16v kyselee; Juoko "kaikki" teinit? Jäänkö jostain pois juomattomuudellani?
Mua on alkanu viimeaikoina ahdistaa tää aihe. Oon omista kavereista ainoa, joka ei koskaan juo. Pari vuotta itteeni vanhemmilta kavereilta tulee nyt kesällä jatkuvaan faceen kuvapäivityksiä terrasilta juomien kera ja kokoajan kuulee, et jotkut on juomas.
Juteltiin joskus juomisesta kaveriporukas, ja kukaan mun kavereista ei meinannu uskoo, etten mie juo. Kysymykset oli suuntaan, et "kuinka usein sää heräät oudoista paikoista, ootko koskaan heränny putkasta, pahimmat jutut mitä oot tehny kännis" jne jne, ja ku oon vastannu etten juo, nii kaikki on ollu ihan "ööö...". Ja osan näistä kavereista oon tuntenu jo vuosia, osan ihan ala-asteelta asti. Nyt oon jääny vähän yksin, kun en koskaan lähde mukaan minnekkään juomaan.
Tiiän vaan muutaman nuoren, jotka ei juo. Yks on sellanen vähän hiljainen, kokoajan nenä kiinni kirjassa, eli vähän niikun minä. Toinen sit on himourjeilija, jonka harrastukselle ei alkoholi oikein sovi.
Mie en tiiä tuunko mie katumaan sitten vanhempana, että mun koko muoruus menee vaan siinä, et mie istun joka viikonloppu yksin kotona lukemassa kirjaa tai istumassa koneella. Et onpa paljon juttuja, mitä muistella sit vanhempana. En oo ikinä tainnu olla ulkona kello yhdentoista jälkeen koiran pissittämis-lenkkejä mukaan laskematta. Villi nuoruus(ko?).
Mun ei edes olisi vaikeaa hommata juomia, kun löytyy pari täysi-ikäistä kaveria ja 18-v poikaystävä. Poikaystävä ei juo, on joskus ennen meidän tutustumista vuosia sitten maistanut olutta ja sensellasta, mutta juominen ei oo jääny päälle. Ei oo juonu meidän parin vuoden seurustelun aikana yhtään. Täytän itse 17-v loppuvuodesta.
Onko täällä ketään, joka ei juonut nuorena, ja mitä mieltä ootte siitä? Kaduttaako minuu si vanhempana, et tyyliin jokaisen perjantain mie käytän istumalla koneella, siinä missä muut pitää hauskaa kavereiden kesken?
Kommentit (47)
Eivät kaikki 16veet juo, omani juo joskus, mutta ei aina, kun jotain tapahtuu. Miksi et mene mukaan ja vain ole juomatta, näin mun teini tekee usein. Vaikka on toki paljon nenä kiinni kirjassakin ja somettaa...
En oo koskaan juonut ja oon 25.v. Tunnen et en oo jäänyt mistään paitsi. Paremminkin voinhyvin.
Mä oon 19 enkä oo koskaan ollut kunnolla kännissä ja myös mua on painostettu juomaan. Et oikeasti jää mistään paitsi, oot vielä muakin nuorempi ja sulla on koko sun elämä aikaa saada kivoja kokemuksia (juominen ei oo kiva kokemus :D) ja nauttia sun nuoruudesta - parempi siitä on nauttia selvänä :) Mulla on perheessä alkoholismia ja sen takia ajatus juomisesta ahdistaa, mutta en ole tätä kertonut "kavereille". En koe jääväni yhtään mistään paitsi, baarissa on ihan hauskaa ihan juomattakin ja on ihan ok pystyä auttamaan huonossa kunnossa olevia kavereita. Jos susta tuntuu että kaverisi ovat huonoja/eivät välitä mistään muusta kun juomisesta, ala liikkua eri porukoissa. Mun parhaita ystäviä ei vois nykyään vähempää kiinnostaa juonko vai enkö. :) Tsemppiä sulle!
