksi selvinpäin voi tehdä kaikenlaisia huomattavasti hauskempia juttuja, kun alkoholi ei heikennä koordinaatiota, reaktiokykyä ja kehon kontrollia.
Olen nyt 27, enkä koe jääneeni mistään paitsi. Sen sijaan säälittää ikäiseni ihmiset, joiden viikonloppu on pilalla ilman alkoholia.
Tsemppiä sulle, toivottavasti löydät ystäviä, jotka ovat samanhenkisiä!
[/quote]
Mulla ei kauheesti just nyt ole kavereita, mutta suunnitelmissa on muuttaa parin vuoden päästä ihan uudelle paikkakunnalle, josta saatankin löytää uusia kavereita :) Oon vähän ujompi, etten tiedä auttaisiko alkoholi kaiken sen jännityksen suhteen. Hermoilen tosi pahasti uusien ihmisten tapaamista ja isossa joukossa olemista.
ap
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 13:21"]
Mun oma teinini opettelee kotona kohtuullista alkoholin käyttöä: jos mieheni paistaa vaikka pihvit, niin kaikki yli 15v-vuotiaat saavat lasiin tilkan punkkua. Yritän välittää seuraavalle sukupolvelle sellaista sivistynyttä eurooppalaista alkoholinkäyttöä. Koska alkoholi ei ole meillä kiellettyä, niin meidän teineillä ei ole tarvetta sitä vetää "uhmakkuudessaankaan". Jos teinini haluaa juoda enemmän, niin ollaan sovittu, että tekee sen kotona valvotusti. Kesällä 17v. teinini otti 3-4 sidua mökillä, oli vähän hiprakassa - ei ongelmaa ja kaikilla oli hauskaa.
Terveisin, 44v. nuorekas mutsi
[/quote]
No tuosta on kyllä kohtuukäyttö kaukana, jos teini vetää 3-4 siideriä! Ja oli vähän hiprakassa? Luuletko tosiaan, ettei teini juo muuten kuin mitä hänelle olet antanut "nuorekkuudessasi"? Jos ei tuosta määrästä tule känniin, niin kyllä siinä on juotu vähän muutenkin kuin äidin valvovan silmän alla!
Minä olen kohtuukäyttäjä ja juon vähän kerrallaan. Siitä yhdestä viinilasista tulee jo se hiprakka. Kahden alkoholiannoksen jälkeen tietää jo juoneensa enemmän enkä koskaan juo tuota enempää. Jos joisin 3-4 siideriä, olisin aivan perseet.
Minusta on säälittävää, että aikuinen ihminen joutuu tuolla tavalla alkoholijuomilla ostamaan oman lapsensa hyväksyntää. Luuletko, että teinisi arvostaa sitä, ettet osaa olla aikuinen vaan yrität olla kaveri ja mieliksi? Selvästi kuitenkin juo selkäsi takana ja nauraa sinisilmäisyydellesi.
Miksi oletuksena on että jos juo niin tulee aina krapula? :) itse juon aina vähän, 2-4 (olen 19v.) ja toi on mulle sopiva määrä. Vähän hiprakkaan tulen ja itse tykkään siitä fiiliksestä. Kännikuskina oon pari kertaa ollut ja ei oo kivaa olla selvinpäin kokonaan kun muut tuntuu niin ärsyttäviltä silloin. :D
Joskus 16-17v. juotiin silloin tällöin (ehkä kerran 2 kuukaudessa jos sitäkäkään) kavereiden kanssa jonkun verran (kukaan ei koskaan sammunut tms.) ja niistä kerroista mulla on ainakin tosi hyvät muistot, en usko että olis ollut niin hauskaa ilman alkoholia.
Mutta ei kaikki juo alaikäisenä eikä pidäkään, tietysti. Voi sitä hauskaa pitää selvinpäinkin. :)
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 14:19"]Miksi oletuksena on että jos juo niin tulee aina krapula? :) itse juon aina vähän, 2-4 (olen 19v.) ja toi on mulle sopiva määrä. Vähän hiprakkaan tulen ja itse tykkään siitä fiiliksestä. Kännikuskina oon pari kertaa ollut ja ei oo kivaa olla selvinpäin kokonaan kun muut tuntuu niin ärsyttäviltä silloin. :D
Joskus 16-17v. juotiin silloin tällöin (ehkä kerran 2 kuukaudessa jos sitäkäkään) kavereiden kanssa jonkun verran (kukaan ei koskaan sammunut tms.) ja niistä kerroista mulla on ainakin tosi hyvät muistot, en usko että olis ollut niin hauskaa ilman alkoholia.
Mutta ei kaikki juo alaikäisenä eikä pidäkään, tietysti. Voi sitä hauskaa pitää selvinpäinkin. :)
[/quote]
Mulle tulee välillä "liian vanha olo", kun nään näitä videoita missä itteeni pari vuotta nuoremmat juo ja pitävät hauskaa :D Siis jotkut 12-13-veet. Kännikuskiks musta ei vielä oo vähään aikaan, mutta ehkä sit joskus minä mahdun mukaan joukkoon vaikkakin selväpäisenä :)
ap
Täällä toinen 16v kuka on just menettämässä kaveriaan alkoholille... Alkoholi ei oo koskaan kiinnostanu eikä varmaan tuu aikuisiälläkään koska äiti on kännissä hyvin antanu esimerkkiä miltä se sitte näyttää :/
En juonut nuorena. En ole ikinä ollut humalassa. Valitsin itselleni vain sellaisia kavereita, jotka eivät painostaneet juomaan. Ne jotka painostivat eivät ansainneet kaveruuttani.
Olen aina osannut pitää hauskaa ilman alkoholia. Osaan myös olla iloluontoinen, nauraa, laulaa, tanssia, muutenkin heittäytyä hauskanpitoon ja leikitellä ihan selvin päin. Ei mitään ongelmaa, eikä koskaan krapulaa. Kaiken lisäksi selvinpäin voi tehdä kaikenlaisia huomattavasti hauskempia juttuja, kun alkoholi ei heikennä koordinaatiota, reaktiokykyä ja kehon kontrollia.
Olen nyt 27, enkä koe jääneeni mistään paitsi. Sen sijaan säälittää ikäiseni ihmiset, joiden viikonloppu on pilalla ilman alkoholia.
Tsemppiä sulle, toivottavasti löydät ystäviä, jotka ovat samanhenkisiä!