Kuka hullu ei laita leipää jääkaappiin?
Kommentit (37)
Meillä leipä on pakkasessa siivutettuna. Sieltä otetaan sulamaan tarvittava määrä kerrallaan. Muuten leivät homehtuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leipä säilyy oikein hyvin jääkaapissa. Huomasin kun hiirien vuoksi oli pakko saada kaikki tiiviin oven taakse. Nyt helteillä ei tulisi mieleenkään jättää leipää 30 asteen lämpöön.
Kuka hullu asuu hiirten kanssa samassa talossa. 🤮🤢
Hullupa hyvinkin. Mutta luontoahan se on. Henk. koht. en asuisi koiran kanssa:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kosteuttahan kerää siellä jääkaapissa. Ennen vanhaan leivät aseteltiin keittiön katon rajaan orrelle, varmaankin jyrsijöiden vuoksi. Sieltä sitten otettiin reikäleipää aterialle hyvän voin kera.
Niin no minä kyllä käytän muovipussia.
T. Ilmeisesti ap:n lisäksi ainoa jääkaapissa säilövä
Ei ole kyse kosteudesta vaan nimenomaan lämpötilasta. Kylmässä leivän tärkkelys kiteytyy nopeammin ja leipä kuivuu.
Kuka hullu säilyttää leipää jääkaapissa? En ikinä syö homeista leipää vaikka säilytänkin huoneenlämmössä. Jos parasta ennen päivä ehtii mennä, niin laitan paahtimeen tai uuniin ja maistuu ihan tuoreelta.
Aloittajan kanssa täysin samaa mieltä. Leipä todellakin kuuluu jääkaappiin. Säilyy siellä homehtumatta vaikka kolme viikkoa. Huoneenlämmössä kuivaa ja homehtuu alta aikayksikön. Tuorekin leipä huoneenlämmössä säilytettynä on vanhan makuista jo seuraavana päivänä.
Parasta ennenkin ylittäneet säilyvät jääkaapissa syötävinä. Ainakin ne joita minä ostan. Eihän se pakko ole uskoa, minun kokemukseni on tämä. Toki jos moni syö niitä paistopisteleipiä joita itse en osta koskaan, ja joidenkin leipomoiden leivät ovat todella nopeita vanhenemaan, ei ilmeisesti säilöntäaineita, mutta itse en pidä. Paahtis esim. on säilynyt, eikä heti maistu hiiva.
Vierailija kirjoitti:
Leipä säilyy oikein hyvin jääkaapissa. Huomasin kun hiirien vuoksi oli pakko saada kaikki tiiviin oven taakse. Nyt helteillä ei tulisi mieleenkään jättää leipää 30 asteen lämpöön.
Eipä tainnut sulla olla sitten vaihtoehtoja. Herkut säilyy myös parhaiten katonrajassa kun ottaa tikkaat aina mukaansa.
Äitini säilytti aina leivät jääkaapissa ja silloin lapsena olenkin viimeksi nähnyt homeista leipää.
Ikinä en ole itse leipää jääkaappiin laittanut eikä leivät ole koskaan homehtuneet. Syön ruisleipää vielä monta päivää paresta ennen päiväyksen jälkeen jollon se on itse asiassa paljon parempaa kuin tuoreena. Syön myös paljon kauraleipää joka ei myöskään ole koskaan huoneenlämmössä mennyt huonoksi.
Jääkaappiin en koskaan leipää tule laittamaan.
Pääsääntönä: säilytä tuotteet samassa lämpötilassa kuin kaupassa. Pakasteet pakkasessa, kylmäkaapin tuotteet jääkaapissa, loput huoneenlämmössä.
Poikkeus säännöstä: jos hamstraat 10 pakettia kahvia, säilytä niitä jääkaapissa. Kahvin rasvat härskiintyvät pitkäaikaisesti huoneenlämmössä ollessaan.
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan kanssa täysin samaa mieltä. Leipä todellakin kuuluu jääkaappiin. Säilyy siellä homehtumatta vaikka kolme viikkoa. Huoneenlämmössä kuivaa ja homehtuu alta aikayksikön. Tuorekin leipä huoneenlämmössä säilytettynä on vanhan makuista jo seuraavana päivänä.
Leipä on ns. "päivän tuote". Tottakai eilisen leipä ei maistu enää tuoreenveroiselta ja ylihuomenna vielä pahemmalta.
Kolme viikkoa jääkaapissa säilytetty, taitaa olla säilytysaineilla kyllästetty, paistotuoreenakin maku kaukana tuoreesta, oikeasta leivästä.
Vierailija kirjoitti:
Parasta ennenkin ylittäneet säilyvät jääkaapissa syötävinä. Ainakin ne joita minä ostan. Eihän se pakko ole uskoa, minun kokemukseni on tämä. Toki jos moni syö niitä paistopisteleipiä joita itse en osta koskaan, ja joidenkin leipomoiden leivät ovat todella nopeita vanhenemaan, ei ilmeisesti säilöntäaineita, mutta itse en pidä. Paahtis esim. on säilynyt, eikä heti maistu hiiva.
Viis ammattilaisten tiedoista :D Mutu on aina pätevämpää kuin tutkimustieto.
Koska olen erääntynyt luonnosta. En voi sietää ajatusta että banaanikärpäset kävelisivät leivälläni. Meillä niitä kyllä sanotaan baarikärpäsiksi.
Mulla ei ole koskaan leipä homehtunut. Meillä avattu leipäpakkaus tyhjenee 1-2 päivässä. Lisäksi Leivon pari kertaa viikossa itse leipää. En säilytä jääkaapissa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kellään ole 30 astetta sisällä?
Ihme luulo tuo, että leipä pilaantuisi jääkaapissa nopeammin kuin huoneenlämmössä.
Ei taatusti pilaannu, jos leipä on siinä samassa muovipussissa tiivisti suljettuna.
Ei kai kukaan niin hölmö ole, että laittaa leivän ilman pakkausta/käärettä jääkaappiin!
Ei sinne pussiin pääse kosteutta eikä toisaalta leipä kuivukaan.
Poikkeuksena voin kertoa kyllä päinvastaisen kokemuksen: tuttuni jääkaapissa homehtui kaikki, myös leipä. Vika oli jääkaapissa, joka olisi tarvinnut perusteellisen puhdistuksen ja desinfioinnin.