Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onhan siinä hommaa, ja kuluja, kun lapsi kotoa muuttaa

Vierailija
24.07.2021 |

Onko totta?
Vielä muutama vuosi, todnäk, jäljellä ennen sitä.

Kommentit (101)

Vierailija
61/101 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni kirjoittaa, että teini vie huoneestaan sängyn muuttaessaan. Missä se lapsi nukkuu kotona käydessään vai ostetaanko huoneeseen uusi sänky tai vuodesohva?

Moni muuttaa lasten pois muutettua pienempään asuntoon (tai nuoremmat sisarukset/sisarus siirtyy poismuuttavan huoneeseen) jolloin ei edes jää mitään lapsen huonetta jäljelle. Patjalla, varavuoteella, vuodesohvalla nukkuminen kun lapsi tulee käymään.

Ja sitten kun lapsella on kumppani ja tulee lapsenlapsia, niin eivät mahdu yökylään?

Vierailija
62/101 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika paljon niistä tavaroista mitä on tarpeen hankkia, voi hankkia vasta opiskelupaikkakunnalta, jolloin ei tarvitse miettiä niiden kuskaamista. Tein aikanaan itse niin, että toivoin yo-lahjaksi kodin tavaroita. Sukulaiset sitten koordinoivat ostoksensa, ettei tule samoja, ja näin saatiin lautaset ja paistinpannut kasaan - ovat muuten edelleen käytössä toistakymmentä vuotta myöhemmin. Asiaa toki auttoi se, ettei mulla ole erityistä sisustusmakua, vaan kaikki käy. Ne mitä ei lahjaksi tullut esineenä, ostettiin sitten opiskelupaikkakunnalta niillä rahoilla ja lahjakorteilla joita tuli sellaisia antaneilta yo-lahjaksi. Näillä pääsin jo pitkälle.

Nyt parina vuonna on ollut se huono puoli, ettei kovin isoja ylioppilasjuhlia ole voinut järjestää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/101 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika muutti pari kuukautta sitten pois. Tuli kuluja, koska halusimme ja oli mahdollisuus auttaa. Itse poika oli säästänyt takuuvuokran ja saanut kummiltaan lahjaksi astiaston. Ostimme uuden 140 cm sängyn, peiton, tyynyt, pesukoneen, lakanoita, pyyheliinoja, päiväpeiton, suihkuverhon, maton, verhot, valaisimen, siivoustarvikkeet ja joitain puuttuvia astioita (kattila, paistokasari, kulho jne.), hygienia- ja ruokatarvikkeita. Kotoa poika vei huoneestaan kirjoituspöydän ja nojatuolin. Lisäksi itse osti uuden TVn ja Tori.fi:sta TV-tason ja ruokailuryhmän.

Vierailija
64/101 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikeasta saa edullisesti kaikenlaista, voi myös tilata netin kautta jos ei lähellä ole Ikeaa. Itsekin tässä laskin että jos pitäisi tähän pieneen kaksioon ostaa nyt kaikki huonekalut ym. uutena niin Ikeasta saisi kaiken hiukan yli 1000 eurolla enkä edes valinnut kaikkein halvimpia vaihtoehtoja.

Vertailkaa! Ikea ei ole aina halvin.

Vierailija
65/101 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni kirjoittaa, että teini vie huoneestaan sängyn muuttaessaan. Missä se lapsi nukkuu kotona käydessään vai ostetaanko huoneeseen uusi sänky tai vuodesohva?

Moni muuttaa lasten pois muutettua pienempään asuntoon (tai nuoremmat sisarukset/sisarus siirtyy poismuuttavan huoneeseen) jolloin ei edes jää mitään lapsen huonetta jäljelle. Patjalla, varavuoteella, vuodesohvalla nukkuminen kun lapsi tulee käymään.

Ja sitten kun lapsella on kumppani ja tulee lapsenlapsia, niin eivät mahdu yökylään?

Sopu sijaa antaa, kaikilla ei ole varaa asua isoissa asunnoissa.