Mä olin bileissä mukana aina selvinpäin. Se juominen oli kavereilla kovimmillaan 16-19-vuotiaana. Tämän jälkeen se alkaa pikkuhiljaa menettää kiinnostustaan ihmisissä. Pojilla hiukan myöhemmin, pitäähän inttilomillakin dokata.
Ei juo eikä kaikki menetä neitsyyttä alle 18-vuotiaana. Sulla einole vielä mikään kiire! Monilta virheiltä välttyy, kun ei aloita aikuisten juttuja liian aikaisin. Ja ei kaikki aikuisetkaan käytä ollenkaan alkoholia tai vain hyvin vähän.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 12:51"]Eivät juo. Kokeile vasta sitten laillisesti, kun täytät 18.
T.sossu
[/quote]
Mie oon tällä hetkellä sijoitettuna yhteen paikkaan, mutta pääsen näillä näkymin harjoittelemaan itsekseni asumista heti syntymäpäiväni jälkeen. Et sit miulla ois vähän enemmän vapauttakin olla kavereiden suhteen, vaikka onnistuis se juominen ja kavereiden näkeminen nytkin, koska olen niin kiltti. Saan liikkua aika vapaasti, kun oon aina ajoissa takaisin ja hoidan oman osuuteni hommista.
ap
Ei juo. Meidän teini täyttää syksyllä 16, eikä liiku teinien ryyppyporukoissa, kaveritkin on samanlaisia. :)
Hei, mä en juonu teininä. Vasta 18,5veenä ekan kerran ja silloinkin siksi kun meni huonosti elämässä. Enhän mä sitä silloin tajunnut, mutta jälkeenpäin. Vaatiihan se omapäisyyttä ja kykyä sanoa ei, mutta se vie sut vielä pitkälle elämässä! :) ole rohkeasti oma itsesi ja visioi elämäsi haluamallasi tavalla. Älä lokeroi itseäsi vaan elä omia unelmiasi! :) sellaisilla ryyppykavereilla et tee mitään, etsi toiset piirit ja huom: laatu korvaa määrän :-)
Eivät kaikki juo. Voi olla, että joskus jäät juomattomuutesi vuoksi paitsi jostakin kivasta. Toisaalta voit jäädä paitsi myös monista ikävistä ja kiusallisista tilanteista.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 12:55"]Mä oon 19 enkä oo koskaan ollut kunnolla kännissä ja myös mua on painostettu juomaan. Et oikeasti jää mistään paitsi, oot vielä muakin nuorempi ja sulla on koko sun elämä aikaa saada kivoja kokemuksia (juominen ei oo kiva kokemus :D) ja nauttia sun nuoruudesta - parempi siitä on nauttia selvänä :) Mulla on perheessä alkoholismia ja sen takia ajatus juomisesta ahdistaa, mutta en ole tätä kertonut "kavereille". En koe jääväni yhtään mistään paitsi, baarissa on ihan hauskaa ihan juomattakin ja on ihan ok pystyä auttamaan huonossa kunnossa olevia kavereita. Jos susta tuntuu että kaverisi ovat huonoja/eivät välitä mistään muusta kun juomisesta, ala liikkua eri porukoissa. Mun parhaita ystäviä ei vois nykyään vähempää kiinnostaa juonko vai enkö. :) Tsemppiä sulle!
[/quote]
Mun lähisuvussa on myös jonkinverran alkoholismia, osaks senkin vuoks oon ottanut varovaisemman linjan alkoholin suhteen. Kun kuulemma korkeempi riski siihen tms :/ Baareihin en vielä pääse seuraks kellekkään, mutta pitäis vissiin jollain tapaa alkaa hankkia niitä kivojakin kokemuksia :)
ap
lapsi mene pois AV-lta. Miksi helvetissä kysyt TÄÄLTÄ jos muut teinit juo?!
ps. Eihän kenenkään av-laisen oma pikku mussukka juo alaikäisenä.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 12:57"][quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 12:51"]Eivät juo. Kokeile vasta sitten laillisesti, kun täytät 18.