Vierailija
66/101 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miten sen ottaa… mä en saanut kotoa lähtiessä ottaa mitään mukaan, mulla oli vain repullinen vaatteita. En saanut astioita, huonekaluja, en mitään rahaa tai apua tai tukea. Vain haukut ja huudot ja viimeiset sanat oli oven sulkeutuessa että ”takaisin ei s-tana ole tulemista koskaan ja missään ei auteta sua ikinä”

Uhkaus piti, missään eivät koskaan ole auttaneet enkä penniäkään ole koskaan saanut, en edes joululahjaa tai mitään muutakaan.

Tällaista on olla narsistin lapsi.

Omia autan todellakin, siinä vaiheessa kun muuttavat. On nimittän tuoreena muistissa miten näin nälkää ja varaa oli ostaa vain makaroonia… narsistivanhempi oli kieltänyt että mulle ei saa antaa penniäkään rahaa joten äitikin vaan voivotteli kun olin laiha ja surkea ja nälissäni.

Varmaan myös itsessäsi oli jotain negatiivista käytöstä, kun noin sun perääsi huudettiin.

Isäsi siis oli narsisti ja äitisi ei. Kummaa, ettei äitisi auttanut sua salaa.

Huono ärsytys/syyllistys yritys. Mussa ei ollut mitään vikaa. Eikö sisaruksissa. Kaikki sai saman kohtelun. Narsisti vihaa lapsiaan. Et taida tietää mitään narsismista jos lsta syyttelet….

Vierailija
67/101 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poika tulee parin v päästä muuttaan kotoa. Hänen kalustuksensa tulee olemaan mummolansa kalusteita, liinavaatteita, keittiövälineitä. Ja poika ilolla ne on jo osittain vastaanottanut.

Kalusteet tosin on noin 120v vanhaa antiikkia, oman isoäitini äidin ostamia, valaisimet on yhtä vanhoja kristallikruunuja. sieluni silmin näen sen hämmästyksen, jonka asunnon sisustus aiheuttaa poikani kavereissa ja tyttökaveriehdokksissa kun ensimmäistä kertaa tulevat käymään :D eipä oo ikean valkoisia laatikoita, ei :)

Vierailija
68/101 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

90-luvulla sai sossusta 3000 markan kodinperustamisrahan. T. Ammattivalittaja

Opiskelijat eivät saaneet. Kuulin, että kaupungit ja kunnat maksoivat mielellään muuton jos työtön muutti toiseen kuntaan tai kaupunkiin.

En minäkään saanut. Paikallisesta sossusta sai vain juopot, mm. virkailijoiden pimperoa.

Vierailija
69/101 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poika muutti pari kuukautta sitten pois. Tuli kuluja, koska halusimme ja oli mahdollisuus auttaa. Itse poika oli säästänyt takuuvuokran ja saanut kummiltaan lahjaksi astiaston. Ostimme uuden 140 cm sängyn, peiton, tyynyt, pesukoneen, lakanoita, pyyheliinoja, päiväpeiton, suihkuverhon, maton, verhot, valaisimen, siivoustarvikkeet ja joitain puuttuvia astioita (kattila, paistokasari, kulho jne.), hygienia- ja ruokatarvikkeita. Kotoa poika vei huoneestaan kirjoituspöydän ja nojatuolin. Lisäksi itse osti uuden TVn ja Tori.fi:sta TV-tason ja ruokailuryhmän.

Meillä samoin, mutta otti omat kalusteet ja 1 ostettiin uutena. Loput löytyi kierrätyskeskuksesta. Hyödynsimme alemyynnit ja nuorisosäätiö lahjoitti kuivaruokaa, pesuaineita ja siivousvälineet.

Varustin keittiön hyvin, koska tiedän miten ärsyttävää on hakea juuri sitä välinettä jota ei ole.

Pari viikkoa on nyt mennyt ja kaikki on ok.

Vierailija
70/101 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollain muullakin oli sama, etten kotoa muuton jälkeen saanut mennä enää takaisin, ei edes kylään. On vaikea edelleenkään kuvailla sitä tunnetta, kun äiti kielsi tulemasta jouluksi kotiin. Olin 18-vuotias, enkä tuntenut opiskelupaikkakunnalta ketään, minulla ei ollut kunnollista ruokaa ja itkin yksin asunnossani. Yhdessäkään asuntolan asunnossa ei valot palaneet, kun kävin aattoiltana kävelyllä. Äiti on sittemmin kehdannut pyytää multa mm. rahallista apua, mitä en tietenkään ole antanut, ja olen hänen mielestään kovasydäminen. Nyt kun "meidän perheestämme" minä tienaan, pitäisi auttaa pienituloisia äitiä ja isää. "Meidän perhettämme" ei jännästi ollut olemassa, kun juuri itsenäistynyt näkee nälkää jouluna yksin opiskelijakopperossaan.

Vierailija
71/101 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai sitten voi mennä kalustettuun opiskelijasoluun..

Vierailija
72/101 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tai sitten voi mennä kalustettuun opiskelijasoluun..

Jos sellaisia sattuu paikkakunnalla olemaan. Ja sellaisen sattuu saamaan.

Vierailija
73/101 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lautaset, valaisimet, kattilat... minkälaisessa eristyksessä te asutte, jos noita ei tule jo lahjaksi niin paljon kuin lapset ehtivät kotoa pois viedä?

Kaikki eivät kuulu kirkkoon tai suureen sukuun. Sen vuoksi kaikilla ei ole lahja-astiapakkauksia odottamassa koskemattomina muuttoa.

Mitä kirkkoon kuuluminen tähän liittyy?

Vierailija
74/101 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurten ikäluokkien ihmisillä on osalla ihme fiksaatio pakottaa lapsi kärsimään ja kitumaan. Ei kaikilla, mutta osalla. Omat suur-ikäluokka vanhemmat tällaset. Olisivat voineet auttaa mutta periaatteesta eivät auta. Tätä mantraa hoetaan kaikkialla.

Eivät auttaneet asunnon hankinassa kun periaattesta emme auta.

Eivät auttaneet muutossa kun periaatteesta emme auta.

Eivät auttaneet hätätilanteessa jossa olisin tarvinnut majoitusta 2 päiväksi, kun periaatteesta eivät auta.

Eivät ole koskaan hoitaneet sekuntiakaan lapsiani, kun periaatteestakaan eivät auta

Eivät ole ostaneet koskaan mitään lahjaksi mulle saati lapsilleni, kun periaatteesta eivät osta mitään.

Sitten oikein salaa tyytyväisenä hykertelee kun mulla menee huonosti ja on vaikeaa ja vastoinkäymisiä.

Ja joo, en saanut yhtään mitään apua minäkään kotoa muuttoon, en mitään rahaa, en mitään takuuvuokraa, en edes muuttoapua.

Luojan kiitos asiat on nykyään erilailla ja ihmiset auttaa lapsiaan.

En tajua tätä. Kai ne omat lapset on lapsia vaikka kuinka vanhoina ja niitä haluaa auttaa? Mun on ainakin hyvin vaikea kuvitella tilannetta, jossa en omaa lastani auttaisi ihan kaikin tavoin.

Ehkä jos käyttäisi huumeita, niin pelkäisin olevani mahdollistaja. Mutta kyllä silloinkin varmaan varmistaisin, että edes joskus saa syödäkseen ja on hengissä.

Siis mitvit? Vihjaat että sellaset joita vanhemmat ei ole yhtään auttaneet on huumeidenkäyttäjiä? Ei saakeli miten olet tyhmä.

Ne joita vanhemmat ei auttaneet yhtään on niitä ahkerimpia, koska oli pakko olla jotta selvisi. Mäkin olen suvun eka akateeminen ja samanalaisten tylypaska-vanhempien lapsi, eli mua ei autettu mitenkään. Tein kolmea eri rupuduunia maksaaksenl opinnot.

Ja sun mielestä ”huumeidenkäyttäjä”! Mieti vähän nyt taas.

Oikein akateeminen eikä ymmärrä lukemaansa.

Vierailija
75/101 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata ostaa halvinta ihan kaikessa, tai ainakin me ajateltu, että joidenkin tavaroiden kuitenkin tarkoitus kestää kauemmin kuin tyyliin parisen vuotta.

Esim.imuri, mikroaaltouuni (grillillä) leivänpaahdin ja runkopatjasänky olleet tyyriimpiä versioita ja myös esim.testeissä pärjänneitä.

Pikkusälässä panostettu mm Fiskarsin saksiin/veitsiin ja kunnon ruoanlaittovälineisiin.

Ikeasta sitten lamppua (tosin työpöydän lamppu ns kunnollinen ja silmäystävällinen), mattoa, astiaa+aterimia, kylppärituotteita, kaihdinverhoa ym.ym varsin edullisesti.