T.sossu
[/quote]
Mie oon tällä hetkellä sijoitettuna yhteen paikkaan, mutta pääsen näillä näkymin harjoittelemaan itsekseni asumista heti syntymäpäiväni jälkeen. Et sit miulla ois vähän enemmän vapauttakin olla kavereiden suhteen, vaikka onnistuis se juominen ja kavereiden näkeminen nytkin, koska olen niin kiltti. Saan liikkua aika vapaasti, kun oon aina ajoissa takaisin ja hoidan oman osuuteni hommista.
ap
[/quote] no sitä suuremmalla syyllä kannattaa olla juomatta. Jos jäisit kiinni, saisit tiukemmat säännöt. Ja sullahan on poikaystäväkin, joten miksi edes haluaisit juoda ;) t sossu
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 12:57"]Ei juo. Meidän teini täyttää syksyllä 16, eikä liiku teinien ryyppyporukoissa, kaveritkin on samanlaisia. :)
[/quote]
Mun kaikki kaverit olivat sitä mieltä vielä pari vuotta sitten, mutta vähän turhan monen mielipide on muuttunut tässä vuoden sisään :/ Tupakkaa en sentään koskaan oo ees harkinnu, siitä meinasin pysyä kokonaan erossa :)
ap
Ryyppääminen on yliarvostettua, harvoin sain nuorempanakaan niistä reissuista niin paljon irti että se painaisi enemmän kuin krapula ja muut huonot puolet.
Oon 17v ja en oo juonu kans enkä oo nähny syytä siihen, kerkeehän tuota myöhemminki :) en oo kokenu ikinä mitää sellasta et oisin tosi coool jos vejän perseet 14 vuotiaana :) minähä se täs oon enemmä lain kuuliainen ku ne ryyppäävät kaverit ;)
Mä oon 17 ja juon toooosi harvoin ja sillon kun juon niin juon sen verran että en oo ees humalassa. Mun kaveritkaan ei juo paljoa, mut silti enemmän kun mä, ja en tunne oloani mitenkään ulkopuoliseksi vaikka olisinkin niitten kanssa ulkona ainut selvinpäin oleva :)
No sun iässä en juonut, enkä juonut kun täytin kahdeksantoista. No hirveesti ei ollut rahaakaan, mutta vaikka joku olis tarjonnutkin, ei vaan kiinnostanut. 14- vuotiaana aloin käydä bändejä kattomassa (biletin täysillä, en olis joutanutkaan juomaan) ja lavatansseissa.
Nuorena nämä, jotka joivat usein ottivat loukkauksena, jos ei kelvannut tai sitten alkoivat pyydellä anteeksi, toivottavasti nykyään ei ole sellaista, jospa ihmiset olisivat avarakatseisempia nykyisin.
Nykyisin keski-ikäisenä saatan juoda ruualla viiniä, ravintolassa drinkin, viiniä mutta yleensä tökkää kahden jälkeen. Kotona meillä on aina alkoholia, vaikka kumpikin juo sitä ehkä kerran kaksi kuukaudessa.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 13:07"][quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 12:57"][quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 12:51"]Eivät juo. Kokeile vasta sitten laillisesti, kun täytät 18.
T.sossu
[/quote]
ap
[/quote] no sitä suuremmalla syyllä kannattaa olla juomatta. Jos jäisit kiinni, saisit tiukemmat säännöt. Ja sullahan on poikaystäväkin, joten miksi edes haluaisit juoda ;) t sossu
[/quote]
Jos jäisin kiinni. Satun vaan olemaan täällä mun paikassa ainoo nuori, joka ei juo tai ole juonut :/
ap
Ole ylpeä juomattomuudestasi. Minäkään en juo. En ole koskaan vetänyt kännejä. Tosin omassa kaveripiirissäni ei sellaisia tyyppejä ole, jotka itsekään joisivat. Mutta mieti: haluatko pilata elämäsi kännäämällä vain siksi että tuntisit olosi cooliksi muiden edessä? Omia aivoja kannattaa käyttää.
T. 17 v.
Eivät juo. Kokeile vasta sitten laillisesti, kun täytät 18.
T.sossu