*Aiemmin vastannut ja jonkun summankin taisin mainita mitä tähän mennessä mennyt*.

Vierailija
76/101 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli 22 oli aiempi kommenttini.

-22/76-

Vierailija
77/101 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös se koti ole siellä mihin nuori muuttaa?

Ehkä se nukkuu esim olkkarin sohvalla.

Vierailija
78/101 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lautaset, valaisimet, kattilat... minkälaisessa eristyksessä te asutte, jos noita ei tule jo lahjaksi niin paljon kuin lapset ehtivät kotoa pois viedä?

Kaikki eivät kuulu kirkkoon tai suureen sukuun. Sen vuoksi kaikilla ei ole lahja-astiapakkauksia odottamassa koskemattomina muuttoa.

Mitä kirkkoon kuuluminen tähän liittyy?

Varmaan siten että rippijuhlat ovat teineille tärkeä riitti jossa saadaan sukulaisilta lahjoja ja rahaa. Terveisin uskonnoton perhe jonka lapset kadehtivat kavereitaan tämän vuoksi.

Vierailija
79/101 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jollain muullakin oli sama, etten kotoa muuton jälkeen saanut mennä enää takaisin, ei edes kylään. On vaikea edelleenkään kuvailla sitä tunnetta, kun äiti kielsi tulemasta jouluksi kotiin. Olin 18-vuotias, enkä tuntenut opiskelupaikkakunnalta ketään, minulla ei ollut kunnollista ruokaa ja itkin yksin asunnossani. Yhdessäkään asuntolan asunnossa ei valot palaneet, kun kävin aattoiltana kävelyllä. Äiti on sittemmin kehdannut pyytää multa mm. rahallista apua, mitä en tietenkään ole antanut, ja olen hänen mielestään kovasydäminen. Nyt kun "meidän perheestämme" minä tienaan, pitäisi auttaa pienituloisia äitiä ja isää. "Meidän perhettämme" ei jännästi ollut olemassa, kun juuri itsenäistynyt näkee nälkää jouluna yksin opiskelijakopperossaan.

Olen se joka ei saanut mennä jouluksi tai muulloinkaan kotiin, ja ihan sama tunne oli mulla. Oikeasti mua pelotti jouluisin, olin teekkarikylän opiskelijatalossa ainoa jolla oli valot, ja vain mun jalanjäljet oli hangessa. Pelkäsin saakelisti jos joku ovi kolahti tai kuului rapinaa tms koska olin yksin. Samoin säikähdin kun oli miehen saappaan jäljet pihalla… ehkä se oli huoltomies, silti pelotti.

En saanut siis tosiaan mennä enää kotiin ollenkaan, poikkeus oli vain äidin isot juhlat jonne saattoi haluta mut esittämään että kulissi on kunnossa. Mun huone hävitettiin heti ja tavarat heitettiin sitten roskiin. Mukaani en niitä saanut. Sinne meni valokuvia, lapsuuden esineitä, hiihtokilpailun mitaleita, kaikkea tärkeää. Oli vaan viety kastopaikalle eikö edes kysytty olisinko halunnut ne.

No mitäpä voi odottaa. Vanhempni on aina kohdelleet mua kuin paskakasaa, alentuvasti ja törkeästi, eikä puhettakaan mistään sellaisesta että olisi jotain rakkautta omaa lasta kohtaan!

Vierailija
80/101 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikeasta saa edullisesti kaikenlaista, voi myös tilata netin kautta jos ei lähellä ole Ikeaa. Itsekin tässä laskin että jos pitäisi tähän pieneen kaksioon ostaa nyt kaikki huonekalut ym. uutena niin Ikeasta saisi kaiken hiukan yli 1000 eurolla enkä edes valinnut kaikkein halvimpia vaihtoehtoja.

Vertailkaa! Ikea ei ole aina halvin.

90% jos ostaa sen ikean halvimman on se halvin, mutta muissa hintaluokissa voi löytää halvempia tai parempia samaan hintaan muualtakin. Mutta lähes aina sitä ikean halvinta on vaikea löytää halvemmalla, ainakaan uutena. Toki usein se on myös todella huono tuote.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kuusi